Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 06 apr 2023, 13:45
Bezorgd schreef: 06 apr 2023, 13:41 Een leidinggevende figuur binnen de GG (publieke GG functie en lid van div deputaten) zei het al jaren geleden eens tegen me.
Als je niet precies in het paadje meeloopt dan past men helaas altijd de beproefde GG "NIE" methode toe: Negeren, Isoleren, Elimineren.
En dan worden de rijen weer gesloten. "Probleem" opgelost
Dat is niet typisch voor de GG. Dat is typisch voor alle gesloten culturen, waarin mensen niet bereid zijn tot zelfreflectie of niet integer zijn. Met dat laatste bedoel ik onder andere dat mensen het op zich wel met de ander eens zijn, maar de uitdrukkingswijze onverstandig vinden en daarom maar hun mond houden. Dat is niet hoe Christus het leert.
Het verhaal dat in dit artikel beschreven wordt is een blauwdruk van vele GG ers die vragen stelde of opbouwende kritiek hadden op de prediking.

Overigens verbaast het me dat opeens ds Simons weer zo onder vuur ligt vanuit diverse predikanten binnen de GG.
Ik dacht dat we die periode al een aantal jaar geleden hadden gehad.
Maar goed, men weet ook wel dat er door heel veel GG leden preken van ds Simons beluisterd worden. Misschien schuurt dat.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 06 apr 2023, 13:44
GGotK schreef: 06 apr 2023, 13:42 Het is een artikel gebaseerd op verhalen van derden.

Bijvoorbeeld het volgende citaat:

Eén van de kritische luisteraars tijdens die lezing is mevrouw Heikoop. Diverse betrouwbare bronnen melden Cvandaag dat met name de suggestie van ds. Schot, dat collegapredikant ds. Simons de algemene verzoening zou preken, haar in het verkeerde keelgat schoot. Zij komt al een jaar lang wekelijks met haar drie Oekraïense gasten die bij haar in huis wonen onder het gehoor van ds. Simons in een speciale kerkdienst voor Oekraïners met een tolk.
Net als de Evangeliën, inderdaad. Wat wil je hiermee precies zeggen? In de mond van twee of drie getuigen heeft ieder woord bestaansrecht.
Die vergelijking is voor jouw rekening. Mevrouw Heikoop is, om wat voor reden dan ook, niet zelf aan het woord geweest. Ik begrijp dat het koren is op de molens van velen hier, maar enige voorzichtigheid lijkt mij meer op zijn plaats. De schreeuwerigheid van GGlid, ook weer over dit onderwerp, vind ik bijzonder stuitend, wetende dat dit waarschijnlijk nooit zal gaan veranderen.
Job

Bericht door Job »

Inmiddels ook kunnen lezen. Het spijt me maar ik vind het een weinig overtuigend artikel: te anoniem en teveel aannames. Hier kan ik geen chocola van maken. Maar triest is het wel natuurlijk, hoe dan ook. Doet de kerk geen goed.

Ook altijd jammer dat op basis van zulke wat ondoorwrochte artikelen andere gefrustreerden snel naar voren komen om hun punt weer even te willen maken van zie je wel: het ligt echt aan hullie, het is een patroon.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 06 apr 2023, 14:06 Inmiddels ook kunnen lezen. Het spijt me maar ik vind het een weinig overtuigend artikel: te anoniem en teveel aannames. Hier kan ik geen chocola van maken. Maar triest is het wel natuurlijk, hoe dan ook. Doet de kerk geen goed.

Ook altijd jammer dat op basis van zulke wat ondoorwrochte artikelen andere gefrustreerden snel naar voren komen om hun punt weer even te willen maken van zie je wel: het ligt echt aan hullie, het is een patroon.
Precies en dan wat standaard oneliners/punten naar voren brengen. Zelfs Wilders is regelmatig minder voorspelbaar dan de standaard kritiek.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Job schreef: 06 apr 2023, 14:06 Inmiddels ook kunnen lezen. Het spijt me maar ik vind het een weinig overtuigend artikel: te anoniem en teveel aannames. Hier kan ik geen chocola van maken. Maar triest is het wel natuurlijk, hoe dan ook. Doet de kerk geen goed.

