Gereformeerde Gemeenten

Simon0612

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 19:58
Simon0612 schreef: 26 mei 2023, 16:00
Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 15:11 [Niet persé: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 951882692d
Heb je het helemaal gelezen? :)
Want het liedboek bevatte voornamelijk psalmen, en de gezangen die opgenomen waren hebben we grotendeels nu nog achter in het psalmboek staan.

Verder ben ik het met deze conclusie van de schriiver niet eens:
“Op grond van dit alles moeten we concluderen dat Calvijn, toen hij helemaal opnieuw aan het zingen van de gemeente vorm moest geven, het eerst gedacht heeft aan het zingen van de Psalmen. Daarom is het beter te spreken over voorrang dan voorkeur voor de Psalmen bij Calvijn.”

Want even daarvoor zijn Calvijns eigen woorden:
“ Daarom, wanneer wij hier en daar zijn rondgegaan om te zoeken, zullen wij geen betere noch meer geschikte liederen vinden om te zmgen dan de Psalmen van David, welke de Heilige Geest hem heeft gedicteerd en gemaakt.”

Dat duidt mij toch veel meer op voorkeur dan voorrang.
Voorkeur is iets anders dan tegen. Ik heb het inderdaad helemaal gelezen.
Als ik de studie van van der Knijff goed lees waren het in het uitgegeven ‘liederenboek’ van Calvijn maar enkele gezangen (minder dan de 12 die we nu kennen). De rest waren psalmen, wat men toen ook duidde als liederen. Dat en het citaat van Calvijn hierboven zeggen wat mij betreft genoeg. Calvijn was voorstander van het zingen van liederen in de eredienst, grotendeels psalmen, en een enkel gezang. En ik denk dat hij het zingen van gezangen niet gepromoot heeft:
In de liedboeken die onder invloed van Calvijn voor de Franstalige gereformeerden in Straatsburg, Genève en diverse Franse steden verschijnen, ligt de nadruk sterk op de berijmde psalmen. Calvijn beargumenteert dat uitgangspunt uitvoerig in een ‘Brief aan de lezer’ in het kerkboekje La forme des prières et chants ecclésiastiques, dat in 1542 en 1543 in Genève verschijnt. Er zijn geen betere liederen te vinden om in de eredienst te zingen dan de psalmen van David, aldus Calvijn. Daarom is het zijn ideaal alle 150 psalmen in berijming aan de gemeente aan te bieden. Dat neemt niet weg dat in de diverse liedboeken die vanaf 1539 verschijnen ook altijd enkele gezangen aan de psalmen worden toegevoegd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: 27 mei 2023, 00:29
Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 19:58
Simon0612 schreef: 26 mei 2023, 16:00
Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 15:11 [Niet persé: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 951882692d
Heb je het helemaal gelezen? :)
Want het liedboek bevatte voornamelijk psalmen, en de gezangen die opgenomen waren hebben we grotendeels nu nog achter in het psalmboek staan.

Verder ben ik het met deze conclusie van de schriiver niet eens:
“Op grond van dit alles moeten we concluderen dat Calvijn, toen hij helemaal opnieuw aan het zingen van de gemeente vorm moest geven, het eerst gedacht heeft aan het zingen van de Psalmen. Daarom is het beter te spreken over voorrang dan voorkeur voor de Psalmen bij Calvijn.”

Want even daarvoor zijn Calvijns eigen woorden:
“ Daarom, wanneer wij hier en daar zijn rondgegaan om te zoeken, zullen wij geen betere noch meer geschikte liederen vinden om te zmgen dan de Psalmen van David, welke de Heilige Geest hem heeft gedicteerd en gemaakt.”

Dat duidt mij toch veel meer op voorkeur dan voorrang.
Voorkeur is iets anders dan tegen. Ik heb het inderdaad helemaal gelezen.
Als ik de studie van van der Knijff goed lees waren het in het uitgegeven ‘liederenboek’ van Calvijn maar enkele gezangen (minder dan de 12 die we nu kennen). De rest waren psalmen, wat men toen ook duidde als liederen. Dat en het citaat van Calvijn hierboven zeggen wat mij betreft genoeg. Calvijn was voorstander van het zingen van liederen in de eredienst, grotendeels psalmen, en een enkel gezang. En ik denk dat hij het zingen van gezangen niet gepromoot heeft:
In de liedboeken die onder invloed van Calvijn voor de Franstalige gereformeerden in Straatsburg, Genève en diverse Franse steden verschijnen, ligt de nadruk sterk op de berijmde psalmen. Calvijn beargumenteert dat uitgangspunt uitvoerig in een ‘Brief aan de lezer’ in het kerkboekje La forme des prières et chants ecclésiastiques, dat in 1542 en 1543 in Genève verschijnt. Er zijn geen betere liederen te vinden om in de eredienst te zingen dan de psalmen van David, aldus Calvijn. Daarom is het zijn ideaal alle 150 psalmen in berijming aan de gemeente aan te bieden. Dat neemt niet weg dat in de diverse liedboeken die vanaf 1539 verschijnen ook altijd enkele gezangen aan de psalmen worden toegevoegd.
Ik denk dat we het wel eens zijn hoor. Ging me meer om het specifieke ‘tegen’. Wel interessant overigens in die studie te lezen hoe zaken tot stand kwamen half de 16e eeuw.
MGG

