Mijn kinderen zitten ook op bijzonder onderwijs, algemeen bijzonder en protestants-christelijk.
En wat ze anders leren, geen idee. Ik kan enkel vergelijken met mijn eigen tijd op een reformatorische middelbare school in Amersfoort.
Mijn kinderen zitten ook op bijzonder onderwijs, algemeen bijzonder en protestants-christelijk.
Omdat ik een groot voorstander ben van iets niet wijzigen wat geen problemen geeft, los nog van het feit dat ik Gods wetten uiteindelijk boven die van de overheid stel, al vind ik dat nog best moeilijk goed te duiden soms.
Ik heb er eentje op openbaar onderwijs gehad en de rest op reformatorisch. Heel eenvoudig: bij de laatsten ging de Bijbel iedere dag open en werd gebeden en gedankt. Bij de eerste werd de nadruk gelegd op 'worden wie je bent, ontplooiing, eigen baas' etc.
Waarom denk je dat kinderen veel sneller van kerk en geloof vervreemden als ze met seculiere denkbeelden te maken krijgen?Henk J schreef:Ook ik denk dat het reformatorisch onderwijs een groot goed is. Kinderen zullen veel sneller van de kerk en het geloof vervreemden als in cruciale fases, met name van 13-18, men allerlei seculiere denkbeelden meekrijgt. Juist op een reformatorische school kun je kinderen ook vormen. Een algemeen toelatingsbeleid zal niet het einde betekenen maar als je geen leerkrachten mag weigeren die niet bij de identiteit passen dan kan een school snel verwateren. Het lijkt mij het beste om zo lang als mogelijk toch christelijke scholen overeind proberen te houden, als dat meer moet kosten dan zij dat maar zo. En er mag snel geïnvesteerd worden in betere catechisatielessen die nauwer aansluiten op de jongeren, ik denk dat de meesten nu meer meekrijgen van de godsdienstlessen op school dan van de catechisaties. Wat mij betreft dus geen ouderlingen meer die catechisaties geven maar stel daarvoor leraren aan en richt een opleiding in. En ouders zullen nog meer hun verantwoording moeten nemen, gelukkig zijn er ook veel ouders die dit doen.
Tegelijkertijd ligt het voortbestaan van de Kerk in Gods hand. Het is onze plicht om het beste te zoeken voor de kinderen en de jongeren maar de Heere zal er Zelf voor zorgen dat er ook in de toekomst mensen zullen zijn die Hem volgen. Ook al gaat dat dan zonder christelijk onderwijs en met een geloof achter de voordeur.
Vorming vind vooral plaats vanaf een jaar of twaalf, nu zijn gezin, school en kerk een eenheid en het is al lastig genoeg soms met allerlei invloeden van moderne media. Valt de school hier tussenuit dan wordt dat nog veel lastiger. Op dat moment is de opvoeding nog volop bezig en die start qua vorming rondom de puberteit pas echt. Als je dan tegen moderne media en een seculiere school op moet boksen wordt dat gewoon veel lastiger. Natuurlijk zullen er zijn die er wel tegen bestand zijn maar ik denk dat je de invloed van ouders echt overschat als je ervan uitgaat dat een goede opvoeding de seculiere school en de seculiere vrienden wel compenseert.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:08 Waarom denk je dat kinderen veel sneller van kerk en geloof vervreemden als ze met seculiere denkbeelden te maken krijgen?
Komen die denkbeelden nu ook al niet in grote mate binnen bij onze jeugd? En is het in de opvoeding niet al mis gegaan als de invloeden van buitenaf/school zodanig groot zijn dat kerk en geloof op de tocht staan?
Om de catechisatie en verbinding tussen kerk en gezin meer inhoud te geven, lijkt me inderdaad meer en meer nodig.
Als ik de praktijk zie van Baptisten in landen binnen de Russische Federatie, Kazakhstan, Oekraïne etc zijn die best goed in staat met het seculiere denken en onderwijs om te gaan. In dergelijk landen is er sprake van niet- of zelfs anti-religieus onderwijs. Ik ben het dus niet met je eens.Henk J schreef:Vorming vind vooral plaats vanaf een jaar of twaalf, nu zijn gezin, school en kerk een eenheid en het is al lastig genoeg soms met allerlei invloeden van moderne media. Valt de school hier tussenuit dan wordt dat nog veel lastiger. Op dat moment is de opvoeding nog volop bezig en die start qua vorming rondom de puberteit pas echt. Als je dan tegen moderne media en een seculiere school op moet boksen wordt dat gewoon veel lastiger. Natuurlijk zullen er zijn die er wel tegen bestand zijn maar ik denk dat je de invloed van ouders echt overschat als je ervan uitgaat dat een goede opvoeding de seculiere school en de seculiere vrienden wel compenseert.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:08 Waarom denk je dat kinderen veel sneller van kerk en geloof vervreemden als ze met seculiere denkbeelden te maken krijgen?
Komen die denkbeelden nu ook al niet in grote mate binnen bij onze jeugd? En is het in de opvoeding niet al mis gegaan als de invloeden van buitenaf/school zodanig groot zijn dat kerk en geloof op de tocht staan?
Om de catechisatie en verbinding tussen kerk en gezin meer inhoud te geven, lijkt me inderdaad meer en meer nodig.
De eerste bijdragen in dit draadje horen hier niet.
Voor de helderheid, de boeren en sympathisanten kwamen op voor het vermeende onrecht. Tal van gewelddadigheden kwamen ook voort uit de koker van hooligans van Vitesse en NEC die zich er tussenin mengden.
Boek wat je noemt ken ik niet, misschien ben jij op dat punt wat beter op de hoogte als ikMaanenschijn schreef: ↑Gisteren, 17:44 Als ik de praktijk zie van Baptisten in landen binnen de Russische Federatie, Kazakhstan, Oekraïne etc zijn die best goed in staat met het seculiere denken en onderwijs om te gaan. In dergelijk landen is er sprake van niet- of zelfs anti-religieus onderwijs. Ik ben het dus niet met je eens.
Ook niet wat de leeftijd van vorming betreft. In het boek Denk groot, doe sterk’ rekenen de broers Alex en Brett Harris af met de gedachte dat de vorming en de ontwikkeling pas rond puberale leeftijd plaats vind. Dat is veel meer het gevolg van hoe onze maatschappij is ingericht.
Wij zijn gewend aan een systeem waarin we (een deel van) de geloofsopvoeding aan anderen over laten. En dat komt op de tocht te staan in de toekomst.
Zeker, helemaal mee eens. Ik zie het als een voorrecht als er een school is die de ouders hierin ondersteunt (niet overneemt). Maar het zou ook zonder dat voorrecht moeten kunnen.