Gereformeerde Gemeenten

ejvl

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: 26 mei 2023, 14:13
We leggen door de Psalmen de gemeente Gods Woord in de mond. Die woorden zijn Gods woorden. Er prachtige vrije liederen, maar die zien we toch liever niet in de eredienst. Dan is het einde zoek.
De psalmen zijn ook "vrij" vertaald natuurlijk. 1773, een mooie berijming maar die nogal eens erg vrij is, Gods woorden noemen, ik weet het niet. De onberijmde psalmen natuurlijk wel.
Reformer

Bericht door Reformer »

-DIA- schreef: 26 mei 2023, 14:13
Zita schreef: 26 mei 2023, 13:18 Is het ook verboden om in preken gezangen te citeren?
We leggen door de Psalmen de gemeente Gods Woord in de mond. Die woorden zijn Gods woorden.
Dan kunnen er heel wat psalmverzen uit '1773' niet (helemaal) meer gezongen worden, aangezien er in de berijming heel wat bijgekomen is dat niet in de onberijmde psalm staat.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef: 26 mei 2023, 13:42
Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 13:34
Zita schreef: 26 mei 2023, 13:18 Is het ook verboden om in preken gezangen te citeren?
Dat is wel een interessante ja. Hoe vaak dat wel niet gebeurt.
Nee, dat is niet verboden.
We hebben met elkaar afgesproken dat we in de erediensten psalmen zingen en de enige gezangen. Dat is ook voldoende.
Gezangen kunnen op zangavonden aan bod komen. Het is altijd mogelijk om in de buurt lid te worden van een koor.

Er zijn genoeg gezangen die geschikt zijn voor de eredienst. Maar we beginnen er gewoon niet aan omdat dan de eindeloze discussie losbarst welk gezang wel kan en welke niet.
Sterker nog: Calvijn was al tegen gezangen in de kerk. Ook de Dordtse Kerkorde spreekt al vanouds over het weren van gezangen uit de eredienst. Ook in de huidige vernieuwde kerkordes van o.a. de GG en GGiN is dit terug te vinden. Waarschijnlijk hebben andere kerkverbanden dit uit hun kerkorde ‘gesloopt’.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: 26 mei 2023, 14:57
We hebben met elkaar afgesproken dat we in de erediensten psalmen zingen en de enige gezangen. Dat is ook voldoende.
Gezangen kunnen op zangavonden aan bod komen. Het is altijd mogelijk om in de buurt lid te worden van een koor.

Er zijn genoeg gezangen die geschikt zijn voor de eredienst. Maar we beginnen er gewoon niet aan omdat dan de eindeloze discussie losbarst welk gezang wel kan en welke niet.
Sterker nog: Calvijn was al tegen gezangen in de kerk. Ook de Dordtse Kerkorde spreekt al vanouds over het weren van gezangen uit de eredienst. Ook in de huidige vernieuwde kerkordes van o.a. de GG en GGiN is dit terug te vinden. Waarschijnlijk hebben andere kerkverbanden dit uit hun kerkorde ‘gesloopt’.
Niet persé: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 951882692d
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 26 mei 2023, 13:03
MGG schreef: 26 mei 2023, 12:12
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:13
Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:12 In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Synodaal gezien is dat een overtreding. Dus dag mag niet.
Bijzonder gezien de dominee die toen voorging goed thuis is in het kerkrecht.
Bewust even over het randje gaan is ook een kunst. Verder is het leuk om te lezen wie er nu allemaal een punt van maken...;)
Dominees gaan daar natuurlijk niet over, dat beslist de kerkenraad. Je kunt hooguit weigeren om voor te gaan, maar dat is wel heel dramatisch.
DDD

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef: 26 mei 2023, 14:57

Calvijn was helemaal niet tegen gezangen in de eredienst. Zie de studie van ds. H. Hasper.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 14:31

