Gereformeerde Gemeenten

Delftenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

In de zuidvleugel van de Randstad gaat de discussie niet over of mensen die kennelijk op de grens van gemeente x of y wonen zich wel kerkrechtelijk bij de juiste gemeente gevoegd zijn.

Ter plaatse gaat het gesprek vooral of iemand zich überhaupt noch bij een gemeente aangesloten heeft.
Welke gemeente dat is vind ik minder belangrijk.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mar 2023, 20:54
MGG schreef: 06 mar 2023, 18:54 Middelburg wil graag de kerkelijke grenzen (en volgens mij landelijke richtlijnen) volgen. Vlissingen heet (zover ik weet) iedereen welkom. Het gevolg was dat leden uit Middelburg wel lid konden worden in Vlissingen, maar andersom kon dit niet. De kerkenraad van Middelburg heeft een eenmalige uitzondering gemaakt voor een stuk of 5 huishoudens die al jaren in Middelburg kerken. (Persoonlijk vind ik dit een wijs besluit, omdat sommige van deze personen aangeven een Goddelijk recht te hebben op het avondmaal, maar het kerkelijke recht ontbrak.)

Bron. Algemeen bekende informatie en een familielid van een van de huishoudens.
Het ging nu om mensen die vanuit Middelburg in Vlissingen kerken. En dat gaat niet om 5 huishoudens, dat weet jij ook heus wel.

Dat de kerkenraad van Centrum daar moeilijk over deed/doet is algemeen bekend, maar komt vooral ook vanwege bovenstaand voorbeeld. Daarmee hebben ze hun eigen beargumentatie in de voet geschoten.

Mijn meest recente informatie is dat je lid kunt worden in Vlissingen, als je dat wilt, en dat de attestatie dan vanzelf wel een keer bezorgd wordt (of op de deurmat valt). Misschien is dat gewijzigd beleid, n.a.v. de afgelopen tijd. Dat is natuurlijk ook goed mogelijk.
Klopt, andersom gaat het over de loop van de jaren om heel wat meer huishoudens.
Jouw opmerking 'andersom gebeurt het ook' kan je waarschijnlijk niet onderbouwen. Een keer is er een uitzondering gemaakt voor circa 5 huishoudens. De kerkenraad van Middelburg is nog steeds voor het handhaven van de grenzen. Dit staat los van het feit dat Vlissingen leden uit andere kerkelijke gebieden accepteert. Dit is al sinds jaar en dag hetzelfde verhaal.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 06 mar 2023, 22:30 Jouw opmerking 'andersom gebeurt het ook' kan je waarschijnlijk niet onderbouwen. Een keer is er een uitzondering gemaakt voor circa 5 huishoudens.
Ja hoor, ik kan dat wel degelijk onderbouwen. Het probleem is alleen dat, vanuit de zienswijze die de kerkenraad van Middelburg-Centrum heeft, het niet zo slim is geweest om in die specifieke gevallen een uitzondering te maken. Als ze dat namelijk niet hadden gedaan, was de argumentatie om de kerkgrenzen vast te houden, veel sterker geweest.
MGG schreef: 06 mar 2023, 22:30 De kerkenraad van Middelburg is nog steeds voor het handhaven van de grenzen.
Dat kan in theorie wel zo zijn, en dat geloof ik ook wel, maar de praktijk leert dat het in een aanzienlijk aantal gevallen toch echt anders ligt. En dat is dus deels de eigen schuld. Als jij in specifieke zaken uitzonderingen maakt, terwijl je anderzijds een tegenovergestelde mening verkondigt, is dat op zijn zachts gezegd zeer merkwaardig en zeer tegenstrijdig. Je meet met twee maten en hoe het jouzelf het beste uitkomt. Het is voor degenen die nu lid worden of de afgelopen tijd lid werden in Vlissingen in ieder geval een terecht argument geweest om de kerkenraad monddood te maken. En dat begrijp ik heel goed.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 06 mar 2023, 22:41
MGG schreef: 06 mar 2023, 22:30 Jouw opmerking 'andersom gebeurt het ook' kan je waarschijnlijk niet onderbouwen. Een keer is er een uitzondering gemaakt voor circa 5 huishoudens.
Ja hoor, ik kan dat wel degelijk onderbouwen. Het probleem is alleen dat, vanuit de zienswijze die de kerkenraad van Middelburg-Centrum heeft, het niet zo slim is geweest om in die specifieke gevallen een uitzondering te maken. Als ze dat namelijk niet hadden gedaan, was de argumentatie om de kerkgrenzen vast te houden, veel sterker geweest.
MGG schreef: 06 mar 2023, 22:30 De kerkenraad van Middelburg is nog steeds voor het handhaven van de grenzen.
Dat kan in theorie wel zo zijn, en dat geloof ik ook wel, maar de praktijk leert dat het in een aanzienlijk aantal gevallen toch echt anders ligt. En dat is dus deels de eigen schuld. Als jij in specifieke zaken uitzonderingen maakt, terwijl je anderzijds een tegenovergestelde mening verkondigt, is dat op zijn zachts gezegd zeer merkwaardig en zeer tegenstrijdig. Je meet met twee maten en hoe het jouzelf het beste uitkomt. Het is voor degenen die nu lid worden of de afgelopen tijd lid werden in Vlissingen in ieder geval een terecht argument geweest om de kerkenraad monddood te maken. En dat begrijp ik heel goed.
1. Noem maar in welke Gomarus een mutatie staat van Vlissingen naar Middelburg.
2. In onderling overleg eenmalig een uitzondering maken voor bestaande situaties die soms al tientallen jaren zo zijn, maakt je uitgangspunt in mijn ogen niet zwakker.
3. Al sinds jaar en dag kunnen mensen van Middelburg (en andere gemeente) over naar Vlissingen. De kerkenraad van Middelburg kan hier niks aan doen, omdat Vlissingen de leden accepteert. Deze situatie is niet veranderd door de eenmalige uitzondering van Middelburg.

