Dank je. Maar, kun jij verder klikken? Ik zie eigenlijk alleen de intro tekst.Chrisje72 schreef: ↑08 dec 2023, 11:57Dank voor de tip, ik heb nog even verder gezocht naar een iets leesbaarder versie en vond dit: https://lowietjesbijbelstudies.blogspot ... lijke.htmlZeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 11:23Ja, dat is wel een slimme Ad. Ik lees eigenlijk altijd deze in de voorbereidingsweek: https://ggboskoop.nl/wp-content/uploads ... dingHA.pdfAd Anker schreef: ↑08 dec 2023, 11:15Tip, vermoei je in een week van voorbereiding niet met dit soort gesprekken. Het geeft dikwijls duisternis.Zeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 11:13 En in geen ervan probeer ik mijn gelijk te halen in de eenvoudige veronderstelling dat ik niet de wijsheid in pacht hebt. Dus nee, ik verwijt het mezelf niet. Ik wens eenieder Zijn genade van harte toe, met of zonder welke lettertjes dan ook. Ook jou broeder Huisman. Goed dat je er weer bent.
Hyperdordt
Re: Hyperdordt
Re: Hyperdordt
we zijn wel erg off topic... maar rechts staat de artikelen boom geopend, je moet wezen bij december 2014, en dan van onder naar boven zie je de stukjes over het Heilig Avondmaal staan.Zeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 12:01Dank je. Maar, kun jij verder klikken? Ik zie eigenlijk alleen de intro tekst.Chrisje72 schreef: ↑08 dec 2023, 11:57Dank voor de tip, ik heb nog even verder gezocht naar een iets leesbaarder versie en vond dit: https://lowietjesbijbelstudies.blogspot ... lijke.htmlZeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 11:23Ja, dat is wel een slimme Ad. Ik lees eigenlijk altijd deze in de voorbereidingsweek: https://ggboskoop.nl/wp-content/uploads ... dingHA.pdf
Re: Hyperdordt
Ik heb je er al meer op gewezen, jij zet een = teken tussen beleving en gevoelens. Gevoel kan een onderdeel zijn van beleving, maar beleving is niet gelijk aan gevoelen.Psalm schreef: ↑08 dec 2023, 11:49Het is niet helemaal antwoord op mijn vraag. Ik had een meer detail antwoord verwacht. Beschrijf de situatie wat er precies gebeurt bij punt 3.huisman schreef: ↑08 dec 2023, 11:28 Zo massief zou ik het op grond van de Schrift niet stellen. Er is immers ook geloof wat niet zaligmakend is. In de wedergeboorte wordt je hart verbroken en je geest verslagen. Dat gaat niet buiten de zondaar om.
Het lijkt dat jij de waarheden (zoals jij ze noemt) uit de DL buiten het Evangelie plaatst. Deze ‘waarheden’ behoren wezenlijk tot het Evangelie.
1) Huisman zit de bank koffie te drinken.
2) God wederbaart Huisman.
3) Huisman voelt nu: .... ?
Wat gaat er op dat moment óm in Huisman? Wat gebeurt er?
Verder wordt het een beetje een herhaling van zetten. Want zou een mens die niet verslagen en verbroken is wel tot Jezus Christus willen komen? Nee, dat zal diegene niet willen omdat het Kruis voor de Griek een dwaasheid is en voor de Jood een ergenis. Dus als iemand in Jezus wil geloven is dat uit God.
Is dat in alle gevallen zo? Nee, want er is ook een tijd en wondergeloof. Maar dat komt openbaar in de vruchten. We hoeven daar het evangelie, het door God gegeven genademiddel, niet aan te passen.
De genoemde waarheden behoren inderdaad tot het evangelie, want in onze natuurstaat zijn wij dood en kunnen wij geen leven voortbrengen. Het feit dat God dit leven in ons werkt is inderdaad evangelie. Maar je kunt deze waarheden gebruiken als kleine lettertjes. Dát is de discussie. Je ziet heel vaak dat deze waarheden worden gebruikt als argument om niet in Christus mogen te geloven. Terwijl wij van Hem juist het leven ontvangen!
