Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat zal per streek ook wel verschillen in de GG denk ik. Ken een stel wat bijna drie jaar geleden getrouwd is, in Ede woont maar nog steeds in De Valk kerkt. En dat is ook geen probleem volgens mij.
Dat is ook nog relatief nieuw. Ik weet van diverse gezinnen waar in het verleden ( 20 jaar geleden) het lidmaatschap geweigerd is, omdat zij twee andere CGK kerken voorbij reden.huisman schreef: ↑07 mar 2023, 12:551. Mijn opmerking was ironisch bedoeld.Bruna schreef: ↑07 mar 2023, 11:36Gemeenten op korte afstand kunnen behoorlijk verschillen. Denk aan CGK Zierikzee en Kerkwerve. In de CGK wordt daar niet moeilijk over gedaan?huisman schreef: ↑07 mar 2023, 10:10MGG schreef: ↑07 mar 2023, 08:01
Vlissingen is een van de meest vooruitstrevende gemeente binnen de GG. Middelburg heeft vanouds een groep die als gemeente vooruitstrevende wil zijn en een groep die conservatief wil zijn. Het beroepsonderswerk was soms erg afwisselend (zie bijv 1987). 9 vd 10 keer heeft een overstap van/naar Vlissingen te maken met de inhoud van de (gelezen) preken en/of uiterlijke zaken.
Wordt gewoon lid van de CGK. Daar kennen we geen verschillen![]()
2. In de CGK kun je lid worden in de gemeente waar je je thuisvoelt. Wij dwingen mensen niet naar andere gemeente i.v.m. geografische grenzen.
Kerkenraden kunnen natuurlijk hun eigen regels hanteren. Toch is wat ik beschrijf verreweg het meest gebruikelijk. Komt ook omdat de liggingsverschillen vaak substantieel zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
De zwaardere gemeenten hebben de meeste kritiek, maar als er andersom uit lichte gemeenten mensen over willen komen, is het geen probleem.
Tsja, dan begrijp ik je opmerking...
[/quote]
De zwaardere gemeenten hebben de meeste kritiek, maar als er andersom uit lichte gemeenten mensen over willen komen, is het geen probleem.
[/quote]
Is dat zo? Niet standaard in elk geval.
Genemuiden ziet niet graag mensen naar Kampen vertrekken (tenzij ze verhuizen).
Maar ze hanteert dezelfde regel als mensen uit Kampen willen overkomen naar Genemuiden. Dat is dan ook enkel bij verhuizing mogelijk.
[/quote]
[/quote]
Is dat zo? Niet standaard in elk geval.
Genemuiden ziet niet graag mensen naar Kampen vertrekken (tenzij ze verhuizen).
Maar ze hanteert dezelfde regel als mensen uit Kampen willen overkomen naar Genemuiden. Dat is dan ook enkel bij verhuizing mogelijk.
-
- Verbannen
Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen op de regel.
Vraag is nu of dit een uitzondering is of dat het niet de regel is dat 'zwaardere' gemeenten de meeste kritiek hebben en het geen probleem vinden als er andersom mensen uit 'lichtere' gemeenten willen overkomen zoals jij stelt...
Meeuwen:
109 (2022) | 121 (2023) | +12
Ridderkerk-Slikkerveer:
584 (2022) | 588 (2023) | +4
Spijkenisse:
127 (2022) | 112 (2023) | -15
Terneuzen:
468 (2022) | 451 (2023) | -17
Urk:
645 (2022) | 654 (2023) | +9
Waarde:
833 (2022) | 839 (2023) | +6
109 (2022) | 121 (2023) | +12
Ridderkerk-Slikkerveer:
584 (2022) | 588 (2023) | +4
Spijkenisse:
127 (2022) | 112 (2023) | -15
Terneuzen:
468 (2022) | 451 (2023) | -17
Urk:
645 (2022) | 654 (2023) | +9
Waarde:
833 (2022) | 839 (2023) | +6
Mensen op dit forum zijn erg gericht op de Ger. Gem.
