Komen tot Jezus!

freek

Re: Komen tot Jezus!

Bericht door freek »

Gian schreef:
Sola Scriptura schreef: En het gekke is dat ik denk dat ik bijna om ben. dat ik de gereformeerde leer Bijbelser vind dan de evangelische dogma`s,

Je hoeft niet om te gaan hoor. Gereformeerd of evangelisch is niet meer dan een etiket.
Zoek het goede, wat in allebei zeer zeker te vinden is.
Wel heel kort door de bocht Gian. Ook al is de stikker op het melkpak idd 'maar' een papieren etiketje, het zegt wel iets van de inhoud.
Gian

Bericht door Gian »

freek schreef:
Gian schreef:
Sola Scriptura schreef: En het gekke is dat ik denk dat ik bijna om ben. dat ik de gereformeerde leer Bijbelser vind dan de evangelische dogma`s,

Je hoeft niet om te gaan hoor. Gereformeerd of evangelisch is niet meer dan een etiket.
Zoek het goede, wat in allebei zeer zeker te vinden is.
Wel heel kort door de bocht Gian. Ook al is de stikker op het melkpak idd 'maar' een papieren etiketje, het zegt wel iets van de inhoud.

Een stikker op een melkpak geeft ook weer wat de inhoud is ;)

Het gaat me er meer om dat het vaak of / of is.
Ik wil en /en zijn of niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Het is maar zeer de vraag of wij in onze reformatorische gezindte nog wel een helder zicht hebben op Christus en op Zijn herderlijk wijd openstaande armen. Zoeken wij in de overtuigingen van zonde niet een prijs om God te bewegen. Wanneer zetten we het nu eens uit ons hoofd dat God niet bewogen wordt om de offers van mensen. God heeft laten optekenen dat HIJ bewogen is. Maar wij draaien de kaarten om en proberen God te bewegen ons genadig te zijn. We genieten van preken waarin magistraal wordt uiteengezet hoe diep een mens erdoor moet.
Deze toonzetting bijv. kan ik niet echt waarderen.
Ik heb hier ook moeite mee. Men leze de Reformatoren, dan kom je daar ook de dingen tegen, waar hier zo tegen ge-ageerd wordt. Of, wie zich dan nog niet heeft laten overtuigen, leze de Nadere Reformatoren, waar zelfs het 'bevindelijke sausje' zeer prominent aanwezig is.

Kortom: Ken je geschiedenis, en roep dán pas dat je calvinist bent. De geluiden van ev. Baan gaan toch duidelijk in een ander spoor. Zie bv de verwijzingen die men graag geeft, waar namen van evangelicals (zoals bv JC Ryle) en de Zuid-Afrikaanse theologie (zoals Andrew Murray) voorkomen. Nu heb ik niets tegen mensen als Ryle en Murray (sterker nog: ik beveel ze iedereen ter lezing aan), maar we moeten wél beseffen dat zij in details afweken van de brede stroom der Reformatie. Iemand als Murray dacht toch wezenlijk anders over heiligmaking, dan bv Calvijn of Ursinus. Het promoten van Murray's theologie in dezen snap ik niet echt; ik heb nog geen enkele theologische onderbouwing gezien van waarom díe theologie voorkeur verdient boven de brede stroom van gereformeerde theologie.
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:
Een stikker op een melkpak geeft ook weer wat de inhoud is ;)

Het gaat me er meer om dat het vaak of / of is.
Ik wil en /en zijn of niet.
Ik houd ook niet van of - of. Zeker niet anno 2008. Dus ik was het eigenlijk best met je eens, behalve dat met dat etiket-verhaal.
saphira

Bericht door saphira »

Ik vind het artikel best mooi maar de toon is ietwat degrinerend. Dat ben ik met Afgewezen eens. Er zit niet zo´n leuke ondertoon in.

