Beste Job, ik ben zo iemand die alle vooroordelen die in jouw kerkverband leven, bevestigd. Gelukkig weet ik van mijn zijde hoe het werkelijk ligt. Ja, er hebben dingen pijn gedaan. Ben tegen veel onbegrip aangelopen, ondanks dat de verhoudingen goed lagen. Dus een stukje pijn kun je wellicht terugvoelen in mijn reacties. Maar ook ernstige zorgen om degenen die achterbleven en me zeer dichtbij staan. Ook zij hebben een ziel voor de eeuwigheid en krijgen het Evangelie niet of nauwelijks of voorwaardelijk te horen. Maar wrok of haat, zeker niet. Ik weet wel dat dit soort denkpatronen ingesleten zijn, het wordt immers stelselmatig vanaf de kansels verkondigd. Maar ik ken er een heel aantal waarvan het vertrek uit jouw kerkverband tot grote geestelijke zegen geweest is. Dat jouw kerkverband daar niet mee om kan gaan en vertrekkers structureel negatief wegzet doet daar niets aan af.Job schreef: ↑27 dec 2023, 13:16Ah Onbekende. Een soortgelijke reactie als die je me gaf over Ayaan Hirsi Ali met een zelfde soort bijtend vennijn richting de Gereformeerde Gemeenten. Ik proef èn bij dr. Van den Brink èn bij jou pijn. Dat mag je uiten, vind ik erg en dat geeft me introspectie. Maar ik voel bij beiden ook wrok, als het geen haat is. En daar scheiden de wegen. Want dan wordt het de ketel die de pot gaat verwijten en dat doet de boodschap die geprobeerd wordt uit te dragen, teniet.Onbekende schreef: ↑27 dec 2023, 12:54Ik denk niet dat je het als discussietruc bedoelt Job. Wel is het een typisch GerGem denkpatroon. Helaas systematisch voorgeleefd vanaf de kansels. Wantrouwen, wantrouwen, wantrouwen.
Kun je je voorstellen dat er zoiets bestaat als heilige verontwaardiging? Als er niet werkelijk meer geloofd wordt in het werk van de Heilige Geest ("met Pinksteren werden er met 1 preek 3000 mensen bekeerd, nu is het een wonder als er met 3000 preken 1 mens bekeerd word" klonk letterlijk vanaf de kansel) en gezegd wordt dat het echt zeldzaam is als je God 'Vader' mag noemen (zo zeldzaam als witte raven...) terwijl Jezus Zelf ons leert bidden: "Onze Vader, die in de hemelen zijt"!
Waar de HSV letterlijk vanaf de kansel als duivelswerk werd bestempeld.
Waar gewaarschuwd wordt om boeken van broeders van hetzelfde huis vooral NIET te lezen omdat je daarmee bedrogen wordt? Terwijl de boeken van die predikanten lafenis waren voor mijn ziel...
Kun je je dan voorstellen dat het erg moeilijk is om je geliefden onder zulk een prediking achter te laten?