Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?

merel

Re: Consuminderen: Wie heeft er bespaartips?

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 14 feb 2025, 20:44
MGG schreef: 13 feb 2025, 19:39
huisman schreef: 13 feb 2025, 19:30
MGG schreef: 13 feb 2025, 17:14

Het milieu en minder krapte op de arbeidsmarkt.
Het milieu? Want deze arbeidskrachten die dan vrijkomen gaan allemaal zonnepanelen leggen en windmolens bouwen?
Ik hoop dat een deel in de zorg en het onderwijs gaat werken. Het milieu vaart wel bij minder consumptie, omdat er minder geproduceerd hoeft te worden. Minder vraag naar metalen, hout, olie, gas etc.
Maar dan zouden we de BTW verhogingen - voor al op sport, boeken en cultuur - toch moeten toejuichen?
Het voordeel van consuminderen op sport en cultuur zie ik zo nog niet. Boeken kunnen ook geleend worden bij de bieb.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 14 feb 2025, 20:58
Mannetje schreef: 14 feb 2025, 20:46 Sport en cultuur, daar valt ook flink te consuminderen.

Boeken niet, dat snijdt teveel in het eigen vlees.
Probleem met boeken - en lange vakanties - is tweeërlei, consumptie is echt consumptie, en al de tijd die eraan wordt besteed kan niet ingezet worden ten nutte van de maatschappij en onze naaste.
Vorige week preekte onze predikant over het 8e gebod ' gij zult niet stelen' en benoemde dit ook. Hij vroeg zich hardop af of opgaan in bezigheden van jezelf en eigen uitjes en hobby's niet inging tegen dit gebod.
Dodo

Bericht door Dodo »

Het is heel lastig om daar een balans in te vinden. Een ander kan dat ook niet voor je bepalen.
Ik zou het zelf niet zo snel bij dit gebod plaatsen overigens.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zou willen dat er meer echt goede Gereformeerde boeken gelezen werden.
Maar ik kijk doorgaans bij het kopen van boeken wel of ik ze tweedehands kan kopen, of steeds vaker probeer ik ze ook bij de bibliotheek te lenen.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een dure of verre vakantie gehad, en dan zou het kopen van wat boeken, stelen zijn?

Vroeger kocht ik echt veel boeken tegenwoordig al een stuk minder, en dus voor een groot gedeelte tweedehands, en ook geeft ik best af en toe wat boeken weg.

Bewustwording is wel goed, maar predikanten zouden zelf ook wel eens in de spiegel mogen kijken, en niet alleen als het om boeken gaat.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: 25 feb 2025, 08:08
Vorige week preekte onze predikant over het 8e gebod ' gij zult niet stelen' en benoemde dit ook. Hij vroeg zich hardop af of opgaan in bezigheden van jezelf en eigen uitjes en hobby's niet inging tegen dit gebod.
De logica ontgaat mij.
merel

Bericht door merel »

Dodo schreef: 25 feb 2025, 08:34 Het is heel lastig om daar een balans in te vinden. Een ander kan dat ook niet voor je bepalen.
Ik zou het zelf niet zo snel bij dit gebod plaatsen overigens.
Het is zeker lastig om een balans hierin te vinden. Aan de andere kant is voor veel mensen, mijzelf incluis, vrijwilligerswerk wel het sluitstuk op de begroting.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als ik het zo lees krijgen we dus een puriteinse taliban regelgeving op de "Wet op de omzetbelasting 1968".
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 25 feb 2025, 08:49
merel schreef: 25 feb 2025, 08:08
De logica ontgaat mij.
Begrijp ik. Dit was natuurlijk niet de openingszin, maar werd op 2/3 van de preek benoemd.
Johann Gottfried Walther

Ik zie nog eerder de logica, tussen U zult niet stelen.
En predikanten die plagiaat plegen of halve / hele preken van andere predikanten stelen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Vroeger was plagiëren heel gewoon. Kohlbrugge heeft bijv. een heel stuk van Brakel in een kerstpreek opgenomen. Je kunt het ook zien als hulde aan de auteur. Maar goed :offtopic . ;)
Job

Bericht door Job »

Posthoorn schreef: 25 feb 2025, 08:59 Vroeger was plagiëren heel gewoon. Kohlbrugge heeft bijv. een heel stuk van Brakel in een kerstpreek opgenomen. Je kunt het ook zien als hulde aan de auteur. Maar goed :offtopic . ;)
Er netjes bij zeggen dat het de vinding van een ander is, is dan wel het minste.
TSD

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef: 25 feb 2025, 08:59 Vroeger was plagiëren heel gewoon. Kohlbrugge heeft bijv. een heel stuk van Brakel in een kerstpreek opgenomen. Je kunt het ook zien als hulde aan de auteur. Maar goed :offtopic . ;)
Als je er dan netjes bijzegt van wie het is, dan is het hulde aan de auteur ja, maar dan heet het ook geen plagiaat meer.
CvdW

Bericht door CvdW »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 08:38 Ik zou willen dat er meer echt goede Gereformeerde boeken gelezen werden.
Maar ik kijk doorgaans bij het kopen van boeken wel of ik ze tweedehands kan kopen, of steeds vaker probeer ik ze ook bij de bibliotheek te lenen.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit een dure of verre vakantie gehad, en dan zou het kopen van wat boeken, stelen zijn?

Vroeger kocht ik echt veel boeken tegenwoordig al een stuk minder, en dus voor een groot gedeelte tweedehands, en ook geeft ik best af en toe wat boeken weg.

Bewustwording is wel goed, maar predikanten zouden zelf ook wel eens in de spiegel mogen kijken, en niet alleen als het om boeken gaat.
Bij een bekende boekhandel in het midden van het land krijgen predikanten 20% korting op de (nieuwe) boeken die ze kopen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 25 feb 2025, 09:21
Er netjes bij zeggen dat het de vinding van een ander is, is dan wel het minste.
Nee, dat was vroeger geen gewoonte.
Johann Gottfried Walther

CvdW schreef: 25 feb 2025, 09:23
Johann Gottfried Walther schreef: 25 feb 2025, 08:38
Bij een bekende boekhandel in het midden van het land krijgen predikanten 20% korting op de (nieuwe) boeken die ze kopen.
Daarom hoeven predikanten nog niet zoveel boeken te kopen/te hebben.
Plaats reactie