Bericht door MGG »

Hendrikus schreef: 26 mei 2023, 19:45
MGG schreef: 26 mei 2023, 18:13
Simon0612 schreef: 26 mei 2023, 17:50
Erskinees schreef: 26 mei 2023, 17:15 Eerder schreef je: Calvijn was al tegen gezangen in de kerk. Dat is dus fout en dat mag je best toegeven. Natuurlijk had Calvijn wel een voorkeur. Gelukkig!
Ja ik dacht wel dat de meeste mensen me zouden snappen, maar je hebt een punt. Calvijn accepteerde enkele gezangen naast de psalmen (wat we nu ook nog doen). Daarnaast denk ik dat Calvijn iets had wat sterker was dan een voorkeur.

Wel mooi dat vervolgens iedereen dit punt oppakt, maar je niemand hoort over de Dordtse kerkorde. Die is er ook klip en klaar over.
Inderdaad de DKO lijkt alleen relevant als het gaat om hoelang ambstdragers mogen dienen.
https://cvandaag.nl/90149-gergem-houten ... iacip=true
Mijn punt was dat sommige mensen op dit forum de DKO selectief gebruiken. Als het gaat om een maximaal ambtstermijn, dan is de DKO belangrijk. Als het gaat om gezangen tijdens de eredienst, dan is de kerkorde opeens niet belangrijk.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef: Mijn punt was dat sommige mensen op dit forum de DKO selectief gebruiken. Als het gaat om een maximaal ambtstermijn, dan is de DKO belangrijk. Als het gaat om gezangen tijdens de eredienst, dan is de kerkorde opeens niet belangrijk.
Dat is andersom natuurlijk ook aan de orde. Van de maximum ambtstermijn kan gerust afgeweken worden, zolang we maar geen gezangen gaan zingen.

Beetje een verwijt van de pot aan de ketel.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 27 mei 2023, 11:22
MGG schreef: Mijn punt was dat sommige mensen op dit forum de DKO selectief gebruiken. Als het gaat om een maximaal ambtstermijn, dan is de DKO belangrijk. Als het gaat om gezangen tijdens de eredienst, dan is de kerkorde opeens niet belangrijk.
Dat is andersom natuurlijk ook aan de orde. Van de maximum ambtstermijn kan gerust afgeweken worden, zolang we maar geen gezangen gaan zingen.

Het is voor mij onduidelijk waarom jij dit ziet als een verwijt van de pot aan de ketel.

Ik wil de binnen het kerkverband geldende kerkorde volgen. Als de synode beslist dat kerkenraden vrij zijn om zelf een besluit te nemen over gezangen, dan vind ik dat prima. Ik vind het alleen ongepast om als kerkenraad de landelijke regels te negeren.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:

Het is voor mij onduidelijk waarom jij dit ziet als een verwijt van de pot aan de ketel.

Ik wil de binnen het kerkverband geldende kerkorde volgen. Als de synode beslist dat kerkenraden vrij zijn om zelf een besluit te nemen over gezangen, dan vind ik dat prima. Ik vind het alleen ongepast om als kerkenraad de landelijke regels te negeren.
Daar ben ik het zeker mee eens, maar je verwijst naar de DKO. Niet naar de kerkorde van de GG.

De DKO (of welke andere kerkorde dan ook) is geen cafetaria waar naar believen iets gekozen kan worden. We zien in zusterkerken waar dat toe leidt.

Inhoudelijk zijn we het dus eens, maar een dat 'winkelen' in de DKO kan zowel linksom als rechtsom plaats vinden. Ik haakte dus aan bij je zin: Mijn punt was dat sommige mensen op dit forum de DKO selectief gebruiken. Als het gaat om een maximaal ambtstermijn, dan is de DKO belangrijk. Als het gaat om gezangen tijdens de eredienst, dan is de kerkorde opeens niet belangrijk
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Toch is er wel verschil in de weging van dergelijke artikelen.