+1
pierre27

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef: 06 apr 2023, 13:58
DDD schreef: 06 apr 2023, 13:44
GGotK schreef: 06 apr 2023, 13:42 Het is een artikel gebaseerd op verhalen van derden.

Bijvoorbeeld het volgende citaat:

Eén van de kritische luisteraars tijdens die lezing is mevrouw Heikoop. Diverse betrouwbare bronnen melden Cvandaag dat met name de suggestie van ds. Schot, dat collegapredikant ds. Simons de algemene verzoening zou preken, haar in het verkeerde keelgat schoot. Zij komt al een jaar lang wekelijks met haar drie Oekraïense gasten die bij haar in huis wonen onder het gehoor van ds. Simons in een speciale kerkdienst voor Oekraïners met een tolk.
Net als de Evangeliën, inderdaad. Wat wil je hiermee precies zeggen? In de mond van twee of drie getuigen heeft ieder woord bestaansrecht.
Die vergelijking is voor jouw rekening. Mevrouw Heikoop is, om wat voor reden dan ook, niet zelf aan het woord geweest. Ik begrijp dat het koren is op de molens van velen hier, maar enige voorzichtigheid lijkt mij meer op zijn plaats. De schreeuwerigheid van GGlid, ook weer over dit onderwerp, vind ik bijzonder stuitend, wetende dat dit waarschijnlijk nooit zal gaan veranderen.
Het blijft inderdaad een wonderlijk fenomeen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Wat een roddel en achterklap verhaal joh. Het lijkt de Story wel…je zal er maar aan meewerken. Kun je nu lekker in je handen wrijven: Yes we hebben refoland weer tuk..
GGG038

Bericht door GGG038 »

Het is prima dat ds. Schot het niet eens is met ds. Simons. Dat is ook geen probleem. Het is pas een probleem als ds. Verschuure vervolgens de presidente uit haar functie zet omdat haar opvattingen hem niet zinnen. Nu zegt hij, dat er nog iets anders is, maar ik heb eerlijk gezegd weinig redenen om dat te geloven.
[/quote]

Uit haar functie gezet?
'Mevrouw Heikoop heeft volgens diverse betrouwbare bronnen vervolgens de conclusie getrokken dat een vruchtbare samenwerking in het hoofdbestuur van de vrouwenbond niet langer mogelijk is' en “Uiteindelijk heeft zij zelf beslist om haar taak neer te leggen' en 'dat mevrouw Heikoop ons bestuur verlaten heeft'.

Als er dan zoveel waarde wordt gehecht aan een artikel met algemeenheden en aannames op basis van anoniemen bronnen, wel graag concluderen dat mevrouw Heikoop er niet uit gezet is.
GGG038

Bericht door GGG038 »

Simon0612 schreef: 06 apr 2023, 14:22 Wat een roddel en achterklap verhaal joh. Het lijkt de Story wel…je zal er maar aan meewerken. Kun je nu lekker in je handen wrijven: Yes we hebben refoland weer tuk..
Inderdaad hè
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 06 apr 2023, 13:15 Ik wil met jullie graag onderstaand artikel delen: https://cvandaag.nl/premium/95577-onrus ... gods-woord

Een droevige en verdrietige gang van zaken. Dit keer ben ik het niet met ds. Schot en ds. Verschuure eens. Ik hoop dat zij beiden tot inkeer komen en hun zonden belijden aan mevrouw Heikoop-Gorter en allen die door deze lezing en de gevolgen daarvan beschadigd zijn.
Interessant kijkje achter de schermen, zo. :super
Job

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 06 apr 2023, 13:57
DDD schreef: 06 apr 2023, 13:45
Bezorgd schreef: 06 apr 2023, 13:41 Een leidinggevende figuur binnen de GG (publieke GG functie en lid van div deputaten) zei het al jaren geleden eens tegen me.
Als je niet precies in het paadje meeloopt dan past men helaas altijd de beproefde GG "NIE" methode toe: Negeren, Isoleren, Elimineren.
En dan worden de rijen weer gesloten. "Probleem" opgelost
Dat is niet typisch voor de GG. Dat is typisch voor alle gesloten culturen, waarin mensen niet bereid zijn tot zelfreflectie of niet integer zijn. Met dat laatste bedoel ik onder andere dat mensen het op zich wel met de ander eens zijn, maar de uitdrukkingswijze onverstandig vinden en daarom maar hun mond houden. Dat is niet hoe Christus het leert.
Het verhaal dat in dit artikel beschreven wordt is een blauwdruk van vele GG ers die vragen stelde of opbouwende kritiek hadden op de prediking.
Ben jij er zelf één die zich miskend voelt, Bezorgd? Het begint me op te vallen dat je er als de kippen bij bent als de GG negatief in het nieuws komen om dat nieuws - no matter what - te onderstrepen.

Ik weet dat er veel fouten gemaakt worden in mijn kerkverband en ik trek mezelf dat aan. Maar om je gelijk te willen halen moet je je denk ik niet op het www begeven, daar zul je die voldoening niet krijgen.
MGG

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: 06 apr 2023, 14:22 Wat een roddel en achterklap verhaal joh. Het lijkt de Story wel…je zal er maar aan meewerken. Kun je nu lekker in je handen wrijven: Yes we hebben refoland weer tuk..
Lees jij die ;) ?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Bewijst maar weer eens dat een predikant geen voorzitter van een vrouwenbond zou moeten zijn. Is een vreemde constructie.

Of het artikel wel of niet waar is (ik vind het vrij vol staan met aannames): er is in de GG geen volwassen gesprekscultuur en er zijn weinig mogelijkheden om binnen de grenzen van Schrift en belijdenis wat verschillend te denken. Stel dat 10% van het artikel op waarheid berust, dan is dit wel weer het gevolg van het niet verschillend kunnen denken.
Job schreef: 06 apr 2023, 14:26 Ben jij er zelf één die zich miskend voelt, Bezorgd? Het begint me op te vallen dat je er als de kippen bij bent als de GG negatief in het nieuws komen om dat nieuws - no matter what - te onderstrepen.
Je bent er zelf vaak ook als de kippen bij om de GG in alles te verdedigen. Daarin ben ik het overigens inhoudelijk vaak met je eens, maar Bezorgd mag hier delen wat hij zelf wil, toch? Laten we dan niet zo naar elkaar wijzen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef: 06 apr 2023, 14:27
Lees jij die ;) ?
Nee, zie ze wel eens liggen bij boekhandels of supermarkten. Krijg er :deg neigingen van..
Job

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 06 apr 2023, 14:30 Bewijst maar weer eens dat een predikant geen voorzitter van een vrouwenbond zou moeten zijn. Is een vreemde constructie.

Of het artikel wel of niet waar is (ik vind het vrij vol staan met aannames): er is in de GG geen volwassen gesprekscultuur en er zijn weinig mogelijkheden om binnen de grenzen van Schrift en belijdenis wat verschillend te denken. Stel dat 10% van het artikel op waarheid berust, dan is dit wel weer het gevolg van het niet verschillend kunnen denken.
Job schreef: 06 apr 2023, 14:26 Ben jij er zelf één die zich miskend voelt, Bezorgd? Het begint me op te vallen dat je er als de kippen bij bent als de GG negatief in het nieuws komen om dat nieuws - no matter what - te onderstrepen.
Je bent er zelf vaak ook als de kippen bij om de GG in alles te verdedigen. Daarin ben ik het overigens inhoudelijk vaak met je eens, maar Bezorgd mag hier delen wat hij zelf wil, toch? Laten we dan niet zo naar elkaar wijzen.
Ja prima hoor. Ieder z'n ding.
Plaats reactie