Welk boek ben jij nu aan het lezen?

huisman

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Geert Mak: Wisselwachter. Net begonnen en nog een kleine 550 pagina's te gaan. Zin in...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Alexander van de Bunt - Wee de overwonnenen
Germanen, Kelten en Romeinen in de Lage Landen

Samenvatting
'Wee de overwonnenen' van Alexander van de Bunt gaat over de vroege bewoners van de Lage Landen en laat zien dat mobiliteit van alle tijden is.

In Wee de overwonnenen vertelt de talentvolle archeoloog Alexander van de Bunt het verhaal van de vroege bewoners van onze streken. Wij kennen de bewoners van de Lage Landen van 2000 jaar geleden vooral door de ogen van Romeinen, zoals Julius Caesar en Tacitus. De laatste schreef al over het ‘woeste landschap en ruwe klimaat’. Maar wat troffen de Romeinen hier aan, toen ze aankwamen in dit drassige gebied aan de Noordzee? Welke volkeren woonden hier en waar kwamen ze precies vandaan? Welke talen spraken ze? Welke goden vereerden ze? En vooral: wat betekende de komst van de Romeinen voor hen?

Op levendige wijze beschrijft Alexander van de Bunt vele cruciale gebeurtenissen, zoals de Slag bij het Teutoburgerwoud en de Bataafse Opstand. Hij schrijft over de relatie tussen Germaanse en Keltische stammen en de Romeinen aan de rand van het rijk en laat zien dat de Romeinen een uitgekiende assimilatiestrategie toepasten op de door hen overwonnen volkeren. Wee de overwonnenen is een prachtig boek voor iedereen die meer wil weten over de Bataven, de Friezen, de Cananefaten en andere stammen in het huidige Nederland en België rond het begin van de jaartelling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 19 apr 2025, 16:27 Geert Mak: Wisselwachter. Net begonnen en nog een kleine 550 pagina's te gaan. Zin in...
Hoe vind je het boek? Lijkt het op 'In Europa'? Daar kon ik namelijk niet doorheen komen.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 06 mei 2025, 09:37
huisman schreef: 19 apr 2025, 16:27 Geert Mak: Wisselwachter. Net begonnen en nog een kleine 550 pagina's te gaan. Zin in...
Hoe vind je het boek? Lijkt het op 'In Europa'? Daar kon ik namelijk niet doorheen komen.
Dat vond ik ook een geweldig boek. Maar dit boek leest als een trein. Ben nu gestopt omdat wij aan het einde van de week een korte vakantie hebben geboekt. Boek gaat mee in de koffer :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Even een opmerking tussendoor: ik zie dat jij heel veel leest, @huisman. Maar dat kun je toch niet allemaal onthouden?
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 06 mei 2025, 09:59
Dat vond ik ook een geweldig boek. Maar dit boek leest als een trein. Ben nu gestopt omdat wij aan het einde van de week een korte vakantie hebben geboekt. Boek gaat mee in de koffer :)
Ik vond het te veel informatie en te weinig verhalend. 'De eeuw van mijn vader' vond ik daarentegen wel prachtig. Daar zat tussen alle geschiedkundige gebeurtenissen nog een verhaallijn in.

Fijne vakantie alvast.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 06 mei 2025, 10:11 Even een opmerking tussendoor: ik zie dat jij heel veel leest, @huisman. Maar dat kun je toch niet allemaal onthouden?
Klopt. De grote lijnen wel. Voor details moet ik vaak weer terug naar het boek.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Onthouden is ook niet de reden dat ik een boek lees.
ZWP

Bericht door ZWP »

Herman schreef: 06 mei 2025, 12:06 Onthouden is ook niet de reden dat ik een boek lees.
Inderdaad, dat is vaak een bijzaak zelfs.

Het kan gaan om kennis (wat je inderdaad niet allemaal kunt onthouden, maar je weet vaak wel waar je het vandaan hebt)
Of ter ontspanning of verbeelding. Of om een betere lees- of taalvaardigheid.

Maar de mooiste vind ik nog altijd dat lezen is: 'denken met het hoofd van een ander': "Lesen heißt mit einem fremden Kopfe, statt des eigenen, denken." A. Schopenhauer
merel

Bericht door merel »

Eerder las ik vaak en veel. Sinds ik kinderen heb lukt het mij eigenlijk alleen tijdens vakanties. Verder zit mijn hoofd te vol om mij te kunnen concentreren op een boek. Helemaal na een dag werken. Hoe doen jullie dat?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 06 mei 2025, 15:52 Eerder las ik vaak en veel. Sinds ik kinderen heb lukt het mij eigenlijk alleen tijdens vakanties. Verder zit mijn hoofd te vol om mij te kunnen concentreren op een boek. Helemaal na een dag werken. Hoe doen jullie dat?
Boeken heb je in allerlei niveaus. Dus je kan ook een makkelijk boek pakken.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

In ieder geval altijd een stapeltje met verschillende boeken hebben liggen. Zodat er voor iedere hoeveelheid ruimte in je hoofd leesvoer ligt..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 06 mei 2025, 15:52 Eerder las ik vaak en veel. Sinds ik kinderen heb lukt het mij eigenlijk alleen tijdens vakanties. Verder zit mijn hoofd te vol om mij te kunnen concentreren op een boek. Helemaal na een dag werken. Hoe doen jullie dat?
Ik kan alleen maar lezen als wij samen zijn of als ik alleen ben. Met (klein)kinderen om mij heen kan ik mij niet concentreren.
Omdat ik naast mijn vroegpensioen ( met dank aan defensie :garde) maar 1 tot 2 dagen projectmatig werk heb ik meer tijd dan de meesten. Na mijn werkdagen lukt lezen pas laat op de avond dus dat herken ik wel.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

merel schreef: 06 mei 2025, 10:34
huisman schreef: 06 mei 2025, 09:59
Ik vond het te veel informatie en te weinig verhalend. 'De eeuw van mijn vader' vond ik daarentegen wel prachtig. Daar zat tussen alle geschiedkundige gebeurtenissen nog een verhaallijn in.

Fijne vakantie alvast.
Uit dat boek ruik ik als het ware nog de teer en de touwen voor de scheepvaart :-). Beeldend geschreven inderdaad. In Europa kwam ik ook niet goed in. Hoe God verdween uit Jorwerd daarentegen weer wel.
Fides Quaerens Intellectum
merel

Bericht door merel »

Laat op de avond lezen is geen optie voor mij. Ik ga vrijwel altijd bijtijds slapen. Hierdoor kom ik zo weinig toe aan lezen dat ik eigenlijk niet in het verhaal komt. En dan laat ik het boek weer liggen. Zelfs vorig jaar zomervakantie is het mij niet gelukt om te lezen. Overdag waren we actief bezig en ook 's avonds dwarrelden continu mensen/kinderen om mij heen.

Dat kon ik mij eerder echt niet voorstellen. Ik had altijd een boek.liggen en was trouw bezoeker van de bieb.
Plaats reactie