Jij weet ook niet wat je wilt.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
![;)](./images/smilies/wink.gif)
Jij weet ook niet wat je wilt.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Tiberius schreef:Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Zoals je werk en RF laat samengaan, maar niet samenvallen (in de tijd)?huisman schreef:Tiberius schreef:Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Ik was er nog.![]()
Je hebt :Samenvallen en samengaan.(wedergeboorte en geloof gaan samen )
Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Omdat er zo'n dorheid is in onze kerken, doordat niet meer herkend wordt wat in de prediking wordt benoemd, is er ook geen werfkracht naar buiten toe. Dat de krachten van buitenaf zo sterk en overweldigend zijn, zal waar zijn, maar dat is het ergste niet. We zijn als kerk zo slap.citaat uit ander topic schreef:maar dat - als de kerk leeft - er getuigenis uitgaat van de kerk. Dat kan heel kleinschalig zijn, maar dan is het wel echt. En dan gaat het dus "vanzelf": het getuigen naar buiten toe is dan namelijk geen doel op zich.
Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.Anker schreef:Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Hier komt helaas verder geen antwoord op.WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Wat is verder uw bijdrage naast dit alles te constateren?WimA schreef:Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.Anker schreef:Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Hier komt helaas verder geen antwoord op.WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen liggen zijn de belangrijkste wapenfeiten:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector benoemt in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historische perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Ik denk dat je hier een punt hebt. En dan niet mbt de discussie hier, maar tot de ontwikkeling in de GG. Deze opmerking deed mij denken aan een preek die ik ooit hoorde van een GG predikant waarin hij Genesis 3: 7 behandelde. Tot mijn verbazing begon deze predikant het plukken van vijggenboombladeren, het aan elkaar hechten en het dragen van deze bladeren te vergeestelijken als het doorleven van de zonde en dat een mens dat moet ontdekken in zijn leven. Deze exegese stond centraal in de preek. Later kwam ik er achter dat deze predikant dat uit een Joods commentaar had gehaald waar allerlei vage spitsvondigheden instonden. En dat is precies het punt wat ds Harinck verwerpt. Deze zaken horen niet vergeestelijkt te worden en ook niet als voorwaarde van doorleving gesteld te worden. Dan raken opeens Joodse commentaren de prediking in de GG. En zulke zaken kwam en kom je niet tegen bij de oude GG predikanten, daar blijft het heel dicht bij de Schrift.WimA schreef:Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.
* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
Die zelf gefabriceerfde ''kleding'' van de mens moest weg.Cees schreef:Ik denk dat je hier een punt hebt. En dan niet mbt de discussie hier, maar tot de ontwikkeling in de GG. Deze opmerking deed mij denken aan een preek die ik ooit hoorde van een GG predikant waarin hij Genesis 3: 7 behandelde. Tot mijn verbazing begon deze predikant het plukken van vijggenboombladeren, het aan elkaar hechten en het dragen van deze bladeren te vergeestelijken als het doorleven van de zonde en dat een mens dat moet ontdekken in zijn leven. Deze exegese stond centraal in de preek. Later kwam ik er achter dat deze predikant dat uit een Joods commentaar had gehaald waar allerlei vage spitsvondigheden instonden. En dat is precies het punt wat ds Harinck verwerpt. Deze zaken horen niet vergeestelijkt te worden en ook niet als voorwaarde van doorleving gesteld te worden. Dan raken opeens Joodse commentaren de prediking in de GG. En zulke zaken kwam en kom je niet tegen bij de oude GG predikanten, daar blijft het heel dicht bij de Schrift.WimA schreef:Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.
* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
En ik hoop dat zulke wijze van exegetiseren zal verdwijnen binnen de GG, maar daar vrees ik voor.
Precies, en vervolgens is er nog steeds geen oplossing. Discussies over randvoorwaarden lossen niets op.WimA schreef:Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.Anker schreef:Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Hier komt helaas verder geen antwoord op.WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen zijn de belangrijkste wapenfeiten in de frontlinie:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector ook benoemt (heeft dus 2 banen) in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historisch perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere docent)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Laten we dat maar doen. Maar wat heeft dat met deze topic van doen?Schemerlichtje schreef:Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
Zoveel bekritseren heeft geen zin! Nadenken is wat anders, maar op deze manier siert het ons als Christenen echt niet!Anker schreef:Laten we dat maar doen. Maar wat heeft dat met deze topic van doen?Schemerlichtje schreef:Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!