Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 01 aug 2026, 23:25
Job schreef: 01 aug 2026, 23:10 Maar zo zou het onder het gezag van het Woord niet horen te zijn. Bij sommige zaken die door dienstknechten van God worden vereist, past alleen luisteren en gehoorzamen, ook als onze natuur en de tijdgeest er tegenin druist. Eenvoudigweg omdat God het eist.
En waar denk je aan bij sommige zaken? En het is altijd de toon die de muziek maakt.

De schakering aan kerken laat zien dat er heel vaak is gedacht God bepaalde dingen vereist of vraagt.
Dat kan vanalles zijn. Bijvoorbeeld raadgevingen/geboden/verboden zoals die aan de gemeenten gegeven worden in de brieven van Paulus. Of een Bijbelse notie als: doe de vreemde goden uit uw midden weg. Of heel eenvoudig het naspreken van de Tien Geboden: niet roddelen. Niet echtbreken. Niet stelen. Enzovoort.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 01 aug 2026, 23:34 Dat vind ik veel te pessimistisch. Ook mensen van 70 kunnen nog een hoop leren.
Een predikant is vrij eenzaam in de uitoefening van zijn beroep. Hij kan niet even bij een collega binnenlopen om feedback te vragen over bijv. een lastig gesprek dat hij voerde. Tegelijkertijd moet hij ook altijd aan staan.

Als hij dan ook te maken heeft met een kerkenraad die niet in staat is tot open en eerlijke feedback en onvoldoende support geeft, dan gaat hij vroeger of later zwemmen. Neem daarbij in gedachten dat in afgescheiden kerken de predikant op een voetstuk wordt geplaatst, hij ook allerhande functies heeft, zoals bijv. voorzitter van de kerkenraad, en allerhande andere functies of rollen, dan is het niet vreemd dat op den duur zonnekoninkjes gedrag kan ontstaan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 01 aug 2026, 23:35
Dat kan vanalles zijn. Bijvoorbeeld raadgevingen/geboden/verboden zoals die aan de gemeenten gegeven worden in de brieven van Paulus. Of een Bijbelse notie als: doe de vreemde goden uit uw midden weg. Of heel eenvoudig het naspreken van de Tien Geboden: niet roddelen. Niet echtbreken. Niet stelen. Enzovoort.
Het probleem hiermee is, althans voor mij, dat een kerkenraad invulling geeft aan wat bijv. een vreemde God is, etc. En op basis hiervan doet alsof het God is die spreekt. Ik neig dan snel naar wat Kuitert zei, alle woorden over boven komen van beneden.
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 01 aug 2026, 23:50
Job schreef: 01 aug 2026, 23:35
Het probleem hiermee is, althans voor mij, dat een kerkenraad invulling geeft aan wat bijv. een vreemde God is, etc. En op basis hiervan doet alsof het God is die spreekt. Ik neig dan snel naar wat Kuitert zei, alle woorden over boven komen van beneden.
Dat kan ik me indenken. Dat valt niet altijd mee.

Als ik voor mezelf spreek: zeker niet als vermaningen dan gaan raken aan de persoonlijke levenssfeer en liefhebberijen. Zodra het aan het persoonlijk leven gaat raken, kan de vijandschap gaan bruisen (ik heb het over mezelf, hè). Maar juist in die situaties waarin de weerstand ontbrandt, denk ik dat ambtsdragers de vinger nogal eens exact op de goede zere plek leggen.

Ik vind het een lastige. Enerzijds is een absolute waarheidsclaim door ambtsdragers potentieel gevaarlijk. Dat ontaardt snel in macht.

Maar het als gemeentelid per se niet willen buigen voor wat wettige ambtsdragers ons voorhouden omdat we het zelf anders zien, daar heb ik helemaal niets mee.

Gelukkig: afgezien van persoonlijke invullingen staat er ook genoeg concreets in de Bijbel. Maar zelfs dat wordt wel aangevochten.
CvdW

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef: 01 aug 2026, 11:41
HHR schreef: 01 aug 2026, 08:53 Prachtig interview met ds van Zanden:

https://www.rd.nl/artikel/1158111-hervo ... me-niet-zo

Met vriendelijke woorden voor de GG.
Toch zijn zulke mensen (voor mij) altijd een voorbeeld. Breed kunnen kijken en overal ook goede dingen kunnen zien.
Kunnen we vaak wel wat van leren.
Toen u in Urk stond werd u doordeweeks weleens gesignaleerd in de plaatselijke (oud) gereformeerde gemeente (in Nederland). Kunnen de overige predikanten in Uddel u ook onder hun gehoor verwachten?

„Jazeker, als ds. Van Dieren van de gereformeerde gemeente weekdiensten houdt, ben ik hartstikke blij. Ik hoor hem graag.

Hier in Katwijk ging ik op vrijdagavond ook weleens naar de diensten in het schooltje, de Ds. G. Voetiusschool, een hervormd-gereformeerde evangelisatie. Ik denk dat het een goede zaak is als predikanten van verschillende kerkverbanden bij elkaar in de kerk komen.

U begon in protestants Pesse en komt uiteindelijk via een gereformeerde kerk en een confessionele wijkgemeente in een Gereformeerde Bondsgemeente terecht. Verder naar rechts kunt u in de PKN niet.
„Ja, waar gaat het eindigen? Hersteld hervormd? Misschien meld ik me wel bij het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten. Niet opschrijven, hoor.
Vond het wel een opvallend verhaal. Ik geloof niet dat ds. van Zanden helemaal met ds. van Dieren mee zal gaan. Maar wat me wel aanspreekt is zijn kijken over de kerkmuren heen.
Zelf denk ik dat ds. van Dieren niet helemaal met ds. van Zanden mee zal gaan. De houding van ds. van Zanden spreekt mij aan. Hij komt met de Boodschap.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 01 aug 2026, 22:17
Job schreef: En daarop voortbordurend: zouden deze vorm van conflicten niet verminderen naarmate er meer jonge predikanten en ambtsdragers komen die kind zijn van hun tijd?
Hier stip je een heel terecht punt aan.
En ik denk dat dit wel aan het veranderen is, ook binnen de GG.
Zo ken ik van dichtbij een gemeente waar een oude predikant voor heel veel problemen heeft gezorgd. Nu staat er een jongere dominee. Nog maar pas predikant. Jong gezin. Inhoudelijk weinig verschil. Wel andere verwoording en wat genuanceerder. Maar ook veel nuchterder in allerlei uiterlijke zaken. Aanspreekbaar en staat open voor opbouwende kritiek. Gevolg is rust in die gemeente. En een jonge generatie die de ds echt waardeert ondanks verschillen van inzicht. Alleen het feit als dat er gesprek mogelijk is geeft veel rust en begrip.
Kleine aanvulling. Als het dezelfde gemeente is waar jij en ik aan denken, dan heeft daar natuurlijk niet alleen de oude predikant voor de problemen gezorgd. Ook een groep die nu o.a. elders in die plaats of omgeving kerkt roerde zich tot in de krant toe. Fijn te lezen dat er nu rust in die gemeente is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Vandaag, 00:14
Maar het als gemeentelid per se niet willen buigen voor wat wettige ambtsdragers ons voorhouden omdat we het zelf anders zien, daar heb ik helemaal niets mee.
Volgens mij maakt iedereen een eigen afweging en je kunt in je afweging meenemen wat een kerkenraad voorhoudt. Een kerkenraad kan nooit bepalen wat je moet denken of doen.