Als er 10 leden bij komen is er sprake van zegen. Als er 15 leden afgaan is er sprake van grote zorg. Direct komt men dan op de proppen met allerlei redenen waarom dit zo zou kunnen zijn. Nu de groei eruit lijkt kunnen we constateren dat het ledenaantal van de Ger. Gem. redelijk stabiel is. Als we de cijfers van gemeenten uit andere kerkverbanden ernaast zouden leggen zoals de PKN, HHK en CGK blijven de ledenaantallen in de Ger. Gem. als positief te duiden. Als we cijfers uit gemeenten in de andere kerkverbanden bekijken, zien we helaas grote dalingen.
In de PKN verdwijnt jaarlijks het gehele ledenaantal van de Ger. Gem. We kunnen niet zeggen dat in dit kerkverband een probleem zou zijn met het aanbod van genade. Het aanbod is zo ruim dat iedereen er wel bij lijkt te horen. Toch verlaten volksstammen onder dit ruime aanbod de kerk.
Waarom is er zo'n grote focus op de Ger. Gem. m.b.t. een aantal leden meer of minder per jaar?
Wellicht is het je dan ook opgevallen dat deze focus op de aantallen binnen de GG zich beperkt tot enkelen. Ik irriteer me nogal aan het opnoemen van deze rijtjes. Verder heb je gelijk met signaleren van dit wonderlijke fenomeen.Haggai schreef: ↑09 mar 2023, 02:30Mensen op dit forum zijn erg gericht op de Ger. Gem.
Als er 10 leden bij komen is er sprake van zegen. Als er 15 leden afgaan is er sprake van grote zorg. Direct komt men dan op de proppen met allerlei redenen waarom dit zo zou kunnen zijn. Nu de groei eruit lijkt kunnen we constateren dat het ledenaantal van de Ger. Gem. redelijk stabiel is. Als we de cijfers van gemeenten uit andere kerkverbanden ernaast zouden leggen zoals de PKN, HHK en CGK blijven de ledenaantallen in de Ger. Gem. als positief te duiden. Als we cijfers uit gemeenten in de andere kerkverbanden bekijken, zien we helaas grote dalingen.
In de PKN verdwijnt jaarlijks het gehele ledenaantal van de Ger. Gem. We kunnen niet zeggen dat in dit kerkverband een probleem zou zijn met het aanbod van genade. Het aanbod is zo ruim dat iedereen er wel bij lijkt te horen. Toch verlaten volksstammen onder dit ruime aanbod de kerk.
Waarom is er zo'n grote focus op de Ger. Gem. m.b.t. een aantal leden meer of minder per jaar?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Anderzijds is het natuurlijk niet verwonderlijk dat in het topic over de Gereformeerde Gemeenten gesproken wordt over de Gereformeerde Gemeenten.
- Niet meer zo actief -
Wat over de GG is te zeggen, is in feite wat we over alle kerken kunnen zeggen. Een afglijden en een 'vervleugelen'. Alleen de mens is zo vindingrijk dat hij het de 'kleurrijkdom van de kerk' gaat noemen. Afval spreekt men dan van van.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dit soort geneuzel zou verboden moeten worden hier.
Las zojuist dit artikel: Ds. Van Zetten over uitgave GG: We moeten weer echt gaan Bijbellezen
https://www.rd.nl/artikel/1012948-ds-va ... ijbellezen
Even los van de opmerkingen over de Statenvertaling, word ik hier toch wel echt blij van. Er moet echt meer uit het Woord gelezen worden. Dat zal tot grote zegen zijn voor de gemeenten.
Er is in onze gezindte toch ook wel een cultuur geweest van: 'we vertellen de mensen wel wat er in de Bijbel staat. Laat ze maar niet zelf te veel nadenken.'
Ik zie het ook om me heen met jongeren. Jongeren willen graag gewoon de Bijbel lezen. Gewoon Gods eigen Woord. Zeker als er verwarring is in de gemeenten.
https://www.rd.nl/artikel/1012948-ds-va ... ijbellezen
Even los van de opmerkingen over de Statenvertaling, word ik hier toch wel echt blij van. Er moet echt meer uit het Woord gelezen worden. Dat zal tot grote zegen zijn voor de gemeenten.
Er is in onze gezindte toch ook wel een cultuur geweest van: 'we vertellen de mensen wel wat er in de Bijbel staat. Laat ze maar niet zelf te veel nadenken.'
Ik zie het ook om me heen met jongeren. Jongeren willen graag gewoon de Bijbel lezen. Gewoon Gods eigen Woord. Zeker als er verwarring is in de gemeenten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)