Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 35026
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 01 nov 2025, 12:09
Tiberius schreef: 01 nov 2025, 12:00
Job schreef: 31 okt 2025, 22:59
DDD schreef: 31 okt 2025, 22:24 Ja. Dat gaat zelfs zover dat dames met geverfd haar dan ineens buiten de boot vallen, als ik Job goed begrijp.

Ik moet eerlijk zeggen dan dat ik niet beter weet dan dat heel veel vrouwen hun haar verven en heel veel mannen gel in hun haar doen. Nooit bedacht dat dat niet zou deugen. Daar wil ik nog wel meer over horen.

Ik neem tenminste aan dat het niet om hardblauw of paars geverfde hoofden gaat.
Ik noemde wat voorbeelden van een levensstijl die niet onderdoet voor die van 'de wereld'. Het gaat me bij die verschillende opmerkingen om de hele levenshouding en levensopenbaring en de vraag in dat verband is waarom men haren verft.

Een paar gedachten van mij bij haren verven:

- Grijs worden is een teken van onze vergankelijkheid en straf op de zonde. Wil je er jong uit blijven zien en mag de vergankelijkheid niet gezien worden? Welke gedachtenwereld en gezindheid zit erachter? Leven we gericht op de eeuwigheid of op het leven hier? Dat zal van persoon tot persoon verschillen.
- Heeft God iemands haarkleur niet goed genoeg geschapen?
- Ik noemde de vergankelijkheid. Overigens spreekt de Bijbel ook over de kroon der grijsheid, het is in die zin beslist niet iets negatiefs.
Wat dat betreft ben ik het met DDD eens.
Ik merk - ook in eerdere discussies - dat jij (Job) erg op de buitenkant gefocust bent om vervolgens zelf te gaan zitten oordelen welke gezindheid er achter zou kunnen zitten.
Dat lijkt me niet goed. Want waarom zou er achter geverfd haar een andere gezindheid zitten dan achter iemand die tweemaandelijks zijn haar in een kapsalon laat knippen? Zou God diens haarlengte ook niet goed genoeg geschapen hebben dan?
Maar wij begrijpen Job natuurlijk wel. Één van de moderne afgoden is het lijf. Alles wordt gedaan om het lichaam aantrekkelijker te maken. Lippen, billen en borsten worden vergroot enz. Neem aan dat wij dat nog wel afwijzen? Het verven van het haar, lippenstift, oogschaduw enz. werd in het verleden ook in breed christelijke kring afgewezen. Ook in mijn van oorsprong vrijgemaakte familie.
Dus we kunnen uitsluitend naar de buitenkant kijken en dat is niet goed maar de buitenkant niet mee laten doen in het christelijke leven is net zo verkeerd.
Ik begrijp Job niet.
Juist door zo de focus op de buitenkant te leggen en van daaruit je oordeel te vellen, kom je op hetzelfde denklevel als die moderne afgoden.
Job
Berichten: 4643
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 01 nov 2025, 14:12
huisman schreef: 01 nov 2025, 12:09
Tiberius schreef: 01 nov 2025, 12:00
Job schreef: 31 okt 2025, 22:59

Ik noemde wat voorbeelden van een levensstijl die niet onderdoet voor die van 'de wereld'. Het gaat me bij die verschillende opmerkingen om de hele levenshouding en levensopenbaring en de vraag in dat verband is waarom men haren verft.

Een paar gedachten van mij bij haren verven:

