Jij weet ook niet wat je wilt.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Tiberius schreef:Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Ik was er nog.
Je hebt :Samenvallen en samengaan.(wedergeboorte en geloof gaan samen )
Je kunt onderscheiden zonder te scheiden. (wedergeboorte en geloof zijn niet te scheiden)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Zoals je werk en RF laat samengaan, maar niet samenvallen (in de tijd)?huisman schreef:Tiberius schreef:Een rechtgeaarde samenvaldrijver laat werk en Refoforum gewoon samenvallen, hoor.huisman schreef:Ga je gang...als je maar niet weer je samenvalfobie laat spreken ..... ik ga zo werken dus reageer ik pas later.
Ik was er nog.
Je hebt :Samenvallen en samengaan.(wedergeboorte en geloof gaan samen )
Ok, dan begrijp ik je.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.
* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Omdat er zo'n dorheid is in onze kerken, doordat niet meer herkend wordt wat in de prediking wordt benoemd, is er ook geen werfkracht naar buiten toe. Dat de krachten van buitenaf zo sterk en overweldigend zijn, zal waar zijn, maar dat is het ergste niet. We zijn als kerk zo slap.citaat uit ander topic schreef:maar dat - als de kerk leeft - er getuigenis uitgaat van de kerk. Dat kan heel kleinschalig zijn, maar dan is het wel echt. En dan gaat het dus "vanzelf": het getuigen naar buiten toe is dan namelijk geen doel op zich.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.Anker schreef:Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Hier komt helaas verder geen antwoord op.WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen zijn de belangrijkste wapenfeiten in de frontlinie:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector ook benoemt (heeft dus 2 banen) in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historisch perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere docent)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Laatst gewijzigd door WimA op 02 okt 2012, 22:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Wat is verder uw bijdrage naast dit alles te constateren?WimA schreef:Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.Anker schreef:Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Hier komt helaas verder geen antwoord op.WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen liggen zijn de belangrijkste wapenfeiten:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector benoemt in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historische perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Ik denk dat je hier een punt hebt. En dan niet mbt de discussie hier, maar tot de ontwikkeling in de GG. Deze opmerking deed mij denken aan een preek die ik ooit hoorde van een GG predikant waarin hij Genesis 3: 7 behandelde. Tot mijn verbazing begon deze predikant het plukken van vijggenboombladeren, het aan elkaar hechten en het dragen van deze bladeren te vergeestelijken als het doorleven van de zonde en dat een mens dat moet ontdekken in zijn leven. Deze exegese stond centraal in de preek. Later kwam ik er achter dat deze predikant dat uit een Joods commentaar had gehaald waar allerlei vage spitsvondigheden instonden. En dat is precies het punt wat ds Harinck verwerpt. Deze zaken horen niet vergeestelijkt te worden en ook niet als voorwaarde van doorleving gesteld te worden. Dan raken opeens Joodse commentaren de prediking in de GG. En zulke zaken kwam en kom je niet tegen bij de oude GG predikanten, daar blijft het heel dicht bij de Schrift.WimA schreef:Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.
* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
En ik hoop dat zulke wijze van exegetiseren zal verdwijnen binnen de GG, maar daar vrees ik voor.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Die zelf gefabriceerfde ''kleding'' van de mens moest weg.Cees schreef:Ik denk dat je hier een punt hebt. En dan niet mbt de discussie hier, maar tot de ontwikkeling in de GG. Deze opmerking deed mij denken aan een preek die ik ooit hoorde van een GG predikant waarin hij Genesis 3: 7 behandelde. Tot mijn verbazing begon deze predikant het plukken van vijggenboombladeren, het aan elkaar hechten en het dragen van deze bladeren te vergeestelijken als het doorleven van de zonde en dat een mens dat moet ontdekken in zijn leven. Deze exegese stond centraal in de preek. Later kwam ik er achter dat deze predikant dat uit een Joods commentaar had gehaald waar allerlei vage spitsvondigheden instonden. En dat is precies het punt wat ds Harinck verwerpt. Deze zaken horen niet vergeestelijkt te worden en ook niet als voorwaarde van doorleving gesteld te worden. Dan raken opeens Joodse commentaren de prediking in de GG. En zulke zaken kwam en kom je niet tegen bij de oude GG predikanten, daar blijft het heel dicht bij de Schrift.WimA schreef:Deze hele discussie begint inderdaad wel wat Talmoed* achtige trekken te krijgen.
