Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?

Dodo

Re: Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?

Bericht door Dodo »

Kom op, wij gaan toch niet voor predikanten uitmaken hoeveel boeken ze nodig hebben? Of willen hebben?
newton

Bericht door newton »

CvdW schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 08:38 Ik zou willen dat er meer echt goede Gereformeerde boeken gelezen werden.
Maar ik kijk doorgaans bij het kopen van boeken wel of ik ze tweedehands kan kopen, of steeds vaker probeer ik ze ook bij de bibliotheek te lenen.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een dure of verre vakantie gehad, en dan zou het kopen van wat boeken, stelen zijn?

Vroeger kocht ik echt veel boeken tegenwoordig al een stuk minder, en dus voor een groot gedeelte tweedehands, en ook geeft ik best af en toe wat boeken weg.

Bewustwording is wel goed, maar predikanten zouden zelf ook wel eens in de spiegel mogen kijken, en niet alleen als het om boeken gaat.
Bij een bekende boekhandel in het midden van het land krijgen predikanten 20% korting op de (nieuwe) boeken die ze kopen.
Dan ben ik benieuwd hoe ze dat overeen laten komen met de wettelijke vaste boekenprijzen. Korting op boeken is aan nogal strakke regels gebonden.

https://legal.areagris.nl/mag-je-kortin ... -een-boek/
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bij Den Hertog is het 10 procent voor kerken en predikanten.

Voor predikanten zijn boeken m.i. gewoon gereedschap.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 10:19
CvdW schreef: 25 feb 2025, 09:23
Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 08:38
Bewustwording is wel goed, maar predikanten zouden zelf ook wel eens in de spiegel mogen kijken, en niet alleen als het om boeken gaat.
Bij een bekende boekhandel in het midden van het land krijgen predikanten 20% korting op de (nieuwe) boeken die ze kopen.
Daarom hoeven predikanten nog niet zoveel boeken te kopen/te hebben.
Heb liever een predikant met een boekje meer dan een boekje minder, dat hoor je wel terug in de preken.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef: 25 feb 2025, 10:23 Kom op, wij gaan toch niet voor predikanten uitmaken hoeveel boeken ze nodig hebben? Of willen hebben?
Ach wat dat betreft zit er niet veel verschil tussen kerkelijke wereld en de seculiere wereld. De seculiere wereld bepaalt graag hoeveel en wat het koningshuis aan salaris heeft. Wat ze wel of niet aantrekken en waar ze wel of niet heengaan. En hoe.
In de kerkelijke wereld wordt er graag wat gevonden van hoeveelheid boeken ds,. In welke auto ze rijden en wat ze aantrekken. Tot de kleur van de stropdas toe. ;) . En of ze wel genoeg lopen en fietsen :bobo

Maar ik ben nog steeds blij dat mijn schoonvader voor anderen wellicht te veel boeken had op zijn studeerkamer, waar we nu nog steeds dankbaar gebruik van maken. Ik ben blij met predikanten die studie maken van hun preek. Breed lezen. Dat gaat nu eenmaal niet zonder boeken.
De hoeveelheid boeken van een predikanten is voor mij wellicht wat te veel. Ruimtegebrek en ik ben nu eenmaal geen theoloog. Maar een theoloog heeft daar meer ruimte en behoefte aan. Net als een loodgieter veel meer instrumenten in zijn huis heeft vanwege zijn vakgebied, dan ik. Te veel is als het weghouden van God en Zijn dienst. M.i. :)
huisman

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 25 feb 2025, 09:23
Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 08:38
Boeken van reformatorische uitgevers hebben vergeleken met seculiere boeken erg kleine oplages. Meestal ook maar één druk.
Dan wordt consuminderen al lastig.

Ik ben geabonneerd op een paar tijdschriften die elke maand uit de VK en de VS komen. Denk dat die abonnementen opzeggen meer milieuwinst oplevert. Maar ik ga ze niet opzeggen. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef: 25 feb 2025, 10:58Ach wat dat betreft zit er niet veel verschil tussen kerkelijke wereld en de seculiere wereld. De seculiere wereld bepaalt graag hoeveel en wat het koningshuis aan salaris heeft. Wat ze wel of niet aantrekken en waar ze wel of niet heengaan. En hoe.
In de kerkelijke wereld wordt er graag wat gevonden van hoeveelheid boeken ds,. In welke auto ze rijden en wat ze aantrekken. Tot de kleur van de stropdas toe. ;) . En of ze wel genoeg lopen en fietsen :bobo

Maar ik ben nog steeds blij dat mijn schoonvader voor anderen wellicht te veel boeken had op zijn studeerkamer, waar we nu nog steeds dankbaar gebruik van maken. Ik ben blij met predikanten die studie maken van hun preek. Breed lezen. Dat gaat nu eenmaal niet zonder boeken.
De hoeveelheid boeken van een predikanten is voor mij wellicht wat te veel. Ruimtegebrek en ik ben nu eenmaal geen theoloog. Maar een theoloog heeft daar meer ruimte en behoefte aan. Net als een loodgieter veel meer instrumenten in zijn huis heeft vanwege zijn vakgebied, dan ik. Te veel is als het weghouden van God en Zijn dienst. M.i. :)
Daar ben ik het 100% mee eens. Al zijn er tegenwoordig ook een hoop digitale hulpmiddelen voor predikanten (m.n. als ze Engels lezen). Maar het is aan de predikanten zelf wat beter bij hen past.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Henk J schreef: 25 feb 2025, 10:55

Heb liever een predikant met een boekje meer dan een boekje minder, dat hoor je wel terug in de preken.

