Ik ben niet optimistisch over het gereformeerde gehalte van de gereformeerde bond. Maar als het gaat over de visie, missie en het doel van de Gereformeerde Bond is de formulering zo:Refojongere schreef: ↑17 feb 2025, 11:05 Alie Hoek van Kooten heeft een advies aan de CGK-ers:1. Welke gesprekken voert de GB zoal en heeft de GB deze met succes gevoerd?Ik behoor tot de PKN en daar worden ook dingen verkondigd waar ik het helemaal niet mee eens ben. Maar het houdt je wel alert en bij de les. Zolang je daar niet uitgezet wordt, en het Woord recht gepredikt mag worden, heb je daar als lid een taak. Je blijft met de ander in gesprek. Eerlijkgezegd vind ik dat beter dan met een groepje gelijkgezinden op een eilandje zitten.
2. Ik heb het idee dat de mainstream PKN de GB meer beïnvloedt dan andersom of zijn er gemeenten die naar rechts zijn bewogen?
Kortom: snijdt de stelling van Alie Hoek hout in de praktijk?
Nog los van het feit dat de GB-gemeenten altijd vrij homogene gemeenten zijn vergeleken met het geheel van de PKN. Is dat dan ook als negatief te beschouwen (groep gelijkgezinden)?
Dan ben je dus wel in de kerk aanwezig, maar wel met een eigen agenda. Die agenda kan je zo op de breedst mogelijke manier uitvoeren. Een typische element van de ware kerk, namelijk de tucht, wordt overigens hier niet genoemd. Dat lijkt me historisch gezien een afzwakking van het gereformeerde gehalte. Ook het overgaan van psalmen naar gezangen is niet des gereformeerden. Gezangen zingen deden de confessionelen al.VisieMissie
- De Gereformeerde Bond werd in 1906 opgericht om in de toenmalige ‘Nederlandse Hervormde Kerk’ op te komen voor de leer van de Reformatie zoals deze met name in de belijdenisgeschriften (Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels) is samengevat.
Dat was, dat is en dat blijft nodig. In het geheel van de theologie, in het kerkelijk beleid en – met name ook – in de zuivere prediking van de Bijbel, het Woord van God, die aansluit op de belijdenisgeschriften als spreekregel van de Reformatie. In de liturgie nemen de Psalmen een belangrijke plaats in.Doel
- Het bevorderen dat de Protestantse Kerk in Nederland gehoorzaam is aan de Bijbel en zich gebonden weet aan de belijdenis van de Reformatie.
- Het vormen en het toerusten van gemeenteleden, kerkenraadsleden, predikanten en studenten – gehoorzaam aan de Bijbel en gebonden aan de belijdenis van de Reformatie.
Het ondersteunen van studenten en het aanwezig zijn op universiteiten.
Het ondersteunen van kwetsbare kerkelijke gemeenten in ons land.
Je eerste vraag is of de Gereformeerde Bond ook gesprekken voert, maar volgens mij doen ze dat niet in concrete vorm, want daarmee zou je een soort van kerkpolitiek bedrijven en aan partijvorming doen. Dus dat is heel lastig. Wel geven ze dus een blaadjes uit, beleggen predikanten conferenties en dergelijke dingen meer. Maar dat is dan ter ondersteuning van lokaal aanwezige gereformeerde groepen in de PKN.