Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 18 jul 2023, 17:19
rian schreef: 18 jul 2023, 14:51
Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 19:19
DDD schreef: 17 jul 2023, 18:57 Nou, daar lijkt me niets mis mee. Een dominee mag best een beetje eigenwijs zijn. Het gaat hier ook om de kern van hun roeping, bovendien.

Ik vind het niet zo'n best teken als een dominee op zondag maar twee keer preekt, hoewel er altijd gezondheids- of gezinsredenen kunnen zijn voor zoiets.
Ik pleit er voor dat predikanten, uitzonderingen daargelaten, 2x preken op een zondag. Het is nergens voor nodig om op de zondag rond te karren. Een voor mij acceptabel compromis zou zijn om uitsluitend een 3e beurt in de eigen classis te vervullen.
Als je al jaren een dominee hebt is dat wel vrij makkelijk gezegd.
Als in een vacante gemeente zondag aan zondag tweemaal leesdienst is, ben je maar wat blij dat er ook dominees zijn die een keer komen preken, en dus een derde beurt vervullen.
Prima. Zolang er dan maar geen jaarlijks commentaar is op het aantal aangenomen studenten. Door al het gecross op zondag is de nood niet bar hoog.
Gecross come on...

Het aantal leesdiensten is nog steeds aanzienlijk. Zeker in afgelegen gemeente die geen pastorie hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Juist. Ik pleit ervoor dat predikanten bijv. een zondag in Noord-Holland doorbrengen. Gebeurt wel iets meer dan voorheen.

Er zijn gemeenten in het centrum van de biblebelt die soms even vacant zijn maar nauwelijks leesdiensten hebben. Ik vind dat beschamend.

De gemeente van rian heeft tot DV 1 januari 2024 4 zondagen leesdienst. Verder 1 of 2x een dominee per zondag.

De gemeente van Den Helder heeft 7 zondagen 1 of 2x een dominee tot D.V. 1 januari 2024. Er zijn dit jaar nog 23 zondagen te gaan.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 18 jul 2023, 17:29 Juist. Ik pleit ervoor dat predikanten bijv. een zondag in Noord-Holland doorbrengen. Gebeurt wel iets meer dan voorheen.

Er zijn gemeenten in het centrum van de biblebelt die soms even vacant zijn maar nauwelijks leesdiensten hebben. Ik vind dat beschamend.

De gemeente van rian heeft tot DV 1 januari 2024 4 zondagen leesdienst. Verder 1 of 2x een dominee per zondag.

De gemeente van Den Helder heeft 7 zondagen 1 of 2x een dominee tot D.V. 1 januari 2024. Er zijn dit jaar nog 23 zondagen te gaan.
Dominee of student*

De studenten moeten alle gemeente een keer langs dus de vraag is of je die preekbeurten mee moet rekenen. Het is logisch, maar tegelijkertijd jammer dat de gemeente in Noord-Holland zo weinig een dominee hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Dat is pietluttig en heft elkaar op. Stolwijk en Den Helder krijgen evenveel studenten.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 18 jul 2023, 17:41 Dat is pietluttig en heft elkaar op. Stolwijk en Den Helder krijgen evenveel studenten.
Stolwijk had een deel van die preekbeurten gevuld kunnen krijgen met predikanten. Den Helder heeft dankzij de studenten nog af en een voorganger. Zonder studenten was het aantal percentage leesdiensten nog veel hoger.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... erk-bouwen

Deze gemeente telt nog maar 99 leden. Ik vraag me dan toch af of er echt geen bestaand kerkgebouw of zaaltje kon worden overgenomen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6733
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef: 18 jul 2023, 19:47 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... erk-bouwen

Deze gemeente telt nog maar 99 leden. Ik vraag me dan toch af of er echt geen bestaand kerkgebouw of zaaltje kon worden overgenomen.
Geloof je werkelijk niet dat men alle opties zorgvuldig heeft afgewogen?
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Silo schreef: 18 jul 2023, 19:47 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... erk-bouwen

Deze gemeente telt nog maar 99 leden. Ik vraag me dan toch af of er echt geen bestaand kerkgebouw of zaaltje kon worden overgenomen.
De kerk of een stichting heeft het gebouw van de voormalige GG school nog in bezit. Het ligt alleen niet centraal. In een gelovig land als Zuid-Afrika lijkt het mij lastig om een kerk aan te kopen die een stuk centraler staat. De bouwkosten zijn daar lager, dus waarom zou je een bestaande zaal (wederom vind die maar) ombouwen tot kerk?