Maar ik zou het een groot wonder vinden wanneer door deze artikelen ogen open gaan voor Christus en Zijn herderlijk uitgebreide armen. Daar verlang je toch naar.

Ik hoop dat je, John, naast de tobbers gaat zitten, hun handen pakt en hen vanuit die positie laat zien hoeveel liefde Jezus heeft voor ongeredde zielen. Dat Hij absoluut niet wil dat er eentje verloren gaat. Heb medelijden en heb geduld. Niet door kracht, niet door geweld maar door Zijn Geest zal het geschieden.
Je artikel verschilt van toon met byvoorbeeld John Bunyans: Komst en welkomst.

Ik raad je aan om het boek van Spurgeon te lezen, te herlezen: Zielen winnen voor het Evangelie. Er staan prachtlessen in.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En waar blijft onze John Kamphuis nu? Kwam hij alleen maar om hier even zijn mening te droppen, of wil hij echt het gesprek aangaan?
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:En waar blijft onze John Kamphuis nu?
In Nieuw-Lekkerland?
John Kamphuis

Bericht door John Kamphuis »

saphira schreef:Ik vind het artikel best mooi maar de toon is ietwat degrinerend. Dat ben ik met Afgewezen eens. Er zit niet zo´n leuke ondertoon in.

Maar ik zou het een groot wonder vinden wanneer door deze artikelen ogen open gaan voor Christus en Zijn herderlijk uitgebreide armen. Daar verlang je toch naar.

Ik hoop dat je, John, naast de tobbers gaat zitten, hun handen pakt en hen vanuit die positie laat zien hoeveel liefde Jezus heeft voor ongeredde zielen. Dat Hij absoluut niet wil dat er eentje verloren gaat. Heb medelijden en heb geduld. Niet door kracht, niet door geweld maar door Zijn Geest zal het geschieden.
Je artikel verschilt van toon met byvoorbeeld John Bunyans: Komst en welkomst.

Ik raad je aan om het boek van Spurgeon te lezen, te herlezen: Zielen winnen voor het Evangelie. Er staan prachtlessen in.
Ja, hier is John Kamphuis wel - haha!
Maar hij heeft meer te doen :) Er is erg veel pastoraat en 'k mag veel schrijven en dan telkens de voorbereidingen voor avonden met boodschap van opwekking/herleving.

Nee, de ondertoon is misschien niet altijd zoet en strelend voor het vlees, maar de Heere eist het hart van de mens op (het Evangelie is ook niet naar het vlees). Een Achan die een graai in een collectezak doet is een grote zondaar, maar iemand die voortgaat in ongeloof pleegt niet zo'n grote zonde (het is immers een genadegave Gods; wat 100% correct is overigens), lijkt wel. Maar ongeloof is Christus' bloed vertreden. Dat is ernstig. Ongeloof is het meest gruwelijke gedrocht uit de hel. Jezus heeft recht op een mensenleven.

Ik mag jullie melden dat de Heere een en ander niet ongezegend heeft gelaten. Verblijd je met ons!

Och, je moest eens weten hoe het in het pastoraat gaat. Dan kom ik naast iemand zitten, ook omdat ik mijn eigen hart een beetje ken... Iemand dwingen tot bekering als boeman heeft niet zoveel zin, het gaat om de liefde. En het is die liefde die me dringt.

Je boeken van Spurgeon ken ik.
John Kamphuis

Ander schreef:
Afgewezen schreef:En waar blijft onze John Kamphuis nu?
In Nieuw-Lekkerland?
Nee, in Genemuiden.
John Kamphuis

