Habemus Papam (2025)

merel

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door merel »

Een ieder die de naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. Dat is een belofte voor iedere christen.
Job

Bericht door Job »

merel schreef: 08 mei 2025, 22:12 We bidden toch ook tot dezelfde God als de Rooms Katholieken?
Goede vraag.
Ik ben ergens bang van niet, al past me terughoudendheid om uitspraken over God te doen. God openbaart Zich echter in Zijn Zoon. Wanneer het offer wat de Zoon bracht (Zichzelf) zo verschillend wordt benaderd, kun je dan spreken van dezelfde God?

Alle verschillen zijn namelijk terug te brengen tot één kenmerkend onderscheid. Worden we zalig door genade alléén, of door genade èn werk. Kort geformuleerd: waar de Reformatie, op grond van het Evangelie zegt: of - of, daar zegt Rome: èn - èn.

De Reformatie kent maar één bron van Godsopenbaring: de Heilige Schrift. Rome houdt het op twee: de Schrift èn de traditie. Met dien verstande dat de bijbel eigenlijk onderworpen is aan, ingebed in de traditie.

Er is maar één Naam onder de hemel gegeven waardoor we moeten zalig worden. Eén Middelaar Gods en der mensen. Jamaar, zegt Rome, we hebben ook heihgen die voor ons kunnen pleiten bij God. Ons behoud hebben we alleen te danken aan Gods genade. Nee, zegt Rome, de mens moet het ook willen, moet zelf een steentje bijdragen, moet zichzelf de genade van God waardig maken.

Bron (lezenswaardig in tijden van ongebreidelde oecumene): https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4b3d8986c4
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 08 mei 2025, 22:17
Job schreef: 08 mei 2025, 21:54
TSD schreef: 08 mei 2025, 21:34 Beroepingswerk in de context van dit forum gaat over reformatorische kerken. En als we nog enigszins besef hebben van de grondslag van dit forum en de historie van de reformatie ten opzichte van deze kerk die een valse kerk is geworden, helaas, dan zouden we de opmerking van Job niet zo tegenspreken.

In feite is de verkiezing van de Paus, hoe interessant ook voor de hele wereld, in dit topic echt 'off-topic'.
Bedankt. Ik vind het heel bijzonder, en dat op een "refo"forum. De weg wordt stap voor stap geplaveid. Dat gebeurt ook door een ds. Huijgen met z'n Maria. Het gaat allemaal heel zachtjes maar gestaag. Voor we het weten horen we met elkaar bij de velen die vandaag de dag zeggen: we bidden uiteindelijk toch allemaal tot dezelfde God, het maakt niet uit.

Desniettegenstaande: met één uitspraak van Leo de 14e ben ik heel blij, en deze prachtige regel is zomaar te lezen op NOS: "De wereld heeft Christus nodig". https://nos.nl/l/2566489#UPDATE-container-85973030
Maar waarom mag jij dan wel blij zijn met de laatste uitspraak, maar anderen die net iets anders ten opzichte van de ambtsleer staan dan jij wordt het recht ontzegt om daar dan iets positiefs over te vinden. Per slot van rekening moeten we namelijk bedenken dat wij weliswaar de paus afwijzen, maar dat sinds Vaticanum II (1962-1965) de RK de protestanten wel weer broeders noemen (en geen ketters meer).
Los van wat ik er allemaal bijbels van kan vinden, vind ik het gewoon erg interessant.
Het gaat me erom dat in het topic beroepingswerk (maak me niet wijs dat dat ook over de RKK gaat) nieuwtjes worden gedeeld over "het beroepingswerk" van een nieuwe paus. Ik vind dat heel principieel. Gebruik dan een nieuwstopic ofzo.
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: 08 mei 2025, 23:13
merel schreef: 08 mei 2025, 22:12 We bidden toch ook tot dezelfde God als de Rooms Katholieken?
Goede vraag.
Ik ben ergens bang van niet, al past me terughoudendheid om uitspraken over God te doen. God openbaart Zich echter in Zijn Zoon. Wanneer het offer wat de Zoon bracht (Zichzelf) zo verschillend wordt benaderd, kun je dan spreken van dezelfde God?

Alle verschillen zijn namelijk terug te brengen tot één kenmerkend onderscheid. Worden we zalig door genade alléén, of door genade èn werk. Kort geformuleerd: waar de Reformatie, op grond van het Evangelie zegt: of - of, daar zegt Rome: èn - èn.

De Reformatie kent maar één bron van Godsopenbaring: de Heilige Schrift. Rome houdt het op twee: de Schrift èn de traditie. Met dien verstande dat de bijbel eigenlijk onderworpen is aan, ingebed in de traditie.

Er is maar één Naam onder de hemel gegeven waardoor we moeten zalig worden. Eén Middelaar Gods en der mensen. Jamaar, zegt Rome, we hebben ook heihgen die voor ons kunnen pleiten bij God. Ons behoud hebben we alleen te danken aan Gods genade. Nee, zegt Rome, de mens moet het ook willen, moet zelf een steentje bijdragen, moet zichzelf de genade van God waardig maken.

Bron (lezenswaardig in tijden van ongebreidelde oecumene): https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4b3d8986c4
Dit eerste klopt niet. De RKK zegt ook dat de mens uit louter genade, alleen vanwege de verdienste van Christus, zalig wordt.

De RKK benadrukt wel wat meer dan protestanten dat het onmogelijk is dat iemand die genade kent, geen vruchten van geloof en bekering voortbrengt.

Over de andere punten is ook van alles te zeggen, maar daarbij kun je nog wel stellen dat de beschuldiging in zeker opzicht juist is.
KDD

Bericht door KDD »

Kunnen we deze topic een beetje zuiver houden?
DDD

Bericht door DDD »

Waarom? In andere draadjes citeert Philpot ook allerlei mensen die geen dominee zijn alsof ze dat waren.

Dan mogen we hier toch wel spreken over de bijzondere beroeping die de nieuwe paus vandaag kreeg? Niet dat ik behoefte voel om hem als dominee aan te duiden.
KDD

Bericht door KDD »

Mister schreef: 02 sep 2024, 10:58 Hier houden we het feitelijk, er is een ander topic voor discussie.
Hierom
MGG

Re: Habemus Papam (2025)

Bericht door MGG »

Hoelang woonde de Paus in Peru? Volgens de NOS:
- Een groot deel van zijn leven
- 13 jaar
- meer dan 20 jaar
- tientallen jaren
- zijn halve leven

Jammer dat de NOS weer tegenstrijdige berichten plaatst. Het verbaast mij ook dat zij hun fouten niet herstellen.
HHR

Bericht door HHR »

Job schreef: 08 mei 2025, 23:13
Goede vraag.

Ik begrijp je aarzeling.
Ervaar ik ook. Toch denk ik wel eens: wij zijn zo in een bubbel opgegroeid en in ons denken zo beperkt. Zou bescheidenheid niet beter zijn?
Vaak moet ik denken aan 1 Joh 4:
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

Daar zit zo'n ruimte in
Soms denk ik wel eens, Zou Gods koninkrijk ondanks allerlei dwalingen, misschien veel breder zijn dan dat wij voor mogelijk kunnen houden?
Houd jij geen rekening met die mogelijkheid?

Vorige week had ik dit ook nog. Ik beluisterde dit debat over de volharding der heiligen: https://youtu.be/JFcqwlrAlNQ?si=e7gftNtGB5pB3tkq
Eerste reactie is dan: wat een Arminiaans geluid. En we mogen er wat vinden.
Tegelijkertijd is deze man in zo'n andere bubbel opgegroeid en opgevoed, dan is het toch logisch dat je in die lijn staat en deze verdedigd.
Wij denken te vaak dat ware christenen sowieso denken en spreken als in onze reformatorische bubbel.
Maar dan zou het geen schare zijn die niemand tellen kan.

Ik denk dat we op inhoud pal moeten staan voor wat we leren. Al moeten we blijvend onderzoeken. (Want wie weet welke dwalingen wij verdedigen? Ik houd daar ernstig rekening mee)
Maar heel mild zijn in het oordeel over hen die deels anders denken en leren, maar wel belijden dat Jezus is Gods Zoon.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 09 mei 2025, 07:37 Hoelang woonde de Paus in Peru? Volgens de NOS:
- 13 jaar
- meer dan 20 jaar
- tientallen jaren
- zijn halve leven

Jammer dat de NOS weer tegenstrijdige berichten plaatst. Het verbaast mij ook dat zij hun fouten niet herstellen.
Het kan zijn dat de 13 jaar de enige is die niet waar is. Verder kent Chat GPT paus Leo XIV nog niet, maar vragen over Prevost zegt 25 jaar. Daarbij heeft hij Peruviaans paspoort.
Laatst gewijzigd door parsifal op 09 mei 2025, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Adagio

Bericht door Adagio »

Bidden tot dezelfde God? De Heere leert bidden: "Uw Naam worde geheiligd", niet de naam van mens of engel, geen ander tussenpersoon, heilige voorbidder of voorbidster. De Heere heeft veel wonderen gedaan om de waarheid en Zijn ziel-genezende macht aan te tonen. Uiteindelijk echter hoort Jeruzalem: "Zie uw huis wordt u woest gelaten. Want Ik zeg u: gij zult Mij van nu aan niet zien, totdat gij zeggen zult: Gezegend is Hij Die komt in den Naam des Heeren." Op de jongste dag zal blijken of in geloof is gebeden tot de ene God met de zekerheid van de Heilige Geest, dus ook of Zijn Woord bewaard is.

De Heere scheurt de hemel wel eens open in de tijd, denk aan Elia bij de Karmel. Toen kwam er beslag. De 10 plagen in Egypte werkten geen beslag bij Farao. Daarom: die gelooft, zal niet haasten. Die zal niet beschaamd worden en God ook niets voorschrijven. De Heere geve nog dat de vijgenboom jonge vijgjes maakt, en dat de wijnstokken reuk geven met hun jonge druifjes.

Als we niet weten wat de ander bidt in de binnenkamer, moet dat dan wel onze maatstaf zijn? Of wie weet hoe godloos het hart is als er in het openbaar met David de woorden gebruikt zouden worden: "En ga niet in het gericht met Uw knecht; want niemand die leeft, zal voor Uw aangezicht rechtvaardig zijn"?
"Zal niet een volk zijn God vragen? Zal men voor de levenden den doden vragen? Tot de Wet en tot de Getuigenis; zo zij niet spreken naar dit Woord, het zal zijn dat zij geen dageraad zullen hebben."
Rido91

Bericht door Rido91 »

Ik volg de verkiezing van de nieuwe paus (vanaf een afstand) met dezelfde interesse/afstand als de curatorium dagen van bepaalde kerken uit onze reformatorische gezindte. Van beiden vind ik inhoudelijk iets maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan niet met interesse zou mogen volgen of hier delen. Ook kerken die het stempel 'reformatorisch' dragen vertonen nogal eens wat afwijkingen van de leer van de Reformatie maar dat is weer een andere discussie.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Het volgen van het nieuws maakt een refo nog geen paap. Sowieso bepaalt de paus wel in een bepaalde mate hoe de samenleving naar ‘het christendom’ kijkt. Je kunt het poppenkast vinden, maar leerzaam en nieuwswaardig is het wel.

Net vond ik een filmpje waarin de broer van de nieuwe paus geïnterviewd werd. Hij was verrast omdat het niet voor de hand lag dat iemand uit de VS paus zou worden.
Tegelijkertijd: in het interview vertelde hij dat een buurvrouw al ‘wist’ dat hij de eerste Amerikaanse paus zou worden toen hij nog maar 14 jaar oud was. Dat vond ik opmerkelijk.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Rido91 schreef: 09 mei 2025, 08:00Ook kerken die het stempel 'reformatorisch' dragen vertonen nogal eens wat afwijkingen van de leer van de Reformatie maar dat is weer een andere discussie.
Daar heb je gelijk in. En wie is er niet zonder enige vorm van afwijken? Tegelijkertijd: er is wel een heel groot verschil aan gradatie - de Roomse Kerk is wat dat betreft wel een zeer grote overtreffende trap als het om afwijken van de leer van Gods Woord gaat.

Verder volg ik het gebeuren rond de nieuwe paus ook met interesse. Net zoals ik andere zaken in het nieuws volg. Maar meer uit nieuwsgierigheid, en absoluut niet uit geestelijke verbondenheid. Want de Roomse Kerk heeft niet zo veel te maken met het Nieuw Testamentische levende christendom, wat ik in mijn bijbel aantref.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

parsifal schreef: 09 mei 2025, 07:53
MGG schreef: 09 mei 2025, 07:37 Hoelang woonde de Paus in Peru? Volgens de NOS:
- 13 jaar
- meer dan 20 jaar
- tientallen jaren
- zijn halve leven

Het kan zijn dat de 13 jaar de enige is die niet waar is. Verder kent Chat GPT paus Leo XIV nog niet, maar vragen over Prevost zegt 25 jaar. Daarbij heeft hij Peruviaans paspoort.
Halve leven en meer 20 jaar is heel wat anders. Het kan beide juist, maar het blijft een hele rare omschrijving.
Plaats reactie