- Grijs worden is een teken van onze vergankelijkheid en straf op de zonde. Wil je er jong uit blijven zien en mag de vergankelijkheid niet gezien worden? Welke gedachtenwereld en gezindheid zit erachter? Leven we gericht op de eeuwigheid of op het leven hier? Dat zal van persoon tot persoon verschillen.
- Heeft God iemands haarkleur niet goed genoeg geschapen?
- Ik noemde de vergankelijkheid. Overigens spreekt de Bijbel ook over de kroon der grijsheid, het is in die zin beslist niet iets negatiefs.
Wat dat betreft ben ik het met DDD eens.
Ik merk - ook in eerdere discussies - dat jij (Job) erg op de buitenkant gefocust bent om vervolgens zelf te gaan zitten oordelen welke gezindheid er achter zou kunnen zitten.
Dat lijkt me niet goed. Want waarom zou er achter geverfd haar een andere gezindheid zitten dan achter iemand die tweemaandelijks zijn haar in een kapsalon laat knippen? Zou God diens haarlengte ook niet goed genoeg geschapen hebben dan?
Maar wij begrijpen Job natuurlijk wel. Één van de moderne afgoden is het lijf. Alles wordt gedaan om het lichaam aantrekkelijker te maken. Lippen, billen en borsten worden vergroot enz. Neem aan dat wij dat nog wel afwijzen? Het verven van het haar, lippenstift, oogschaduw enz. werd in het verleden ook in breed christelijke kring afgewezen. Ook in mijn van oorsprong vrijgemaakte familie.
Dus we kunnen uitsluitend naar de buitenkant kijken en dat is niet goed maar de buitenkant niet mee laten doen in het christelijke leven is net zo verkeerd.
Ik begrijp Job niet.
Juist door zo de focus op de buitenkant te leggen en van daaruit je oordeel te vellen, kom je op hetzelfde denklevel als die moderne afgoden.
Ik had het dan ook over een totaalpakket en begon met afwijkingen in de leer. Of mensen het nu leuk vinden dat het benoemd wordt of niet, maar het gaat geregeld samen op:

- Anders gaan kijken naar de leer
- Uiterlijk doet er zogenaamd niet meer toe.

Eens zijn met mij is niet mijn wens en was al helemaal niet de verwachting. Vandaag win je er geen populariteitsprijs mee door over de buitenkant te beginnen.

En nee, de buitenkant ís ook niet de hoofdzaak. Het gaat om de binnenkant.

Er wordt nu één onderdeel bediscussieerd van wat ik noemde. Dat mag allemaal. Maar het gaat me nadrukkelijk om de gezindheid.
Online
DDD
Berichten: 33740
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door DDD »

Wel. Daar kan ik mij wel in vinden. De buitenkant volgt uit de binnenkant. Wat mij betreft, is er met de binnenkant iets mis als iemand haarverf of gel afwijst. En dientengevolge met de buitenkant ook, want bij de meeste mensen groeit het haar niet vanzelf in een behoorlijk model.

Ik zie trouwens geen verschil met een kapper, behalve dan dat het aannemelijk is dat de apostel geen bezwaar had tegen kappers, want ook in zijn tijd kregen mannen vanzelf lang haar als zij geen maatregelen troffen. Maar over haarverf staat bij mijn weten niets in de Bijbel.
-DIA-
Berichten: 34162
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door -DIA- »

Zie ook wat ik postte in "Veranderend mensbeeld":
viewtopic.php?t=15040
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Online
DDD
Berichten: 33740
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door DDD »

DDD schreef: 29 okt 2025, 18:41 Omdat juist gescheiden wonen een groot probleem is voor de sociale samenhang.

Daarnaast denk ik dat het huidige systeem ook beter is voor de ingroei in de cultuur. Je ziet ook dat refo's veel beter geintegreerd zijn geraakt in de samenleving sinds er reformatorisch onderwijs is. Mensen laten hun kinderen daar veel onbekommerder heengaan, waardoor het opleidingsniveau stijgt.

Bovendien: het afschaffen van de gelijkstelling van het bijzonder en openbaar onderwijs neemt de internationale verdragsrechtelijke vrijheden niet weg. Ik vermoed -maar weet het niet zo uit mijn hoofd- dat je thuisonderwijs ook niet zomaar kunt verbieden, hoewel in Duitsland men hier wel heel streng in is.

Als leerlingen zich niet veilig voelen in het onderwijssysteem, zou dat de integratie eerder afremmen dan vergroten. En het afschaffen van de vrijheid van opvoeding zou leiden tot een soort nieuw communistisch experiment. Ik denk dat de meeste linkse partijen daar ook geen voorstander van zijn.
Hier zie je het trieste mogelijke gevolg, dat zich in de gemeente Neder Betuwe voordoet: concentratie van gelovigen.

https://www.gld.nl/nieuws/8388785/enorm ... hun-voegen

En daarnaast: een zeer onfatsoenlijke SGP; andere mensen die zich daar niet prettig meer voelen en daar buitengewoon omzichtig de vinger bij leggen.

Gek trouwens dat er geen predikanten of andere woordvoerders uit de betrokken kerkgemeenschappen zijn die iets goeds van de Heere te melden hebben. Misschien ook ontoegankelijk voor de betreffende omroep?

Dit soort dingen doet de kerk geen goed. Integendeel; hier mag de synode zich wel eens op gaan bezinnen. Want het lijkt me niet in het belang van Gods koninkrijk als er een maatschappelijke discussie ontstaat over SGP-enclaves, alsof dat dictaturen zouden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5619
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door Maanenschijn »

@DDD ik heb het gelezen en ook de reportage gezien. Ik ken die burgerlijke gemeente wel vrij goed en kom de raadsleden van daar regelmatig tegen.

Mijn indruk is dat van een onfatsoenlijke SGP geen sprake is. De pers niet te woord staan is wat onverstandig, maar de raad werkt daar prima samen. In onze gemeente is een lokale partij heel erg groot, in Barendrecht heeft een lokale partij de absolute meerderheid. Als er een groot dominant blok is, is oppositie of invloed altijd lastig.

Dat refo’s in omgeving Kesteren/Opheusden dominant zijn is waar. Ook dat het de omgeving stempelt is ook waar. Ik zit nu in hartje Utrecht op een cursus, hier voelt niets refo maar op en top seculier. Best dominant, ik zou mij hier niet thuis voelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 33740
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door DDD »

Ik vind het niet 'wat onverstandig' maar een klein zaagje aan de wortel van de democratie. Nog even los van de onwenselijke beeldvorming naar buiten toe door heel Nederland die hier het gevolg van zou kunnen zijn of al is.

Los daarvan was het niet te woord staan mijn enige punt, al vind ik het wel een belangrijk punt. Jezus zegt immers al dat smakeloos zout nergens meer toe dient. Daarnaast is een vrije pers een belangrijk onderdeel van een democratisch stelsel.

De SGP kan er niets aan doen dat er zoveel mensen daarheen verhuizen, dat is meer een probleem dat de kerken gezamenlijk zouden moeten oplossen.
Online
GG links
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door GG links »

Maanenschijn schreef: 10 nov 2025, 11:10 @DDD ik heb het gelezen en ook de reportage gezien. Ik ken die burgerlijke gemeente wel vrij goed en kom de raadsleden van daar regelmatig tegen.

Mijn indruk is dat van een onfatsoenlijke SGP geen sprake is. De pers niet te woord staan is wat onverstandig, maar de raad werkt daar prima samen. In onze gemeente is een lokale partij heel erg groot, in Barendrecht heeft een lokale partij de absolute meerderheid. Als er een groot dominant blok is, is oppositie of invloed altijd lastig.

Dat refo’s in omgeving Kesteren/Opheusden dominant zijn is waar. Ook dat het de omgeving stempelt is ook waar. Ik zit nu in hartje Utrecht op een cursus, hier voelt niets refo maar op en top seculier. Best dominant, ik zou mij hier niet thuis voelen.
Utreg is zo'n mooie stad. Ik zou me op de biblebelt allerminst thuisvoelen met al die sociale controle.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5619
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door Maanenschijn »

GG links schreef:
Maanenschijn schreef: 10 nov 2025, 11:10 @DDD ik heb het gelezen en ook de reportage gezien. Ik ken die burgerlijke gemeente wel vrij goed en kom de raadsleden van daar regelmatig tegen.

Mijn indruk is dat van een onfatsoenlijke SGP geen sprake is. De pers niet te woord staan is wat onverstandig, maar de raad werkt daar prima samen. In onze gemeente is een lokale partij heel erg groot, in Barendrecht heeft een lokale partij de absolute meerderheid. Als er een groot dominant blok is, is oppositie of invloed altijd lastig.