Ow ja?
Sommige predikanten hebben 2000 boeken sommige nog wel veel meer.
De meeste boeken gebruiken ze hoop ik niet om preken te maken.

Een goede homiletische benadering van de preek, gaat uit van het lezen van het gedeelte in de grondtaal, het maken van een eigen vertaling van de preektekst, het meermaals doorlezen van het Bijbelgedeelte, het biddend zoeken naar de boodschap van God in de tekst...enzovoort

Een goede homiletiek adviseert om als allerlaatste een Bijbelcommentaar te raadplegen.

Maar enkele goede Bijbelcommentaren en enkele goede Bijbelse handboeken/encyclopedieën, passen op twee boekenplanken, dat zijn geen duizenden boeken.

Een predikant adviseerde meermaals in zijn preken, dat als gemeenteleden 10 echt goede Gereformeerde boeken in bezit hadden dit meer dan genoeg was, maar zelf had hij minstens 5 boekenkasten vol. Ik zou dan zeggen, hij mocht ook wel het goede voorbeeld geven.

Van meerdere oudvaders is bekend dat ze maar weinig boeken hadden, sowieso in vergelijking met veel predikanten nu, maar ook echt weinig.

Vroeger waren boeken sowieso veel duurder...

Als laatste bestaat ook het gevaar dat predikanten meer met die boeken, ik hoop zelfs goede boeken bezig zijn, dan met de de Bijbel en met gebed.

Wanneer ik zelf meditaties schrijf, dan gebruik ik daar nooit boeken voor.
Toch worden die meditaties zeer en meermaals gewaardeerd. Dus jah of het ene nou zo met het andere te maken heeft.

Veel overbekende boeken heb ik sowieso niet in mijn bezit, en ook niet gelezen.

Als beginnende dominee had Thomas Boston (1676-1732) niet zoveel boeken. Daardoor leende hij veel van anderen. Veel boeken hebben is niet noodzakelijk. Als dat wat je leest maar werkelijk verschil maakt. Boston ontdekte een schat en schreef erover in zijn dagboek.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 25 feb 2025, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 14:01
Henk J schreef: 25 feb 2025, 10:55

Ow ja?

Een goede homiletische benadering van de preek, gaat uit van het lezen van het gedeelte in de grondtaal, het maken van een eigen vertaling van de preektekst, het meermaals doorlezen van het Bijbelgedeelte, het biddend zoeken naar de boodschap van God in de tekst...enzovoort

Een goede homiletiek adviseert om als allerlaatste een Bijbelcommentaar te raadplegen.

Maar enkele goede Bijbelcommentaren en enkele goede Bijbelse handboeken/encyclopedieën, passen op twee boekenplanken, dat zijn geen duizenden boeken.

Een predikant adviseerde meermaals in zijn preken, dat als gemeenteleden 10 echt goede Gereformeerde boeken in bezit hadden dit meer dan genoeg was, maar zelf had hij minstens 5 boekenkasten vol. Ik zou dan zeggen, hij mocht ook wel het goede voorbeeld geven.

Van meerdere oudvaders is bekend dat ze maar weinig boeken hadden, sowieso in vergelijking met veel predikanten nu, maar ook echt weinig.

Vroeger waren boeken sowieso veel duurder...

Als laatste bestaat ook het gevaar dat predikanten meer met die boeken, ik hoop zelfs goede boeken bezig zijn, dan met de de Bijbel en met gebed.

Wanneer ik zelf meditaties schrijf, dan gebruik ik daar nooit boeken voor.
Toch worden die meditaties zeer en meermaals gewaardeerd. Dus jah of het ene nou zo met het andere te maken heeft.

Veel overbekende boeken heb ik sowieso niet in mijn bezit, en ook niet gelezen.
Aan de ene.kant het lezen van schrijfsels ontraden en anderzijds schrijfsels ter lezing aanbieden vraagt wel zelfverloochening denk ik. Elk blijk dat ze gelezen zijn leidt immers tot verdriet.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 25 feb 2025, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Een predikant heeft niet alleen boeken nodig om zijn preken te maken, maar ook om hem te vormen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 14:01 Ow ja?

Dat is waar maar over het algemeen zegt het iets over de studiezin van een gemiddeld persoon als hij weinig of juist veel boeken heeft, tot op zekere hoogte gaat die vuistregel ook op voor predikanten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind 2000 boeken echt niet veel. Dat heb ik zelf ook, en wel meer ook.

Wat mij betreft zou een dominee sowieso al 400 literaire werken in zijn kast 'moeten' hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 25 feb 2025, 15:06 Ik vind 2000 boeken echt niet veel. Dat heb ik zelf ook, en wel meer ook.

Wat mij betreft zou een dominee sowieso al 400 literaire werken in zijn kast 'moeten' hebben.
Natuurlijk zijn 2000 boeken wel echt veel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 25 feb 2025, 15:06 Ik vind 2000 boeken echt niet veel. Dat heb ik zelf ook, en wel meer ook.

Met dat laatste ben ik het niet eens. Enige algemene ontwikkeling is wel gepast voor een predikant, maar 400 litereraire werken is echt overdreven.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat lijkt me ook een middelmatige zaak, uit godsdienstig oogpunt dan.
Plaats reactie