Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

J.C. Philpot

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door J.C. Philpot »

Kerkverbanden hebben geen enkele Bijbelse status. Het behoort dus tot de christelijke vrijheid om als gemeente het lidmaatschap van denominatie1 op te zeggen, en het lidmaatschap aan te vragen van denominatie2. Mits de overwegingen en handelswijze op een bijbelse manier uitgevoerd worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef: 29 jul 2024, 11:31 Kerkverbanden hebben geen enkele Bijbelse status. Het behoort dus tot de christelijke vrijheid om als gemeente het lidmaatschap van denominatie1 op te zeggen, en het lidmaatschap aan te vragen van denominatie2. Mits de overwegingen en handelswijze op een bijbelse manier uitgevoerd worden.
Hier denk ik over na. Christelijke vrijheid. En je laatste zin: hoe werk ik dat uit?

De belijdenis spreekt de plicht uit om je bij de ware kerk te voegen. In het Nederlands: de kerk die het best past bij je overtuiging.

Met dit standpunt wordt een vrijbrief gegeven voor het veelvuldige grensvwrkeer tussen kerkverbanden.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 11:20
GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 11:06
Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 10:07 Doe maar in een andere topic. Dit leidt af. Het maakt me niet zoveel uit wat de HHK eigenlijk is, volgens mij een afgescheiden kerk. (Al lees ik sinds 2004 Onder de Vijgenboom, HHK kerkblad waar boven stond, of nog staat: orgaan van de voortgezette Vaderlandse kerk)

Hier gaat het om de CGK: is het geoorloofd te scheuren of af te scheiden als er geen sprake is dat een predikant de mond gesnoerd wordt? Mag men sowieso scheuren? Ik zeg: dat mocht in 2004 niet, dat mag in 2024 niet.
Dan moet je hervormd worden.

Als er een valse leer verspreid wordt en het remonstrantse gedachtegoed toegelaten wordt en daarnaast ook de vrouw in het ambt mag en homo's aan het avondmaal kunnen, dien je weg te gaan, als de Bijbelse lijn niet gehandhaafd wordt.
Maar waarop baseer jij dit Bijbels gezien dan? Leg eens uit?

God plaatst je als dienaar in een kerk. Wanneer mag je Bijbels gezien weg? Geldt dat ook voor de predikanten en leden die in hun gemeente niet met deze zaken te maken hebben? Dus: mochten de zaken rond homo's en vrouwelijke ambtsdragers blijven bestaan, moeten ambtsdragers en leden als Alphen, Renswoude, Middelharnis en Urk dan weggaan?

En waarom moet ik hervormd worden? Ik verdedig hier alleen maar dat je niet weg mag gaan en je adviseert telkenmale het tegenovergestelde.
Ik heb het niet paraat maar de kerkorde zegt er volgens mij wel iets over.

Zie verder artikel 29 van de NGB:
https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-29

M.n. het HA wordt niet overal bediend zoals Gods Woord het ons zegt. Ook de openstelling van het ambt voor vrouwen valt hier onder.
Dus ja, deze genoemde gemeenten dienen zich z.s.m. af te scheiden. De kool en de geit mogen niet gespaarden een iedere stad of huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan (Matthéüs 12:
25b).
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 11:44 De belijdenis spreekt de plicht uit om je bij de ware kerk te voegen. In het Nederlands: de kerk die het best past bij je overtuiging.
Op het moment dat praktiserende homoseksuelen aan het HA mogen, is hiervan geen sprake meer. Dit geldt ook voor het toelaten van vrouwen in het ambt.

En de handhaving van de tucht valt hier ook onder.
J.C. Philpot

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 11:44
J.C. Philpot schreef: 29 jul 2024, 11:31 Kerkverbanden hebben geen enkele Bijbelse status. Het behoort dus tot de christelijke vrijheid om als gemeente het lidmaatschap van denominatie1 op te zeggen, en het lidmaatschap aan te vragen van denominatie2. Mits de overwegingen en handelswijze op een bijbelse manier uitgevoerd worden.
Hier denk ik over na. Christelijke vrijheid. En je laatste zin: hoe werk ik dat uit?

