Beroepingswerk discussie [7]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

J P Zoon schreef: 01 apr 2025, 18:02 De Gereformeerde Gemeente van Delft heeft ds. M.L. Dekker als evangelisatiepredikant beroepen.
Wat zou het heerlijk zijn als hij dit beroep aanneemt. Ik heb hem daar een keer gehoord. Het lijkt me ook een fijne gemeente om te werken.

Aan de andere kant vraag ik me af: zijn de Gereformeerde Gemeenten wel geschikt om evangelisatiegemeenten te hebben? Ik neig ernaar om te denken dat je dat beter kunt overlaten aan kerkverbanden waar men niet zo gehecht is aan allerlei bijzaken, die het bereiken van mensen in de hoofdstroomcultuur in de weg staan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 01 apr 2025, 19:40
J P Zoon schreef: 01 apr 2025, 18:02 De Gereformeerde Gemeente van Delft heeft ds. M.L. Dekker als evangelisatiepredikant beroepen.
Wat zou het heerlijk zijn als hij dit beroep aanneemt. Ik heb hem daar een keer gehoord. Het lijkt me ook een fijne gemeente om te werken.

Aan de andere kant vraag ik me af: zijn de Gereformeerde Gemeenten wel geschikt om evangelisatiegemeenten te hebben? Ik neig ernaar om te denken dat je dat beter kunt overlaten aan kerkverbanden waar men niet zo gehecht is aan allerlei bijzaken, die het bereiken van mensen in de hoofdstroomcultuur in de weg staan.
Hoeveel randkerkelijken zijn al niet tot bekering gekomen door werk van een predikant in een degelijke bondsgemeente? Zoals ds. J. Van Rootselaar:

Tijdens zijn predikantschap in Delft kreeg hij via de administratie van het ziekenhuis de naam door van een totaal onkerkelijk geworden dooplid, getrouwd met een rooms-katholieke vrouw. Omdat hij als hervormd te boek stond, had het ziekenhuis zijn naam doorgegeven. Hij leed aan een door kopervergiftiging veroorzaakte bloedziekte en was ongeneeslijk ziek. Van meetaf heeft ds. Van Rootselaar deze man opgezocht maar ogenschijnlijk zonder resultaat. ‘Trouw bezocht ik hem. Maar hoewel hij aandachtig luisterde, nooit ging hij op mijn boodschap in (…) Maandenlang ging dat zo door, week na week. Ook op mijn vragen ging hij niet in. Duidelijk ontweek hij mijn pogingen om hem over zijn geestelijke toestand aan het woord te krijgen. Voor het oog mislukte mijn arbeid.’ Tot hij op een gegeven moment midden in de nacht vanuit het ziekenhuis door een zuster werd gebeld met het verzoek direct te komen. De zuster had gevraagd of het niet kon wachten maar hij had gezegd: ‘Nee, zuster, nú! En doe het maar gerust, want ik weet dat de man mij liefheeft.’ De man bleek stervende en legde die nacht al de nood en ellende van zijn goddeloze leven voor God en Zijn dienaar open. Maar ook hoe hij in Christus zijn leven had gevonden. En hij verlangde in het aangezicht van dood de naam van zijn God en Heiland te belijden. Diezelfde nacht nog trad zijn levenseinde in.

Voorbeeld van ds. L. Vroegindeweij:
Hij was zowel herder als leraar en niemand deed ooit tevergeefs een beroep op hem. Een pastoraal voorbeeld: Het gebeurde regelmatig dat hij iemand opzocht die onkerkelijk was maar van wie hij wist dat hij of zij in nood verkeerde. Een getuige daarvan vertelt: ‘Laat die lange man met die zwarte hoed maar komen’, zei eens een vrouw uit het Gasthuis in Delft. En dan kwam ds. Vroegindeweij 's avonds laat nog op zijn brommer naar het Gasthuis.

Conclusie:
1. In het Evangelisatiewerk gaat het om ontmoeting.
2. Trouw meeleven met mensen en praktisch bijstaan in hun nood.
3. Zorg voor hun ziel.

