Het voordeel van consuminderen op sport en cultuur zie ik zo nog niet. Boeken kunnen ook geleend worden bij de bieb.Wim Anker schreef: ↑14 feb 2025, 20:44Maar dan zouden we de BTW verhogingen - voor al op sport, boeken en cultuur - toch moeten toejuichen?
Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?
Re: Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?
Vorige week preekte onze predikant over het 8e gebod ' gij zult niet stelen' en benoemde dit ook. Hij vroeg zich hardop af of opgaan in bezigheden van jezelf en eigen uitjes en hobby's niet inging tegen dit gebod.
- Dodo
Het is heel lastig om daar een balans in te vinden. Een ander kan dat ook niet voor je bepalen.
Ik zou het zelf niet zo snel bij dit gebod plaatsen overigens.
Ik zou het zelf niet zo snel bij dit gebod plaatsen overigens.
- Johann Gottfried Walther
Ik zou willen dat er meer echt goede Gereformeerde boeken gelezen werden.
Maar ik kijk doorgaans bij het kopen van boeken wel of ik ze tweedehands kan kopen, of steeds vaker probeer ik ze ook bij de bibliotheek te lenen.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een dure of verre vakantie gehad, en dan zou het kopen van wat boeken, stelen zijn?
Vroeger kocht ik echt veel boeken tegenwoordig al een stuk minder, en dus voor een groot gedeelte tweedehands, en ook geeft ik best af en toe wat boeken weg.
Bewustwording is wel goed, maar predikanten zouden zelf ook wel eens in de spiegel mogen kijken, en niet alleen als het om boeken gaat.
Maar ik kijk doorgaans bij het kopen van boeken wel of ik ze tweedehands kan kopen, of steeds vaker probeer ik ze ook bij de bibliotheek te lenen.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een dure of verre vakantie gehad, en dan zou het kopen van wat boeken, stelen zijn?
Vroeger kocht ik echt veel boeken tegenwoordig al een stuk minder, en dus voor een groot gedeelte tweedehands, en ook geeft ik best af en toe wat boeken weg.
Bewustwording is wel goed, maar predikanten zouden zelf ook wel eens in de spiegel mogen kijken, en niet alleen als het om boeken gaat.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Het is zeker lastig om een balans hierin te vinden. Aan de andere kant is voor veel mensen, mijzelf incluis, vrijwilligerswerk wel het sluitstuk op de begroting.
Als ik het zo lees krijgen we dus een puriteinse taliban regelgeving op de "Wet op de omzetbelasting 1968".
Ik zie nog eerder de logica, tussen U zult niet stelen.
En predikanten die plagiaat plegen of halve / hele preken van andere predikanten stelen.
En predikanten die plagiaat plegen of halve / hele preken van andere predikanten stelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Vroeger was plagiëren heel gewoon. Kohlbrugge heeft bijv. een heel stuk van Brakel in een kerstpreek opgenomen. Je kunt het ook zien als hulde aan de auteur. Maar goed
. 

Als je er dan netjes bijzegt van wie het is, dan is het hulde aan de auteur ja, maar dan heet het ook geen plagiaat meer.
Bij een bekende boekhandel in het midden van het land krijgen predikanten 20% korting op de (nieuwe) boeken die ze kopen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑25 feb 2025, 08:38 Ik zou willen dat er meer echt goede Gereformeerde boeken gelezen werden.
Daarom hoeven predikanten nog niet zoveel boeken te kopen/te hebben.CvdW schreef: ↑25 feb 2025, 09:23Bij een bekende boekhandel in het midden van het land krijgen predikanten 20% korting op de (nieuwe) boeken die ze kopen.Johann Gottfried Walther schreef: ↑25 feb 2025, 08:38