Beroepingswerk in de context van dit forum gaat over reformatorische kerken. En als we nog enigszins besef hebben van de grondslag van dit forum en de historie van de reformatie ten opzichte van deze kerk die een valse kerk is geworden, helaas, dan zouden we de opmerking van Job niet zo tegenspreken.
In feite is de verkiezing van de Paus, hoe interessant ook voor de hele wereld, in dit topic echt 'off-topic'.
Beroepingswerk [11]
Re: Beroepingswerk [11]
Bedankt. Ik vind het heel bijzonder, en dat op een "refo"forum. De weg wordt stap voor stap geplaveid. Dat gebeurt ook door een ds. Huijgen met z'n Maria. Het gaat allemaal heel zachtjes maar gestaag. Voor we het weten horen we met elkaar bij de velen die vandaag de dag zeggen: we bidden uiteindelijk toch allemaal tot dezelfde God, het maakt niet uit.TSD schreef: ↑Gisteren, 21:34 Beroepingswerk in de context van dit forum gaat over reformatorische kerken. En als we nog enigszins besef hebben van de grondslag van dit forum en de historie van de reformatie ten opzichte van deze kerk die een valse kerk is geworden, helaas, dan zouden we de opmerking van Job niet zo tegenspreken.
In feite is de verkiezing van de Paus, hoe interessant ook voor de hele wereld, in dit topic echt 'off-topic'.
Desniettegenstaande: met één uitspraak van Leo de 14e ben ik heel blij, en deze prachtige regel is zomaar te lezen op NOS: "De wereld heeft Christus nodig". https://nos.nl/l/2566489#UPDATE-container-85973030
We bidden toch ook tot dezelfde God als de Rooms Katholieken?
Maar waarom mag jij dan wel blij zijn met de laatste uitspraak, maar anderen die net iets anders ten opzichte van de ambtsleer staan dan jij wordt het recht ontzegt om daar dan iets positiefs over te vinden. Per slot van rekening moeten we namelijk bedenken dat wij weliswaar de paus afwijzen, maar dat sinds Vaticanum II (1962-1965) de RK de protestanten wel weer broeders noemen (en geen ketters meer).Job schreef: ↑Gisteren, 21:54Bedankt. Ik vind het heel bijzonder, en dat op een "refo"forum. De weg wordt stap voor stap geplaveid. Dat gebeurt ook door een ds. Huijgen met z'n Maria. Het gaat allemaal heel zachtjes maar gestaag. Voor we het weten horen we met elkaar bij de velen die vandaag de dag zeggen: we bidden uiteindelijk toch allemaal tot dezelfde God, het maakt niet uit.TSD schreef: ↑Gisteren, 21:34 Beroepingswerk in de context van dit forum gaat over reformatorische kerken. En als we nog enigszins besef hebben van de grondslag van dit forum en de historie van de reformatie ten opzichte van deze kerk die een valse kerk is geworden, helaas, dan zouden we de opmerking van Job niet zo tegenspreken.
Desniettegenstaande: met één uitspraak van Leo de 14e ben ik heel blij, en deze prachtige regel is zomaar te lezen op NOS: "De wereld heeft Christus nodig". https://nos.nl/l/2566489#UPDATE-container-85973030
Los van wat ik er allemaal bijbels van kan vinden, vind ik het gewoon erg interessant.
- J.C. Philpot
Orthodoxe Joden bidden ook tot dezelfde God. Jacobus zegt in zijn brief zelfs dat de duivel ook in dezelfde God gelooft. En (zo zegt hij erbij) hij siddert.
Overigens zal ik morgen eens lezen wie de nieuwe Paus is geworden. Ik ben benieuwd. Maar ik ga nu eerst slapen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Een ieder die de naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden. Dat is een belofte voor iedere christen.
Goede vraag.
Ik ben ergens bang van niet, al past me terughoudendheid om uitspraken over God te doen. God openbaart Zich echter in Zijn Zoon. Wanneer het offer wat de Zoon bracht (Zichzelf) zo verschillend wordt benaderd, kun je dan spreken van dezelfde God?
Alle verschillen zijn namelijk terug te brengen tot één kenmerkend onderscheid. Worden we zalig door genade alléén, of door genade èn werk. Kort geformuleerd: waar de Reformatie, op grond van het Evangelie zegt: of - of, daar zegt Rome: èn - èn.
De Reformatie kent maar één bron van Godsopenbaring: de Heilige Schrift. Rome houdt het op twee: de Schrift èn de traditie. Met dien verstande dat de bijbel eigenlijk onderworpen is aan, ingebed in de traditie.