Dus...een dominee kan ze wel citeren, maar de gemeente kan ze niet zingen? Ik zou zeggen, als je de Psalmen (waar ik het mee eens ben) zo geschikt vindt, dan is daar toch voldoende uit te citeren?
Nou laten we er alsjeblieft niet nóg een regel bij verzinnen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Inderdaad, zo moeilijk is het niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 14:01
Mistig schreef: 26 mei 2023, 13:47
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 13:46 Precies. En daarmee basta.
Dictator Jantje. :haha
Je vergeet wijsgeer Anker. :nananere
Ja jullie zijn gelukkig wel wakker hoor;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 15:11 [Niet persé: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 951882692d
Heb je het helemaal gelezen? :)
Want het liedboek bevatte voornamelijk psalmen, en de gezangen die opgenomen waren hebben we grotendeels nu nog achter in het psalmboek staan.

Verder ben ik het met deze conclusie van de schriiver niet eens:
“Op grond van dit alles moeten we concluderen dat Calvijn, toen hij helemaal opnieuw aan het zingen van de gemeente vorm moest geven, het eerst gedacht heeft aan het zingen van de Psalmen. Daarom is het beter te spreken over voorrang dan voorkeur voor de Psalmen bij Calvijn.”

Want even daarvoor zijn Calvijns eigen woorden:
“ Daarom, wanneer wij hier en daar zijn rondgegaan om te zoeken, zullen wij geen betere noch meer geschikte liederen vinden om te zmgen dan de Psalmen van David, welke de Heilige Geest hem heeft gedicteerd en gemaakt.”

Dat duidt mij toch veel meer op voorkeur dan voorrang.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Mistig schreef:
Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:38 Ik vermoed dat het gewoon ds. Harinck was die aanwezig was en een woord sprak. Het was viering kerstfeest voor de kinderen (op Tweede Kerstdag) en volgens mij niet echt een officiële eredienst.
Er zijn heel veel koren die Sela liederen zingen. Ook in de GG.
Een dominee die toevallig spreekt die avond heeft daar in principe niets mee te maken. Je kunt wel de kerkenraad, waar de koren onder vallen, er eventueel op aanspreken.

Maar ik moet vaak denken (bij een discussie over gezangen) aan wat ds. J.J. Tanis hier een keer over zei bij ons op de kansel, toen hij preekte over Efeze 5. Ook vers 19 kwam toen aan de orde.
Hij zei toen: "We moeten eerlijk zijn dat met gezangen en geestelijke liederen hier niet onze 150 berijmde psalmen worden bedoeld. Het gaat hier om aanbidding van de Schepper in gezangen. Dus niet zoals wij dat in de Gereformeerde Gemeenten doen. Maar meer dan dat. Breder. Laten we daar maar niet veroordelend over zijn naar anderen."
En hierna zei hij nog iets over Ds. Vroegindeweij, o.i.d.
Helaas is er hier in de GG ook weleens gedoe geweest van liederenkeuze op de koren (kinderkoor en gemengd koor), dat is dan wel weer jammer.

Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het is vooral jammer als koren menen te moeten putten uit omstreden bronnen. Er is genoeg voorhanden wat nimmer tot problemen leidt.
- Niet meer zo actief -
Job

Bericht door Job »

Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:12
DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.

Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.

"Mijn" Schild en "mijn" Verlosser...wat een verschil met mijn gemeente waar we toezongen: "Leer hen, o God van zaligheden," en dan de regel: "Gij zijt mijn God" veranderd in: "Weest Gij hun God".
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 26 mei 2023, 16:12 Het is vooral jammer als koren menen te moeten putten uit omstreden bronnen. Er is genoeg voorhanden wat nimmer tot problemen leidt.
Inderdaad.

Meestal wil men zich er met een handje klap vanaf maken.
Gelukkig dat de kerkenraad dan wijst dat de hand soms ook wel eens op de mond moet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 26 mei 2023, 16:12 Het is vooral jammer als koren menen te moeten putten uit omstreden bronnen. Er is genoeg voorhanden wat nimmer tot problemen leidt.
Zo zie je hoe je over één geheel anders kunt denken. Ik ben het hier helemaal mee eens. De kerkenraad heeft immers ook toe te zien op de zuiverheid in de leer. Dat geldt vanzelf ook voor wat er gezongen wordt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie