Welk boek ben jij nu aan het lezen?

merel

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 06 mei 2025, 16:28
merel schreef: 06 mei 2025, 10:34
huisman schreef: 06 mei 2025, 09:59
merel schreef: 06 mei 2025, 09:37

Hoe vind je het boek? Lijkt het op 'In Europa'? Daar kon ik namelijk niet doorheen komen.
Dat vond ik ook een geweldig boek. Maar dit boek leest als een trein. Ben nu gestopt omdat wij aan het einde van de week een korte vakantie hebben geboekt. Boek gaat mee in de koffer :)
Ik vond het te veel informatie en te weinig verhalend. 'De eeuw van mijn vader' vond ik daarentegen wel prachtig. Daar zat tussen alle geschiedkundige gebeurtenissen nog een verhaallijn in.

Fijne vakantie alvast.
Uit dat boek ruik ik als het ware nog de teer en de touwen voor de scheepvaart :-). Beeldend geschreven inderdaad. In Europa kwam ik ook niet goed in. Hoe God verdween uit Jorwerd daarentegen weer wel.
Herkenbaar. De eeuw van mijn vader ben ik gaan lezen op aanraden van een oude terminale dame die ik verpleegd heb. Op haar sterfbed spraken wij over dat boek. Elke keer als ik het boek lees, denk ik aan haar.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 06 mei 2025, 15:52 Eerder las ik vaak en veel. Sinds ik kinderen heb lukt het mij eigenlijk alleen tijdens vakanties. Verder zit mijn hoofd te vol om mij te kunnen concentreren op een boek. Helemaal na een dag werken. Hoe doen jullie dat?
Elke avond een half uur lezen voor ik naar bed ga, soms meer als ik al vroeger begin met lezen. Mijn doel is een boek per week.

Verder stel ik hier voor de kinderen eens per week een 'zelfvermaakuurtje' in. Dan gaan ze zelf spelen. Ze mogen vooraf alles vragen (opstarten van spel/knutselwerk, klaarzetten van een luisterboek, etc.). Op zondagmiddag zet ik een kookwekkertje op een uur. Als ze iets onbelangrijks komen vragen zet ik het wekkertje 10 minuten erbij, voor een belangrijke vraag mogen ze natuurlijk 'storen'. Ze leren hierdoor vooruitdenken, impulsen uitstellen, creatieve oplossingen bedenken als iets niet lukt, vragen bundelen, rekening houden met anderen en afwegen wat belangrijker is. In dit uurtje heb ik voor mezelf een leesdoel 20-30 bladzijden voor een moeilijk boek, 50 bladzijden voor een wegleesboek. Na dit uurtje is het vaak heerlijk rustig, drinken we wat, eten we chipjes en doen we een spelletje. Soms zijn ze lekker bezig en "mag je wel blijven lezen hoor". Soms komt de jongste naast me zitten met een stapel boekjes. In de avond lees ik verder waar ik die dag gebleven was.

Als ik een boek heb wat ik niet zo pakkend vind, maar wel goed om een keer te lezen (zoals vorige een boek van Ray Rhodes) dan stel ik als doel om 2 hoofdstukken per keer te lezen en mag ik daarna een ander boek lezen van mijn leesstapel. Met 5x2 hoofdstukken heb je toch al ruim de helft van een boek uit op die manier en lees je het tweede deel sneller uit.

Op dit moment lees ik een boek uit mijn comfortzone: Harry Potter. Nog nooit iets van gelezen, maar naar aanleiding van dit topic toch maar eens een boek gepakt.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 06 mei 2025, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
helma

Bericht door helma »

Vrouwke schreef:In ieder geval altijd een stapeltje met verschillende boeken hebben liggen. Zodat er voor iedere hoeveelheid ruimte in je hoofd leesvoer ligt..
Zo werkt het bij mij ook...
merel

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 06 mei 2025, 16:47
merel schreef: 06 mei 2025, 15:52 Eerder las ik vaak en veel. Sinds ik kinderen heb lukt het mij eigenlijk alleen tijdens vakanties. Verder zit mijn hoofd te vol om mij te kunnen concentreren op een boek. Helemaal na een dag werken. Hoe doen jullie dat?
Elke avond een half uur lezen voor ik naar bed ga, soms meer als ik al vroeger begin met lezen. Mijn doel is een boek per week.

