Van ware gelovigen inderdaad. Deze Kerk is op alle plaatsen en in alle tijden te vinden, niet gebonden aan bepaalde personen. Toegepast: het lichaam van Christus overstijgt en doorkruist kerkverbanden of georganiseerde entiteiten.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:43Dit klinkt wel indrukwekkend, maar slaat nergens op.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 13:57Enkele verwijzingen:
- Artikel 27 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561), inclusief verwijsteksten;
- Zondag 21 (v/a 54) van de Heidelbergse Catechismus (1563), inclusief verwijsteksten;
- Vraag 93, 96, 99 en 100 van de Catechismus van Genève (1545).
Voor zover je het een gezin noemt, kan ik meegaan als het je gaat om de (onzichtbare) katholieke of algemene Kerk, bestaande uit het totaal van individuele personen die door Christus zijn gekocht. Dat is het lichaam van Christus. Daarom kan ik een kerkverband geen gezin noemen, ook niet typologisch of analogisch.
Er is niets in artikel 27 van de NGB, noch in de verwijsteksten, dat dit onderbouwt. Integendeel. Het artikel gaat heel duidelijk uit van één ware kerk, waar iedereen bij zou moeten horen, en legitimeert geen kerkscheuringen, integendeel.
De HC onderstreept net als de Catechismus van Genève niet de kerkorganisatie. Hoe kan de gelovige er anders een eeuwig lidmaat van zijn?Idem bij zondag 21.
Wel haast ik mij om te zeggen dat in de kerk(en) hier op aarde een zichtbaar en onzichtbaar deel is. Kerkorganisaties zijn zichtbaar en herbergen wereldwijd de onzichtbare Kerk, in de tijd nog vermengd met huichelaars.
Vriendelijk hoorIk weet niet of het bedrog, domheid of nog wat anders is, maar als je het op zijn allervriendelijkst interpreteert, doen deze teksten hierover geen uitspraak, en als je het zo bekijkt als ik doe, dan zijn ze een onderbouwing van mijn standpunt.
Goed lezen. Ik spreek niet namens Rijnsburg. Vreemde conclusie.Gezien de tijd houd ik het hierbij. Maar het is wel extra duidelijk dat de dwaling van Rijnsburg hem zit in de kerkleer.
Deze artikelen spreken het uitdrukkelijke getuigenis van de heilige Schrift niet tegen, integendeel. Ze zijn grotendeels in lijn met wat ik schreef en wat jij een hoge kerkvisie noemt. Het is in ieder geval een kerkvisie die een beetje in de buurt komt van wat wij daarover lezen in de Bijbel.
Mijn kerkvisie staat open voor correctie, maar je hebt nog niet een argument gegeven wat daartoe zou kunnen leiden. Hoewel praktisch onuitvoerbaar, past in mijn kerkvisie een voorstel zoals dat van prof. H.J. Selderhuis: https://www.youtube.com/watch?v=1Zdkd3Cgp7I.
Daarom kan ik goed aansluiten bij wat BSH zegt over het lichaam van Christus en ook bij de woorden van Evangelist over de eenheid van de Kerk als gegeven en geloofszaak.