
Wij hebben een boekje van hem en het boek 'Elk vertelt zijn weg en zaken' van de Ger.Gem.
Ds Janse zei op 1e Kerstdag tijdens de preek dat bevinding wel naar de Schrift moet zijn. Even in mijn eigen woorden...
Maar dat slaat toch nergens op? Het heeft er niets mee te maken.-DIA- schreef: ↑01 jan 2024, 21:23Een kleine vaag. En (mag ik dat éénmaal zeggen?) maakt het mij niet zo moeilijk. We zijn stadsgenoten zijn en waren lid van dezelfde kerk. Het lijkt er serieus op, ik kan het mis hebben, of u zich wil afzetten tegen de leer waaronder u opgevoed bent. Doe dat alstublieft niet. U wordt er echt niet beter van. Dit is een mijn ernstige vraag, houdt vrede met iedereen, zoveel als in u is. Probeer u tevens in te leven in degene die bij de kerk bleven. Oke?Hendrikus schreef: ↑01 jan 2024, 11:56Hier blijkt dus dat zo'n mystiek gezelschapsverhaal gelijk wordt gesteld aan de werking van de Geest. En dát is gevaarlijk.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 11:54De prediking doet altijd iets: is het niet tot bekering, dan is het tot verharding; een reuke des doods of een reuke des levens, zegt Paulus. Of zoals de Catechismus zegt: het opent of sluit het Koninkrijk der hemelen.-DIA- schreef: ↑01 jan 2024, 11:51
Hij spreekt door Woord en Geest. Niet door het Woord alleen, want het Woord op zich zijn maar dode letters. Maar die gaan leven als de Heilige Geest Zich aan dat Woord van God paart. Dit gaat altijd samen: Woord en Geest. Als de Geest erin gemist wordt doet het woord niets, en zegt het niets.
Maar nogmaals: daar ging het niet over. Het gaat over het verhaaltje dat je rondstrooit.
Als God de eer kreeg ipv die bewuste prediker zou het verhaaltje wellicht mooier zijn.Geytenbeekje schreef: ↑01 jan 2024, 21:46 Ik vind het verhaal van DIA een verhaal met een mooi einde. We zouden toch blij moeten zijn als niet-kerkelijken zo onder de Waarheid ( zowel kerkelijk als feitelijk voor zichzelf)worden gebracht?
Jawel hoor, we moeten iedereen recht in de ogen kunnen kijken, en niet elkaar beschimpen. Dat is niet goed. Bovendien wonen we in een betrekkelijk kleine stad.DDD schreef: ↑01 jan 2024, 21:37Maar dat slaat toch nergens op? Het heeft er niets mee te maken.-DIA- schreef: ↑01 jan 2024, 21:23Een kleine vaag. En (mag ik dat éénmaal zeggen?) maakt het mij niet zo moeilijk. We zijn stadsgenoten zijn en waren lid van dezelfde kerk. Het lijkt er serieus op, ik kan het mis hebben, of u zich wil afzetten tegen de leer waaronder u opgevoed bent. Doe dat alstublieft niet. U wordt er echt niet beter van. Dit is een mijn ernstige vraag, houdt vrede met iedereen, zoveel als in u is. Probeer u tevens in te leven in degene die bij de kerk bleven. Oke?Hendrikus schreef: ↑01 jan 2024, 11:56Hier blijkt dus dat zo'n mystiek gezelschapsverhaal gelijk wordt gesteld aan de werking van de Geest. En dát is gevaarlijk.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 11:54
De prediking doet altijd iets: is het niet tot bekering, dan is het tot verharding; een reuke des doods of een reuke des levens, zegt Paulus. Of zoals de Catechismus zegt: het opent of sluit het Koninkrijk der hemelen.
Maar nogmaals: daar ging het niet over. Het gaat over het verhaaltje dat je rondstrooit.
Dit kan niet, als het echt is. Denkt u dan wel? Als de dominee wegvalt is de dominee weg, of niet?Ararat schreef: ↑01 jan 2024, 21:51Als God de eer kreeg ipv die bewuste prediker zou het verhaaltje wellicht mooier zijn.Geytenbeekje schreef: ↑01 jan 2024, 21:46 Ik vind het verhaal van DIA een verhaal met een mooi einde. We zouden toch blij moeten zijn als niet-kerkelijken zo onder de Waarheid ( zowel kerkelijk als feitelijk voor zichzelf)worden gebracht?
Enigszins wel.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 10:38 Even een stapje achteruit.
Ik herken zelf het verhaal dat Dia vertelt. Dit soort verhalen hoor je aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte wel vaker. Ook trouwens vroeger in de behoudende vleugel van de toenmalige GKV.