De maximum ambtstermijn is er om misstanden te voorkomen. Waarbij tegelijk zich de vraag wel aandient of mensen die werkelijk door God geroepen zijn, aan een maximum termijn als inzetting van mensen gebonden zijn. Daarnaast is dit artikel in de DKO omstreden, in sommige andere rechtzinnige kerken (m.n. doel ik nu op de Schotse kerken) wordt daar heel anders over gedacht. Dit artikel heeft m.i. dan ook geen principiële of Bijbelse grondslag, maar alleen een praktische of menselijke.

Met het zingen van Psalmen en gezangen ligt dit anders. Daaraan lag echt een principiële gedachte ten grondslag.

Ik kan dus toch begrijpen dat er onderscheid gemaakt wordt, al is het natuurlijk waar dat de orde het noodzakelijk maakt dat niet ieder zaken naar eigen inzicht interpreteert. Toch is het zo dat Gods Woord de hoogste norm is en blijft, ondanks een kerkorde.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 mei 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 27 mei 2023, 11:39
MGG schreef:

Daar ben ik het zeker mee eens, maar je verwijst naar de DKO. Niet naar de kerkorde van de GG.

De DKO (of welke andere kerkorde dan ook) is geen cafetaria waar naar believen iets gekozen kan worden. We zien in zusterkerken waar dat toe leidt.

Inhoudelijk zijn we het dus eens, maar een dat 'winkelen' in de DKO kan zowel linksom als rechtsom plaats vinden. Ik haakte dus aan bij je zin: Mijn punt was dat sommige mensen op dit forum de DKO selectief gebruiken. Als het gaat om een maximaal ambtstermijn, dan is de DKO belangrijk. Als het gaat om gezangen tijdens de eredienst, dan is de kerkorde opeens niet belangrijk
Klopt, omdat mijn punt is dat sommige de DKO selectief hanteren.
De DKO is inderdaad geen cafetaria. Daarom vind ik dat alleen een synode kan kiezen of onderdelen niet/anders gevolgd worden. Helaas zien we dat kerkenraden met minderheidsstandpunten regelmatig hun eigen gang gaan.

Ook eens met Valcke zijn bericht.
CvdW

Bericht door CvdW »

Als ik maar de praktijk kijk dan zitten o.a. bij GG ambtsdragers velen jaren in de bank en wordt de DKO niet gevolgd.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 27 mei 2023, 12:37 Als ik maar de praktijk kijk dan zitten o.a. bij GG ambtsdragers velen jaren in de bank en wordt de DKO niet gevolgd.
De GG volgt niet op elk punt de DKO zoals die in 1619 is vastgesteld. Zover ik weet doet niet een kerkverband dat.
https://www.gergeminfo.nl/publicaties/statuut-kerkorde
refo

Bericht door refo »

Erskinees schreef: 26 mei 2023, 17:15 Eerder schreef je: Calvijn was al tegen gezangen in de kerk. Dat is dus fout en dat mag je best toegeven. Natuurlijk had Calvijn wel een voorkeur. Gelukkig!
Mooi artikel over gezangen in het RD-magazine vandaag.
KB_

Bericht door KB_ »

Student P. Kleijer van de nrc is in juli in Holland en preekt dan in Wageninge, Stolwijk en Capelle ad Issel.
Wel interessant voor Nederlandse vacante gemeenten want het preken in het Engels gaat helaas erg moeilijk en is lastig te volgen voor de luisteraars.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Volgens mij moet er een flinke zak geld naar de theologische school overzee wanneer een student van het andere kerkverband beroepen wordt en dit aanneemt. Volgens mij is daar een regeling voor overeengekomen. Het is natuurlijk ook niet zo netjes om iemand weg te kapen.
GGotK

Bericht door GGotK »

KB_ schreef: 27 mei 2023, 19:16 Student P. Kleijer van de nrc is in juli in Holland en preekt dan in Wageninge, Stolwijk en Capelle ad Issel.
Wel interessant voor Nederlandse vacante gemeenten want het preken in het Engels gaat helaas erg moeilijk en is lastig te volgen voor de luisteraars.
Hoe komt het dat het Engels erg moeilijk gaat, hij is toch al een hele tijd uit Nederland? De keer dat ik hem heb gehoord (in Nederland) was het ook niet allemaal even makkelijk te volgen. Ik hoop toch wel dat hij voor de overzeese gemeenten bespaard mag blijven, ook gezien de nood aldaar.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef: 27 mei 2023, 19:35 De keer dat ik hem heb gehoord (in Nederland) was het ook niet allemaal even makkelijk te volgen.
Ik heb hem toen gehoord in Waardenburg. Ik vond het juist erg goed te volgen.

Hij gaat trouwens ook nog voor in een weekdienst, voor de GBS, in Barneveld-Centrum.

Overigens is hij volgende maand beroepbaar meen ik, dus de kans is aanzienlijk dat hij al een beroep aangenomen heeft voor hij in Nederland is.
Plaats reactie