Waarom zou je niet nieuwbouwen?
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Al even zonder predikant? Valt mee hoor - slechts 2 jaar en 3 weken. Dat zal geen invloed gehad hebben.
Je doet het overkomen alsof je van de hoed en de rand weet maar je reactie is vrij stigmatiserend en wijs ik liever terug naar de bespreking eerder hiervan waarbij wel de juiste feiten genoemd werden.
[/quote]

Maar 2 jaar en 3 weken voelt voor sommige gemeentes als jaren.
Hebben jullie ooit een gastpredikant gehad die elders ook een dienst vervulde die zondag?
[/quote]

Een aantal gastpredikanten deed dit wel, maar niet veel.
Veel hebben hier een weekend gelogeerd en andere dingen gedaan zoals gezelschap houden, avond naar de JV, preekbespreking, enz.

Ds. Hogchem deed in Genemuiden geen derde dienst. Maar als hij een vrije zondag had en elders was deed hij dat wel.
We moeten iedereen maar een beetje vrij laten.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Ad Anker schreef: 18 jul 2023, 17:29 Juist. Ik pleit ervoor dat predikanten bijv. een zondag in Noord-Holland doorbrengen. Gebeurt wel iets meer dan voorheen.

Er zijn gemeenten in het centrum van de biblebelt die soms even vacant zijn maar nauwelijks leesdiensten hebben. Ik vind dat beschamend.

De gemeente van rian heeft tot DV 1 januari 2024 4 zondagen leesdienst. Verder 1 of 2x een dominee per zondag.

De gemeente van Den Helder heeft 7 zondagen 1 of 2x een dominee tot D.V. 1 januari 2024. Er zijn dit jaar nog 23 zondagen te gaan.
Het gaat me er niet om in mijn gemeente. Want daar hebben we inderdaad zeker niet te klagen.
Maar ik heb jaren in een andere hele kleine gemeente gezeten. En daar was het echt zondag aan zondag leesdienst. En waren we heel erg blij als we eens een dominee of student hadden.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Zuidab
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2022, 03:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zuidab »

MichelT schreef: 10 jul 2023, 23:12
claus schreef: 08 jul 2023, 17:00 Wie weet van kand. J.M. Evers en kand. J.J. Hoogerbrug, die gisteren geslaagd zijn voor hun classikaal examen, de data van bevestiging en intrede al?
Brijdel 06-09
Hoogerbrug 20-09
Evers 27-09

Vandaag deed kand. Kleijer classis examen.
Bevestiging (door ds. A.H. Verhoef) en intrede 16-08
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Eigenlijk gek, die classicale examens.
Stamt uit een ver verleden, toen de benoeming/aanstelling heel anders ging dan via een curatorium.

Door het aannemen door een curatorium, het opleiden in vier jaar, het twee jaar proponeren en de examens op de theologische school weet iedereen toch dat de man geschikt is?
Dat was begin 17e eeuw anders, toen was een peremptoir examen logisch omdat de aanstellingsprocedures onduidelijker waren.

Je ziet ook dat de afgelegde examens altijd met een summa cum laude wordt afgerond.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Dat het een bijeenkomst is waar ook leden bij mogen zijn is wel mooi. Een soort 'openbaar' examen. Verder geschiedt alles achter gesloten deuren.

Ik geloof ook niet dat je er voor kunt zakken.
MGG
Berichten: 3667
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ad Anker schreef: 20 jul 2023, 10:05 Dat het een bijeenkomst is waar ook leden bij mogen zijn is wel mooi. Een soort 'openbaar' examen. Verder geschiedt alles achter gesloten deuren.

Ik geloof ook niet dat je er voor kunt zakken.
Dat kan wel. Het zou alleen zeer bijzonder zijn als een classis een student laat zakken. Als zijn kennis of de proefpreek niet bevalt, dan is laten zakken een mogelijkheid. Net als dat de dienstdoende ouderling kan weigeren om de dominee na de dienst een hand te geven. Gelukkig gebeurt zoiets niet of nauwelijks.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: 20 jul 2023, 10:05 Dat het een bijeenkomst is waar ook leden bij mogen zijn is wel mooi. Een soort 'openbaar' examen. Verder geschiedt alles achter gesloten deuren.

Ik geloof ook niet dat je er voor kunt zakken.
Alleen mansleden. En een livestream is er ook niet. Dus heel openbaar vind ik het niet.

Wat mij betreft zou het z.s.m. afgeschaft kunnen worden. Het zorgt voor onnodige spanning bij de kandidaten en kost veel tijd voor de docenten en alle classis afgevaardigden. Wel lijkt een bepaalde classis bijeenkomst mij goed zodat de kandidaat kan kennismaken met de classis.
Plaats reactie