Als de genoemde waarheden op die manier worden gebruikt, dan laat je het evangelie niet volledig zijn werk doen. Eigenlijk geven jullie het evangelie de schuld van de mensen die niet komen of zonder bruiloftskleed komen. Maar daar zijn Luther en Dordt ook heel duidelijk over.
Bij ons in kerk wordt gelukkig gewaarschuwd tegen een verstandsgodsdienst maar eveneens tegen een gevoelsgodsdienst .
Re: Hyperdordt
Tja, doek dan Refoforum op. Er zijn maar zeer weinig topics hier die naar Gods eer zijn.Inwoner schreef: ↑08 dec 2023, 11:59Zeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 11:55Nee. Ik doe dat in mijn werk zeer regelmatig, maar in deze materie, zeker via een forum, zie ik daarvoor weinig mogelijkheden.Inwoner schreef: ↑08 dec 2023, 11:47
De constatering lijkt dicht bij de waarheid, al word je vooralsnog niet concreet.
Maar zou jij in staat zijn als een soort verkenner (a la de heer Plasterk) de gemoederen te bedaren en de voor- en tegenstanders van het pas verschenen boek tot elkaar te brengen, waarbij je vooralsnog respect hebt voor wederzijdse standpunten?
Zou het advies dan niet moeten zijn dat we deze discussie via het forum moeten staken?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat langzamerhand het grote doel, namelijk Gods eer, uit het oog is verloren en er om die reden sprake (steeds meer) is van een (letterlijk) heilloze discussie.
Maar misschien denken anderen daar anders over?
Re: Hyperdordt
De manier waarop jij je vragen stelt, nee afvuurt, maakt het voor mij heel moeilijk hierop in te gaan. Omdat het heilige, tere zaken betreft.
Re: Hyperdordt
Fijn dat Huisman er weer is.Zeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 10:58Tuurlijk. Probeer je punt nog een keer te maken. Ik wens je een fijne tijd weer terug op het forum.huisman schreef: ↑08 dec 2023, 10:49Dus jij vindt het boekje van ds van de Brink ook overbodig? Want wat jij schrijft in het vetgedrukte is toch de doorgaande lijn in zijn boekjes.Zeeuw schreef: ↑08 dec 2023, 10:40 Het is off-topic wellicht dus haal het vooral weg als het niet gewild is.
We mochten gisteravond met veel gemeenteleden nadenken over het komende Heilig Avondmaal zondag. Een bijzondere goede avond waarin mensen met tranen in hun ogen mochten getuigen van Gods grote genade en het uitzien (maar ook opzien) naar komende zondag en elkaar bemoedigen. Wat voel je dan Gods liefde voor zondaren door alles heen. Fijn om (zeker in deze week) als gemeenteleden in gebed om elkaar heen te staan.
Wat een schril contrast met hier, waar men probeert elkaar te overtuigen van het feit dat de ander het toch zeker niet goed (genoeg) ziet. Gelukkig mogen we uitzien naar het Leven na dit leven, waar dit niet meer zal gebeuren.
Voor de rest ben ik natuurlijk verheugd dat jij een mooie avond hebt gehad.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 08 dec 2023, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Hyperdordt
Psalm, laat de definitie van wedergeboorte uit de DL even tot je doordringen. Ik vind met huisman en Posthoorn je manier van spreken richting spotten gaan. Pas er toch voor op!Posthoorn schreef: ↑08 dec 2023, 12:11De manier waarop jij je vragen stelt, nee afvuurt, maakt het voor mij heel moeilijk hierop in te gaan. Omdat het heilige, tere zaken betreft.
Re: Hyperdordt
Zoiets als de bijna-christen ontdekt van Matthew Mead?Posthoorn schreef: ↑08 dec 2023, 11:38Je begrijpt het duidelijk niet. En dat is nu net het hele punt. Daarom ga ik er niet verder op in.Psalm schreef: ↑08 dec 2023, 10:59Oke, dan ben ik twee vragen aan jou:Posthoorn schreef: ↑08 dec 2023, 09:40 Dit is de kern van heel deze discussie. Als Christus aan het hart geopenbaard wordt, kán dit gebeuren tijdens de prediking, maar het kan ook op een ander moment gebeuren, al naar het de Geest behaagt. Het is echt iets anders dan het Woord horen en te besluiten dat je gaat geloven.
1) Dus de openbaring van Christus in de Heilige Schrift mag niet geloofd worden? Want je zegt dat Hij aan het hart geopenbaard moet worden.
2) Dus de openbaring van Christus is iets buiten het Woord om?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Berichten: 8620
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Hyperdordt
Het ''probleem'' zit in het feit dat we iets willen bespreken van een toch ietwat omstreden persoon in de ref. gezindte.
Ik denk dat als je een discussie hierover wilt dat je moet kijken naar iemand die wat meer gewaardeerd wordt.
Boekjes van ds van Vlastuin, C/W. Harinck, van der Staaij/Kater over de Dordtse Leerregels, etc.
Ik denk dat als je een discussie hierover wilt dat je moet kijken naar iemand die wat meer gewaardeerd wordt.
Boekjes van ds van Vlastuin, C/W. Harinck, van der Staaij/Kater over de Dordtse Leerregels, etc.
- Maanenschijn
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Hyperdordt
Ik denk, beste @Psalm, als de bevinding (geloofservaring niet kent, je het ook niet begrijpt als deze zaken worden uitgelegd. De DL hebben dat al geprobeerd uit te drukken in het citaat wat @Huisman gaf. Dat lijkt mij voldoende mooi opgeschreven.Posthoorn schreef:De manier waarop jij je vragen stelt, nee afvuurt, maakt het voor mij heel moeilijk hierop in te gaan. Omdat het heilige, tere zaken betreft.
Dat is ook wat ik mis bij dr. vd Brink: het blijft zo in het verstand hangen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Hyperdordt
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Dit forum blijkt niet een erg geschikte plaats te zijn voor het delen van persoonlijke, tere zaken.Posthoorn schreef: ↑08 dec 2023, 12:11De manier waarop jij je vragen stelt, nee afvuurt, maakt het voor mij heel moeilijk hierop in te gaan. Omdat het heilige, tere zaken betreft.
Maar (even algemeen, dus niet richting jou @posthoorn) we zijn met zijn allen wel zo dapper om andermans persoonlijke, tere zaken flink te veroordelen (mezelf incluis) maar over onszelf zwijgen we.
Persoonlijk merk ik dat dit komt omdat moeilijk met genade kan worden omgegaan. Tegelijk zou ik ook wat genadiger richting anderen kunnen zijn.
Het is best complex. Het laait hoog op omdat het over geestelijk leven en dood gaat. Dus de discussie is wel zinvol te noemen.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Re: Hyperdordt
Jij vraagt niet uit onkunde maar uit een bepaalde veronderstelling over de wedergeboorte. Je slaat alles plat met het volgende. Het Evangelie wordt zonder kleine lettertjes gepreekt, de hoorder neemt het aan en besluit het te geloven.Psalm schreef: ↑08 dec 2023, 11:59Precies, de wagen pruttelt en staat nu daadwerkelijk stil.huisman schreef: ↑08 dec 2023, 11:58 Als jij denkt dat het zo gaat heb je de DL niet begrepen.
Ik vind de vraag zo vreemd gesteld dat ik geen lust heb om hem te beantwoorden. Als een collega die niets weet van de Bijbel deze vraag op deze wijze zou stellen zou ik wel een antwoord geven. Nu lijkt het of je het wonder van de wedergeboorte belachelijk maakt.
De houding van Jezus bij Nicodemus was anders. Hij ging uitleggen hoe Nicodemus wedergeboren moest worden. Jij zou dat blijkbaar niet doen, want Nicodemus begreep het toch niet.
Dat is niet waar ik jaloers op kan worden omdat ik daarin alles mis waar de Schrift mij op talloze plaatsen op wijst.
Hoe de zondaar de wedergeboorte gaat ervaren?
McCheyne zei het zo in zijn bekende gedicht.
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt.
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voeld’ ik wat eisen Gods heiligheid deed.
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.