Wel heel kort door de bocht Gian. Ook al is de stikker op het melkpak idd 'maar' een papieren etiketje, het zegt wel iets van de inhoud.Gian schreef:Sola Scriptura schreef: En het gekke is dat ik denk dat ik bijna om ben. dat ik de gereformeerde leer Bijbelser vind dan de evangelische dogma`s,
Je hoeft niet om te gaan hoor. Gereformeerd of evangelisch is niet meer dan een etiket.
Zoek het goede, wat in allebei zeer zeker te vinden is.
Komen tot Jezus!
Re: Komen tot Jezus!
Re: Komen tot Jezus!
freek schreef:Wel heel kort door de bocht Gian. Ook al is de stikker op het melkpak idd 'maar' een papieren etiketje, het zegt wel iets van de inhoud.Gian schreef:Sola Scriptura schreef: En het gekke is dat ik denk dat ik bijna om ben. dat ik de gereformeerde leer Bijbelser vind dan de evangelische dogma`s,
Je hoeft niet om te gaan hoor. Gereformeerd of evangelisch is niet meer dan een etiket.
Zoek het goede, wat in allebei zeer zeker te vinden is.
Een stikker op een melkpak geeft ook weer wat de inhoud is

Het gaat me er meer om dat het vaak of / of is.
Ik wil en /en zijn of niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Komen tot Jezus!
Ik heb hier ook moeite mee. Men leze de Reformatoren, dan kom je daar ook de dingen tegen, waar hier zo tegen ge-ageerd wordt. Of, wie zich dan nog niet heeft laten overtuigen, leze de Nadere Reformatoren, waar zelfs het 'bevindelijke sausje' zeer prominent aanwezig is.Afgewezen schreef:Deze toonzetting bijv. kan ik niet echt waarderen.Het is maar zeer de vraag of wij in onze reformatorische gezindte nog wel een helder zicht hebben op Christus en op Zijn herderlijk wijd openstaande armen. Zoeken wij in de overtuigingen van zonde niet een prijs om God te bewegen. Wanneer zetten we het nu eens uit ons hoofd dat God niet bewogen wordt om de offers van mensen. God heeft laten optekenen dat HIJ bewogen is. Maar wij draaien de kaarten om en proberen God te bewegen ons genadig te zijn. We genieten van preken waarin magistraal wordt uiteengezet hoe diep een mens erdoor moet.
Kortom: Ken je geschiedenis, en roep dán pas dat je calvinist bent. De geluiden van ev. Baan gaan toch duidelijk in een ander spoor. Zie bv de verwijzingen die men graag geeft, waar namen van evangelicals (zoals bv JC Ryle) en de Zuid-Afrikaanse theologie (zoals Andrew Murray) voorkomen. Nu heb ik niets tegen mensen als Ryle en Murray (sterker nog: ik beveel ze iedereen ter lezing aan), maar we moeten wél beseffen dat zij in details afweken van de brede stroom der Reformatie. Iemand als Murray dacht toch wezenlijk anders over heiligmaking, dan bv Calvijn of Ursinus. Het promoten van Murray's theologie in dezen snap ik niet echt; ik heb nog geen enkele theologische onderbouwing gezien van waarom díe theologie voorkeur verdient boven de brede stroom van gereformeerde theologie.
Re: Komen tot Jezus!
Ik houd ook niet van of - of. Zeker niet anno 2008. Dus ik was het eigenlijk best met je eens, behalve dat met dat etiket-verhaal.Gian schreef:
Een stikker op een melkpak geeft ook weer wat de inhoud is
Het gaat me er meer om dat het vaak of / of is.
Ik wil en /en zijn of niet.
Re: Komen tot Jezus!
Ik vind het artikel best mooi maar de toon is ietwat degrinerend. Dat ben ik met Afgewezen eens. Er zit niet zo´n leuke ondertoon in.
Maar ik zou het een groot wonder vinden wanneer door deze artikelen ogen open gaan voor Christus en Zijn herderlijk uitgebreide armen. Daar verlang je toch naar.
Ik hoop dat je, John, naast de tobbers gaat zitten, hun handen pakt en hen vanuit die positie laat zien hoeveel liefde Jezus heeft voor ongeredde zielen. Dat Hij absoluut niet wil dat er eentje verloren gaat. Heb medelijden en heb geduld. Niet door kracht, niet door geweld maar door Zijn Geest zal het geschieden.
Je artikel verschilt van toon met byvoorbeeld John Bunyans: Komst en welkomst.
Ik raad je aan om het boek van Spurgeon te lezen, te herlezen: Zielen winnen voor het Evangelie. Er staan prachtlessen in.
Maar ik zou het een groot wonder vinden wanneer door deze artikelen ogen open gaan voor Christus en Zijn herderlijk uitgebreide armen. Daar verlang je toch naar.
Ik hoop dat je, John, naast de tobbers gaat zitten, hun handen pakt en hen vanuit die positie laat zien hoeveel liefde Jezus heeft voor ongeredde zielen. Dat Hij absoluut niet wil dat er eentje verloren gaat. Heb medelijden en heb geduld. Niet door kracht, niet door geweld maar door Zijn Geest zal het geschieden.
Je artikel verschilt van toon met byvoorbeeld John Bunyans: Komst en welkomst.
Ik raad je aan om het boek van Spurgeon te lezen, te herlezen: Zielen winnen voor het Evangelie. Er staan prachtlessen in.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Re: Komen tot Jezus!
En waar blijft onze John Kamphuis nu? Kwam hij alleen maar om hier even zijn mening te droppen, of wil hij echt het gesprek aangaan?
Re: Komen tot Jezus!
In Nieuw-Lekkerland?Afgewezen schreef:En waar blijft onze John Kamphuis nu?
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37
Re: Komen tot Jezus!
Ja, hier is John Kamphuis wel - haha!saphira schreef:Ik vind het artikel best mooi maar de toon is ietwat degrinerend. Dat ben ik met Afgewezen eens. Er zit niet zo´n leuke ondertoon in.
Maar ik zou het een groot wonder vinden wanneer door deze artikelen ogen open gaan voor Christus en Zijn herderlijk uitgebreide armen. Daar verlang je toch naar.
Ik hoop dat je, John, naast de tobbers gaat zitten, hun handen pakt en hen vanuit die positie laat zien hoeveel liefde Jezus heeft voor ongeredde zielen. Dat Hij absoluut niet wil dat er eentje verloren gaat. Heb medelijden en heb geduld. Niet door kracht, niet door geweld maar door Zijn Geest zal het geschieden.
Je artikel verschilt van toon met byvoorbeeld John Bunyans: Komst en welkomst.
Ik raad je aan om het boek van Spurgeon te lezen, te herlezen: Zielen winnen voor het Evangelie. Er staan prachtlessen in.
Maar hij heeft meer te doen

Nee, de ondertoon is misschien niet altijd zoet en strelend voor het vlees, maar de Heere eist het hart van de mens op (het Evangelie is ook niet naar het vlees). Een Achan die een graai in een collectezak doet is een grote zondaar, maar iemand die voortgaat in ongeloof pleegt niet zo'n grote zonde (het is immers een genadegave Gods; wat 100% correct is overigens), lijkt wel. Maar ongeloof is Christus' bloed vertreden. Dat is ernstig. Ongeloof is het meest gruwelijke gedrocht uit de hel. Jezus heeft recht op een mensenleven.
Ik mag jullie melden dat de Heere een en ander niet ongezegend heeft gelaten. Verblijd je met ons!
Och, je moest eens weten hoe het in het pastoraat gaat. Dan kom ik naast iemand zitten, ook omdat ik mijn eigen hart een beetje ken... Iemand dwingen tot bekering als boeman heeft niet zoveel zin, het gaat om de liefde. En het is die liefde die me dringt.
Je boeken van Spurgeon ken ik.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37
Re: Komen tot Jezus!
Nee, in Genemuiden.Ander schreef:In Nieuw-Lekkerland?Afgewezen schreef:En waar blijft onze John Kamphuis nu?
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37
Re: Komen tot Jezus!
Natuurlijk wil ik het gesprek aangaan!Afgewezen schreef:En waar blijft onze John Kamphuis nu? Kwam hij alleen maar om hier even zijn mening te droppen, of wil hij echt het gesprek aangaan?
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37
Re: Komen tot Jezus!
Zou een man als Murray geen vernieuwende, Schriftuurlijke inzichten hebben op het leven in de Geest, de volheid daarvan enz.? Misschien een goede aanvulling op die brede stroom van de gereformeerde theologie? Zou je hier iets over kunnen delen met ons?memento schreef:Kortom: Ken je geschiedenis, en roep dán pas dat je calvinist bent. De geluiden van ev. Baan gaan toch duidelijk in een ander spoor. Zie bv de verwijzingen die men graag geeft, waar namen van evangelicals (zoals bv JC Ryle) en de Zuid-Afrikaanse theologie (zoals Andrew Murray) voorkomen. Nu heb ik niets tegen mensen als Ryle en Murray (sterker nog: ik beveel ze iedereen ter lezing aan), maar we moeten wél beseffen dat zij in details afweken van de brede stroom der Reformatie. Iemand als Murray dacht toch wezenlijk anders over heiligmaking, dan bv Calvijn of Ursinus. Het promoten van Murray's theologie in dezen snap ik niet echt; ik heb nog geen enkele theologische onderbouwing gezien van waarom díe theologie voorkeur verdient boven de brede stroom van gereformeerde theologie.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37
Re: Komen tot Jezus!
