Gereformeerde Gemeenten

Bruna

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef: 06 mar 2023, 07:21
Als gast hier schreef:Daarbij is er ook kerkelijk liggingsverschil tussen de (gereformeerde) gemeenten in de nabije omgeving,wat soms de keuze ook geeft aan te sluiten bij de gemeente waar ds.Pater dient.
Dit gaat niet makkelijk, er is tussen deze GG’s geen vrij grensverkeer.
Volgens mij wordt daar toch wel wat makkelijker mee omgegaan de laatste tijd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef: 06 mar 2023, 11:40
Als gast hier schreef:Daarbij is er ook kerkelijk liggingsverschil tussen de (gereformeerde) gemeenten in de nabije omgeving,wat soms de keuze ook geeft aan te sluiten bij de gemeente waar ds.Pater dient.
Zou kunnen, maar niet in Waardenburg. Ken een voorbeeld van iemand uit Waardenburg die vanwege uitwendige zaken naar zustergemeente Tricht-Geldermalsen wilde. Werd echter niet toegestaan.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef: 06 mar 2023, 13:01
Zou kunnen, maar niet in Waardenburg. Ken een voorbeeld van iemand uit Waardenburg die vanwege uitwendige zaken naar zustergemeente Tricht-Geldermalsen wilde. Werd echter niet toegestaan.
Als diegene naar Geldermalsen blijft gaan, zal hij/zij dan niet worden opgenomen op een gegeven moment?
Bauke

Bericht door Bauke »

Geytenbeekje schreef: 06 mar 2023, 14:32
Piet Puk schreef: 06 mar 2023, 13:01
Als diegene naar Geldermalsen blijft gaan, zal hij/zij dan niet worden opgenomen op een gegeven moment?
Zekers niet.
Hier in de buurt ging een gezin van de GG Gouda naar een andere GG terwijl ze in Gouda wonen.
Ze kregen een attestatie maar een bewijs van lidmaatschapschap mee.
De zotheid gekroond natuurlijk. Legio gingen hun al voor van uit de GGGouda maar die gingen naar de PKN. Dit gezin ging gewoon naar een andere GG.
Was niet toegestaan volgens kerkenraad Gouda.

Maar er is daar wel iemand die ouderling is in de GGGouda en in Moerkapelle woont. Dat kan dan weer wel.

Treurigheid ten top.
Bruna

Bericht door Bruna »

Misschien buiten de bebouwde kom? Soms woon je in een gemeente maar is de rijafstand naar een kerk in een andere plaats korter.
Of is dat hier niet het geval?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dan zijn we op Walcheren heel wat makkelijker. :D
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mar 2023, 15:15 Dan zijn we op Walcheren heel wat makkelijker. :D
Dus jij mag naar Westkapelle, begrijp ik?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Dan zijn we op Walcheren heel wat makkelijker. :D
Is er in Middelburg/Vissingen inmiddels wel vrij verkeer tussen de gemeenten?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
newton

Bericht door newton »

Bauke schreef: 06 mar 2023, 14:51
De zotheid gekroond natuurlijk. Legio gingen hun al voor van uit de GGGouda maar die gingen naar de PKN. Dit gezin ging gewoon naar een andere GG.
Was niet toegestaan volgens kerkenraad Gouda.
Dat begrijp ik hier ook niet. Er zijn hier handenvol mensen die kerken in een naburige GG, maar daar geen lid kunnen worden. De kerkenraden laten leden liever overgaan naar een ander kerkverband dan naar een andere gemeente binnen het eigen kerkverband.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Maanenschijn schreef: 06 mar 2023, 15:21
Ja hoor. Het had in het begin wat voeten in de aarde, vooral vanuit de kant van Middelburg-Centrum bezien, maar nu wordt het in ieder geval toegestaan. En andersom gebeurt het ook.
Piet Puk schreef: 06 mar 2023, 15:18
GerefGemeente-lid schreef: 06 mar 2023, 15:15 Dan zijn we op Walcheren heel wat makkelijker. :D
Dus jij mag naar Westkapelle, begrijp ik?
Nee. Op de dorpen ben je meestal wel aan de regels onderhevig. Tenzij je in een dorp woont op de grens, zoals Grijpskerke en Serooskerke bijvoorbeeld. Dan mag je kiezen. Al zijn er wel mensen die vroeger in een bepaalde gemeente kerkten en daar na hun verhuizing mochten blijven kerken.
JvW

Bericht door JvW »

Nee, dat is er uitdrukkelijk niet. In enkele gevallen is het uiteindelijk wel doorgegaan, maar dat is anders dan GerefGemeente-lid schetst.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
GerefGemeente-lid
Verbannen

JvW schreef: 06 mar 2023, 15:51
Nee, dat is er uitdrukkelijk niet. In enkele gevallen is het uiteindelijk wel doorgegaan, maar dat is anders dan GerefGemeente-lid schetst.
Vreemd. Ik hoorde van iemand die over ging naar Vlissingen en waarbij het geen enkel probleem was. En andersom gebeurt het ook. Ook dat is geen probleem.
MGG

Bericht door MGG »

Middelburg wil graag de kerkelijke grenzen (en volgens mij landelijke richtlijnen) volgen. Vlissingen heet (zover ik weet) iedereen welkom. Het gevolg was dat leden uit Middelburg wel lid konden worden in Vlissingen, maar andersom kon dit niet. De kerkenraad van Middelburg heeft een eenmalige uitzondering gemaakt voor een stuk of 5 huishoudens die al jaren in Middelburg kerken. (Persoonlijk vind ik dit een wijs besluit, omdat sommige van deze personen aangeven een Goddelijk recht te hebben op het avondmaal, maar het kerkelijke recht ontbrak.)

Bron. Algemeen bekende informatie en een familielid van een van de huishoudens.
refo

Bericht door refo »

Bruna schreef: 06 mar 2023, 15:02 Misschien buiten de bebouwde kom? Soms woon je in een gemeente maar is de rijafstand naar een kerk in een andere plaats korter.
Of is dat hier niet het geval?
Nee, zeker niet. Woont op loopafstand van de GG ter plaatse.
GerefGemeente-lid
Verbannen

MGG schreef: 06 mar 2023, 18:54 Middelburg wil graag de kerkelijke grenzen (en volgens mij landelijke richtlijnen) volgen. Vlissingen heet (zover ik weet) iedereen welkom. Het gevolg was dat leden uit Middelburg wel lid konden worden in Vlissingen, maar andersom kon dit niet. De kerkenraad van Middelburg heeft een eenmalige uitzondering gemaakt voor een stuk of 5 huishoudens die al jaren in Middelburg kerken. (Persoonlijk vind ik dit een wijs besluit, omdat sommige van deze personen aangeven een Goddelijk recht te hebben op het avondmaal, maar het kerkelijke recht ontbrak.)

Bron. Algemeen bekende informatie en een familielid van een van de huishoudens.
Het ging nu om mensen die vanuit Middelburg in Vlissingen kerken. En dat gaat niet om 5 huishoudens, dat weet jij ook heus wel.

Dat de kerkenraad van Centrum daar moeilijk over deed/doet is algemeen bekend, maar komt vooral ook vanwege bovenstaand voorbeeld. Daarmee hebben ze hun eigen beargumentatie in de voet geschoten.

Mijn meest recente informatie is dat je lid kunt worden in Vlissingen, als je dat wilt, en dat de attestatie dan vanzelf wel een keer bezorgd wordt (of op de deurmat valt). Misschien is dat gewijzigd beleid, n.a.v. de afgelopen tijd. Dat is natuurlijk ook goed mogelijk.
Plaats reactie