Van harte mee eens. Het lijkt erop dat @Cyrillus deze analyse niet begrijpt, niet aanvoelt, of dat dit gewoon een blinde vlek is. Ik spreek jongeren die regelmatig naar geloofstoerusting gaan, en die doen wat ds Vd Brink zegt, (en Cyrillus hier op RF). Ze geloven eenvoudig het Woord van God, zeggen ze. Maar bij doorvragen blijkt het een verstandelijke keuze te zijn, waarbij er wel bevlogen wordt gesproken, maar waar ik het wonder maar nauwelijks in beluister. Net zomin als het worden van zondaar voor God, het vluchten tot Christus met een verbroken en verslagen hart.“HHR” schreef:Ik maak me zorgen over een prediking waar het onvoorwaardelijke welmenende aanbod ontbreekt. En die prediking is er. Helaas.
Tegelijkertijd is overslaan naar de andere kant, en welhaast rationele geloofskeuze, net zo gevaarlijk.
En ik ben wel eens bang dat dit nu gepropagandeerd wordt door de mensen rond Geloofstoerusting.
Dan krijg je een koud en hard verstandsgeloof. Waarin bevinding een vies woord geworden is, en je een christendom overhoud vol van gelovige mensen die vooral naar heiligmaking staan, maar geen enkel oog hebben voor mensen die vast lopen, die geen voeten hebben om te gaan en geen handen hebben om aan te grijpen. Die worstelen met hun eigen zondige bestaan en uitzien naar het spreken Gods in hun leven. En dan laat de Koning wel eens wachten, dan verbergt de Koning zich wel eens. Om ons te leren volharden. En dan onverwachts te verschijnen, Zie hier ben Ik.
Die wonderlijke Godsontmoetingen.
Niet als mystiek of voorwaarden, maar om ons volharding te leren.
Ik zit absoluut niet onder een prediking waar kleine letters klinken, en toch hoor ik ook regelmatig, of we nu kennis hebben van die duisternis waarin het Licht zich openbaart. Of we nu geworsteld hebben met de onmogelijkheid en onverbeterlijkheid aan onze kant. Ja of er wel eens een crisis is geweest in ons leven dat we niets anders konden dan met een Esther te vluchten tot de genadetroon, Kom ik om, dan kom ik om. Maar ik zal naar de Koning gaan.
Niet als nieuwe wet. Wel als toetssteen. En terecht. Als we die bevindingen kwijtraken, houden we maar een arm geloof over.
Misschien vindt men dit allemaal kleine lettertjes; dat is dan maar zo. Het zijn wel de “kleine lettertjes” uit de Schrift m.i. Denk alleen al aan het grootste deel van het Psalmenboek, maar ook aan Romeinen 7.
Hiermee wil ik het niet opnemen voor prediking waarin vooral gangen en wegen van Gods volk worden beschreven, en de nodiging tot de zaligheid hooguit in wensende zin voor komt. Wel ben ik bang dat Vd Brink door een eenzijdig front te kiezen, en in reactie daarop Woord en Geest te vermengen, de ene eenzijdigheid inwisselt voor de andere.