Wat versta jij onder 'leuk'?saphira schreef: Er zit niet zo´n leuke ondertoon in.
.
Het Evangelie is niet naar het vlees!
Of bedoelde je misschien: niet pastoraal vol tact.
Re: Komen tot Jezus!
Dat zóu kunnen. Alleen, degenen die dat voorstaan moeten wel beseffen dat ze wat uit te leggen hebben tegen de brede stroom van de reformatie. Het denken beter te weten (het is geen aanvulling, maar echt een heel andere visie op de heiligmaking, een visie waar de Reformatoren (Calvijn en Luther) sterk tegen gewaarschuwd hebben) dan de velen gereformeerden wereldwijd, een eeuwenoude traditie, is nogal wat...John Kamphuis schreef:Zou een man als Murray geen vernieuwende, Schriftuurlijke inzichten hebben op het leven in de Geest, de volheid daarvan enz.? Misschien een goede aanvulling op die brede stroom van de gereformeerde theologie? Zou je hier iets over kunnen delen met ons?memento schreef:Kortom: Ken je geschiedenis, en roep dán pas dat je calvinist bent. De geluiden van ev. Baan gaan toch duidelijk in een ander spoor. Zie bv de verwijzingen die men graag geeft, waar namen van evangelicals (zoals bv JC Ryle) en de Zuid-Afrikaanse theologie (zoals Andrew Murray) voorkomen. Nu heb ik niets tegen mensen als Ryle en Murray (sterker nog: ik beveel ze iedereen ter lezing aan), maar we moeten wél beseffen dat zij in details afweken van de brede stroom der Reformatie. Iemand als Murray dacht toch wezenlijk anders over heiligmaking, dan bv Calvijn of Ursinus. Het promoten van Murray's theologie in dezen snap ik niet echt; ik heb nog geen enkele theologische onderbouwing gezien van waarom díe theologie voorkeur verdient boven de brede stroom van gereformeerde theologie.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 07 apr 2008, 19:37
Re: Komen tot Jezus!
Zou je dit voor mij/ons kunnen uitwerken? Waarvan verschilt de visie en op welke punten weet jij dat de reformatoren sterk hebben gewaarschuwd?Dat zóu kunnen. Alleen, degenen die dat voorstaan moeten wel beseffen dat ze wat uit te leggen hebben tegen de brede stroom van de reformatie. Het denken beter te weten (het is geen aanvulling, maar echt een heel andere visie op de heiligmaking, een visie waar de Reformatoren (Calvijn en Luther) sterk tegen gewaarschuwd hebben) dan de velen gereformeerden wereldwijd, een eeuwenoude traditie, is nogal wat...
Fijn dat je het benoemt; zo kunnen we erover spreken. Doe jij de aanzet?! Ben ook blij dat je er van op de hoogte bent; anders zou je natuurlijk niet kunnen zeggen dat de visie heel anders is.
Ben benieuwd!
Re: Komen tot Jezus!
Om dat helemaal uit te gaan werken, kost me meer tijd dan ik nu beschikbaar heb (een gedegen theologische uitwerking van zo'n moeilijk onderwerp kost een hoop tijd). Pas stond er in het kerkblad van de HHK een artikel over, ik meen van ds. de Vries. Daarin werden wat dingetjes genoemd...John Kamphuis schreef:Zou je dit voor mij/ons kunnen uitwerken? Waarvan verschilt de visie en op welke punten weet jij dat de reformatoren sterk hebben gewaarschuwd?Dat zóu kunnen. Alleen, degenen die dat voorstaan moeten wel beseffen dat ze wat uit te leggen hebben tegen de brede stroom van de reformatie. Het denken beter te weten (het is geen aanvulling, maar echt een heel andere visie op de heiligmaking, een visie waar de Reformatoren (Calvijn en Luther) sterk tegen gewaarschuwd hebben) dan de velen gereformeerden wereldwijd, een eeuwenoude traditie, is nogal wat...
Fijn dat je het benoemt; zo kunnen we erover spreken. Doe jij de aanzet?! Ben ook blij dat je er van op de hoogte bent; anders zou je natuurlijk niet kunnen zeggen dat de visie heel anders is.
Ben benieuwd!