Dan stappen de mensen vervolgens echt wel over bepaalde vormen heen. Over en weer trouwens!
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik het wel mee eens. Toch zie je dat er grote verschillen zijn in bereik tussen verschillende vormen van evangelisatie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 01 apr 2025, 21:48 Daar ben ik het wel mee eens. Toch zie je dat er grote verschillen zijn in bereik tussen verschillende vormen van evangelisatie.
Dat klopt. Ik denk dat evangelisatie in de vorm van een relatie met iemand opbouwen effectiever is dan een kerkdienst voor zoekers. Beide is nodig.

De evangelisatieposten van de GG kennen sobere kerkdiensten waar toch ook mensen op af komen ondanks rokken, hoeden, 1773 en een zwart pak. Daar gaat echter bijna altijd een persoonlijke ontmoeting aan vooraf.

Vraag is of volle megakerken zoveel beter zijn. Dat is vaak een therapeutisch Evangelie wat beter aansluit op de tijdgeest maar niet op de eeuwigheid.
Bobber

Bericht door Bobber »

Refojongere schreef: 11 apr 2025, 20:06
huisman schreef: 11 apr 2025, 18:39
Bertiel schreef: 11 apr 2025, 10:25
Orchidee schreef: 24 mar 2025, 13:57 Ds F van Binsbergen te Rotterdam Kralingse Veer heeft ook een beroep gekregen uit Middelharnis.
aangenomen
Verdrietig voor @Orchidee.
Toch ook wel weer bemoedigend. Rotterdam heeft gezangen ingevoerd, maar andere gemeenten keuren dan niet meteen zo'n predikant af. Ik denk dat dit 30 jaar geleden anders had gelegen.
Is de verwachting dat ze dat in Middelharnis ook gaan doen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Nee.

Daarnaast vraag ik me af of dit door de dominee is doorgevoerd.
De preken die ik van hem heb gehoord waren indringend en separerend.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
JanRap

Bericht door JanRap »

Bertiel schreef: 11 apr 2025, 20:39 Nee.

Daarnaast vraag ik me af of dit door de dominee is doorgevoerd.
De preken die ik van hem heb gehoord waren indringend en separerend.
@ Bertiel, lees ik hier in dat iemand die indringend en separerend preekt geen
gezangen invoert? Afgezien van het feit dat niet een dominee iets invoert maar een kerkenraad.
Ik ken een goed voorbeeld van iemand die gezangen opgaf en toch indringend en separerend preekte: H.F.Kohlbrugge!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Nee. Maar een predikant met gezangen wordt vaak als licht beschouwd en dat was zeker niet het geval
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Bertiel schreef: 11 apr 2025, 22:09 Nee. Maar een predikant met gezangen wordt vaak als licht beschouwd en dat was zeker niet het geval
Eens hoor. Ik heb deze predikant eens gehoord op een zangavond, kan ik me herinneren.
Bobber

Bericht door Bobber »

Een dominee is toch wel onderdeel van de kerkenraad.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

J P Zoon schreef: 11 apr 2025, 22:29
Bertiel schreef: 11 apr 2025, 22:09 Nee. Maar een predikant met gezangen wordt vaak als licht beschouwd en dat was zeker niet het geval
Eens hoor. Ik heb deze predikant eens gehoord op een zangavond, kan ik me herinneren.
En wat wilt u daarmee zeggen?
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Inwoner schreef: 12 apr 2025, 14:49
J P Zoon schreef: 11 apr 2025, 22:29
En wat wilt u daarmee zeggen?
Dat die meditatie heel indringend en appellerend was, aangezien ik me dat nog steeds kan herinneren en de opmerking van @Bertiel dus waar is.
Bobber

Bericht door Bobber »

Opvallend beroep op ds. Van Dieren. Hij staat nog geen 3 jaar in Uddel.
Zou hij - gezien zijn leeftijd - nog verkassen?
MichelT

Bericht door MichelT »

Als het Gods weg is om Uddel te verlaten wel
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef: Vandaag, 07:11 Hersteld Hervormde kerk
Beroepen te: Harskamp
Ds. M. van Sligtenhorst te Nieuwleusen
Jullie zijn er op tijd bij, want Elspeet, Garderen en Nederhemert zijn momenteel ook allemaal vacant.
Plaats reactie