Sabbat op zondag?

jvdg

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door jvdg »

seuter schreef:LS,

we hebben TWEE dagen te vieren in de tegenwoordige westerse verwende wereld (verwarring ten top gestegen !) :

de S(j)abbat = zonsondergang vrijdag tot zonsondergang zaterdag.
EN
de opstanding van Jezus Christus op de eerste dag van de week = zondag.

"en laat na de sabbat ..."

Wie lost mij de verplichte viering en rust van de s(j)abbat op enerzijds en de VRIJE viering van de opstanding van onze Zaligmaker Jezus Christus, dan op ?

Twee dagen vieren /1e dag vieren /2e dag vieren ?

De Galatenbrief van Paulus zou ons de oplossing / vrijmaking aan de DIENSTBAARHEID van de TIEN GEBODEN moeten aanreiken, toch ?
Voor jou geldt dezelfde waarschuwing welke onderstaand is gegeven aan luis.
In het bijzonder slaak ook jij kreten die je niet bijbels onderbouwt.
seuter

Bericht door seuter »

JvdGr,

Ik heb mijn posting aangevuld met Bijbelse citaat : En het voorhangsel scheurde van BOVEN naar BENEDEN" en het aanhalen van de Galatenbrief van Paulus, wat nog meer nodig ?
jvdg

Bericht door jvdg »

seuter schreef:JvdGr,

Ik heb mijn posting aangevuld met Bijbelse citaat : En het voorhangsel scheurde van BOVEN naar BENEDEN" en het aanhalen van de Galatenbrief van Paulus, wat nog meer nodig ?
De relatie met ht scheuren van het voorhangsel ontgaat mij.
Wil je dat toelichten?
seuter

Bericht door seuter »

Alle benodigde dienstbaarheid door de mens heeft hiermee afgedaan. Er hoeft niets meer bij. Anderszijds geven we Gode altijde de eer in ons leven. Vandaar van BOVEN naar beneden.
jvdg

Bericht door jvdg »

seuter schreef:Alle benodigde dienstbaarheid door de mens heeft hiermee afgedaan. Er hoeft niets meer bij. Anderszijds geven we Gode altijde de eer in ons leven. Vandaar van BOVEN naar beneden.
Maar nogmaals, wat is de relatie van deze opmerking met dit topic?
seuter

Bericht door seuter »

De ceremoniele wet heeft dan afgedaan, alleen de zedelijke wet blijft dan intact. Wat dan nu te doen met de invulling van de viering van de eerste dag van de week = Opstandingsdag van de Heiland ?

Geeft dan aub antwoord op : Alleen viering s(j)abbet van vrijdagavond tot zaterdagavond of ook 1e dag van de week = zondag = Opstandingsdag ?
luis

Bericht door luis »

---Niet op de persoon; mvg Tib---
jvdg

Bericht door jvdg »

luis schreef:---Niet op de persoon; mvg Tib---
Je weet neem ik aan, dat je hier onzin uitkraamt.
Of is het een vreemde grap?

Luther is op vakantie en ik laat de beantwoording en "verantwoording" gaarne aan hem over.

Let voorlopig op je eigen boter.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:

Luther is op vakantie en ik laat de beantwoording en "verantwoording" gaarne aan hem over.

Hihi, en nu weet Luther niet eens wat hij moet beantwoorden en waarover hij zich moet verantwoorden...
(En hij zit nog steeds op vakantie)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:

Hihi, en nu weet Luther niet eens wat hij moet beantwoorden en waarover hij zich moet verantwoorden...
(En hij zit nog steeds op vakantie)
Er zijn dingen die je beter maar niet kan weten. :)
seuter

Bericht door seuter »

seuter schreef:De ceremoniele wet heeft dan afgedaan, alleen de zedelijke wet blijft dan intact. Wat dan nu te doen met de invulling van de viering van de eerste dag van de week = Opstandingsdag van de Heiland ?

Geeft dan aub antwoord op : Alleen viering s(j)abbet van vrijdagavond tot zaterdagavond of ook 1e dag van de week = zondag = Opstandingsdag ?

Hebben jullie inmiddels na jouw / uw vakantie al een antwoord op mijn bovenstaande vraag geformuleerd ?
claus

Bericht door claus »

Een streng orthodoxe Joodse rabbi zei mij op mijn antwoord over sabbat op zaterdag of zondag dit: 'Heeft Jahweh Zijn universele Wet ooit gewijzigd? Nee toch! Nooit kwam een bevel van Hem om die dag te wijzigen, maar nog altijd geldt voor u en voor mij: 'Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt. Ook na de opstanding van uw Jezus uit de dood, is er nooit een gebod van de Almachtige gekomen tot wijziging van die dag. Ook de discipelen van Jezus hielden die dag gewoon op de huidige zaterdag.' Wat moet ik dan tegen zo'n ultra-orthodox schroiftgeleerde inbrengen??
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

claus schreef:Een streng orthodoxe Joodse rabbi zei mij op mijn antwoord over sabbat op zaterdag of zondag dit: 'Heeft Jahweh Zijn universele Wet ooit gewijzigd? Nee toch! Nooit kwam een bevel van Hem om die dag te wijzigen, maar nog altijd geldt voor u en voor mij: 'Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt. Ook na de opstanding van uw Jezus uit de dood, is er nooit een gebod van de Almachtige gekomen tot wijziging van die dag. Ook de discipelen van Jezus hielden die dag gewoon op de huidige zaterdag.' Wat moet ik dan tegen zo'n ultra-orthodox schroiftgeleerde inbrengen??
Vraag hem, waarom hij, net zoals de schriftgeleerden van de tijd van Christus, nog steeds Christus veracht...

Hij dwaalt daarin, net zoals hij dwaalt, alleen het Oude Testament gelovende.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Bert Mulder schreef:
claus schreef:Een streng orthodoxe Joodse rabbi zei mij op mijn antwoord over sabbat op zaterdag of zondag dit: 'Heeft Jahweh Zijn universele Wet ooit gewijzigd? Nee toch! Nooit kwam een bevel van Hem om die dag te wijzigen, maar nog altijd geldt voor u en voor mij: 'Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt. Ook na de opstanding van uw Jezus uit de dood, is er nooit een gebod van de Almachtige gekomen tot wijziging van die dag. Ook de discipelen van Jezus hielden die dag gewoon op de huidige zaterdag.' Wat moet ik dan tegen zo'n ultra-orthodox schroiftgeleerde inbrengen??
Vraag hem, waarom hij, net zoals de schriftgeleerden van de tijd van Christus, nog steeds Christus veracht...

Hij dwaalt daarin, net zoals hij dwaalt, alleen het Oude Testament gelovende.
Dat is geen antwoord op de vraag van de rabbi. Dan gaat het over de vraag, wie is de Messias.
claus

Bericht door claus »

Ik ben het helemaal met Toeschouwer eens. Trouwens, even tussendoor, geloven wij wel allemaal met ons hart in de Heere Jezus? Maar ook de Messiasbelijdende dominee Ben Zvi houdt met zijn joodse Messiasbelijdende leden altijd twee keer een dienst op de zaterdag. Voor groepen toeristen uit Nederland houdt hij, desgewenst, diensten op de zondag, uitmuntend vertaald door zijn vrouw. Ook aan hem heb ik de vraag voorgelegd. Hij is dezelfde mening toegedaan als de rabbi's. 'Nergens wordt er, ook niet in het Nieuwe Testament,' zo zei hij tegen onze groep, ,,een directe opdracht gegeven door de Heere tot het gaan dienst houden op de sabbat.' Als je komt in de meest orthodoxe wijk van Jeruzalem bij Mea Shearim, zie je op sabbatdag de meest ultra-orthodoxe joden. Ze zijn herkenbaar aan gewaad, gelaat, het niet hebben van radio en t.v. Men heeft een eigen nieuwsdienst, die het 'goedgekeurde' wereldnieuws aanplakt op aanplakborden e.d. Indrukwekkend als je deze wijk doorloopt. Maar, op de zondag, dan zie je ook deze mensen werken en hun duidelijk herkenbare kinderen, naar de scholen gaan. Onze groep noemde deze mensen 'de SGP' ers onder de joden'.
Plaats reactie