Hyperdordt

Onbekende

Re: Hyperdordt

Bericht door Onbekende »

Job schreef: 27 dec 2023, 13:16
Onbekende schreef: 27 dec 2023, 12:54
Job schreef: 27 dec 2023, 12:14
Mister schreef: 27 dec 2023, 12:08

Met een discussietruc kun je iedere gedachtewisseling doodslaan. Maar daar kom je niet verder mee.
Okay, dat kun je zo duiden, maar het is vanuit mij niet bedoeld als een truc. Als je toch echt verlost meent te zijn uit een reformatorische kerk en dat vergelijkt met de verlossing van het juk van Rome, nou. Dan is daar naar mijn mening alles mee gezegd.
Ik denk niet dat je het als discussietruc bedoelt Job. Wel is het een typisch GerGem denkpatroon. Helaas systematisch voorgeleefd vanaf de kansels. Wantrouwen, wantrouwen, wantrouwen.
Ah Onbekende. Een soortgelijke reactie als die je me gaf over Ayaan Hirsi Ali met een zelfde soort bijtend vennijn richting de Gereformeerde Gemeenten. Ik proef èn bij dr. Van den Brink èn bij jou pijn. Dat mag je uiten, vind ik erg en dat geeft me introspectie. Maar ik voel bij beiden ook wrok, als het geen haat is. En daar scheiden de wegen. Want dan wordt het de ketel die de pot gaat verwijten en dat doet de boodschap die geprobeerd wordt uit te dragen, teniet.
Beste Job, ik ben zo iemand die alle vooroordelen die in jouw kerkverband leven, bevestigd. Gelukkig weet ik van mijn zijde hoe het werkelijk ligt. Ja, er hebben dingen pijn gedaan. Ben tegen veel onbegrip aangelopen, ondanks dat de verhoudingen goed lagen. Dus een stukje pijn kun je wellicht terugvoelen in mijn reacties. Maar ook ernstige zorgen om degenen die achterbleven en me zeer dichtbij staan. Ook zij hebben een ziel voor de eeuwigheid en krijgen het Evangelie niet of nauwelijks of voorwaardelijk te horen. Maar wrok of haat, zeker niet. Ik weet wel dat dit soort denkpatronen ingesleten zijn, het wordt immers stelselmatig vanaf de kansels verkondigd. Maar ik ken er een heel aantal waarvan het vertrek uit jouw kerkverband tot grote geestelijke zegen geweest is. Dat jouw kerkverband daar niet mee om kan gaan en vertrekkers structureel negatief wegzet doet daar niets aan af.

Kun je je voorstellen dat er zoiets bestaat als heilige verontwaardiging? Als er niet werkelijk meer geloofd wordt in het werk van de Heilige Geest ("met Pinksteren werden er met 1 preek 3000 mensen bekeerd, nu is het een wonder als er met 3000 preken 1 mens bekeerd word" klonk letterlijk vanaf de kansel) en gezegd wordt dat het echt zeldzaam is als je God 'Vader' mag noemen (zo zeldzaam als witte raven...) terwijl Jezus Zelf ons leert bidden: "Onze Vader, die in de hemelen zijt"!
Waar de HSV letterlijk vanaf de kansel als duivelswerk werd bestempeld.
Waar gewaarschuwd wordt om boeken van broeders van hetzelfde huis vooral NIET te lezen omdat je daarmee bedrogen wordt? Terwijl de boeken van die predikanten lafenis waren voor mijn ziel...
Kun je je dan voorstellen dat het erg moeilijk is om je geliefden onder zulk een prediking achter te laten?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

huisman schreef: 28 dec 2023, 17:41
DDD schreef: 28 dec 2023, 17:17
huisman schreef: 28 dec 2023, 16:43
Herman schreef: 28 dec 2023, 15:57
Daar gaat nu net de hele discussie over. Als je je een schuldige zondaar weet en vol ontzag bent voor God die de zonde straft, dan kom je niet zo makkelijk tot Christus. Je komt wel, maar als een door onweder voortgedrevene en ongetrooste. Het beeld van Esther is dan heel erg sterk. Hoeveel barmhartiger is God de Vader om zondaren in genade aan te nemen, dan Ahasverus, de onberekenbare tiran die zelfs door zijn vrouw niet vertrouwd wordt.
Vraag mij af hoe de Dr vd Brink aanhangers Lukas 18 lezen? Begint met de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Volhardend blijven bidden. Dan de gelijkenis van de tollenaar (stond achter in de tempel) durfde niet verder te komen. Dan de geschiedenis van de rijke jongeling. Jezus stelt zelfs een voorwaarde om Hem te volgen. Verkoop alles wat je hebt en deel het onder de armen. (Zijn dat kleine lettertjes @Cyrillus? )

Of de genezing van de bloedvloeiende vrouw. Ze kon niet wegblijven en ze durfde niet te komen.

Of de Kananese vrouw. Ze wordt drie keer door Jezus afgewezen in Mattheüs 15.
Afwijzing 1.Vers 23. Doch Hij antwoordde haar niet een woord.
Afwijzing 2. Vers 24 Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israëls
Afwijzing 3. Vers 26 Het is niet betamelijk het brood der kinderen te nemen en den hondekens voor te werpen.

Maar ze hield aan. Zo beproefde de HEERE Zijn eigen werk en kwam het onderscheid tussen deze vrouw en bv de rijke jongeling openbaar. De laatste ging bij de eerste voorwaarde bedroefd weg van Jezus. De Kananese vrouw bleef aanhouden zoals de arme weduwe uit de gelijkenis.

Als ik @Cyrillus lees is het aanbod van genade direct gevolgd door geloof. Elk gebed lijkt onmiddellijk verhoort te worden. Dat er een wachtenstijd kan zijn hoor ik niet.

Naar aanleiding van de preken van afgelopen zondag las ik in het ABC van Comrie het hoofdstuk over verwachten. Dat tintelt van leven. Bevindelijk gereformeerd! Zie geen reden om daar van verlost te worden.
Je begrijpt niet wat kleine lettertjes zijn.

Kleine lettertjes zijn: zeggen dat God een welgemeend aanbod van genade doet, en op een ander moment zeggen dat je je niet moet verbeelden dat je dat aanbod kunt aannemen, en dat je als je dénkt dat je het aanneemt, jezelf bedriegt. In plaats dat je zegt, dat áls je het aanneemt, dat altijd is door de heilige Geest.

Kleine lettertjes is ook zeggen dat je wel kunt dénken dat je oprecht de Heere dient, maar dat ons hart heel arglistig is, en dat je dus nooit zeker kunt zijn van je heil. Of suggereren (gezégd wordt zoiets maar zelden, maar de uitlatingen zijn geregeld zo dat dit wel de conclusie is van het gros van het kerkvolk) dat je dat alleen kunt als Gods volk (in de specifieke betekenis van: de dominee en zijn volgelingen) zich in jouw persoonlijke uitlatingen herkennen en jouw bekering 'overnemen'.

Ik begrijp niet wat er nu zo ingewikkeld aan is om te begrijpen waar het hier over gaat, maar goed. Soms heb ik bij het lezen van dit draadje het idee dat ik met een kleuter op stap ben, die bij iedere fiets, kruiwagen, vrachtwagen en graansilo vraagt of het een auto is.
Het gaat mij om wat in dit topic gezegd wordt. Daar reageer ik op. De karikatuur die jij maakt van de ‘kleine lettertjes’ laat zien dat je lang niet alles hebt gevolgd.

Wat jij in het vetgedrukte zegt heb jij en ik nog nooit in een preek gehoord. Dat je nooit zeker kunt zijn van je heil. De lat wordt wel eens on-Bijbels hoog gelegd maar dat is wat anders.
Dat jij het nog nooit gehoord hebt in een preek geloof ik direct. De kans dat @DDD dit wél gehoord heeft is zeer aannemelijk. Hij kerkt immers in een kerkverband waar dit volop verkondigd wordt, en waar zekerheid vaak gewoonweg verdacht is. Tenzij je voldoet aan de standaard-norm. Maar alles wat afwijkt deugt niet. Kortom, de Heilige Geest doet Zijn werk niet goed...
DDD

Bericht door DDD »

Precies. En de helft is mij niet aangezegd, want ik ben selectief in wat ik beluister. En toch hoor ik zulke dingen. Je kunt dus gevoeglijk aannemen dat het ter rechterzijde nog veel bonter wordt.
tja

Bericht door tja »

Cyrillus schreef: 28 dec 2023, 19:49 Dat is niet wachten op een gevoel,een bevestiging, een teken, maar gehoorzaam zijn aan Hem, alleen gehoorzaam zijn, en daarom je eigen pak bij dat kruis neerleggen. Wie kan het beter zeggen dan Spurgeon?
https://charlesspurgeon.nl/zie-op-mij/
Ik vind dat argument dat dr van de Brink het pastorale aspect mist nogal vreemd. Dat is hier in dit topic al een paar keer opgegooid. Ik ben benieuwd hoe je het pastoraal vorm gaat geven vanuit het hypercalvinisme. De Dordtse leerregels leren geen kenmerken van geloof. Die leren kenmerken van uitverkiezing. Het eerste kenmerk is dan geloof. Zeker… ook de droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid etc. Op een of andere onverklaarbare wijze word het eerste kenmerk van de uitverkiezing wat de DL aanhalen vaak een beetje als te makkelijk gezien.
CvdW

Bericht door CvdW »

Hoe doet een drenkeling het met een reddingsband?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef: 28 dec 2023, 20:17 Hoe doet een drenkeling het met een reddingsband?
Opblazen? Sorry, ik vind het een beetje een rare vraag, snap je?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 28 dec 2023, 20:14 Precies. En de helft is mij niet aangezegd, want ik ben selectief in wat ik beluister. En toch hoor ik zulke dingen. Je kunt dus gevoeglijk aannemen dat het ter rechterzijde nog veel bonter wordt.
Dus jij hoort regelmatig in een preek dat niemand zeker kan zijn van zijn heil? Vreemd, ik ben geen lid van de GG en zal het om andere redenen ook niet worden. Wel heb in de loop van decennia honderden preken van GG huize beluisterd of gelezen. Ben het nog nooit tegengekomen.

Graag een citaat uit bv een leespreek op prekenweb waar een predikant dit zegt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Ad Anker schreef: 28 dec 2023, 20:19
CvdW schreef: 28 dec 2023, 20:17 Hoe doet een drenkeling het met een reddingsband?
Aannemen? Eraan vastklampen?

Als de reddingsband eerst nog opgeblazen moet worden door de drenkeling brengt het geen redding ben ik bang voor...
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

tja schreef: 28 dec 2023, 20:16
Cyrillus schreef: 28 dec 2023, 19:49 Dat is niet wachten op een gevoel,een bevestiging, een teken, maar gehoorzaam zijn aan Hem, alleen gehoorzaam zijn, en daarom je eigen pak bij dat kruis neerleggen. Wie kan het beter zeggen dan Spurgeon?
Ik vind dat argument dat dr van de Brink het pastorale aspect mist nogal vreemd. Dat is hier in dit topic al een paar keer opgegooid. Ik ben benieuwd hoe je het pastoraal vorm gaat geven vanuit het hypercalvinisme. De Dordtse leerregels leren geen kenmerken van geloof. Die leren kenmerken van uitverkiezing. Het eerste kenmerk is dan geloof. Zeker… ook de droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid etc. Op een of andere onverklaarbare wijze word het eerste kenmerk van de uitverkiezing wat de DL aanhalen vaak een beetje als te makkelijk gezien.
Eens, vooral omdat blijkens de brieven die hij krijgt, hij heel pastoraal bezig is. En dit, terwijl hij toch op een wat dogmatische manier de leer aanvalt van het hypercalvinisme door simpel te verklaren wat het Evangelie wel is en wat het niet is. Het overtuigt mij ervan dat er geen beter pastoraal middel is dan te wijzen op het Medicijn van de Medicijnmeester Zelf. Misschien dat een hypercalvinist kan verklaren hoe het daar pastoraal werkt?
huisman

Bericht door huisman »

Onbekende schreef: 28 dec 2023, 20:28

Als de reddingsband eerst nog opgeblazen moet worden door de drenkeling brengt het geen redding ben ik bang voor...
Als de drenkeling kan zwemmen laat hij de reddingsboei liggen. Van nature zijn we nogal goede zwemmers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef: 28 dec 2023, 20:26
DDD schreef: 28 dec 2023, 20:14 Precies. En de helft is mij niet aangezegd, want ik ben selectief in wat ik beluister. En toch hoor ik zulke dingen. Je kunt dus gevoeglijk aannemen dat het ter rechterzijde nog veel bonter wordt.
Dus jij hoort regelmatig in een preek dat niemand zeker kan zijn van zijn heil? Vreemd, ik ben geen lid van de GG en zal het om andere redenen ook niet worden. Wel heb in de loop van decennia honderden preken van GG huize beluisterd of gelezen. Ben het nog nooit tegengekomen.

Ik zeg juist, dat ik dat niet regelmatig hoor. Maar dat wil niet zeggen dat zulke dingen niet geregeld doorklinken in preken. Ik heb dat bijvoorbeeld gehoord in een leespreek van ds. Van Dieren. Prekenweb geeft geen goed beeld van het geheel van de GG, zoals ik al eerder schreef. Dus daar kom je relatief weinig kleine lettertjes tegen.

Als je er zin in hebt: er is hier een prekenboek van ds. C. van Ruitenburg aanbevolen: het staat vast vol met dingen die hier aan de orde zijn. Er staan ook luisterpreken van hem op Prekenweb.
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: 28 dec 2023, 20:26

Generaliserend en zo zwart wit kun je het misschien niet zeggen. Maar ik heb jaren onder een prediking gezeten dat zekerheid echt verdacht gemaakt werd. Gehamer op het gevaar van 'gearriveerde christenen' en een beeld van het ware volk als een volk van och en ach dat al zuchtend en twijfelend over de aarde gaat. Zelf zo dat in nbHA zittenblijvers bemoedigd werden, want een twijfelende ziel komt er ook. En je kunt beter blijven zitten dan mogelijk als huichelaar aangaan.
Deze preken staan idd niet op PrekenWeb.
CvdW

Bericht door CvdW »

Onbekende schreef: 28 dec 2023, 20:28

Excuses, ik reageerde op @Huisman op pagina 111.
huisman

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 28 dec 2023, 20:32
tja schreef: 28 dec 2023, 20:16
Eens, vooral omdat blijkens de brieven die hij krijgt, hij heel pastoraal bezig is. En dit, terwijl hij toch op een wat dogmatische manier de leer aanvalt van het hypercalvinisme door simpel te verklaren wat het Evangelie wel is en wat het niet is. Het overtuigt mij ervan dat er geen beter pastoraal middel is dan te wijzen op het Medicijn van de Medicijnmeester Zelf. Misschien dat een hypercalvinist kan verklaren hoe het daar pastoraal werkt?
Ik ben geen hypercalvinist dus die laatste vraag kan ik niet beantwoorden. Toen een zeer dichtbij familielid op haar sterfbed lag werd ze pastoraal zeer trouw bezocht door haar predikant die jij (en zelfs ik) een hypercalvinist zou noemen. De laatste weken van haar nog jonge leven kwam hij zelfs meerdere keren per dag even binnen lopen. Deed soms alleen een kort gebed. Andere keren las hij een kort gedeelte uit de Bijbel en bracht haar bij het Evangelie. De HEERE heeft het gebruikt. Ze is tot volle ruimte mogen komen. De predikant heeft haar mogen begraven met ‘haar’ Psalm. Hoop op God, sla het oog naar boven.

Dit heeft mij een andere kijk op deze predikant gegeven. Pastoraal met innerlijke ontferming bewogen. Daarin was hij Christus gelijkvormig.

De bekering van Spurgeon die jij plaatste is een mooi voorbeeld van bevinding. Weet niet of je gelezen hebt wat hij na zijn bekering over deze kerk/predikant heeft gezegd? Hij vond daar niets meer. Te eenzijdig.

Lees hier maar wat meer over zijn bekering. Kun je lezen in welke zielstoestand hij was.

https://charlesspurgeon.nl/spurgeon-over-zijn-bekering/
Thea

Bericht door Thea »

Thea schreef:
"dat ben ik met je eens. Ik bedoel te benadrukken dat de Heilige Geest door het geloof werkt. Niet los van het geloof."
@Cyrillus, het 'wonderlijke' van deze discussie vind ik dat jij, en dat zie ik ook bij ds vd Brink, dogmatische uitgangspunten met je woorden beamen, maar in de uitwerking niet meenemen. Dat vind ik ook heel listig. Als iemand iets zegt, van dat is de leer etc, zeg je dat je dat ook vindt, maar in de praktijk vind je het niet, getuige je uitlatingen. Dat is toch de boel 'voorliegen' of 'draaien. Zo ervaar ik dat.

Cyrillus schreef:
Wat bedoel je met de praktijk in dit verband?

@Cyrillus, ik zal met een paar citaten van jou illustreren wat ik bedoel.

Je zegt: 'we hebben alleen het bevel om te geloven te gehoorzamen'. Ergens anders: ' maar zie op Hem, alles is al volbracht. Je mag rusten in Hem. Je hoeft niets mee te brengen en zeker geen bevinding. De remedie tegen op zichzelf zien, is op Hem zien dus'.

Je suggereert hiermee m.i. dat je het kunt, want het is een bevel om te geloven, je moet op Hem zien etc. Het zijn allemaal werken van de mens. Terwijl de Heilige Geest dit moet werken.
Gesloten