Dat refo’s in omgeving Kesteren/Opheusden dominant zijn is waar. Ook dat het de omgeving stempelt is ook waar. Ik zit nu in hartje Utrecht op een cursus, hier voelt niets refo maar op en top seculier. Best dominant, ik zou mij hier niet thuis voelen.
Utreg is zo'n mooie stad. Ik zou me op de biblebelt allerminst thuisvoelen met al die sociale controle.
O. Utrecht is prachtig. Maar als plattelandsjongen op het letterlijke randje van de Bijbelbelt voel ik me beter thuis. En van sociale controle heb ik gelukkig weinig last. Alleen een paar forummers die me in de gaten houden :) .

't is trouwens vanf Houten net zo ver naar Utrecht als naar Geldermalsen met de trein... Ook jij woont randje Bijbelbelt ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 6120
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: Gisteren, 10:44
Maanenschijn schreef: 10 nov 2025, 11:10 @DDD ik heb het gelezen en ook de reportage gezien. Ik ken die burgerlijke gemeente wel vrij goed en kom de raadsleden van daar regelmatig tegen.

Mijn indruk is dat van een onfatsoenlijke SGP geen sprake is. De pers niet te woord staan is wat onverstandig, maar de raad werkt daar prima samen. In onze gemeente is een lokale partij heel erg groot, in Barendrecht heeft een lokale partij de absolute meerderheid. Als er een groot dominant blok is, is oppositie of invloed altijd lastig.

Dat refo’s in omgeving Kesteren/Opheusden dominant zijn is waar. Ook dat het de omgeving stempelt is ook waar. Ik zit nu in hartje Utrecht op een cursus, hier voelt niets refo maar op en top seculier. Best dominant, ik zou mij hier niet thuis voelen.
Utreg is zo'n mooie stad. Ik zou me op de biblebelt allerminst thuisvoelen met al die sociale controle.
Sociale controle ervaar ik allerminst. Maar als je hoe dan ook ergens in opvalt dan ga je dat meestal ook merken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 2246
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door KDD »

Waarde van een christelijke school:
Dr. W. Aalders schreef:
Taak en functie van de christelijke school

"Tegen de achtergrond van het Evangelieverhaal uit Lucas 7 de verzen 11 en volgende - de opwekking van de jongeling te Nam - waarbij de moederfiguur zo nauw betrokken was, sprak hij óver het christelijk onderwijs in deze tijd.

Eeuw volgt op eeuw: en steeds weer wordt de jongeling te Naïn weggedragen door zijn dragers: hartstochten, nieuwsgierigheid en eerzucht. Steeds weer volgt er een bedroefde moeder, die treurt om de ziel van haar kind. Zijn naam houdt zij vast in haar hart en gebeden.

Stadspoort van Naïn

„De christelijke school is niet de plaats Naïn. Zij is ook niet de wereld erbuiten. De christelijke school is de stadspoort van Naïn. ledere christen weet, hoe belangrijk de stadspoort is in de Bijbel. Daar verzamelden zich de oudsten der stad; ook had de koning er zitting, en het volk verzamelde er zich. Meh denke slechts aan de geschiedenis van Ruth, of aan de „poorten der gerechtigheid" in Psalm 118.

Evenals de stadspoort in het oude Israël staat de school op de grens van Naïn en de wereld, van het leven binnen en buiten de poorten. Daarom heeft zij evenzeer te maken met het ouderlijk huis als met de wijde wereld erbuiten. Zij is als het ware de doorgangsfase van de geborgenheid van het gezinsleven naar de wijde horizon van de cultuur. Tussen die beide polen beweeegt zij zich in Christus' naam.

Moeder

Dat oord Naïn nu is meer gestempeld door de moeder dan door de vader. De wijs op een uitspraak van Groen van Prinsterer: „Wie heeft de liefde tot God, de liefde tot de christelijke deugd, in de harten der kinderen geplant? Wie heeft de eerbied voor höt bijbelboek, dat kostbaarste huissieraad onzer godsdienstige vaderen, bewaard? Wie heeft de gemoedelijke plichtsbetrachting op de onwrikbaarste gronden gevestigd? Wie heeft, bij al den vreemden invloed, de nationale deugd en het nationale karakter staande gehouden? Dat zijn uwe verdiensten geweest, Nederlandse vrouwen!

