helma schreef: ↑26 jun 2024, 22:00
J.C. Philpot schreef:Arja schreef: ↑26 jun 2024, 16:36
Hoe was het? De sfeer? Alleen mannen of ook vrouwen? Pfff, wel een erg warme dag, ik hoop dat het buiten was voor jullie
Ik was blij dat het binnen was. Buiten was het warmer

En er waren zowel mannen als vrouwen. Mannen in stemmig driedeling zwart, en mannen in een korte broek, allemaal gebroederlijk en gezusterlijk samen.
Henk J schreef: ↑26 jun 2024, 15:46De moeite waard? Was in Lunteren zag ik dus je was op de mooie Veluwe.
Ik vondt het een mooie dag. Veel om over na te denken.
Ik had het in de agenda staan...
Maar zag er toch vanaf ivm 'lichamelijke zwakheden'. Ik hoop het wel na te luisteren
Het was een prachtige dag. Carl Trueman beschreef in een eerste lezing de ontwikkeling van het denken van gemeenschap naar individu, via Marx, Nietzsche, Freud etc. Ook verbeelde hij op boeiende wijze het verschil in het leven van de 13e eeuw (afhankelijkheid van seizoenen, leven in vaste ritmes en structuren, voldoening uit je werk halen wanneer je je gezin kunt verzorgen, dus gericht op de andere) en onze eeuw: zelfontplooiing, de ander is er om mij gelukkig te maken en mijn hoogste goed is ook om mezelf maximaal gelukkig te maken en vrijheid te ervaren, niet gericht op de ander.
Sharon James besprak van bovenstaande filosofieën de uiterste en ethische consequenties. Een eigen wereld (geen Schepper, geen moraal), eigen regels, eigen identiteit.
In de tweede lezing ging Carl Trueman in op hoe christenen kunnen leven in deze nieuwe vreemde wereld (zijn (vertaalde) boek is een aanrader trouwens).
Païvi Räsänen besprak hoe het is om voor de rechtbank gedaagd te worden wanneer je aangeeft achter Bijbelse principes te staan. Waar ze eerst hoofd was van Binnenlandse Zaken (veiligheid) werd ze later ondervraagd als bijna staatsgevaarlijk, want bedreiging voor sociale orde). Het proces in hoger beroep wacht nog nadat ze eerder is vrijgesproken. Ze heeft ons gebed nodig, Europa kijkt naar de uitspraak in Finland.
Het was een mooie en goed verzorgde dag. Veel dingen om over na te denken en bemoedigend dat er wereldwijd christenen zijn die op intellectueel niveau nadenken over deze thematiek.
En ik ben weer wat mooie boekjes en nieuwe contacten rijker.