Ik denk dat je ze in dezelfde categorie mag scharen als het verhaal van de man die uit de foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren meent af te lezen. Namelijk om uit uiterlijke kenmerken iemands innerlijke toestand proberen af te lezen.
Zita heeft nooit in die sferen gezeten, dus zij herkent dat soort verhalen niet.
In de praktijk zijn die verhalen onjuist. Wij beoordelen ook mensen niet meer aan de hand van hun schedelafmetingen of ze crimineel zijn of niet.
Zulke verhalen zijn ook niet Bijbels, zeker de bijbehorende verdachtmakingen niet. Het is dan eerder andersom: als de Geest iemand vervult, komt hij/zij veelal tot spontane uitbarstingen, zodat mensen denken dat ze in extase zijn of dronken, of tot razernij.
Dit lijkt me een vreemd onsamenhangend verhaal. Het lijkt een verhaal dat wel verschillende malen is doorverteld en telkens iets erbij of eraf. In elk geval is dit niet normaal wat in onze gemeenten zo gebeurde. Dit, sorry dat ik het moet opmerken, lijkt meer op een karikatuur. Iemand die iets vaag gehoord heeft maar de dingen niet op de juiste plek zet en er komen tegenstrijdigheden in, wat me voor een mens teer zielenleven me onbestaanbaar lijkt. Het is of ik iemand hoor vertellen wat hij/zij niet kan plaatsen. Sommige dingen zijn herkenbaar, maar niet in combinatie met andere zaken, zoals de teerheid en schuchterheid. Vooral dit kan niet echt zijn. Citaat: "Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer."Zita schreef: ↑01 jan 2024, 22:05Enigszins wel.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 10:38 Even een stapje achteruit.
Ik herken zelf het verhaal dat Dia vertelt. Dit soort verhalen hoor je aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte wel vaker. Ook trouwens vroeger in de behoudende vleugel van de toenmalige GKV.
Ik denk dat je ze in dezelfde categorie mag scharen als het verhaal van de man die uit de foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren meent af te lezen. Namelijk om uit uiterlijke kenmerken iemands innerlijke toestand proberen af te lezen.
Zita heeft nooit in die sferen gezeten, dus zij herkent dat soort verhalen niet.
In de praktijk zijn die verhalen onjuist. Wij beoordelen ook mensen niet meer aan de hand van hun schedelafmetingen of ze crimineel zijn of niet.
Zulke verhalen zijn ook niet Bijbels, zeker de bijbehorende verdachtmakingen niet. Het is dan eerder andersom: als de Geest iemand vervult, komt hij/zij veelal tot spontane uitbarstingen, zodat mensen denken dat ze in extase zijn of dronken, of tot razernij.
Mijn oma is grootgeworden in het Alblasserwaardse gezelschapsdenken. De enige ècht bekeerde vrouw die zij kende, was haar grootmoeder, al heeft die het van zichzelf nooit durven zeggen. Betovergrootmoeder wilde nooit meer anders dan zwart dragen. En ze heeft al haar sieraden begraven, ook de erfstuk-sieraden van haar klederdracht. Ik heb weleens doorgevraagd hoe verder uit betovergrootmoeders leven bleek hoe zij met de Heere leefde. Of oma van haar veel geleerd had. Enzovoorts. Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer. Gevolg is - om maar wat te noemen - dat haar eigen zoon haar niet durft te vertellen dat hij voor het eerst aan het Avondmaal is gegaan.
En tegelijkertijd raak je je nestharen niet kwijt, ook niet helemaal twee generaties later.
Dus nee: uit eigen kerkelijke omgeving ken ik het niet. En toch ook ja: indirect speelde dergelijk denken wel mee op de achtergrond in familie en in opvoeding.
-DIA- schreef: ↑01 jan 2024, 22:36Dit lijkt me een vreemd onsamenhangend verhaal. Het lijkt een verhaal dat wel verschillende malen is doorverteld en telkens iets erbij of eraf. In elk geval is dit niet normaal wat in onze gemeenten zo gebeurde. Dit, sorry dat ik het moet opmerken, lijkt meer op een karikatuur. Iemand die iets vaag gehoord heeft maar de dingen niet op de juiste plek zet en er komen tegenstrijdigheden in, wat me voor een mens teer zielenleven me onbestaanbaar lijkt. Het is of ik iemand hoor vertellen wat hij/zij niet kan plaatsen. Sommige dingen zijn herkenbaar, maar niet in combinatie met andere zaken, zoals de teerheid en schuchterheid. Vooral dit kan niet echt zijn. Citaat: "Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer."Zita schreef: ↑01 jan 2024, 22:05Enigszins wel.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 10:38 Even een stapje achteruit.
Ik herken zelf het verhaal dat Dia vertelt. Dit soort verhalen hoor je aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte wel vaker. Ook trouwens vroeger in de behoudende vleugel van de toenmalige GKV.