Verder stel ik hier voor de kinderen eens per week een 'zelfvermaakuurtje' in. Dan gaan ze zelf spelen. Ze mogen vooraf alles vragen (opstarten van spel/knutselwerk, klaarzetten van een luisterboek, etc.). Op zondagmiddag zet ik een kookwekkertje op een uur. Als ze iets onbelangrijks komen vragen zet ik het wekkertje 10 minuten erbij, voor een belangrijke vraag mogen ze natuurlijk 'storen'. Ze leren hierdoor vooruitdenken, impulsen uitstellen, creatieve oplossingen bedenken als iets niet lukt, vragen bundelen, rekening houden met anderen en afwegen wat belangrijker is. In dit uurtje heb ik voor mezelf een leesdoel 20-30 bladzijden voor een moeilijk boek, 50 bladzijden voor een wegleesboek. Na dit uurtje is het vaak heerlijk rustig, drinken we wat, eten we chipjes en doen we een spelletje. Soms zijn ze lekker bezig en "mag je wel blijven lezen hoor". Soms komt de jongste naast me zitten met een stapel boekjes. In de avond lees ik verder waar ik die dag gebleven was.

Als ik een boek heb wat ik niet zo pakkend vind, maar wel goed om een keer te lezen (zoals vorige een boek van Ray Rhodes) dan stel ik als doel om 2 hoofdstukken per keer te lezen en mag ik daarna een ander boek lezen van mijn leesstapel. Met 5x2 hoofdstukken heb je toch al ruim de helft van een boek uit op die manier en lees je het tweede deel sneller uit.

Op dit moment lees ik een boek uit mijn comfortzone: Harry Potter. Nog nooit iets van gelezen, maar naar aanleiding van dit topic toch maar eens een boek gepakt.
Mijn kinderen zijn denk ik wat ouder dan jouw kinderen. Zij spelen niet (veel)meer. Dat maakt het niet minder bewerkelijk. De avonden vullen zich met sport van de jongste, overhoren van kind met dyslexie, helpen plannen van huiswerk bij ander kind, was wegwerken en rommel opruimen. Lezen op bed is voor mij geen optie. Ik slaap meestal binnen 5 minuten.

Vorige week zag ik mijn kans schoon en liep met een boek naar buiten. Nadat ik mijzelf geïnstalleerd had, kwam een puber bij mij zitten en begon dingen te delen. Dat vond ik dusdanig belangrijk dat het boek weer werd weggelegd. Avond weer om.

Ik houd mijzelf inmiddels al jaren voor dat de huidige fase in ons leven minder geschikt is om te lezen, maar blijkbaar lukt het anderen, zoals jij, wel om het in te plannen

Hoe vind je de boeken van Harry Potter?
merel

Bericht door merel »

helma schreef: 06 mei 2025, 16:49
Vrouwke schreef:In ieder geval altijd een stapeltje met verschillende boeken hebben liggen. Zodat er voor iedere hoeveelheid ruimte in je hoofd leesvoer ligt..
Zo werkt het bij mij ook...
Grappig, zo werkt het bij mij juist helemaal niet. Ik las hooguit 1 boek, nooit meer.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Mooi deze tips, bedankt! Hier lukt lezen nauwelijks met ons jonge gezin maar heb toch wat verplichte kost voor o.a. de Bijbelschool.
Momenteel ligt er 'De werker in Gods wijngaard' van Watchman Nee voor school en 'Een eeuwig verbond' van ds. vd Belt voor de aankomende doopzitting.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 06 mei 2025, 17:36

Mijn kinderen zijn denk ik wat ouder dan jouw kinderen. Zij spelen niet (veel)meer. Dat maakt het niet minder bewerkelijk. De avonden vullen zich met sport van de jongste, overhoren van kind met dyslexie, helpen plannen van huiswerk bij ander kind, was wegwerken en rommel opruimen. Lezen op bed is voor mij geen optie. Ik slaap meestal binnen 5 minuten.

Vorige week zag ik mijn kans schoon en liep met een boek naar buiten. Nadat ik mijzelf geïnstalleerd had, kwam een puber bij mij zitten en begon dingen te delen. Dat vond ik dusdanig belangrijk dat het boek weer werd weggelegd. Avond weer om.

Ik houd mijzelf inmiddels al jaren voor dat de huidige fase in ons leven minder geschikt is om te lezen, maar blijkbaar lukt het anderen, zoals jij, wel om het in te plannen

Hoe vind je de boeken van Harry Potter?
Wij hebben ook (4) pubers/adolescenten gehad, toen vond ik makkelijker tijd om te kiezen omdat Zij naar vrienden of school gingen of ook op hun kamer zaten. Tegelijk ben ik met jonge kinderen 's avonds meer thuis, doe ik minder activiteiten buiten de deur waardoortijd voor lezen ontstaat. Ik vind lezen een goede en fijne manier om te ontspannen. Mijn wederhelft houdt ook van lezen, dat scheelt ook. We tippen elkaar boeken en bespreken ze ook.

Harry Potter begon ik aan met gemengde gevoelens. Ik doe mee met de Grote Vriendelijke 100 (lees challenge). Daar staan parels en pulp tussen en ook Harry Potter. Vanaf de kansel is er destijds veel voor gewaarschuwd als zijnde occult. Ik ben erin begonnen en vind het een goede verhaallijn. Ik vergelijk het met de boeken van Roald Dahl en vind ze eerder in categorie sprookje vallen dan occult. Het is meer luchtig dan duister geschreven. Ik vind het knap hoe concepten/details zijn doorgevoerd in de verhaallijn.
merel

Bericht door merel »

Ik vind de boeken van Harry Potter ook niet occult. De sfeer in de boeken wordt wel duisterder als de macht van Voldemort toeneemt. Hierin vond ik de serie op LOTR lijken.

Het scheelt denk ik dat jouw wederhelft van lezen houdt. Mijn man leest alleen voor zijn werk. Hij heeft nu 3 uur reistijd op een dag naar zijn werk en is nu wel begonnen aan luisterboeken.

Grappig dat jij het met pubers in huis makkelijker vond om te lezen. Ik juist niet, maar dat komt ook doordat ik best vroeg naar bed ga.

Ik raak trouwens wel wat in de war van jouw (wisselende) gezinssamenstelling. ;)
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Ik ook weleens :yahoo (pleegzorg :super)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Helaas zijn de boeken van J.K. Rowling niet als ebook te leen bij de openbare bibliotheek. Anders zou ik er eens een keer één proberen.

Er is veel ophef over geweest. Altijd goed om zelf kennis te nemen, en een mening te vormen.

De schrijfster heeft wel credits bij mij, vanwege het feit dat ze zich openlijk uitspreekt tegen de genderideologie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 07 mei 2025, 19:43 Helaas zijn de boeken van J.K. Rowling niet als ebook te leen bij de openbare bibliotheek. Anders zou ik er eens een keer één proberen.

Er is veel ophef over geweest. Altijd goed om zelf kennis te nemen, en een mening te vormen.

De schrijfster heeft wel credits bij mij, vanwege het feit dat ze zich openlijk uitspreekt tegen de genderideologie.
Het zijn ook echt leuke boeken. Deel 1 en 2 zijn ook kinderboeken met vliegende auto's, brul brieven, verschuivende trappen, pratende schilderijen ed. In de vervolgdelen wordt de sfeer grimmiger en duisterder, omdat de kracht van Voldemort (slechte tovenaar) toeneemt. Harry Potter is de enige die hem kan verslaan.
merel

Bericht door merel »

Anselmus schreef: 07 mei 2025, 19:38 Ik ook weleens :yahoo (pleegzorg :super)
Dat was inderdaad ook nog een mogelijkheid. Best pittig. Doen jullie crisisopvang of langdurige zorg?
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef: 07 mei 2025, 20:47
J.C. Philpot schreef: 07 mei 2025, 19:43 Helaas zijn de boeken van J.K. Rowling niet als ebook te leen bij de openbare bibliotheek. Anders zou ik er eens een keer één proberen.

Het zijn ook echt leuke boeken. Deel 1 en 2 zijn ook kinderboeken met vliegende auto's, brul brieven, verschuivende trappen, pratende schilderijen ed. In de vervolgdelen wordt de sfeer grimmiger en duisterder, omdat de kracht van Voldemort (slechte tovenaar) toeneemt. Harry Potter is de enige die hem kan verslaan.
Harry Potter staat zeker in lijn van Lord of the Rings en Narnia. Minder goed uitgewerkt, maar wel beter verteld. Een verhaal van strijd tussen goed en kwaad. Inderdaad wordt het steeds duisterder en ik zou zeggen dat je vanaf vierde boek echt aan middelbare school doelgroep moet denken en niet jonger.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Ik ga weer een poging wagen: 'de hand van de golem' van Chaim Potok.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ik had nog een boek liggen en nu twee erbij i.v.m. moederdag.

Ontdek Christus in de offers. Dr. R. van Kooten.

Het wonder van Gods genade. Dr. P. de Vries.
Het hele dorp wist het. Rinke Verkerk.
Plaats reactie