Ik vind het altijd opvallend dat in de vragen rubriek van refoweb veel vragen gaan over of iets geoorloofd is of niet.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 01 aug 2026, 21:17
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn zoon (17) leest het interview van ds. v.d. Zanden en zegt: ik hoop dat hij zich aanmeldt bij het curatorium. Toch merk ik bij jonge ambtsdragers dat het toch moeilijk is om onbevangen oog te hebben voor de nieuwe generatie.
En je maakt het heel psychologisch. Is het vol te houden dat God goedertierenlijk zijn dienaren zendt en vervolgens blijkt dat die dienaren de plank volledig misslaan en géén feeling hebben met de huidige generatie? Het is een oprecht, serieuze vraag waarvan de gevolgen ingrijpend kunnen zijn. Wil je daarop reflecteren?
Als ik in de kerkenraad zou zitten van de gemeente van deze predikant zou ik n.a.v. dit interview kritische vragen stellen. Waarom sluit hij niet uit dat hij HHK wordt of zelfs GG? Voelt hij zich niet op zijn plek binnen de PKN? Dit is misschien een voorbeeld van iemand die er links inkomt en er rechts weer uitvliegt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:14
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn zoon (17) leest het interview van ds. v.d. Zanden en zegt: ik hoop dat hij zich aanmeldt bij het curatorium. Toch merk ik bij jonge ambtsdragers dat het toch moeilijk is om onbevangen oog te hebben voor de nieuwe generatie.
En je maakt het heel psychologisch. Is het vol te houden dat God goedertierenlijk zijn dienaren zendt en vervolgens blijkt dat die dienaren de plank volledig misslaan en géén feeling hebben met de huidige generatie? Het is een oprecht, serieuze vraag waarvan de gevolgen ingrijpend kunnen zijn. Wil je daarop reflecteren?
Als ik in de kerkenraad zou zitten van de gemeente van deze predikant zou ik n.a.v. dit interview kritische vragen stellen. Waarom sluit hij niet uit dat hij HHK wordt of zelfs GG? Voelt hij zich niet op zijn plek binnen de PKN? Dit is misschien een voorbeeld van iemand die er links inkomt en er rechts weer uitvliegt.
Ik begrijp jouw reactie, ik heb het ook gelezen en heb er ook vragen bij. Een sympathieke man met een helder verhaal. Fragmenten van hem vind ik soms treffend. Maar er zijn forse verschillen tussen zijn kerk en de genoemde kerken. Tussen zijn prediking en de genoemde prediking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ZWP

Bericht door ZWP »

Ik ging er eigenlijk van uit dat hij het met een knipoog zei. Hij noemde ook dat het niet op papier moest komen. Als het dan wel op papier komt was het blijkbaar niet zo serieus?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: Vandaag, 08:32
Ik ging er eigenlijk van uit dat hij het met een knipoog zei. Hij noemde ook dat het niet op papier moest komen. Als het dan wel op papier komt was het blijkbaar niet zo serieus?
Knipoog of niet, hij heeft het wel gezegd. Laat het hem maar uitleggen dan.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Bijna een Kuyperiaanse vraag, Ambtenaar. Liefde voor de kerk, noemen ze dat in de PKN :)
JanRap

Bericht door JanRap »

@Ambtenaar, u brengt onder woorden wat ik om de lieve vrede maar even inslikte. Een predikant is geroepen om zijn eigen gemeente en kerk op te bouwen. Het lonken naar, en vrijen met andere denominaties is vaak wat suggestief en ....naïef. Het lijkt me een nieuwe trend onder bepaalde predikanten.
JanRap

Bericht door JanRap »

JanRap schreef: Vandaag, 09:04
@Ambtenaar, u brengt onder woorden wat ik om de lieve vrede maar even inslikte. Een predikant is geroepen om zijn eigen gemeente en kerk op te bouwen. Het lonken naar, en vrijen met andere denominaties is vaak wat suggestief en ....naïef. Het lijkt me een nieuwe trend onder bepaalde predikanten.
@ Ambtenaar, nog even een aanvulling: het is mijn ervaring dat na het ontstaan van de PKN en het invoeren van de HSV alle respect voor de PKN en ook voor de HHK is verdwenen bij de GG.
Ds. Kersten kende echt nog wel het heimwee naar de vaderlandse kerk, en ook bijv. ds. A.Vergunst, maar nu hoor ik er nooit iets meer over. Men heeft de PKN en de HHK volledig afgeschreven. Alleen voor wijlen ds. I Kievit is er in de GG nog enige erkenning. Ik heb een dagboekje in mijn bezit van ds. I. Kievit met een voorwoord van een GG predikant. Bij ds. Kievit vinden we iets van de standentheologie terug, en de innerlijke doorleving van alle heilsfeiten, vandaar misschien die waardering?
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat je weer enorm generaliseert.
JanRap schreef: Vandaag, 09:04
Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Het is heel goed als een dominee een vriend is van iedereen die Gods naam ootmoedig vreest.

De verschillen zijn ook marginaal, en vallen vooral op voor mensen die door vergrootglazen naar de wereld kijken.
Plaats reactie