Tuurlijk, maar als je graag andere muziek speelt dan gewenst dan is dat lastig te aanvaarden.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik hoop dat de meeste organisten wél iets anders dan psalmen mogen spelen. Er zijn ontzettend veel prachtige gezangen, met teksten die zó mooi aan kunnen sluiten bij de preek! Het is erg jammer als de organist de boodschap van die gezangen niet mee mag geven aan de gemeenteleden.Henk J schreef: ↑07 jul 2023, 13:17Tja, maar als de organist voor, tijdens en na de dienst alleen maar psalmen mag spelen dan zijn de mogelijkheden om Bach te spelen wel erg beperkt hoor.GG-er schreef: ↑07 jul 2023, 12:20 Onbekend maakt onbemind. Bach heeft prachtige muziek geschreven, die prima bruikbaar is in de kerkdienst, bijv als voorspel tijdens het collecteren. Dat gebeurt gelukkig regelmatig. Als mensen dat niet herkennen als muziek van Bach, vinden ze het prachtig. Maar als ze horen dat het van Bach is, vinden ze het verkeerd.
Tenminste, dat geldt voor sommige mensen. In onze gemeente kan men een mooi stukje Bach gelukkig wel waarderen. SDG!
Ik luister vaak naar wat de organist speelt na de dienst. Ik kan het erg waarderen als hij laat merken dat hij goed geluisterd heeft en er een prachtig stukje muziek bij gezocht heeft. Daarbij maakt het mij niet uit of het een psalm of een gezang is.
Het gebeurt regelmatig dat gastpredikanten tijdens de dienst nog iets zeggen over het gezang dat de organist voor de dienst speelde. En ik hoor ook wel eens dat predikanten na de dienst in de consistorie hun waardering uitspreken voor het lied dat de organist speelt.
Gelukkig zijn er zulke prachtige gezangen!
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Je kunt aan van alles denken. Maar dat heeft er alleen niets mee te maken.
Ergens toch wel anders zou het niet in de gedachte opkomen.
Ach, een zoet en lievig stukje. Een opsteker voor een lieve broeder, een vertrouwd koesteren van een geliefde oudvader. Let op: alleen vanwege het vragenboekje. Ik zie geen vurig pleidooi voor het opnieuw laten lezen van Hellenbroeks preken op de GG-kansels, zoals vader Brons dat plachtte te doen. Ik durf te beweren dat dit nauwelijks gebeurt. Met wat inspanning van de ouderling zijn de preken uit de opnieuw uitgegeven Kruistriomf prima te lezen. Ook heeft het smytegeltfonds preken herschreven. Het is tegelijk een pleidooi voor een gedegen Schriftuitleg en een zakelijke, bevindelijke toepassing die Hellenbroek eigen is. Bevinding is geen stelsel, maar komt op uit het Woord.HHR schreef: ↑06 jul 2023, 21:29Viel mij ook op. Die heeft er ook geen serie over geschreven in de SB.Mistig schreef: ↑06 jul 2023, 19:16Zeker. Heel anders dan toen bij dr. G.J. Baan. Maar dit is een prachtige bijdrage.DDD schreef: ↑06 jul 2023, 16:26 Wat een mooie bijdrage:
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -apeldoorn
Klonk de ruimte van Hellenbroeks preken maar van elke kansel.Ad Anker schreef: ↑08 jul 2023, 08:13Ach, een zoet en lievig stukje. Een opsteker voor een lieve broeder, een vertrouwd koesteren van een geliefde oudvader. Let op: alleen vanwege het vragenboekje. Ik zie geen vurig pleidooi voor het opnieuw laten lezen van Hellenbroeks preken op de GG-kansels, zoals vader Brons dat plachtte te doen. Ik durf te beweren dat dit nauwelijks gebeurt. Met wat inspanning van de ouderling zijn de preken uit de opnieuw uitgegeven Kruistriomf prima te lezen. Ook heeft het smytegeltfonds preken herschreven. Het is tegelijk een pleidooi voor een gedegen Schriftuitleg en een zakelijke, bevindelijke toepassing die Hellenbroek eigen is. Bevinding is geen stelsel, maar komt op uit het Woord.HHR schreef: ↑06 jul 2023, 21:29Viel mij ook op. Die heeft er ook geen serie over geschreven in de SB.Mistig schreef: ↑06 jul 2023, 19:16Zeker. Heel anders dan toen bij dr. G.J. Baan. Maar dit is een prachtige bijdrage.DDD schreef: ↑06 jul 2023, 16:26 Wat een mooie bijdrage:
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -apeldoorn
-
Klopt. Heb z’n keurstoffen gelezen. Zeer goede kost!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wie weet van kand. J.M. Evers en kand. J.J. Hoogerbrug, die gisteren geslaagd zijn voor hun classikaal examen, de data van bevestiging en intrede al?
Zie https://www.kerktijden.nl/gemeente/223/ ... n%20IJssel
Dus kandidaat Hoogerbrug zal ergens rond 19-20-21 september worden bevestigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Altijd woensdagen toch?
Gelukkig heeft september 2027 5 woensdagen.
Brijdel?
Aangezien ik van de poster niet meteen een rectificatie verwacht, zal ik maar zeggen dat we kand. Brijder niet zomaar zijn mond kunnen breidelen, hier dan de juiste naam: kand. A.E. Brijder.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Auto correctie denk ..-DIA- schreef: ↑11 jul 2023, 10:44Brijdel?
Aangezien ik van de poster niet meteen een rectificatie verwacht, zal ik maar zeggen dat we kand. Brijder niet zomaar zijn mond kunnen breidelen, hier dan de juiste naam: kand. A.E. Brijder.