Er is maar één Naam onder de hemel gegeven waardoor we moeten zalig worden. Eén Middelaar Gods en der mensen. Jamaar, zegt Rome, we hebben ook heihgen die voor ons kunnen pleiten bij God. Ons behoud hebben we alleen te danken aan Gods genade. Nee, zegt Rome, de mens moet het ook willen, moet zelf een steentje bijdragen, moet zichzelf de genade van God waardig maken.
Bron (lezenswaardig in tijden van ongebreidelde oecumene): https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4b3d8986c4
Het gaat me erom dat in het topic beroepingswerk (maak me niet wijs dat dat ook over de RKK gaat) nieuwtjes worden gedeeld over "het beroepingswerk" van een nieuwe paus. Ik vind dat heel principieel. Gebruik dan een nieuwstopic ofzo.Herman schreef: ↑Gisteren, 22:17Maar waarom mag jij dan wel blij zijn met de laatste uitspraak, maar anderen die net iets anders ten opzichte van de ambtsleer staan dan jij wordt het recht ontzegt om daar dan iets positiefs over te vinden. Per slot van rekening moeten we namelijk bedenken dat wij weliswaar de paus afwijzen, maar dat sinds Vaticanum II (1962-1965) de RK de protestanten wel weer broeders noemen (en geen ketters meer).Job schreef: ↑Gisteren, 21:54Bedankt. Ik vind het heel bijzonder, en dat op een "refo"forum. De weg wordt stap voor stap geplaveid. Dat gebeurt ook door een ds. Huijgen met z'n Maria. Het gaat allemaal heel zachtjes maar gestaag. Voor we het weten horen we met elkaar bij de velen die vandaag de dag zeggen: we bidden uiteindelijk toch allemaal tot dezelfde God, het maakt niet uit.TSD schreef: ↑Gisteren, 21:34 Beroepingswerk in de context van dit forum gaat over reformatorische kerken. En als we nog enigszins besef hebben van de grondslag van dit forum en de historie van de reformatie ten opzichte van deze kerk die een valse kerk is geworden, helaas, dan zouden we de opmerking van Job niet zo tegenspreken.
Los van wat ik er allemaal bijbels van kan vinden, vind ik het gewoon erg interessant.
Dit eerste klopt niet. De RKK zegt ook dat de mens uit louter genade, alleen vanwege de verdienste van Christus, zalig wordt.Job schreef: ↑Gisteren, 23:13Goede vraag.
Ik ben ergens bang van niet, al past me terughoudendheid om uitspraken over God te doen. God openbaart Zich echter in Zijn Zoon. Wanneer het offer wat de Zoon bracht (Zichzelf) zo verschillend wordt benaderd, kun je dan spreken van dezelfde God?
Alle verschillen zijn namelijk terug te brengen tot één kenmerkend onderscheid. Worden we zalig door genade alléén, of door genade èn werk. Kort geformuleerd: waar de Reformatie, op grond van het Evangelie zegt: of - of, daar zegt Rome: èn - èn.
De Reformatie kent maar één bron van Godsopenbaring: de Heilige Schrift. Rome houdt het op twee: de Schrift èn de traditie. Met dien verstande dat de bijbel eigenlijk onderworpen is aan, ingebed in de traditie.
Er is maar één Naam onder de hemel gegeven waardoor we moeten zalig worden. Eén Middelaar Gods en der mensen. Jamaar, zegt Rome, we hebben ook heihgen die voor ons kunnen pleiten bij God. Ons behoud hebben we alleen te danken aan Gods genade. Nee, zegt Rome, de mens moet het ook willen, moet zelf een steentje bijdragen, moet zichzelf de genade van God waardig maken.
Bron (lezenswaardig in tijden van ongebreidelde oecumene): https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4b3d8986c4
De RKK benadrukt wel wat meer dan protestanten dat het onmogelijk is dat iemand die genade kent, geen vruchten van geloof en bekering voortbrengt.
Over de andere punten is ook van alles te zeggen, maar daarbij kun je nog wel stellen dat de beschuldiging in zeker opzicht juist is.
Kunnen we deze topic een beetje zuiver houden?
Waarom? In andere draadjes citeert Philpot ook allerlei mensen die geen dominee zijn alsof ze dat waren.
Dan mogen we hier toch wel spreken over de bijzondere beroeping die de nieuwe paus vandaag kreeg? Niet dat ik behoefte voel om hem als dominee aan te duiden.
Dan mogen we hier toch wel spreken over de bijzondere beroeping die de nieuwe paus vandaag kreeg? Niet dat ik behoefte voel om hem als dominee aan te duiden.