Als ik de studie van van der Knijff goed lees waren het in het uitgegeven ‘liederenboek’ van Calvijn maar enkele gezangen (minder dan de 12 die we nu kennen). De rest waren psalmen, wat men toen ook duidde als liederen. Dat en het citaat van Calvijn hierboven zeggen wat mij betreft genoeg. Calvijn was voorstander van het zingen van liederen in de eredienst, grotendeels psalmen, en een enkel gezang. En ik denk dat hij het zingen van gezangen niet gepromoot heeft:Zeeuw schreef: ↑26 mei 2023, 19:58Voorkeur is iets anders dan tegen. Ik heb het inderdaad helemaal gelezen.Simon0612 schreef: ↑26 mei 2023, 16:00Heb je het helemaal gelezen?Zeeuw schreef: ↑26 mei 2023, 15:11 [Niet persé: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 951882692d
Want het liedboek bevatte voornamelijk psalmen, en de gezangen die opgenomen waren hebben we grotendeels nu nog achter in het psalmboek staan.
Verder ben ik het met deze conclusie van de schriiver niet eens:
“Op grond van dit alles moeten we concluderen dat Calvijn, toen hij helemaal opnieuw aan het zingen van de gemeente vorm moest geven, het eerst gedacht heeft aan het zingen van de Psalmen. Daarom is het beter te spreken over voorrang dan voorkeur voor de Psalmen bij Calvijn.”
Want even daarvoor zijn Calvijns eigen woorden:
“ Daarom, wanneer wij hier en daar zijn rondgegaan om te zoeken, zullen wij geen betere noch meer geschikte liederen vinden om te zmgen dan de Psalmen van David, welke de Heilige Geest hem heeft gedicteerd en gemaakt.”
Dat duidt mij toch veel meer op voorkeur dan voorrang.
In de liedboeken die onder invloed van Calvijn voor de Franstalige gereformeerden in Straatsburg, Genève en diverse Franse steden verschijnen, ligt de nadruk sterk op de berijmde psalmen. Calvijn beargumenteert dat uitgangspunt uitvoerig in een ‘Brief aan de lezer’ in het kerkboekje La forme des prières et chants ecclésiastiques, dat in 1542 en 1543 in Genève verschijnt. Er zijn geen betere liederen te vinden om in de eredienst te zingen dan de psalmen van David, aldus Calvijn. Daarom is het zijn ideaal alle 150 psalmen in berijming aan de gemeente aan te bieden. Dat neemt niet weg dat in de diverse liedboeken die vanaf 1539 verschijnen ook altijd enkele gezangen aan de psalmen worden toegevoegd.