Ik denk dat je ze in dezelfde categorie mag scharen als het verhaal van de man die uit de foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren meent af te lezen. Namelijk om uit uiterlijke kenmerken iemands innerlijke toestand proberen af te lezen.
Zita heeft nooit in die sferen gezeten, dus zij herkent dat soort verhalen niet.
In de praktijk zijn die verhalen onjuist. Wij beoordelen ook mensen niet meer aan de hand van hun schedelafmetingen of ze crimineel zijn of niet.
Zulke verhalen zijn ook niet Bijbels, zeker de bijbehorende verdachtmakingen niet. Het is dan eerder andersom: als de Geest iemand vervult, komt hij/zij veelal tot spontane uitbarstingen, zodat mensen denken dat ze in extase zijn of dronken, of tot razernij.
Mijn oma is grootgeworden in het Alblasserwaardse gezelschapsdenken. De enige ècht bekeerde vrouw die zij kende, was haar grootmoeder, al heeft die het van zichzelf nooit durven zeggen. Betovergrootmoeder wilde nooit meer anders dan zwart dragen. En ze heeft al haar sieraden begraven, ook de erfstuk-sieraden van haar klederdracht. Ik heb weleens doorgevraagd hoe verder uit betovergrootmoeders leven bleek hoe zij met de Heere leefde. Of oma van haar veel geleerd had. Enzovoorts. Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer. Gevolg is - om maar wat te noemen - dat haar eigen zoon haar niet durft te vertellen dat hij voor het eerst aan het Avondmaal is gegaan.
En tegelijkertijd raak je je nestharen niet kwijt, ook niet helemaal twee generaties later.
Dus nee: uit eigen kerkelijke omgeving ken ik het niet. En toch ook ja: indirect speelde dergelijk denken wel mee op de achtergrond in familie en in opvoeding.
Ik hoor graag van je hoe mijn oma wel is opgevoed en haar kinderen heeft opgevoed. Ik vind het bijzonder dat jij daar scherp zicht op hebt.-DIA- schreef: ↑01 jan 2024, 22:36Dit lijkt me een vreemd onsamenhangend verhaal. Het lijkt een verhaal dat wel verschillende malen is doorverteld en telkens iets erbij of eraf. In elk geval is dit niet normaal wat in onze gemeenten zo gebeurde. Dit, sorry dat ik het moet opmerken, lijkt meer op een karikatuur. Iemand die iets vaag gehoord heeft maar de dingen niet op de juiste plek zet en er komen tegenstrijdigheden in, wat me voor een mens teer zielenleven me onbestaanbaar lijkt. Het is of ik iemand hoor vertellen wat hij/zij niet kan plaatsen. Sommige dingen zijn herkenbaar, maar niet in combinatie met andere zaken, zoals de teerheid en schuchterheid. Vooral dit kan niet echt zijn. Citaat: "Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer."Zita schreef: ↑01 jan 2024, 22:05Enigszins wel.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 10:38 Even een stapje achteruit.
Ik herken zelf het verhaal dat Dia vertelt. Dit soort verhalen hoor je aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte wel vaker. Ook trouwens vroeger in de behoudende vleugel van de toenmalige GKV.
Ik denk dat je ze in dezelfde categorie mag scharen als het verhaal van de man die uit de foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren meent af te lezen. Namelijk om uit uiterlijke kenmerken iemands innerlijke toestand proberen af te lezen.
Zita heeft nooit in die sferen gezeten, dus zij herkent dat soort verhalen niet.
In de praktijk zijn die verhalen onjuist. Wij beoordelen ook mensen niet meer aan de hand van hun schedelafmetingen of ze crimineel zijn of niet.
Zulke verhalen zijn ook niet Bijbels, zeker de bijbehorende verdachtmakingen niet. Het is dan eerder andersom: als de Geest iemand vervult, komt hij/zij veelal tot spontane uitbarstingen, zodat mensen denken dat ze in extase zijn of dronken, of tot razernij.
Mijn oma is grootgeworden in het Alblasserwaardse gezelschapsdenken. De enige ècht bekeerde vrouw die zij kende, was haar grootmoeder, al heeft die het van zichzelf nooit durven zeggen. Betovergrootmoeder wilde nooit meer anders dan zwart dragen. En ze heeft al haar sieraden begraven, ook de erfstuk-sieraden van haar klederdracht. Ik heb weleens doorgevraagd hoe verder uit betovergrootmoeders leven bleek hoe zij met de Heere leefde. Of oma van haar veel geleerd had. Enzovoorts. Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer. Gevolg is - om maar wat te noemen - dat haar eigen zoon haar niet durft te vertellen dat hij voor het eerst aan het Avondmaal is gegaan.