Afgewezen schreef:En waar blijft onze John Kamphuis nu? Kwam hij alleen maar om hier even zijn mening te droppen, of wil hij echt het gesprek aangaan?
Natuurlijk wil ik het gesprek aangaan!
John Kamphuis

memento schreef:
Kortom: Ken je geschiedenis, en roep dán pas dat je calvinist bent. De geluiden van ev. Baan gaan toch duidelijk in een ander spoor. Zie bv de verwijzingen die men graag geeft, waar namen van evangelicals (zoals bv JC Ryle) en de Zuid-Afrikaanse theologie (zoals Andrew Murray) voorkomen. Nu heb ik niets tegen mensen als Ryle en Murray (sterker nog: ik beveel ze iedereen ter lezing aan), maar we moeten wél beseffen dat zij in details afweken van de brede stroom der Reformatie. Iemand als Murray dacht toch wezenlijk anders over heiligmaking, dan bv Calvijn of Ursinus. Het promoten van Murray's theologie in dezen snap ik niet echt; ik heb nog geen enkele theologische onderbouwing gezien van waarom díe theologie voorkeur verdient boven de brede stroom van gereformeerde theologie.
Zou een man als Murray geen vernieuwende, Schriftuurlijke inzichten hebben op het leven in de Geest, de volheid daarvan enz.? Misschien een goede aanvulling op die brede stroom van de gereformeerde theologie? Zou je hier iets over kunnen delen met ons?
John Kamphuis

saphira schreef: Er zit niet zo´n leuke ondertoon in.

.
Wat versta jij onder 'leuk'?
Het Evangelie is niet naar het vlees!
Of bedoelde je misschien: niet pastoraal vol tact.
memento

Bericht door memento »

John Kamphuis schreef:
memento schreef:
Zou een man als Murray geen vernieuwende, Schriftuurlijke inzichten hebben op het leven in de Geest, de volheid daarvan enz.? Misschien een goede aanvulling op die brede stroom van de gereformeerde theologie? Zou je hier iets over kunnen delen met ons?
Dat zóu kunnen. Alleen, degenen die dat voorstaan moeten wel beseffen dat ze wat uit te leggen hebben tegen de brede stroom van de reformatie. Het denken beter te weten (het is geen aanvulling, maar echt een heel andere visie op de heiligmaking, een visie waar de Reformatoren (Calvijn en Luther) sterk tegen gewaarschuwd hebben) dan de velen gereformeerden wereldwijd, een eeuwenoude traditie, is nogal wat...
John Kamphuis

Dat zóu kunnen. Alleen, degenen die dat voorstaan moeten wel beseffen dat ze wat uit te leggen hebben tegen de brede stroom van de reformatie. Het denken beter te weten (het is geen aanvulling, maar echt een heel andere visie op de heiligmaking, een visie waar de Reformatoren (Calvijn en Luther) sterk tegen gewaarschuwd hebben) dan de velen gereformeerden wereldwijd, een eeuwenoude traditie, is nogal wat...
Zou je dit voor mij/ons kunnen uitwerken? Waarvan verschilt de visie en op welke punten weet jij dat de reformatoren sterk hebben gewaarschuwd?
Fijn dat je het benoemt; zo kunnen we erover spreken. Doe jij de aanzet?! Ben ook blij dat je er van op de hoogte bent; anders zou je natuurlijk niet kunnen zeggen dat de visie heel anders is.
Ben benieuwd!
memento

Bericht door memento »

John Kamphuis schreef:
Zou je dit voor mij/ons kunnen uitwerken? Waarvan verschilt de visie en op welke punten weet jij dat de reformatoren sterk hebben gewaarschuwd?
Fijn dat je het benoemt; zo kunnen we erover spreken. Doe jij de aanzet?! Ben ook blij dat je er van op de hoogte bent; anders zou je natuurlijk niet kunnen zeggen dat de visie heel anders is.
Ben benieuwd!
Om dat helemaal uit te gaan werken, kost me meer tijd dan ik nu beschikbaar heb (een gedegen theologische uitwerking van zo'n moeilijk onderwerp kost een hoop tijd). Pas stond er in het kerkblad van de HHK een artikel over, ik meen van ds. de Vries. Daarin werden wat dingetjes genoemd...
Plaats reactie