Dat heb je oa kunnen lezen in het artikel van het RD van gisteren en in de brieven die openbaar zijn gemaakt van de kerkenraad aan de gemeente en de reacties van de dominee daarop aan de gemeente. Als ik me niet vergis kun je deze lezen op de woeste weg. In deze brieven kun je lezen dat de kerkenraad nergens spreekt van ontslag op staande voet, maar dat de dominee deze woorden zelf aan de gemeente schrijft. Als dit zo gegaan is dan zullen ze dat ook vast kunnen bevestigen in de rechtbank.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Klopt. Vooral ook: wat een modderfiguur sla je naar de seculiere buitenwereld. Heb dan de eer van je Vader meer lief dan je eigen eer.
En de kerkenraad had dit niet van te voren kunnen bedenken? Laten we eerlijk zijn, het is actie reactie.
De rechter neemt in ieder geval het ontslag over, al dan niet op staande voet:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... ant&idx=26
Fides Quaerens Intellectum
De rechter neemt geen ontslag over. Hij heeft het getoetst aan de minimale informatie die er was omtrent het beroepen van predikanten en een paar zinnetjes uit het kerkblad over de status van een predikant en heeft toen geconcludeerd dat de gemeente betrokken moest worden bij het ontslag. Over de aanleiding van het ontslag heeft de rechter geen mening.Anselmus schreef: ↑21 aug 2025, 21:17De rechter neemt in ieder geval het ontslag over, al dan niet op staande voet:
Het vonnis met onderbouwing staat online en dan valt mij op dat de kerkenraad bestuurlijk heel veel steken heeft laten vallen.
Beide partijen zijn onverstandig bezig. Ik blijf het verbazend vinden dat men de weg naar de wereldse rechter kiest en daarin blijft volharden. Daar kan geen zegen op rusten.CvdW schreef: ↑21 aug 2025, 19:51En de kerkenraad had dit niet van te voren kunnen bedenken? Laten we eerlijk zijn, het is actie reactie.
Ik bedoel het woord 'ontslag' en dat het een kort geding is, bewijst dat het geen ontslag op lange termijn is. Dat de rechter vindt dat er onzorgvuldig is gehandeld blijkt evident uit het hele stuk.Orgelius schreef: ↑22 aug 2025, 08:45De rechter neemt geen ontslag over. Hij heeft het getoetst aan de minimale informatie die er was omtrent het beroepen van predikanten en een paar zinnetjes uit het kerkblad over de status van een predikant en heeft toen geconcludeerd dat de gemeente betrokken moest worden bij het ontslag. Over de aanleiding van het ontslag heeft de rechter geen mening.Anselmus schreef: ↑21 aug 2025, 21:17De rechter neemt in ieder geval het ontslag over, al dan niet op staande voet:
Het vonnis met onderbouwing staat online en dan valt mij op dat de kerkenraad bestuurlijk heel veel steken heeft laten vallen.
Fides Quaerens Intellectum
Dat werd niet op die manier door de rechtbank gemotiveerd. Er was een kort geding aangevraagd en de rechter ging daarin mee, omdat het om een dominee ging. Met zijn ontslag komt het kerkelijk leven voor een groot deel stil te liggen (catechisatie, ouderen- en ziekenpastoraat). Letterlijk staat er dit:Anselmus schreef: ↑22 aug 2025, 12:53Ik bedoel het woord 'ontslag' en dat het een kort geding is, bewijst dat het geen ontslag op lange termijn is. Dat de rechter vindt dat er onzorgvuldig is gehandeld blijkt evident uit het hele stuk.Orgelius schreef: ↑22 aug 2025, 08:45De rechter neemt geen ontslag over. Hij heeft het getoetst aan de minimale informatie die er was omtrent het beroepen van predikanten en een paar zinnetjes uit het kerkblad over de status van een predikant en heeft toen geconcludeerd dat de gemeente betrokken moest worden bij het ontslag. Over de aanleiding van het ontslag heeft de rechter geen mening.Anselmus schreef: ↑21 aug 2025, 21:17De rechter neemt in ieder geval het ontslag over, al dan niet op staande voet:
“Het christelijk geloof is per definitie een fundamenteel onderdeel van de levens van de gemeenteleden en, zoals omschreven, hebben de gemeenteleden een speciale band met hun voorganger tegenover een eventuele plaatsvervanger. Bovendien is gebleken dat met het ontslag van de predikant een groot deel van de gemeente de kerkdiensten niet meer bijwoont en zij dus hun geloof niet meer op dezelfde wijze kunnen uitoefenen als zij voorheen deden.”
Dat was voor de rechter reden om er spoed achter te zetten.
Dit bericht hoort thuis onder gewoon Beroepingswerk. Wordt daar niet opgenomen helaas.
Geref. Gemeenten: beroepen te Sioux Center: ds. L. van der Kuijl te Waarde
Wie weet dit bericht daar wèl geplaatst te krijgen??
Geref. Gemeenten: beroepen te Sioux Center: ds. L. van der Kuijl te Waarde
Wie weet dit bericht daar wèl geplaatst te krijgen??