Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Upquark

Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Upquark »

Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
vlinder

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door vlinder »

Upquark schreef:Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
Ik weet dat niet precies. Ik ken wel iemand die haar zoon op het Hoornbeeck heeft aangemeld. Ze is PKN, heeft alles eerlijk ingevuld en die jongen mag komen, zelfs zonder intakegesprek.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Er zijn toch ook 'gereformeerde scholen'?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
gertje

Bericht door gertje »

Upquark schreef:Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
op de school waar onze kinderen zitten is die mogelijkheid er zeker wel. Gewoon eens bellen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Heb je het over basisscholen of middelbare scholen?
Ik denk dat je sowieso moet rekenen op een gesprek met het bestuur, ze zullen je niet zomaar toelaten.
En dan krijg je vragen over tv, open internet, rokjes enzovoort.
~~Soli Deo Gloria~~
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Op de refo_VO-school bij ons in de buurt wel, na een toelatingsgesprek. Gezien jouw inhoudelijke opstelling op dit forum zou dat in de Randstad dus geen probelemen geven. Maar aangezien je in Apeldoorn woont....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
vlinder

Bericht door vlinder »

Luther schreef:
Op de refo_VO-school bij ons in de buurt wel, na een toelatingsgesprek. Gezien jouw inhoudelijke opstelling op dit forum zou dat in de Randstad dus geen probelemen geven. Maar aangezien je in Apeldoorn woont....
Apeldoorn Fruytier is wel wat lastig in zulk soort dingen. Dit vond ik op hun site:

Aanmelding en toelating

Toelatingsbeleid
Fijn dat u overweegt uw kind aan te melden op de Fruytier. Hieronder vindt de informatie over het aanmeldings- en toelatingsbeleid van onze school.

Leerlingen op onze school zijn lid van een kerkelijke gemeente die staat in de traditie van de reformatie en de gereformeerde belijdenis. Concreet houdt dit in dat we leerlingen toelaten uit de Hersteld Hervormde Kerk, gemeenten uit de Protestantse Kerk in Nederland die zich gebonden weten aan de Drie Formulieren van Enigheid, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland).

Maar misschien als je een open en eerlijk gesprek aan gaat en je aangeeft waar je voor staat dat ze er wel open voor staan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Toen ik destijds op de Fruytier zat was er zelfs een buitenkerkelijk meisje toegelaten. En dat was nog wel onder het strenge regime. Zolang je aangeeft dat de formuliertjes geen probleem zijn, moet het wel lukken.
Auto

Bericht door Auto »

Als je je open en eerlijk opstelt en de aanvraag netjes invult dan zal er geen enkel probleem zijn.
refo

Bericht door refo »

Auto schreef:Als je je open en eerlijk opstelt en de aanvraag netjes invult dan zal er geen enkel probleem zijn.
Dat zal toch wel afhangen aan die open en eerlijke antwoorden....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb ervaring met het Wartburg college. Er wordt helemaal niet moeilijk gedaan. Je vult een formulier aan met de pers gegevens en ze vragen of je lid bent van een kerk. Je krijgt meteen de regels toegezonden, waar je je aan hebt te houden. De kleding- en gedragsregels zijn heel belangrijk.
Niks over tv, internet e.d. !
Kom je echter een stap hoger, MBO/HBO, dan wordt het ineens andere koek.
Een nichtje van mij moest zo'n lijst invullen, of ze bijv open internet of een filter !
Of tv thuis.
Ik vind dit veel te ver gaan.
Dit bepaal je m.i. zelf.
Nu zie je dat mensen een slingertje aan de waarheid gaan geven of het gewoon open laten, met het gevolg dat er een gesprek komt.
Ze komen thuis niet controleren of je nu wel of geen tv hebt, of filternet.
En het gaat dus om een school met jongeren, boven de 16/17 jr.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Joannah

Bericht door Joannah »

Mara schreef:Ik heb ervaring met het Wartburg college. Er wordt helemaal niet moeilijk gedaan. Je vult een formulier aan met de pers gegevens en ze vragen of je lid bent van een kerk. Je krijgt meteen de regels toegezonden, waar je je aan hebt te houden. De kleding- en gedragsregels zijn heel belangrijk.
Kom je echter een stap hoger, MBO/HBO, dan wordt het ineens andere koek.
Een nichtje van mij moest zo'n lijst invullen, of ze bijv open internet of een filter !
Of tv thuis.
Dit bepaal je m.i. zelf.
Nu zie je dat mensen een slingertje aan de waarheid gaan geven of het gewoon open laten, met het gevolg dat er een gesprek komt.
"Een slingertje aan de waarheid geven" , is dat de nieuwste onschuldig klinkende versie van vals getuigenis spreken?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:
Auto schreef:Als je je open en eerlijk opstelt en de aanvraag netjes invult dan zal er geen enkel probleem zijn.
Dat zal toch wel afhangen aan die open en eerlijke antwoorden....
Gelijk weer in het negatieve trekken? Degenen die van buiten komen en zich verdiept hebben in de identiteit en de vragen beantwoorden daar ga ik van uit dat ze graag de kinderen op desbetreffende school willen hebben.

Degenen die vanuit de kerken de vragen niet eerlijk beantwoorden zijn hypocriet en worden geacht eens verantwoording af te leggen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik heb ervaring met het Wartburg college. Er wordt helemaal niet moeilijk gedaan. Je vult een formulier aan met de pers gegevens en ze vragen of je lid bent van een kerk. Je krijgt meteen de regels toegezonden, waar je je aan hebt te houden. De kleding- en gedragsregels zijn heel belangrijk.
Dit lijkt wat strijdig met elkaar: Enerzijds zeg je dat kledingregels belangrijk zijn, anderszijds dat over de rest men niet moeilijk doet. Volgens mij is het bij de Wartburg net zoals bij de Driestar dat er verwacht worden dat meiden op school een rok dragen, maar dat dat niet als kernpunt van het schoolbestaan wordt gezien.
Overigens weet ik wel dat intern op verschillende scholen de discussie inmiddels op gang is gekomen, of de kledingregel niet losgelaten dient te worden, omdat de buitenwacht in deze tijd de indruk zou kunnen krijgen, als ware dat één van de belangrijkste bestaansgronden van de school. (Denk nog even aan het eindeloos herhaalde voorbeeld van de broekdragende zus van een aangemelde leerling op de Hoornbeeck.)
Mara schreef:Kom je echter een stap hoger, MBO/HBO, dan wordt het ineens andere koek.
Of tv thuis.
Dit bepaal je m.i. zelf.
Dit be ik geheel met je eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Even nuanceren dan.
Men doet niet moeilijk over wat er thuis gebeurt ! Meisjes komen ook met een lange broek naar school, wisselen hem daar om.
En bepaalde kledingmerken zijn taboe (Gsus o.a.)
Eigenlijk wat de meeste refo-ouders sowieso niet zullen kopen, dus ook geen rare aanstootgevende prints en teksten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie