-DIA- schreef: ↑08 dec 2023, 09:46Ooit, dat vergeet ik nooit, sorry als dat nodig is, maar het nu eenmaal zo, zei ds. W.C. Lamain, en geloof dat hij hier een grote waarheid spreekt: Schuld, dat is zó'n lelijk beest, dat wil níemand in hebben! Ik probeer de context op te zoeken, maar zal niet makkelijk zijn want boeken hebben geen zoekmachine... Misschien is dat het enige voordeel van internet...HHR schreef: ↑08 dec 2023, 09:29 Corrie ten Boom schrijft regelmatig over Oswald Chambers' dagboek 'Geheel voor Hem'
Uit nieuwsgierigheid ben ik dit dagboek gaan lezen. Een theologie en uitleg die regelmatig wat vragen oproept.
Soms verrassend, soms vervreemdend. Al met al een theologische lijn die toch wat buiten onze theologische traditie staat.
Maar toch is deze man, die vooral bekend is in baptistische en ook wel evangelische kringen, bij tijden zo helder.
Hij kan soms bijna Arminiaans overkomen, en tegelijkertijd zijn er stukjes, bv over wedergeboorte en berouw, die heel herkenbaar zijn.
Hier zo'n prachtig stukje over Berouw:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de kleine lettertjes-drijvers van zo'n stukje vinden:
Bv dit stukje: Het nieuwe leven openbaart zich in bewust berouw en onbewuste heiligheid, nooit andersom. De grond van het christelijk geloof is berouw. Eigenlijk kan een mens geen berouw hebben als hij dat zelf wil - berouw is een gave van God.
![]()
Om het duidelijker te maken: Schuld gaat altijd vóór berouw. Berouw is niet mogelijk zonder dat der schuld is, want dan krijgen een onrechtvaardige zaak. Kijk, als ik nu berouw moet hebben over een schuld die ik niet heb, en dat wordt in de wereld best eens van je geëist, maar dan kom dus in een onmogelijke toestand. En ik zou er aan willen toevoegen: een zeer ongewenste toestand.
"Van nature weten wij helemaal niet wat zonde is. En schuld, dat is zo'n lelijk beest, dat wil geen mens in huis hebben. Geen mens."
Een citaat uit een preek van wijlen ds. W.C. Lamain uit Efeze 3 vers 19 met als thema 'De liefde van Christus, die de kennis teboven gaat'.
Gehouden op 12 juli 1982 te Veenendaal en opgenomen in het boek 'Sprekende nadat hij gestorven is, 11e tiental preken' https://theologienet.nl/bestanden/lamai ... iental.pdf.