De belijdenis spreekt de plicht uit om je bij de ware kerk te voegen. In het Nederlands: de kerk die het best past bij je overtuiging.

Met dit standpunt wordt een vrijbrief gegeven voor het veelvuldige grensvwrkeer tussen kerkverbanden.
Een veelvuldig en makkelijk switchen lijkt me niet wenselijk. Als christelijke gemeenten samenwerken, is daar ook trouw en medeverantwoordelijken vereist. Dat zijn bijbelse noties.

Dus als je als gemeente een menselijke denominatie verlaat, dien je eerst je een geruime tijd uiterst ingespannen te hebben om de denominatie bij Gods Woord terug te brengen. Wanneer aan deze plicht voldoende is voldaan, is echter niet aan anderen, maar aan de oudsten van de gemeente zelf om te bepalen.

De ware kerk is niet gebonden aan een menselijke denominatie. Of een denominatie of gemeente onderdeel uitmaakt van de ware kerk, is te bepalen (met alle voorzichtigheid en bescheidengheid!) aan de hand van de criteria uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Ambtenaar schreef: 29 jul 2024, 11:25
MGG schreef: 29 jul 2024, 11:10
De kerk is als rechtspersoon eigenaar en de kerkenraad heeft de beslissingsbevoegdheid. Het is net als bij een stichting waarbij het bestuur de keuzes maakt. Zolang deze binnen de statuten zijn, kan je hier weinig tegen doen.

Ik ben geen jurist, dus aanvullingen of correcties zijn welkom. Mijn beperkte kennis heb ik ooit opgedaan door wat rechtszaken te bestuderen.
Is de kerkenraad bevoegd besluiten te nemen over de eigendommen? Daar heb je in de PKN het College van Kerkrentmeesters voor.
In de PKN en NHK is het anders geregeld. Daarom heeft de HHK amper gebouwen gekregen. In onze gemeente mag de kerkenraad inderdaad besluiten nemen over de eigendommen. Zij raadplegen voor grote besluiten te leden, maar bij mijn weten is dit niet verplicht.
Dit is onder andere ook afhankelijk van de beheersvorm: aangepast beheer of vrij beheer.

Bij aangepast beheer is dat aan de Kerkenraad, bij vrij beheer aan het College van Notabelen, meen ik.

ik zou er Ordonantie 16 nog eens op na moeten lezen :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 11:48 Ik heb het niet paraat maar de kerkorde zegt er volgens mij wel iets over.

M.n. het HA wordt niet overal bediend zoals Gods Woord het ons zegt. Ook de openstelling van het ambt voor vrouwen valt hier onder.
Dus ja, deze genoemde gemeenten dienen zich z.s.m. af te scheiden. De kool en de geit mogen niet gespaarden een iedere stad of huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan (Matthéüs 12:
25b).
Dank. Dus als deze zaken niet spelen in Middelharnis moeten ds. Post en zijn kerkenraad toch beslissen het verband te verlaten? Ik noem maar een voorbeeld. In deze gemeente wordt op een Bijbelse manier omgegaan met tucht en sacramenten. Ds. Post heeft alle vrijheid om in alle gemeenten waar hij uitgenodigd wordt een Bijbelse prediking te brengen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef: 29 jul 2024, 11:53 Een veelvuldig en makkelijk switchen lijkt me niet wenselijk. Als christelijke gemeenten samenwerken, is daar ook trouw en medeverantwoordelijken vereist. Dat zijn bijbelse noties.

Dus als je als gemeente een menselijke denominatie verlaat, dien je eerst je een geruime tijd uiterst ingespannen te hebben om de denominatie bij Gods Woord terug te brengen. Wanneer aan deze plicht voldoende is voldaan, is echter niet aan anderen, maar aan de oudsten van de gemeente zelf om te bepalen.

De ware kerk is niet gebonden aan een menselijke denominatie. Of een denominatie of gemeente onderdeel uitmaakt van de ware kerk, is te bepalen (met alle voorzichtigheid en bescheidengheid!) aan de hand van de criteria uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Ik begrijp je antwoord maar ik vind dit echt een nieuw gereformeerd geluid met een heel zwakke kerkvisie. God plantte een kerk in Nederland maar wij zijn, op basis van wat menselijke ideeën, vrij om een eigen gekozen afslag te kiezen. Is dit niet juist waar het oordeel al lang is begonnen, bij het huis van God in Nederland? En om terug te keren naar GGlid, wat is precies de definitie van een verdeeld huis naar Matth. 12?
Philip

Bericht door Philip »

Dus de CGK is onderdeel van de valse kerk ex. art. 29 NGB en ieder christen dient zich persoonlijk af te scheiden? Dat zeg je dan eigenlijk.
J.C. Philpot

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 12:53Ik begrijp je antwoord maar ik vind dit echt een nieuw gereformeerd geluid met een heel zwakke kerkvisie. God plantte een kerk in Nederland maar wij zijn, op basis van wat menselijke ideeën, vrij om een eigen gekozen afslag te kiezen. Is dit niet juist waar het oordeel al lang is begonnen, bij het huis van God in Nederland? En om terug te keren naar GGlid, wat is precies de definitie van een verdeeld huis naar Matth. 12?
In mijn visie behoren alle gemeenten waar de zuivere prediking, zuivere bediening van de sacramenten en de oefening van de tucht zijn, tot de Kerk die God in Nederland heeft geplant.

Ik kan echt niet zien dat de PKN of en ander willekeurig kerkverband samenvalt met de kerk die God in Nederland heeft geplant. Ik zie niet in hoe je dat bijbels kunt onderbouwen.

George Whitefield
Refojongere

Bericht door Refojongere »

MGG schreef: 29 jul 2024, 08:06
Refojongere schreef: 29 jul 2024, 07:31 Beste MGG,

Van het Hoofdbestuur zit ds. K. ten Klooster in de HHK. Ds. L.J. Geluk vindt de PKN ook geen rechtstreekse voortzetting.

Als het gaat om de kale feiten dan heeft de wereldse rechter bepaald dat de PKN de voortzetting is en dat ook al gaat een hele hervormde gemeente niet mee met de PKN dat ze alles kwijtraken wat ze zelf hebben betaald.

Dus puur op juridische gronden is de PKN de voortzetting. Maargoed, je zegt dus dat bijbels-confessionele argumenten er niet toe doen kennelijk. Want dat zijn volgens de wereldse rechter geen 'feiten' die meetellen!

De vraag is wie eigenaar is van kerkgebouwen van voor 1600. Is dat de PKN of de Roomse Kerk? Volgens welke feiten? Volgens mij heeft de (lokale) overheid rond 1572 bepaald dat de gebouwen geen onderdeel meer zijn van de Roomse Kerk. Is dat rechtvaardig? De overheid bepaalde toen dat de RKK vals was op grond van theologen.

De overheid hanteert nu geen gereformeerde maatstaf. Dus ja, feiten,het is maar wat je maatstaf is.
Wat een merkwaardige en onjuiste conclusie.

Het is begrijpelijk dat iemand na een fusie niet spreekt van een rechtstreekse voorzetting.

De feiten zijn dateen meerderheid van het kerkverband voor het besluit was. En de rechtelijke uitspraak diebevestigd dat de PKN de voorzetting is. Noem eens een feit wat pleit voor de mening dat de HHK de voorzetting is.

Op grond van confessionele argumenten kan je ook beweren dat de afscheiding de voortzetting van de NHK is. De leer was lang niet altijd meer zuiver, sommige van Gods getrouwen knechten werd het zwijgen opgelegd en lokaal werden Gods kinderen bespot, lastiggevallen en soms zelfs mishandeld. De kerkelijke weg is bewandeld, maar helaas kwam aan het onrecht geen einde.

Of de overheid het recht heeft om kerken af te pakken is een hele andere kwestie. De overheid van toen zou de huidige PKN en de NHK van 2000 waarschijnlijk ook als valse kerk zien. Op de vraag of het rechtvaardig is om spullen te ontvreemden is mijn antwoord nee, behalve als het volgens de wettelijke route gebeurt.

