Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Geert Mak: Wisselwachter. Net begonnen en nog een kleine 550 pagina's te gaan. Zin in...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
Alexander van de Bunt - Wee de overwonnenen
Germanen, Kelten en Romeinen in de Lage Landen
Samenvatting
'Wee de overwonnenen' van Alexander van de Bunt gaat over de vroege bewoners van de Lage Landen en laat zien dat mobiliteit van alle tijden is.
In Wee de overwonnenen vertelt de talentvolle archeoloog Alexander van de Bunt het verhaal van de vroege bewoners van onze streken. Wij kennen de bewoners van de Lage Landen van 2000 jaar geleden vooral door de ogen van Romeinen, zoals Julius Caesar en Tacitus. De laatste schreef al over het ‘woeste landschap en ruwe klimaat’. Maar wat troffen de Romeinen hier aan, toen ze aankwamen in dit drassige gebied aan de Noordzee? Welke volkeren woonden hier en waar kwamen ze precies vandaan? Welke talen spraken ze? Welke goden vereerden ze? En vooral: wat betekende de komst van de Romeinen voor hen?
Op levendige wijze beschrijft Alexander van de Bunt vele cruciale gebeurtenissen, zoals de Slag bij het Teutoburgerwoud en de Bataafse Opstand. Hij schrijft over de relatie tussen Germaanse en Keltische stammen en de Romeinen aan de rand van het rijk en laat zien dat de Romeinen een uitgekiende assimilatiestrategie toepasten op de door hen overwonnen volkeren. Wee de overwonnenen is een prachtig boek voor iedereen die meer wil weten over de Bataven, de Friezen, de Cananefaten en andere stammen in het huidige Nederland en België rond het begin van de jaartelling.
Germanen, Kelten en Romeinen in de Lage Landen
Samenvatting
'Wee de overwonnenen' van Alexander van de Bunt gaat over de vroege bewoners van de Lage Landen en laat zien dat mobiliteit van alle tijden is.
In Wee de overwonnenen vertelt de talentvolle archeoloog Alexander van de Bunt het verhaal van de vroege bewoners van onze streken. Wij kennen de bewoners van de Lage Landen van 2000 jaar geleden vooral door de ogen van Romeinen, zoals Julius Caesar en Tacitus. De laatste schreef al over het ‘woeste landschap en ruwe klimaat’. Maar wat troffen de Romeinen hier aan, toen ze aankwamen in dit drassige gebied aan de Noordzee? Welke volkeren woonden hier en waar kwamen ze precies vandaan? Welke talen spraken ze? Welke goden vereerden ze? En vooral: wat betekende de komst van de Romeinen voor hen?
Op levendige wijze beschrijft Alexander van de Bunt vele cruciale gebeurtenissen, zoals de Slag bij het Teutoburgerwoud en de Bataafse Opstand. Hij schrijft over de relatie tussen Germaanse en Keltische stammen en de Romeinen aan de rand van het rijk en laat zien dat de Romeinen een uitgekiende assimilatiestrategie toepasten op de door hen overwonnen volkeren. Wee de overwonnenen is een prachtig boek voor iedereen die meer wil weten over de Bataven, de Friezen, de Cananefaten en andere stammen in het huidige Nederland en België rond het begin van de jaartelling.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat vond ik ook een geweldig boek. Maar dit boek leest als een trein. Ben nu gestopt omdat wij aan het einde van de week een korte vakantie hebben geboekt. Boek gaat mee in de koffer

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Even een opmerking tussendoor: ik zie dat jij heel veel leest, @huisman. Maar dat kun je toch niet allemaal onthouden?
Ik vond het te veel informatie en te weinig verhalend. 'De eeuw van mijn vader' vond ik daarentegen wel prachtig. Daar zat tussen alle geschiedkundige gebeurtenissen nog een verhaallijn in.
Fijne vakantie alvast.
Klopt. De grote lijnen wel. Voor details moet ik vaak weer terug naar het boek.
Onthouden is ook niet de reden dat ik een boek lees.
Inderdaad, dat is vaak een bijzaak zelfs.
Het kan gaan om kennis (wat je inderdaad niet allemaal kunt onthouden, maar je weet vaak wel waar je het vandaan hebt)
Of ter ontspanning of verbeelding. Of om een betere lees- of taalvaardigheid.
Maar de mooiste vind ik nog altijd dat lezen is: 'denken met het hoofd van een ander': "Lesen heißt mit einem fremden Kopfe, statt des eigenen, denken." A. Schopenhauer
Eerder las ik vaak en veel. Sinds ik kinderen heb lukt het mij eigenlijk alleen tijdens vakanties. Verder zit mijn hoofd te vol om mij te kunnen concentreren op een boek. Helemaal na een dag werken. Hoe doen jullie dat?
Boeken heb je in allerlei niveaus. Dus je kan ook een makkelijk boek pakken.
In ieder geval altijd een stapeltje met verschillende boeken hebben liggen. Zodat er voor iedere hoeveelheid ruimte in je hoofd leesvoer ligt..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Ik kan alleen maar lezen als wij samen zijn of als ik alleen ben. Met (klein)kinderen om mij heen kan ik mij niet concentreren.
Omdat ik naast mijn vroegpensioen ( met dank aan defensie

Uit dat boek ruik ik als het ware nog de teer en de touwen voor de scheepvaart :-). Beeldend geschreven inderdaad. In Europa kwam ik ook niet goed in. Hoe God verdween uit Jorwerd daarentegen weer wel.merel schreef: ↑06 mei 2025, 10:34Ik vond het te veel informatie en te weinig verhalend. 'De eeuw van mijn vader' vond ik daarentegen wel prachtig. Daar zat tussen alle geschiedkundige gebeurtenissen nog een verhaallijn in.
Fijne vakantie alvast.
Fides Quaerens Intellectum
Laat op de avond lezen is geen optie voor mij. Ik ga vrijwel altijd bijtijds slapen. Hierdoor kom ik zo weinig toe aan lezen dat ik eigenlijk niet in het verhaal komt. En dan laat ik het boek weer liggen. Zelfs vorig jaar zomervakantie is het mij niet gelukt om te lezen. Overdag waren we actief bezig en ook 's avonds dwarrelden continu mensen/kinderen om mij heen.
Dat kon ik mij eerder echt niet voorstellen. Ik had altijd een boek.liggen en was trouw bezoeker van de bieb.
Dat kon ik mij eerder echt niet voorstellen. Ik had altijd een boek.liggen en was trouw bezoeker van de bieb.