Klopt, ik stel deze voorwaarde niet zelf, maar God stelt het geloof ook als voorwaarde. Wij kunnen alleen door het geloof deelgenoot worden aan Christus. Dus het lijkt toch waar te zijn dat jij op eigen gekozen wegen bij Christus uit wil komen. Maar ik zeg: wij komen alleen bij Hem dóór het geloof. Let op: ik zeg niet óm ons geloof.
Nu trek jij mijn woorden weer uit het verband, want ik had ook duidelijk aangegeven dat ik zeg dat het geloof door God gewerkt wordt. Maar een mens is er wel volledig bij: aannemen of verwerpen.
Ik zie in de Bijbel ook veel ongeloof. Mensen die Jezus niét geloven en Hem verwerpen. Judas is daar een perfect voorbeeld van. Veel van Christus gezien, maar had Hem altijd diep in z'n hart verworpen.
Jawel, dat zei je niet direct, waar wel indirect. Lees jouw onderstaande post maar.
Piet25 schreef: ↑07 dec 2023, 13:34 Weet je dat dat één van de dwalingen was die Dordt weerlegd heeft? Daarnaast: het behaagt God Zijn Zoon te openbaren. Op Zijn tijd, niet op de jouwe. En nee, dat is niet lijdelijk. Dat wordt nood. Niet de nood: ik moet geloven. Maar hoe kom ik met God verzoend. Als dan Christus als Middelaar wordt geopenbaard is dat één groot wonder. Niet omdat ik nu besloten heb om te gaan geloven maar dat Hij Hem aan mij wegschenkt. Dan is het geloof een instrument.
Wel goed citeren; ik zeg dat ik liever zie "geloof en verwacht". Dus wel degelijk een verwachting van de Heere, ook in het geloven. En ik zei vanmiddag ook: "Door te zeggen: ik heb niks, maar U hebt alles. Ik heb zonden, maar U bent rein. Ik heb geen geloof, maar U hebt de belofte: "een ieder die tot Mij komt zal Ik geenzins uitwerpen"". Dus het kan soms zo zijn dat iemand het geloof van zichzelf niet waarneemt. Maar als iemand in de nood zich toch weer op Hem werpt, dan is er in feite ook geloof. Al zal die "gelovige" het misschien niet voor geloof houden.
Dus het valt allemaal wel mee. Maar je hebt gelijk: ik moet er niets van hebben als mensen om de redenen die jij aanhaalde niet mogen geloven. Dan werp jij hindernissen op voor mensen waarin God het beginsel van het geloof heeft gewerkt, maar van jou horen dat ze niet zomaar kunnen geloven omdat het niet in jouw patroon past. Dan ben je een hindernis tussen de zondaar en Christus. Net als de discipelen die de kinderen tegenhielden. Maar Jezus zei: "laat de kinderen tot Mij komen".
Dat zeg ik niet. Waarom wil jij mij in het kamp van de remonstranten plaatsen? Dat is onterecht. Ik zeg duidelijk dat God het geloof werkt en dat ik het eens ben met de verwerping van de dwaling dat God alleen het geloven geeft, maar dat de mens het werkt. Ik zeg met Dordt dat God het geloof geeft en werkt. Maar ik zeg uiteraard ook dat wij gehoor moeten geven aan de oproep van Jezus Christus dat wij Hem moeten aannemen en geloven.
Je tweede alinea is geen onderbouwing voor de stelling in je eerste alinea. In de eerste alinea gaat het over wedergeboorte en geloof uit elkaar trekken. De tweede over de relatie schenking gevolgd door aannemen. Dat zijn twee verschillende relaties. Dus dat loopt al niet lekker in je argumentatie. Verder stel je wél dat je niet mag aannemen. Hoe moet ik jouw reactie dan lezen over dat tijdstip? Daarin merk je toch duidelijk een afkeurende reactie? Je hebt het over mensen die "niet kunnen geloven" .Piet25 schreef: ↑07 dec 2023, 22:41 Dat ik stel dat je het niet mag aannemen maak jij er nu van en vervolgens benoem je dat als kleine lettertjes. Hoe bedoel je karikatuur. Evenals dat je stelt dat ik het geloof en de wedergeboorte uit elkaar trek.
Sterker, ik durf te zeggen met alle vrijmoedigheid: met het geloof wat de Heere door Zijn Geest schenkt, zul je Christus zeker als Zaligmaker aannemen! Onmogelijk om het niet te doen.
Máár? Wel kleine lettertjes dus.
Dat zal ik niet ontkennen. Maar dat is niet de normale situatie waarin Gods volk jaar en dag in verkeert. Maar dan zijn er in de Bijbel ook weer beloften op die specifieke nood. Hierdoor is het vaak weer mogelijk om te geloven. Maar ik snap het ook wel, dat met veel kleine lettertjes, het ook moeilijk is om te geloven. De helderheid van Gods Woord wordt dan gemist. Daarom is kennis ook belangrijk.
Hoe gaat zoiets dan, dat je niet kunt geloven? Waarom kan men niet geloven? Omdat men te klein van God denkt? Omdat men op de golven ziet en niet op Jezus? Kijk hoe Jezus Petrus toen streng bestrafte.
Klopt, Brakel is ook niet boven alle kritiek verheven. Daarnaast ben ik het met jouw citaten niet direct oneens, maar wel als jij ze gaat gebruiken als kleine lettertjes om mensen van het geloof in Christus af te houden. Dan heb je mij tegen inderdaad.
Dat vraag ik mij af. Welkom terug