Dat was de grootheid van U, die de vermogens van uw geest en de gaven van uw hart aan die edele vrouwenroeping hebt ten koste gelegd. Tenvijl uw echtgenoten het vijandelijke zwaard trotseerden, of dobberden op de verbolgen zee, bloeide door uw zorg èri deugd, èn godsdienst, èn vaderlandsliefde, èn geluk in uw eerbiedwaardig binnenvertrek. Gij waart sieraden van uw huis, daarom waart gij ook sieraden van uw land".

Opvoeden

Hoe is het te verklaren, dat Nam als lieflijke plaats méér bepaald is door de moeder dan door de vader? Eigenlijk geeft het woord „opvoeden" al het antwoord op die vraag. Het kind wordt ontvangen in de moederschoot en na de geboorte omvat de moeder het in haar arm, om het te voeden en daarna in de liefdesruimte van het huis om het op te voeden. Het huis is daarom voor het kind de oer-ruimte van het leven, waar het de oer-geborgenheid vindt. Etymologisch (woordkundig) hangt het woord ,,huis" samen met „hoede". Opvoeden en huiselijkheid zijn daarom uitgesproken „moederlijke" woorden.

Omdat het nu zo gesteld is, is het kind ook in de eerste plaats het kind van de moeder en pas daarna kind van de vader. Ja, het vaderschap van de man kan pas functioneren via de moeder. Tegen deze achtergrond gaat ons ook nieuw licht op over de woorden, die in Genesis 3 als vloek over de slang worden uitgesproken: „Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, tussen uw zaad en haar zaad" (Gen, 3:15). Wij gaan verstaan, dat de vijandschap van de slang tegen de vrouw en haar zaad niet anders kan inhouden dan vijandschap van de slang tegen het huis, het gezin. Want het huis is immers de burcht van de vrouw en haar zaad. Om die reden is nu Naïn in de wereld altijd zulk een bedreigde en aangevochten plaats.

Ik geloof, dat het goed is, dat wij daar terdege rekening mee houden; en dat het in het bijzonder het christelijk onderwijs is, dat daar rekeing mee te houden heeft. Misschien mogen wij het zelfs wel zó zeggen, dat het één van de meest karakteristieke kenmerken van het christelijk onderwijs is, dat het, in het besef van de bedreigde positie van het gezin, zich onvoorwaardelijk stelt aan de kant van het gezin. De christelijke school stelt het gezin boven de maatschappij. Dat hangt samen met haar kijk op de mens, op het kind.

Het christelijk onderwijs stoelt dus op de overtuiging, dat de mens naar zijn wezen anders en méér is dan alleen een maatschappelijke cel; en dat daarom de opvoeding, die het kind van huis uit mee krijgt, omvattender en fundamenteler is dan de opleiding, die het op de school ontvangt. De basis, waar alle onderwijs op voort te bouwen heeft, is in de kinderziel gelegd in de opvoeding in hét ouderlijk huis. Daarom houdt het christelijk onderwijs die eerste grondslagen, die door vader en moeder in de kinderziel gelegd zijn, niet alleen in ere, maar het beschouwt die als het onaantastbare en onvergankelijke fundament, waar alle onderwijs en opleiding mee te rekenen heeft. Gebeurt dat niet, dan kan het moeilijk anders, of het kind komt door het schoolonderwijs in allerlei innerlijke conflicten, en zal vroeger of later derailleren.

Het is nu op die wijze, dat de christelijke school haar plaats inneemt in de poort van Nain. Er kan van christelijk onderwijs geen sprake zijn zonder een hechte, geestelijke band met het gezin als de oer-ruimte, waar het kind de grondervaringen opdoet van de diepten en hoogten van het bestaan. De christelijke school vooronderstelt het christelijke gezin. En christelijk onderwijs moet falen, als er geen kennis meer is van de „bornput van Bethlehem". Ik ben mij bewust, dat ik met het zo te stellen een doornig probleem aanraak. Want zijn er nog veel van zulke gezinnen? Leven wij niet in een tijd, die gekenmerkt wordt door het verschijnsel van ontwrichte en gebroken gezinnen?

Tuchteloosheid

Natuurlijk is dat een probleem op zichzelf, waar ik in dit verband daarom niet uitvoerig op in kan gaan. Het hangt zeer zeker samen met de verzwakking en ondermijning vande kerkelijke prediking en het kerkelijk belijden. De kerkelijke tuchteloosheid brengt de tuchteloosheid der gezinnen met zich mee. Daarom wordt er in de apostolische brieven de nadruk op gelegd, dat ambtsdragers in de kerk mannen zullen zijn, wier gezinnen en huwelijk niet wetteloos en chaotisch zijn. Als zij hun eigen huis niet wel weten te beheren, hoe zullen zij het dan het Huis Gods doen?

Maar wat nu de christelijke school betreft, wat kan zij in deze penibele situatie anders doen dan van die huiselijke nood een deugd maken voor de school. Ik bedoel daarmee, dat meermalen de school noodgedwongen wel eens een stuk verwaarloosde opvoedingstaak der ouders zal moeten overnemen. Dat is weliswaar een enorme verzwaring van de taak der leerkrachten. En het is zeker ook niet hun eigenlijke taak. Maar zullen zij er zich wel aan kunnen onttrekken? Zullen zij, juist als christenen die de fundamentele betekenis voor de kinderziel van de ouderlijke roeping beseffen, in dergelijke noodsituaties hun hart voor het kind, dat zoveel tekort gekomen is, kunnen sluiten? Zal hun hart er hen niet toe dringen, om dan behalve onderwijzer ook opvoeder te zijn? Sterker nog, is het bijzondere charisma van tal van leerkrachten, die het volwassen geworden kind met zoveel liefde en dankbaarheid gedenkt, niet altijd dit geweest, dat zij behalve leraar of onderwijzer ook een klein beetje vader of moeder voor het kind zijn geweest?

Doornig probleem

En hier is het nu, dat zich een ander doornig probleem voordoet; maar nu een probleem dat het onderwijs direct zelf raakt. Dit probleem, dat tal van leerkrachten aan het christelijk onderwijs verbonden zijn, die innerlijk geheel vervreemd zijn van het christehjk geloof. Men heeft bij hun benoeming meer gelet op hun kennis en didactische kwaliteiten, dan op hun beginseltrouw. De eigenlijke oorzaak van deze fatale ontwikkeling in het christelijk onderwijs is geweest, dat men te weinig het onderwijs in organisch verband met het gezin heeft gezien, en zich dsardopr niet maer verantwoordelijk en verplicht heeft geweten ten opzichte van al de geestelijke waarden en normen, die het kind uit het huiselijk milieu heeft meegekregen, of althans mee had behoren te krijgen.

Het gevolg van deze miserabele neergang van het christelijk onderwijs is geweest, dat juist het christelijk onderwijs de vijandschap van de Boze tegen de vrouw en baar zaad bevorderd heeft en goede diensten heeft bewezen. Hoe vaak heeft het de achteloosheid, de spot, de ondankbaarheid tegenover de geestelijke erfenis, die het kind van huis uit heeft meegekregen, in de hand
gewerkt! Hoe menigmaal heeft het de ouders, die hun kinderen aan de christelijke school toevertrouwden, gegriefd en bitter teleurgesteld! Hoe heeft het de feestelijke grondslagen ondergraven in plaats van geëerbiedigd en bevestigd! Misschien dat het extreemste voorbeeld daarvan thans wel is de gereformeerde Vrije Universiteit in Amsterdam.

Tegendeel

Zulke uitgeholde onderwijsinstellingen vervullen op geen enkele wijze meer de functie van stadspoort van Nain. Zij erkennen niet meer de verplichting, die zij krachtens hun naam en historie hebben tegenover de gezinnen, wier kinderen hun zijn toevertrouwd. Het tegendeel is het geval. Zij plegen verraad ten opzichte van hun eerste en elementaire opdracht. Zij verrichten handlangersdiensten aan de machten der duisternis, die het begrepen hebben op de vrouw en haar zaad. Wanneer de christelijke school zich niet meer op het nauwst verbonden weet met en verantwoordelijk voor de grondervaringen, die het kind vanuit de ouderlijke vroning heeft meegekregen, dan ontstaat die noodlottige tegenstelling, die de ziel van zoveel kinderen van christelijken huize heeft ontwricht en verscheurd. Dan komen de ergernissen!

Ik doel daarmee op de tegenstrijdigheid van gezin en maatschappij, van huis en school, van ouders en leerkrachten, van ziel en verstand. Wat het kind in de schoolwereld opdoet en ontvangt, weerspreekt wat het van vader en moeder heeft meegekregen. Dan worden huis en school twee rijken, die met elkaar in conflict zijn. Hoe zal de ziel van het kind dat conflict doorstaan en overleven?

En het is nu vooral niet het oog op het gevaar van dit dodelijk conflict, dat ik het christelijk onderwijs graag omschrijf als de stadspoort van Nain, De school is immers de noodzakelijke doorgang van het ouderlijk huis naar de wijde wereld. Zij heeft daarbij het verstand en de kennis van het kind te ontwikkelen, zonder de ziel te beschadigen. Zij heeft kennis en wetenschap bij te brengen, maar daarbij de vroomheid in acht te nemen. Zij heeft het kind wegwijs te maken in de maatschappij, zonder de vloek over zich te halen: „Een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, verleidt, het zou voor hem beter zijn, dat een molensteen om zijn hals ware gehangen en hij verzwolgen ware in de diepte der zee" (Matth. 18:6).

Ik aarzel daarom niet, om hier van een ambt te spreken. Want deze taak aldus te vervullen in de stadspoort van Nain, dat kan niet anders zijn dan een roeping, een hoge en zware roeping! Het vooronderstelt voorwaar heel wat méér dan acten en diploma's; heel wat, méér ook dan een dun laagje bijbels: vernis over het onderwijs. Het vooronderstelt zelfs heel wat méér dan alleen maar een persoonlijk geloof. Het vooronderstelt namelijk een strijdend en belijdend in de wereld staan. Het is om die reden, dat ik het leraarschap en onderwijzer-zijn wil omschrijven, als een ambt".
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 313116f040
Online
GG links
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 mei 2021, 08:39

Re: Gevolgen aanpassen artikel 23 (Uit Verkiezingen 2025)

Bericht door GG links »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 14:40
GG links schreef:
Maanenschijn schreef: 10 nov 2025, 11:10 @DDD ik heb het gelezen en ook de reportage gezien. Ik ken die burgerlijke gemeente wel vrij goed en kom de raadsleden van daar regelmatig tegen.

Mijn indruk is dat van een onfatsoenlijke SGP geen sprake is. De pers niet te woord staan is wat onverstandig, maar de raad werkt daar prima samen. In onze gemeente is een lokale partij heel erg groot, in Barendrecht heeft een lokale partij de absolute meerderheid. Als er een groot dominant blok is, is oppositie of invloed altijd lastig.

Dat refo’s in omgeving Kesteren/Opheusden dominant zijn is waar. Ook dat het de omgeving stempelt is ook waar. Ik zit nu in hartje Utrecht op een cursus, hier voelt niets refo maar op en top seculier. Best dominant, ik zou mij hier niet thuis voelen.
Utreg is zo'n mooie stad. Ik zou me op de biblebelt allerminst thuisvoelen met al die sociale controle.
O. Utrecht is prachtig. Maar als plattelandsjongen op het letterlijke randje van de Bijbelbelt voel ik me beter thuis. En van sociale controle heb ik gelukkig weinig last. Alleen een paar forummers die me in de gaten houden :) .

't is trouwens vanf Houten net zo ver naar Utrecht als naar Geldermalsen met de trein... Ook jij woont randje Bijbelbelt ;) .
Dat is waar, maar als geboren en getogen Utrechter houd ik nog steeds van die stad.

Citaat : Alleen een paar forummers die me in de gaten houden :).
Misschien wonen die wel bij jou in de straat! Als ze je op het forum al in de gaten houden doen ze dat in de straat ook hoor !
Plaats reactie