En tegelijkertijd raak je je nestharen niet kwijt, ook niet helemaal twee generaties later.
Dus nee: uit eigen kerkelijke omgeving ken ik het niet. En toch ook ja: indirect speelde dergelijk denken wel mee op de achtergrond in familie en in opvoeding.
Ik heb misschien teveel gezien wat er op godsdienstig terrein zich afspeelt. Dan kun je niet meer zomaar alles als zoete koek slikken. Je ziet hoe onuitsprekelijk arglistig een mensenhart is. Daar is in de eerste plaats wel kennis voor nodig. En ik kan het ook niet helpen dat ik met mensen heb geleefd die zoveel godsvreze uitstraalden, en dan niet spotten met kale hoofden of zo, nee, maar echt. Weet je, dan ga je een paar dingen leren: Ten eerste je eigen arglistig bestaan vanbinnen. Maar soms kijk je ook dwars door een godsdienstig verhaal heen. En niet dat ik erop uit ben om dat dan meteen zo benoemen maar als het verder gaat ben je dan wel soms genoodzaakt dingen te zeggen, die je liever niet zou zeggen:Zita schreef: ↑01 jan 2024, 22:53Ik hoor graag van je hoe mijn oma wel is opgevoed en haar kinderen heeft opgevoed. Ik vind het bijzonder dat jij daar scherp zicht op hebt.-DIA- schreef: ↑01 jan 2024, 22:36Dit lijkt me een vreemd onsamenhangend verhaal. Het lijkt een verhaal dat wel verschillende malen is doorverteld en telkens iets erbij of eraf. In elk geval is dit niet normaal wat in onze gemeenten zo gebeurde. Dit, sorry dat ik het moet opmerken, lijkt meer op een karikatuur. Iemand die iets vaag gehoord heeft maar de dingen niet op de juiste plek zet en er komen tegenstrijdigheden in, wat me voor een mens teer zielenleven me onbestaanbaar lijkt. Het is of ik iemand hoor vertellen wat hij/zij niet kan plaatsen. Sommige dingen zijn herkenbaar, maar niet in combinatie met andere zaken, zoals de teerheid en schuchterheid. Vooral dit kan niet echt zijn. Citaat: "Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer."Zita schreef: ↑01 jan 2024, 22:05Enigszins wel.Tiberius schreef: ↑01 jan 2024, 10:38 Even een stapje achteruit.
Ik herken zelf het verhaal dat Dia vertelt. Dit soort verhalen hoor je aan de uiterst rechterkant van de gereformeerde gezindte wel vaker. Ook trouwens vroeger in de behoudende vleugel van de toenmalige GKV.
Ik denk dat je ze in dezelfde categorie mag scharen als het verhaal van de man die uit de foto van een kaal hoofd de vreze des Heeren meent af te lezen. Namelijk om uit uiterlijke kenmerken iemands innerlijke toestand proberen af te lezen.
Zita heeft nooit in die sferen gezeten, dus zij herkent dat soort verhalen niet.
In de praktijk zijn die verhalen onjuist. Wij beoordelen ook mensen niet meer aan de hand van hun schedelafmetingen of ze crimineel zijn of niet.
Zulke verhalen zijn ook niet Bijbels, zeker de bijbehorende verdachtmakingen niet. Het is dan eerder andersom: als de Geest iemand vervult, komt hij/zij veelal tot spontane uitbarstingen, zodat mensen denken dat ze in extase zijn of dronken, of tot razernij.
Mijn oma is grootgeworden in het Alblasserwaardse gezelschapsdenken. De enige ècht bekeerde vrouw die zij kende, was haar grootmoeder, al heeft die het van zichzelf nooit durven zeggen. Betovergrootmoeder wilde nooit meer anders dan zwart dragen. En ze heeft al haar sieraden begraven, ook de erfstuk-sieraden van haar klederdracht. Ik heb weleens doorgevraagd hoe verder uit betovergrootmoeders leven bleek hoe zij met de Heere leefde. Of oma van haar veel geleerd had. Enzovoorts. Maar t is dan een traan hier en een zucht daar en dat toch tegenwoordig iedereen maar denkt dat het wel goed zit. En zo heeft ze haar kinderen ook opgevoed: de dominees van tegenwoordig denken er veel te makkelijk over. Echte bekeerde mensen zijn er eigenlijk niet meer. Gevolg is - om maar wat te noemen - dat haar eigen zoon haar niet durft te vertellen dat hij voor het eerst aan het Avondmaal is gegaan.
En tegelijkertijd raak je je nestharen niet kwijt, ook niet helemaal twee generaties later.
Dus nee: uit eigen kerkelijke omgeving ken ik het niet. En toch ook ja: indirect speelde dergelijk denken wel mee op de achtergrond in familie en in opvoeding.