Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

MGG

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 29 jul 2024, 13:43
MGG schreef: 29 jul 2024, 08:06
Refojongere schreef: 29 jul 2024, 07:31 Beste MGG,

Van het Hoofdbestuur zit ds. K. ten Klooster in de HHK. Ds. L.J. Geluk vindt de PKN ook geen rechtstreekse voortzetting.

Als het gaat om de kale feiten dan heeft de wereldse rechter bepaald dat de PKN de voortzetting is en dat ook al gaat een hele hervormde gemeente niet mee met de PKN dat ze alles kwijtraken wat ze zelf hebben betaald.

Dus puur op juridische gronden is de PKN de voortzetting. Maargoed, je zegt dus dat bijbels-confessionele argumenten er niet toe doen kennelijk. Want dat zijn volgens de wereldse rechter geen 'feiten' die meetellen!

De vraag is wie eigenaar is van kerkgebouwen van voor 1600. Is dat de PKN of de Roomse Kerk? Volgens welke feiten? Volgens mij heeft de (lokale) overheid rond 1572 bepaald dat de gebouwen geen onderdeel meer zijn van de Roomse Kerk. Is dat rechtvaardig? De overheid bepaalde toen dat de RKK vals was op grond van theologen.

De overheid hanteert nu geen gereformeerde maatstaf. Dus ja, feiten,het is maar wat je maatstaf is.
Wat een merkwaardige en onjuiste conclusie.

Het is begrijpelijk dat iemand na een fusie niet spreekt van een rechtstreekse voorzetting.

De feiten zijn dateen meerderheid van het kerkverband voor het besluit was. En de rechtelijke uitspraak diebevestigd dat de PKN de voorzetting is. Noem eens een feit wat pleit voor de mening dat de HHK de voorzetting is.

Op grond van confessionele argumenten kan je ook beweren dat de afscheiding de voortzetting van de NHK is. De leer was lang niet altijd meer zuiver, sommige van Gods getrouwen knechten werd het zwijgen opgelegd en lokaal werden Gods kinderen bespot, lastiggevallen en soms zelfs mishandeld. De kerkelijke weg is bewandeld, maar helaas kwam aan het onrecht geen einde.

Of de overheid het recht heeft om kerken af te pakken is een hele andere kwestie. De overheid van toen zou de huidige PKN en de NHK van 2000 waarschijnlijk ook als valse kerk zien. Op de vraag of het rechtvaardig is om spullen te ontvreemden is mijn antwoord nee, behalve als het volgens de wettelijke route gebeurt.

Over beide punten mag iemand een draadje openen. In dit topic ga ik niet in op eventuele vervolg discussies over onteigening en de afscheiding.

Terug naar de kern. Vind je de HHK op grond van discutabele argumenten de voorzetting van de NHK? Discutabel in de zin van dat een deel van de PKN het niet vindt.
Ja. Hoewel ik ook hervormde gemeenten in de PKN een voortzetting vind als ze op gereformeerde grondslag zijn gebleven (de zgn convenantgemeenten). Ook dat is trouwens discutabel.

Op grond van de praktijk kan je zeggen dat de Hervormde Kerk een valse kerk is geworden toen ze predikanten de opstanding van Christus ongestraft lieten loochenen. De hervormd-gereformeerden beriepen zich echter altijd op de officiële confessie op grond waarvan de dwaalleer geen plaatsheeft.

Confessioneel gezien is de PKN een afscheiding en geen voortzetting.

Grote kans dat je met jouw overtuiging de Hervormde Kerk niet als een gereformeerde katholieke Kerk ziet maar een afscheiding. Calvijn verdedigde zich tegen echter hartstochtelijk tegen Sadolet dat dat niet zo was, maar dan denk ik dat jij samen met Sadolet zou zeggen dat Calvijn de bruid van Christus verscheurde. En dat op basis van "de feiten", namelijk: Calvijn vormde een minderheid en het wereldse recht (keizer, Paus) besloten dat de Reformatie een afscheidingsbeweging was....
Ik moet mij dan eerst in de feiten en argumenten van beide partijen verdiepen. Ik erken de paus niet als plaatsbekleder van Christus op aarde of als hoofd van de kerk.

Het maakt mij weinig uit of iets een afscheiding of voorzetting is. Zolang het maar een afscheiding of voorzetting uit een valse kerk is, heeft een kerkverband bestaansrecht. Ik stoor mij alleen aan de onjuiste mening dat de HHK de voorzetting van de NHK is. In mijn ogen is dit alleen om de eigen keus te rechtvaardigen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Refojongere schreef: 29 jul 2024, 14:36
Erskinees schreef: 29 jul 2024, 13:46 Dat is natuurlijk onjuist. Een kerk kan niet "confessioneel afscheiden". Wanneer een synode besluit om de confessie te wijzigen scheidt men zich niet opeens af.
Wel als het een nieuw opgerichte kerk is die in de KvK op 1 mei 2004 is ingeschreven zoals de PKN.
Een bedrijf dat fuseert zal zich vaak ook opnieuw moeten inschrijven in de KvK. Dat betekent echter niet dat het geen voortzetting is van het oude bedrijf. Dat zal door de notaris ook zo in de oprichtingsakte worden opgenomen. Dit is dus geen bewijs.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ah, dus onze KvK constructies etcetera. gaat bepalen of iets rechtmatig is. (En de rechter heeft het finale oordeel?)

Ik had nog de vraag welke commissies er al actief zijn deze zomer. Wie weet dat?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 14:32Zeker. Als je lid van een kerkverband bent conformeer je je aan kerkelijke afspraken. Als die kerkelijke afspraken niet in overeenstemming meer zijn met Gods Woord, dien je af te scheiden.
Ah, oké, de gemeenten die vrouwelijke ambtsdragers hebben etc. dienen zich af te scheiden? Bedoel je dat?
huisman

Bericht door huisman »

Op mijn vakantie wilde ik graag los zijn van de zorgen van mijn kerkverband. Als ik dit topic lees doen mij heel veel postings pijn. Vooral die van Ad Anker. Ik weet dat dit meer aan mij ligt dan aan jullie. Toch één ding. De CGK’ers die voluit staan achter de synodebesluiten over vrouw en ambt en homoseksualiteit staan willen niet scheuren nog afscheiden. Zij willen blijven wat ze zijn.

Bij de opening van de GS zag ik al dat media en kerkelijk geïnteresseerden zich verheugden op het gevecht. Gisteren een preek beluisterd van ds. R de Jong gehouden in de CGK van Elburg. Ging over het brandende braambos. Het zegel van de CGK met als opschrift : …en toch niet verteerd. Dat is mijn houvast en gebed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: 29 jul 2024, 15:25 Ah, dus onze KvK constructies etcetera. gaat bepalen of iets rechtmatig is. (En de rechter heeft het finale oordeel?)

Ik had nog de vraag welke commissies er al actief zijn deze zomer. Wie weet dat?
Ja. Het is de meest objectieve beoordeling.
MGG

Bericht door MGG »

Wim Anker schreef: 29 jul 2024, 15:25 Ah, dus onze KvK constructies etcetera. gaat bepalen of iets rechtmatig is. (En de rechter heeft het finale oordeel?)

Wat wil je anders? Het alternatief is dat iedereen vindt dat hij gelijk heeft. Een rechter beoordeeld de feiten en argumenten en komt tot een onafhankelijk oordeel. Op grond van wat Paulus geschreven heeft, lijkt het mij niet de bedoeling dat over zulke meningsverschillen rechtzaken gevoerd worden.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 29 jul 2024, 15:40 Op mijn vakantie wilde ik graag los zijn van de zorgen van mijn kerkverband. Als ik dit topic lees doen mij heel veel postings pijn. Vooral die van Ad Anker. Ik weet dat dit meer aan mij ligt dan aan jullie. Toch één ding. De CGK’ers die voluit staan achter de synodebesluiten over vrouw en ambt en homoseksualiteit staan willen niet scheuren nog afscheiden. Zij willen blijven wat ze zijn.

Bij de opening van de GS zag ik al dat media en kerkelijk geïnteresseerden zich verheugden op het gevecht. Gisteren een preek beluisterd van ds. R de Jong gehouden in de CGK van Elburg. Ging over het brandende braambos. Het zegel van de CGK met als opschrift : …en toch niet verteerd. Dat is mijn houvast en gebed.
Goed dat je dit nog een keer benoemd. Omdat het niet over iets gaat wat mij dierbaar is, bekijk ik het te zakelijk. Ik zal proberen mijn berichten op zo'n manier te schrijven dat ik het acceptabel zou vinden als iemand zo over iets wat mij dierbaar is schrijft.

Was het de preek van gisterochtend?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 15:40
GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 14:32Zeker. Als je lid van een kerkverband bent conformeer je je aan kerkelijke afspraken. Als die kerkelijke afspraken niet in overeenstemming meer zijn met Gods Woord, dien je af te scheiden.
Ah, oké, de gemeenten die vrouwelijke ambtsdragers hebben etc. dienen zich af te scheiden? Bedoel je dat?
Dat ligt er aan wat de uiteindelijke besluiten zijn van de eerstvolgende Synode.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:Op mijn vakantie wilde ik graag los zijn van de zorgen van mijn kerkverband. Als ik dit topic lees doen mij heel veel postings pijn. Vooral die van Ad Anker. Ik weet dat dit meer aan mij ligt dan aan jullie. Toch één ding. De CGK’ers die voluit staan achter de synodebesluiten over vrouw en ambt en homoseksualiteit staan willen niet scheuren nog afscheiden. Zij willen blijven wat ze zijn.

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Maar wat is de pijn? Is het de pijn van de situatie? Is het de pijn van de vrijwel (menselijkerwijze) onvermijdelijke uitkomst?

Misschien de pijn van dit (zakelijke) gesprek? Waar de opties worden afgevinkt en besproken?

Oprechte vraag. Zoals al zei ontmoette ik deze week een ambtsdrager in een 'Bhp' gemeente. Ook daar proefde ik pijn. Ik probeer die beter te begrijpen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

@huisman, begrip. Ik wil alleen de situatie en de voor- en tegenstanders begrijpen. Voor mij is het heel leerzaam.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 15:49
Dat ligt er aan wat de uiteindelijke besluiten zijn van de eerstvolgende Synode.
Nou nee, de besluiten van de laatste synode zijn duidelijk toch?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 15:56
GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 15:49
Nou nee, de besluiten van de laatste synode zijn duidelijk toch?
Jawel. Maar met het sparen van de kool en de geit ben je er niet. De optie 'een ieder doe wat goed is zijn eigen ogen' is geen optie.
Dat lijk jij wel te vinden.
helma

Bericht door helma »

Gistermorgen hadden we een preek over Psalm 80 mbt de nood van de kerkelijke situatie. (Ds A den Boer)
Aanbevolen.

Een smeekgebed om Gods reddend ingrijpen; met 3 pleitgronden:

1. De HEERE is nòg Israëls Herder
2. Hij troont op de ark
3. Israël is Zíjn eigen planting

https://www.kerkomroep.nl/?kerk.php#/kerken/11119
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 29 jul 2024, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie