Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zou dit ook kunnen gelden voor de leespreken?
Er zijn voldoende preken van oudvaders, dus preken van hedendaagse predikanten schrappen.
Er zijn voldoende preken van oudvaders, dus preken van hedendaagse predikanten schrappen.
Maar dat zijn toch evengoed eigenwillige aanpassingen? In ieder geval geen 1773 meer.Job schreef: ↑26 mei 2023, 16:15"Mijn" Schild en "mijn" Verlosser...wat een verschil met mijn gemeente waar we toezongen: "Leer hen, o God van zaligheden," en dan de regel: "Gij zijt mijn God" veranderd in: "Weest Gij hun God".Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:12In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.
Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.
Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Ja, daar zouden ze dan ook misschien het met elkaar moeten hebben met de kerkenraad, dan zou het niet tot problemen leiden inderdaadMannetje schreef:Het is vooral jammer als koren menen te moeten putten uit omstreden bronnen. Er is genoeg voorhanden wat nimmer tot problemen leidt.
Nu ben ik ook geneigd wat scherper op jou posts te lettenJob schreef: ↑26 mei 2023, 16:15"Mijn" Schild en "mijn" Verlosser...wat een verschil met mijn gemeente waar we toezongen: "Leer hen, o God van zaligheden," en dan de regel: "Gij zijt mijn God" veranderd in: "Weest Gij hun God".Mauries06 schreef: ↑26 mei 2023, 11:12In Bodegraven bijvoorbeeld. In de dienst van het doen van openbare geloofsbelijdenis. Als laatste lied voor de zegen zongen ze Ik bouw op U.DDD schreef:Er zijn natuurlijk heel veel Gereformeerde Gemeenten waar gezangen worden gespeeld voor of na de kerkdienst. Een kleiner deel zingt bij bijzondere dagen een gezang voorafgaand of na afsluiting van de dienst.
Tijdens de dienst is een relatieve uitzondering, maar dat komt in de classis Utrecht wel voor inderdaad, in hoogst incidentele gevallen. In andere classes ook. Ik snap niet dat daar nu weer een punt van gemaakt moet worden.

Maar lees nu eens goed, die jongeren hadden BdG afgelegd!
Ook zo'n raar iets. Staan er soms een hele kring jongeren hun ja woord te geven, en in de toespraak wordt dan gezegd dat ds hoopt dat ze allen wederomgeboren worden.
Het zal niet het enige zijn geweest wat je niet goed hebt gedaan...ik zeg het met een knipoog;)Hendrikus schreef: ↑26 mei 2023, 14:06In mijn GG-tijd speelde ik eens "Alle roem is uitgesloten" na de dienst, omdat de dominee dat lied voortdurend citeerde in de preek.
Maar ík werd na afloop wel op het matje geroepen omdat ik een gezang had gespeeld. En dat mocht toch echt niet.
Tja, leg dat maar eens uit aan je kinderen![]()
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik moet nu denken aan het gezang, de stoker en de machinist...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Er tegen was zwart/wit, maar hij schreef wel:
“Er zijn geen betere liederen te vinden om in de eredienst te zingen dan de psalmen van David, aldus Calvijn.” Zie ook het proefschrift van van der Knijff die ook ingaat op de studie van Hasper.
Eerder schreef je: Calvijn was al tegen gezangen in de kerk. Dat is dus fout en dat mag je best toegeven. Natuurlijk had Calvijn wel een voorkeur. Gelukkig!
Ja ik dacht wel dat de meeste mensen me zouden snappen, maar je hebt een punt. Calvijn accepteerde enkele gezangen naast de psalmen (wat we nu ook nog doen). Daarnaast denk ik dat Calvijn iets had wat sterker was dan een voorkeur.
Wel mooi dat vervolgens iedereen dit punt oppakt, maar je niemand hoort over de Dordtse kerkorde. Die is er ook klip en klaar over.
-
Inderdaad de DKO lijkt alleen relevant als het gaat om hoelang ambstdragers mogen dienen.Simon0612 schreef: ↑26 mei 2023, 17:50Ja ik dacht wel dat de meeste mensen me zouden snappen, maar je hebt een punt. Calvijn accepteerde enkele gezangen naast de psalmen (wat we nu ook nog doen). Daarnaast denk ik dat Calvijn iets had wat sterker was dan een voorkeur.
Wel mooi dat vervolgens iedereen dit punt oppakt, maar je niemand hoort over de Dordtse kerkorde. Die is er ook klip en klaar over.
Moeten we ons echt zo druk maken wat er in andere gemeenten gebeurt? In de rechtse GG waar ik ben opgegroeid zongen we geregeld het Eigen geschrift Davids. Deze is niet door de DKO of de GG synode geaccepteerd. In Carterton zingen ze Psalters en in Randburg in het Afrikaans (andere berijmingen). Deze gemeenten vallen onder de Nederlandse GG maar die heeft deze berijmingen ook nooit synodaal getoetst. Laten we een beetje flexibel blijven binnen de GG! Alles lijkt al zo op elkaar en alles is al zo streng gereguleerd. Het gaat om bijzaken en bovendien om niemands eigen gemeente hier. Ik verbaas me er over dat andere classisgemeenten gebruiken van andere gemeenten gaan inbrengen op de classis.
Klopt

Klopt ookBezorgd schreef: ↑26 mei 2023, 16:50Nu ben ik ook geneigd wat scherper op jou posts te letten
Maar lees nu eens goed, die jongeren hadden BdG afgelegd!
Ook zo'n raar iets. Staan er soms een hele kring jongeren hun ja woord te geven, en in de toespraak wordt dan gezegd dat ds hoopt dat ze allen wederomgeboren worden.

https://cvandaag.nl/90149-gergem-houten ... iacip=trueMGG schreef: ↑26 mei 2023, 18:13Inderdaad de DKO lijkt alleen relevant als het gaat om hoelang ambstdragers mogen dienen.Simon0612 schreef: ↑26 mei 2023, 17:50Ja ik dacht wel dat de meeste mensen me zouden snappen, maar je hebt een punt. Calvijn accepteerde enkele gezangen naast de psalmen (wat we nu ook nog doen). Daarnaast denk ik dat Calvijn iets had wat sterker was dan een voorkeur.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Is dat wel het geval? Ik heb de Saambinder nog niet gelezen en nu ook niet bij de hand. Maar het kan natuurlijk ook een bezwaarde broeder uit Bodegraven zelf zijn.
Voorkeur is iets anders dan tegen. Ik heb het inderdaad helemaal gelezen.Simon0612 schreef: ↑26 mei 2023, 16:00Heb je het helemaal gelezen?Zeeuw schreef: ↑26 mei 2023, 15:11 [Niet persé: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 951882692d
Want het liedboek bevatte voornamelijk psalmen, en de gezangen die opgenomen waren hebben we grotendeels nu nog achter in het psalmboek staan.
Verder ben ik het met deze conclusie van de schriiver niet eens:
“Op grond van dit alles moeten we concluderen dat Calvijn, toen hij helemaal opnieuw aan het zingen van de gemeente vorm moest geven, het eerst gedacht heeft aan het zingen van de Psalmen. Daarom is het beter te spreken over voorrang dan voorkeur voor de Psalmen bij Calvijn.”
Want even daarvoor zijn Calvijns eigen woorden:
“ Daarom, wanneer wij hier en daar zijn rondgegaan om te zoeken, zullen wij geen betere noch meer geschikte liederen vinden om te zmgen dan de Psalmen van David, welke de Heilige Geest hem heeft gedicteerd en gemaakt.”
Dat duidt mij toch veel meer op voorkeur dan voorrang.