Over beide punten mag iemand een draadje openen. In dit topic ga ik niet in op eventuele vervolg discussies over onteigening en de afscheiding.

Terug naar de kern. Vind je de HHK op grond van discutabele argumenten de voorzetting van de NHK? Discutabel in de zin van dat een deel van de PKN het niet vindt.
Ja. Hoewel ik ook hervormde gemeenten in de PKN een voortzetting vind als ze op gereformeerde grondslag zijn gebleven (de zgn convenantgemeenten). Ook dat is trouwens discutabel.

Op grond van de praktijk kan je zeggen dat de Hervormde Kerk een valse kerk is geworden toen ze predikanten de opstanding van Christus ongestraft lieten loochenen. De hervormd-gereformeerden beriepen zich echter altijd op de officiële confessie op grond waarvan de dwaalleer geen plaatsheeft.

Confessioneel gezien is de PKN een afscheiding en geen voortzetting.

Grote kans dat je met jouw overtuiging de Hervormde Kerk niet als een gereformeerde katholieke Kerk ziet maar een afscheiding. Calvijn verdedigde zich tegen echter hartstochtelijk tegen Sadolet dat dat niet zo was, maar dan denk ik dat jij samen met Sadolet zou zeggen dat Calvijn de bruid van Christus verscheurde. En dat op basis van "de feiten", namelijk: Calvijn vormde een minderheid en het wereldse recht (keizer, Paus) besloten dat de Reformatie een afscheidingsbeweging was....
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dat is natuurlijk onjuist. Een kerk kan niet "confessioneel afscheiden". Wanneer een synode besluit om de confessie te wijzigen scheidt men zich niet opeens af.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef: 29 jul 2024, 13:16 In mijn visie behoren alle gemeenten waar de zuivere prediking, zuivere bediening van de sacramenten en de oefening van de tucht zijn, tot de Kerk die God in Nederland heeft geplant.

Ik kan echt niet zien dat de PKN of en ander willekeurig kerkverband samenvalt met de kerk die God in Nederland heeft geplant. Ik zie niet in hoe je dat bijbels kunt onderbouwen.
Juist. Volgens jou zijn alle bijbelgetrouwe gemeenten de kerk van God in Nederland. Ik vind dat een mooie gedachte. Het staat los van de kerkgedachte van de door God gegeven Vaderlandse kerk. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik vind. Ik zie graag iets groters.

Op basis van jouw visie is de CGK van Middelharnis, om in mijn voorbeeld te blijven een door God geplante kerk. Het is dus onnodig om je daarvan af te scheiden.

Zoals GGlid het beschrijft is inderdaad de CGK een valse kerk geworden. Ik geloof toch dat dit niet de bedoeling is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef: 29 jul 2024, 12:48
GerefGemeente-lid schreef: 29 jul 2024, 11:48 Ik heb het niet paraat maar de kerkorde zegt er volgens mij wel iets over.

25b).
Dank. Dus als deze zaken niet spelen in Middelharnis moeten ds. Post en zijn kerkenraad toch beslissen het verband te verlaten? Ik noem maar een voorbeeld. In deze gemeente wordt op een Bijbelse manier omgegaan met tucht en sacramenten. Ds. Post heeft alle vrijheid om in alle gemeenten waar hij uitgenodigd wordt een Bijbelse prediking te brengen.
Zeker. Als je lid van een kerkverband bent conformeer je je aan kerkelijke afspraken. Als die kerkelijke afspraken niet in overeenstemming meer zijn met Gods Woord, dien je af te scheiden.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Erskinees schreef: 29 jul 2024, 13:46 Dat is natuurlijk onjuist. Een kerk kan niet "confessioneel afscheiden". Wanneer een synode besluit om de confessie te wijzigen scheidt men zich niet opeens af.
Wel als het een nieuw opgerichte kerk is die in de KvK op 1 mei 2004 is ingeschreven zoals de PKN.

Een bestaande kerk kan door een andere confessie of kerkorde wel vals worden en dan heb je je af te scheiden (Rom. 16:17).
Laatst gewijzigd door Refojongere op 29 jul 2024, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie