DDD schreef: ↑01 apr 2025, 19:40
J P Zoon schreef: ↑01 apr 2025, 18:02
De Gereformeerde Gemeente van Delft heeft ds. M.L. Dekker als evangelisatiepredikant beroepen.
Wat zou het heerlijk zijn als hij dit beroep aanneemt. Ik heb hem daar een keer gehoord. Het lijkt me ook een fijne gemeente om te werken.
Aan de andere kant vraag ik me af: zijn de Gereformeerde Gemeenten wel geschikt om evangelisatiegemeenten te hebben? Ik neig ernaar om te denken dat je dat beter kunt overlaten aan kerkverbanden waar men niet zo gehecht is aan allerlei bijzaken, die het bereiken van mensen in de hoofdstroomcultuur in de weg staan.
Hoeveel randkerkelijken zijn al niet tot bekering gekomen door werk van een predikant in een degelijke bondsgemeente? Zoals ds. J. Van Rootselaar:
Tijdens zijn predikantschap in Delft kreeg hij via de administratie van het ziekenhuis de naam door van een totaal onkerkelijk geworden dooplid, getrouwd met een rooms-katholieke vrouw. Omdat hij als hervormd te boek stond, had het ziekenhuis zijn naam doorgegeven. Hij leed aan een door kopervergiftiging veroorzaakte bloedziekte en was ongeneeslijk ziek. Van meetaf heeft ds. Van Rootselaar deze man opgezocht maar ogenschijnlijk zonder resultaat. ‘Trouw bezocht ik hem. Maar hoewel hij aandachtig luisterde, nooit ging hij op mijn boodschap in (…) Maandenlang ging dat zo door, week na week. Ook op mijn vragen ging hij niet in. Duidelijk ontweek hij mijn pogingen om hem over zijn geestelijke toestand aan het woord te krijgen. Voor het oog mislukte mijn arbeid.’ Tot hij op een gegeven moment midden in de nacht vanuit het ziekenhuis door een zuster werd gebeld met het verzoek direct te komen. De zuster had gevraagd of het niet kon wachten maar hij had gezegd: ‘Nee, zuster, nú! En doe het maar gerust, want ik weet dat de man mij liefheeft.’ De man bleek stervende en legde die nacht al de nood en ellende van zijn goddeloze leven voor God en Zijn dienaar open. Maar ook hoe hij in Christus zijn leven had gevonden. En hij verlangde in het aangezicht van dood de naam van zijn God en Heiland te belijden. Diezelfde nacht nog trad zijn levenseinde in.
Voorbeeld van ds. L. Vroegindeweij:
Hij was zowel herder als leraar en niemand deed ooit tevergeefs een beroep op hem. Een pastoraal voorbeeld: Het gebeurde regelmatig dat hij iemand opzocht die onkerkelijk was maar van wie hij wist dat hij of zij in nood verkeerde. Een getuige daarvan vertelt: ‘Laat die lange man met die zwarte hoed maar komen’, zei eens een vrouw uit het Gasthuis in Delft. En dan kwam ds. Vroegindeweij 's avonds laat nog op zijn brommer naar het Gasthuis.
Conclusie:
1. In het Evangelisatiewerk gaat het om ontmoeting.
2. Trouw meeleven met mensen en praktisch bijstaan in hun nood.
3. Zorg voor hun ziel.
Dan stappen de mensen vervolgens echt wel over bepaalde vormen heen. Over en weer trouwens!