* De Talmoed (תלמוד) (= mondelinge leer) is na de Tenach (Wet, Profeten en Geschriften - het "Oude Testament") het belangrijkste boek binnen het jodendom. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld.
En ik hoop dat zulke wijze van exegetiseren zal verdwijnen binnen de GG, maar daar vrees ik voor.
God bekleedde vervolgens de mens met dierenvellen, die armoedige vijggebladeren waren bij lange na niet voldoende.
De jongeling die vluchtte bij Jezus' gevangenneming liet zijn kleed achter, de joden hielden zijn oude kleed nog vast, maar hij zelf ontsnapte) Marc 14:51,52.
NT:
Maar dan is daar ineens de jongeling weer, bekleed met een wit gewaad, (Mark 16:5)
Bekleed u dan met Christus.
2 Kor.5:3-5: "als wij maar bekleed, en niet naakt, zullen bevonden worden....
Is de gelijkenis met Jozef niet opvallend?
Ook hij werd door broeders als slaaf verkocht, zijn kleed verkocht (dat van Jezus verdobbeld), en heerste daarna als koning.
ook Christus zal zich aan zijn broeders bekend maken.
En zij zullen wenen.
Als de hongersnood wederom toeslaat, maar nu de geestelijke.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
---knip-- Tegen forumregels
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Precies, en vervolgens is er nog steeds geen oplossing. Discussies over randvoorwaarden lossen niets op.WimA schreef:Die vraag heb ik - in diverse toonaarden - de afgelopen dagen hier ook gesteld.Anker schreef:Wat zijn de werkelijke fronten?Wilhelm schreef:Ik vind het maar een geesteloze discussie in dit topic.
Volgens mij bedoeld ds. Visscher dit ook in zijn stuk, als hij er op wijst dat we overal druk mee kunnen zijn, maar de werkelijke fronten niet zien..
Laten we God danken voor de Boodschap die ds Harinck brengen mag. En laten we bidden om meer arbeiders, want de oogst is groot.
Laten we de rest van onze gedachten over liggingen en flanken maar betreuren ipv op deze wijze te bediscusseren.
Hier komt helaas verder geen antwoord op.WimA schreef:.....Als men stelt dat er zoveel lauwheid is heeft men vast wel ideeen wat men wil bemerken om die qualifcatie niet te hoeven constateren....
Gelet op waar men weer druk mee is de laatste dagen zijn de belangrijkste wapenfeiten in de frontlinie:
1. Een adjunct hoofdredacteur van een commerciële krant als lector ook benoemt (heeft dus 2 banen) in het reformatorische onderwijs.
2. Een godsdienst docent van een refoschool die een boek schrijft tegen refoscholen. Het RD gaat een briefwisseling afdrukken tussen hem en een 'n geschiedenisdocent bij een andere refoschool. Fijn elkaar vliegen afvangen. Bezien we de "refozuil" in historisch perspectief (de geschiedenisdocent) of in sociologisch perspectief. (de andere docent)
3. Een discussie over welke dominee het meest op de diverse verlanglijstjes staat.
enz. enz.
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Laten we dat maar doen. Maar wat heeft dat met deze topic van doen?Schemerlichtje schreef:Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Ds. C. Harinck 50 jaar predikant in Geref. Gemeenten
Zoveel bekritseren heeft geen zin! Nadenken is wat anders, maar op deze manier siert het ons als Christenen echt niet!Anker schreef:Laten we dat maar doen. Maar wat heeft dat met deze topic van doen?Schemerlichtje schreef:Laten we de Heere danken dat Hij ons in Zijn goedheid nog predikers gééft!
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)