Ps. Jij kan ook je attestatie of lidmaatschap opvragen en deze inleveren bij Vlissingen ;). Je kan ook proberen of Aagtekerke net zo soepel is met de grenzen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 06 mar 2023, 22:55 1. Noem maar in welke Gomarus een mutatie staat van Vlissingen naar Middelburg.
Geen idee. Ds. Vreugdenhil diende toen nog in Vlissingen, denk ik.
MGG schreef: 06 mar 2023, 22:55 2. In onderling overleg eenmalig een uitzondering maken voor bestaande situaties die soms al tientallen jaren zo zijn, maakt je uitgangspunt in mijn ogen niet zwakker.
Jawel. Er is een tijd geweest waarin de kerkenraad van Middelburg-Centrum geen attestatie wilde geven en in discussie ging. Toen is mijn argumentatie van hierboven gebruikt (dat speelde toen net ook gelijktijdig!). Er is toen letterlijk gezegd: "Als die en die naar Middelburg-Centrum mogen, waarom mogen wij dan niet naar Vlissingen?"
MGG schreef: 06 mar 2023, 22:55 3. Al sinds jaar en dag kunnen mensen van Middelburg (en andere gemeente) over naar Vlissingen. De kerkenraad van Middelburg kan hier niks aan doen, omdat Vlissingen de leden accepteert. Deze situatie is niet veranderd door de eenmalige uitzondering van Middelburg.
Dat zal best kloppen, maar doet aan bovenstaande discussie niets af.
MGG schreef: 06 mar 2023, 22:55 Ps. Jij kan ook je attestatie of lidmaatschap opvragen en deze inleveren bij Vlissingen . Je kan ook proberen of Aagtekerke net zo soepel is met de grenzen.
Ik zie niet in waarom je vanuit mijn gemeente lid zou worden in Vlissingen. De laatste zin is niet aan de orde, want ik behoor kerkelijk in de plaats waar ik woon, is mijn stellige overtuiging. Alleen als ik zou verhuizen, zou dit gerechtvaardigd zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

Om welke reden wil iemand vanuit Middelburg-Centrum naar Vlissingen en andersom?
Is er een leerverschil? Of gaat het uitsluitend om uiterlijke dingen?
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 07 mar 2023, 07:01 Om welke reden wil iemand vanuit Middelburg-Centrum naar Vlissingen en andersom?
Vlissingen is een van de meest vooruitstrevende gemeente binnen de GG. Middelburg heeft vanouds een groep die als gemeente vooruitstrevende wil zijn en een groep die conservatief wil zijn. Het beroepsonderswerk was soms erg afwisselend (zie bijv 1987). 9 vd 10 keer heeft een overstap van/naar Vlissingen te maken met de inhoud van de (gelezen) preken en/of uiterlijke zaken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 07 mar 2023, 08:01
CvdW schreef: 07 mar 2023, 07:01 Om welke reden wil iemand vanuit Middelburg-Centrum naar Vlissingen en andersom?
Vlissingen is een van de meest vooruitstrevende gemeente binnen de GG. Middelburg heeft vanouds een groep die als gemeente vooruitstrevende wil zijn en een groep die conservatief wil zijn. Het beroepsonderswerk was soms erg afwisselend (zie bijv 1987). 9 vd 10 keer heeft een overstap van/naar Vlissingen te maken met de inhoud van de (gelezen) preken en/of uiterlijke zaken.
We hebben kennissen die eens van een gemeente verhuisden en kerkelijk onder Vlissingen zouden vallen. Ze er ook wel lid geworden maar konden moeilijk wennen aan de prediking daar. Ze kwamen toen vanuit een gemeente waar in die tijd ds. Venema stond. Dat vonden ze eigenlijk een hele 'schok'.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

Als het dus om de (gelezen) preken gaat dan is het van belang om dit verder te onderzoeken. Dit heeft dan met de leer te maken.
Als ik kijk wie er predikant zijn geweest in Vlissingen ds. Snoep, ds. Paul, ds. Vreugdenhil, ds. Kattenberg, ds. Vreugdenhil, ds. Baan.
En in Middelburg-Centrum: ds. van Oordt, ds. Verhagen, ds. L. Rijksen, ds. Hage, ds. Zijderveld, ds. Venema, ds. van Stuijvenberg, ds. Tanis, ds. de Heer.
En in Middelburg-Zuid: ds. Rietdijk, ds. van Gelder, ds. Tanis, ds. Boersma.
Ik begrijp dat iedere predikant zijn eigen gaven heeft, maar als er zo'n verschil is tussen twee plaatsen dan begrijp ik dat op een GS wordt gezegd dat eerst intern zaken opgelost dienen te worden.
Het is ook goed om te kijken of grenzen van kerkelijke gemeenten nog wel juist zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Wordt gewoon lid van de CGK. Daar kennen we geen verschillen :humhihi
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bauke

Bericht door Bauke »

Bruna schreef: 06 mar 2023, 15:02 Misschien buiten de bebouwde kom? Soms woon je in een gemeente maar is de rijafstand naar een kerk in een andere plaats korter.
Of is dat hier niet het geval?
:D zou je denken ja.
Maar die ouderling zou met 13 minuten lopen bij de GG Moerkapelle kunnen zijn en 2 uur lopen bij de GG Gouda. :bobo
Bruna

Bericht door Bruna »

Bauke schreef: 07 mar 2023, 11:14
Bruna schreef: 06 mar 2023, 15:02 Misschien buiten de bebouwde kom? Soms woon je in een gemeente maar is de rijafstand naar een kerk in een andere plaats korter.
Of is dat hier niet het geval?
:D zou je denken ja.
Maar die ouderling zou met 13 minuten lopen bij de GG Moerkapelle kunnen zijn en 2 uur lopen bij de GG Gouda. :bobo
Tsja, dan begrijp ik je opmerking...
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bruna

Bericht door Bruna »

huisman schreef: 07 mar 2023, 10:10

Gemeenten op korte afstand kunnen behoorlijk verschillen. Denk aan CGK Zierikzee en Kerkwerve. In de CGK wordt daar niet moeilijk over gedaan?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bruna schreef: 07 mar 2023, 11:36

Gemeenten op korte afstand kunnen behoorlijk verschillen. Denk aan CGK Zierikzee en Kerkwerve. In de CGK wordt daar niet moeilijk over gedaan?
Of dichter bij huis, 2 gemeenten in Veenendaal en 1 gemeente in Renswoude..tamelijk divers
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
huisman

Bericht door huisman »

Bruna schreef: 07 mar 2023, 11:36

1. Mijn opmerking was ironisch bedoeld.
2. In de CGK kun je lid worden in de gemeente waar je je thuisvoelt. Wij dwingen mensen niet naar andere gemeente i.v.m. geografische grenzen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie