Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Hendrikus

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Hendrikus »

ik denk dat het voorstel van Luther in ons land levensvatbaarder is dan het voorstel van Joannah.

Joannah, schooluniformen functioneren prima op kostscholen waar kinderen 24 uur per dag 7 dagen in de week verblijven, en alleen in de vakanties naar huis gaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat je daar naar toe wilt.

Jongens, volgende week onze laatste diploma-uitreiking, en dan zeggen we de middelbare school met al z'n regeltjes vaarwel ::salut
~~Soli Deo Gloria~~
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Luther schreef:OK, daar komt-ie dan: even een steen in de vijver...

We moeten gewoon stoppen met die kledingregels op de refoscholen. Dan is verder ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd en hoeven vele leerlingen ook niet zo gespleten om te gaan met hoe het thuis is en op school moet. We hebben de kledingregels tot iets onaantastbaars geïnstitutionaliseerd, waardoor ze vrijwel op gelijke hoogte als de 3FvE zijn komen te staan.
Dit alles naar analogie van het Ichthus College in Veenendaal en de Prins Maurits in Middelharnis.
:super maar hier krijg je vast reactie op ;) :sweat
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:

We moeten gewoon stoppen met die kledingregels op de refoscholen. Dan is verder ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd en hoeven vele leerlingen ook niet zo gespleten om te gaan met hoe het thuis is en op school moet. We hebben de kledingregels tot iets onaantastbaars geïnstitutionaliseerd, waardoor ze vrijwel op gelijke hoogte als de 3FvE zijn komen te staan.
Dit alles naar analogie van het Ichthus College in Veenendaal en de Prins Maurits in Middelharnis.
Ik wacht af... Je mag zelf ook je mening geven hoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bernadientje

Bericht door Bernadientje »

Orchidee schreef:

Ik kan het niet laten..... Geen goed voorstel :) Over 5 jaar heb je dan 'hoe het thuis moet en op school is'.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Sja, de strijd verliest men toch wel. Via de legging. :hum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bernadientje schreef:
Orchidee schreef:

Ik kan het niet laten..... Geen goed voorstel :) Over 5 jaar heb je dan 'hoe het thuis moet en op school is'.
Misschien kun je ook inhoudelijk reageren. Waarom zouden we dat niet laten behoren tot het privédomein van de ouders?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
gertje

Bericht door gertje »

Als je dochters meestal rokken dragen, als je kinderen christelijke muziek luisteren, als je kinderen zoekend zijn in de Bijbel enz
of als je als ouders dit belangrijk vind, en je het als taak ziet ze op het reformatorisch onderwijs te doen...
en je er dan achter komt dat het heel wat anders in elkaar steekt..
en je ziet dat er wel rokken worden gedragen, maar dat ik in bepaalde gevallen( de meeste zeg maar) liever had dat ze een broek aan zouden trekken

en je ziet, nee hoort, dat christelijke muziek echt niet in is op deze scholen....
en je ziet dat het in de zaken die ik noemde en nog meer) ook niet speelt bij leerkrachten
als ik zie dat ook in het refo onderwijs het ook maar draait om de resultaten en niet wordt gekeken naar het belang van de kinderen( omzien naar onze naaste)

en ik soms dus merk dat mijn kinderen een eenling lijken te zijn op de refo school waar we zo bewust voor kozen...
tja dan maak ik me wel eens grote zorgen..

en deel ik dit keer Luthers mening
hmprff

Bericht door hmprff »

Bij ons in het dorp,is dat op de basisschool sowieso al. We hebben dan ook één protestants-christelijke basisschool, waar ook gewoon gergem op zit. In het verleden werd het bij ons gelukkig niet nodig geacht een speciale gereformeerde basisschool op te richten. Dus lopen er meiden in rok, en meiden in broek. Daar allen wel naar een reformatorische middelbare school gaan, moeten de meiden die normaal in broek op school liepen, nu in rok. Waarom zou het op middelbaar onderwijs wel een probleem moeten zijn (broek of rok dragen) als het bij basisscholen blijkbaar makkelijk kan??
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Bernadientje

Bericht door Bernadientje »

Persoonlijk hecht ik aan de lijn kerk - gezin - school.

Kun je wanneer je als school de kledingregels loslaat (die toch voor een groot deel voortkomen uit zondag 41) de lijn nog vasthouden? Dan kom je terecht bij wat Gertje aangeeft, je kinderen zich eenzaam voelen op een refo-school.
gertje

Bericht door gertje »

Bernadientje schreef:Persoonlijk hecht ik aan de lijn kerk - gezin - school.

Kun je wanneer je als school de kledingregels loslaat (die toch voor een groot deel voortkomen uit zondag 41) de lijn nog vasthouden? Dan kom je terecht bij wat Gertje aangeeft, je kinderen zich eenzaam voelen op een refo-school.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt
Juist nu volen ze zich eenzaam
want een rok op school? prima, maar dan wel 1 met een bijbelse lengte en niet 1 waarvan je denkt, heb je wel iets aan
dus die kledingregels hebben voor mij echt geen waarde meer
( en mijn kinderen hebben best wel eens een broek aan)
Joannah

Bericht door Joannah »

Hendrikus schreef:ik denk dat het voorstel van Luther in ons land levensvatbaarder is dan het voorstel van Joannah.

Joannah, schooluniformen functioneren prima op kostscholen waar kinderen 24 uur per dag 7 dagen in de week verblijven, en alleen in de vakanties naar huis gaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat je daar naar toe wilt.

Jongens, volgende week onze laatste diploma-uitreiking, en dan zeggen we de middelbare school met al z'n regeltjes vaarwel ::salut
Regels zijn er om het leven van iedereen te vergemakkelijken, schooluniformen gelden in het land waar ik woon voor alle scholen, ook kostscholen.daar ga je mee de deur uit en daar kom je mee thuis, heel normaal, daar wil ik dus wel degelijk naar toe, ik zie geen enkel nadeel.
Kleding die aanstoot geeft is verwerpelijk, en zeker op deze leeftijd... realiseren we ons wel dat degene door wie de zonde komt, het zwaarder wordt toegerekend?de kwestie is niet rok of broek, maar wat verleid tot zonde?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Hagenaars

Bericht door Hagenaars »

hmprff schreef:Bij ons in het dorp,is dat op de basisschool sowieso al. We hebben dan ook één protestants-christelijke basisschool, waar ook gewoon gergem op zit. In het verleden werd het bij ons gelukkig niet nodig geacht een speciale gereformeerde basisschool op te richten. Dus lopen er meiden in rok, en meiden in broek. Daar allen wel naar een reformatorische middelbare school gaan, moeten de meiden die normaal in broek op school liepen, nu in rok. Waarom zou het op middelbaar onderwijs wel een probleem moeten zijn (broek of rok dragen) als het bij basisscholen blijkbaar makkelijk kan??
Misschien omdat leerlingen zich juist op de middelbare school steeds meer bewust worden van hun seksualiteit. Het verschil tussen jongen en meisje wordt in deze periode vele malen groter. De verstandhoudingen tussen jongen en meisje veranderen ook. Uitdagen, prikkelen, over en weer...

Schooluniform is zo gek nog niet.
helma

Bericht door helma »

maar waarom zou een school geen kledingregels mogen hebben?
in het bedrijfsleven bijvoorbeeld heb je dat toch ook soms wel?

een school moet daar toch vrij in zijn?
In de VS heb je ook een universiteit waar alle meisjes een (lange) rok moeten dragen
aan het eind van hun studie verkopen de oudere jaars al hun rokken aan de eerste jaars, want normaal dragen ze die niet.
http://www.pcci.edu/

en wat mij betreft aan het begin van het schooljaar een les bij mentoruur wat kleding met iemand kan doen.
Het boekje behandelen van Shaunti Feldhahn bijvoorbeeld: wat meisjes moeten weten over jongens.
Heel veel meisjes weten niet wat ze met hun kleding oproepen. Maak ze daar bewust van. Leg dingen uit.
Terri

Bericht door Terri »

Op een of andere manier straalt het ook rust uit; meisjes in normale lengte rokken, lang haar, bescheiden make-up en jongens in casual.
Lassie

Bericht door Lassie »

Dit hele gebeure doet me denken aan m'n vader z'n sollicitatie aan de Udemans. Tijden z'n sollicitatie komt de vraag naar voren: draagt u vrouw (weleens) een broek? dragen uw dochters (weleens) een broek? Mijn vader gaf daar een eerlijk antwoord op.
Maar hij werd wel aangenomen (heeft er niet langer dan 1 jaar volgehouden daar).
Plaats reactie