Gereformeerde Gemeenten

Bourdon16

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 26 mei 2023, 12:18
Bourdon16 schreef: 26 mei 2023, 11:48
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:14
-DIA- schreef: 26 mei 2023, 11:13

Zo begon het ook in de Gereformeerde Bond.
Precies.
Als je dan toch Psalmen wilt vervangen door liederen dan ook maar gelijk ook in de eredienst en niet als 'los' moment bij de voorzang.
Het nut van de voorzang is mij sowieso niet helder en wat mij betreft mag die afgeschaft worden.
Ik vind het zo'n vreemd fenomeen dat je een lied zingt uit een boekje, een minuut voordat de eredienst officieel begint, daarna leg je het weg want de inhoud is blijkbaar niet goed genoeg voor de eredienst.
Wat mij betreft houden we het gewoon bij de Psalmen, daar kan geen lied tegenop.
Daar mag de GB zich wat mij betreft wel wat meer voor inzetten.
Waarom? Ik ben juist heel blij met variatie in liederen. Bij ons ( ook GB) zingen we psalmen in diverse berijmingen. Ik zing graag OB, omdat ik daarmee ben opgegroeid. Mijn man en kinderen hebben daar niets mee en zingen liever NB of DNPS. Daarnaast zingen wij WK, OTH, JdH etc. Heel fijn.
Nou dat kan ik ook best begrijpen hoor. Mijn vrouw is er ook niet mee opgegroeid. De kinderen zijn nog klein en leren ze ook op school.
Ik vind het alleen onlogisch om liederen wel net voor of na de dienst toe te staan maar niet in de dienst.
Voor mijn gevoel is dat wat tegenstrijdig.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 26 mei 2023, 13:18 Is het ook verboden om in preken gezangen te citeren?
Dat is wel een interessante ja. Hoe vaak dat wel niet gebeurt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: 26 mei 2023, 13:34
Zita schreef: 26 mei 2023, 13:18 Is het ook verboden om in preken gezangen te citeren?
Nee, dat is niet verboden.
We hebben met elkaar afgesproken dat we in de erediensten psalmen zingen en de enige gezangen. Dat is ook voldoende.
Gezangen kunnen op zangavonden aan bod komen. Het is altijd mogelijk om in de buurt lid te worden van een koor.

Er zijn genoeg gezangen die geschikt zijn voor de eredienst. Maar we beginnen er gewoon niet aan omdat dan de eindeloze discussie losbarst welk gezang wel kan en welke niet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 26 mei 2023, 13:42
We hebben met elkaar afgesproken dat we in de erediensten psalmen zingen en de enige gezangen. Dat is ook voldoende.
Gezangen kunnen op zangavonden aan bod komen. Het is altijd mogelijk om in de buurt lid te worden van een koor.

Er zijn genoeg gezangen die geschikt zijn voor de eredienst. Maar we beginnen er gewoon niet aan omdat dan de eindeloze discussie losbarst welk gezang wel kan en welke niet.
Precies. En daarmee basta.
Mistig

Bericht door Mistig »

Mauries06 schreef: 26 mei 2023, 11:38 Ik vermoed dat het gewoon ds. Harinck was die aanwezig was en een woord sprak. Het was viering kerstfeest voor de kinderen (op Tweede Kerstdag) en volgens mij niet echt een officiële eredienst.
Er zijn heel veel koren die Sela liederen zingen. Ook in de GG.
Een dominee die toevallig spreekt die avond heeft daar in principe niets mee te maken. Je kunt wel de kerkenraad, waar de koren onder vallen, er eventueel op aanspreken.

Maar ik moet vaak denken (bij een discussie over gezangen) aan wat ds. J.J. Tanis hier een keer over zei bij ons op de kansel, toen hij preekte over Efeze 5. Ook vers 19 kwam toen aan de orde.
Hij zei toen: "We moeten eerlijk zijn dat met gezangen en geestelijke liederen hier niet onze 150 berijmde psalmen worden bedoeld. Het gaat hier om aanbidding van de Schepper in gezangen. Dus niet zoals wij dat in de Gereformeerde Gemeenten doen. Maar meer dan dat. Breder. Laten we daar maar niet veroordelend over zijn naar anderen."
En hierna zei hij nog iets over Ds. Vroegindeweij, o.i.d.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 13:46 Precies. En daarmee basta.
Dictator Jantje. :haha
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 26 mei 2023, 13:26
merel schreef: 26 mei 2023, 12:18
Bourdon16 schreef: 26 mei 2023, 11:48
GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 11:14 Precies.
Als je dan toch Psalmen wilt vervangen door liederen dan ook maar gelijk ook in de eredienst en niet als 'los' moment bij de voorzang.
Het nut van de voorzang is mij sowieso niet helder en wat mij betreft mag die afgeschaft worden.
Ik vind het zo'n vreemd fenomeen dat je een lied zingt uit een boekje, een minuut voordat de eredienst officieel begint, daarna leg je het weg want de inhoud is blijkbaar niet goed genoeg voor de eredienst.
Wat mij betreft houden we het gewoon bij de Psalmen, daar kan geen lied tegenop.
Daar mag de GB zich wat mij betreft wel wat meer voor inzetten.
Waarom? Ik ben juist heel blij met variatie in liederen. Bij ons ( ook GB) zingen we psalmen in diverse berijmingen. Ik zing graag OB, omdat ik daarmee ben opgegroeid. Mijn man en kinderen hebben daar niets mee en zingen liever NB of DNPS. Daarnaast zingen wij WK, OTH, JdH etc. Heel fijn.
Nou dat kan ik ook best begrijpen hoor. Mijn vrouw is er ook niet mee opgegroeid. De kinderen zijn nog klein en leren ze ook op school.
Ik vind het alleen onlogisch om liederen wel net voor of na de dienst toe te staan maar niet in de dienst.
Voor mijn gevoel is dat wat tegenstrijdig.
Dat ben ik helemaal met je eens.

Mijn man is er ook niet mee opgegroeid en onze kinderen leerden vooral opwekking op school. Ik ben blij dat recent binnen de kerkenraad gesproken is over de meerwaarde van psalmen, ook voor de jeugd. Alleen werd ook aangegeven dat de herkenning in taal er steeds minder was. Vandaar de verscheidenheid in berijmingen. De liturgie bestaat bij ons voor het merendeel nog uit psalmen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef: 26 mei 2023, 13:47
Je vergeet wijsgeer Anker. :nananere
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 26 mei 2023, 14:01
Mistig schreef: 26 mei 2023, 13:47
Je vergeet wijsgeer Anker. :nananere
:super
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

In mijn GG-tijd speelde ik eens "Alle roem is uitgesloten" na de dienst, omdat de dominee dat lied voortdurend citeerde in de preek.
Maar ík werd na afloop wel op het matje geroepen omdat ik een gezang had gespeeld. En dat mocht toch echt niet.
Tja, leg dat maar eens uit aan je kinderen :hum
~~Soli Deo Gloria~~
merel

Bericht door merel »

Hendrikus schreef: 26 mei 2023, 14:06
In mijn GG-tijd speelde ik eens "Alle roem is uitgesloten" na de dienst, omdat de dominee dat lied voortdurend citeerde in de preek.
Maar ík werd na afloop wel op het matje geroepen omdat ik een gezang had gespeeld. En dat mocht toch echt niet.
Tja, leg dat maar eens uit aan je kinderen :hum
Ongelooflijk! Waar maak je je druk om.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Altijd fijn, die meningen van de Hendrikussen en Merels als het om de GG gaat. Waar maak je je druk om. :yahoo
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Helemaal niet. Via een plaatsgenoot weten we hier allemaal dat ds. M. wel "alle roem is uitgesloten" citeerde. Dat is een puur Bijbels lied met niets uit ons en alles uit Hem. Zo worden veel vaker gezangen en gedichten geciteerd. Het gaat in principe om 'het vrije lied in de eredienst'. We leggen door de Psalmen de gemeente Gods Woord in de mond. Die woorden zijn Gods woorden. Er prachtige vrije liederen, maar die zien we toch liever niet in de eredienst. Dan is het einde zoek. In de Gereformeerde Kerken begon men heel voorzichtig met 19 gezangen toegevoegd 'achter de psalmen'. En waar eindigde dat? In het liedboek voor de kerken. Als je principieel grenzen stelt kan daar in ieder geval niet overheen. Ik zou zeggen schep dan ook geen precedent om eroverheen te gaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 26 mei 2023, 14:11 Altijd fijn, die meningen van de Hendrikussen en Merels als het om de GG gaat. Waar maak je je druk om. :yahoo
Dat maakt het forum 'veelkleurig', en H. ziet dit als veelkleurigheid. Maar voor de oorspronkelijke doelgroep, wat we reformatorisch noemden is dit een moeilijke zaak om te zien hoe we afglijden en dat wat ertegenin wordt gebracht blijkbaar niet meer landt. Men blijft bij eenmaal genomen punten. Of dat nu gezangen zingen betreft of het gebruik van andere Bijbelvertalingen. Ik ben wel van mening dat dit de cohesie onderling niet versterkt. Wij zijn minder één, en meer verdeeld.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 26 mei 2023, 13:42

Dus...een dominee kan ze wel citeren, maar de gemeente kan ze niet zingen? Ik zou zeggen, als je de Psalmen (waar ik het mee eens ben) zo geschikt vindt, dan is daar toch voldoende uit te citeren?
Plaats reactie