Gereformeerde Gemeenten

Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Eens met DDD, het is heel goed als een dominee in de gelegenheid is om op meerdere plekken het Woord te verkondigen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een dominee met jonge kinderen ervoor kiest af en toe in de middag thuis te zijn, maar ik neem aan dat het voor iedere predikant een vreugde is om zoveel mogelijk te mogen getuigen van zijn Meester.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dominees zijn meestal iedere morgen bij het ontbijt thuis. Ik snap dat het leuk is als vader thuis is, maar goed, als hij dan nog zijn preek zit voor te bereiden, dan zou ik denken dat hij beter weg kan zijn.

Oftewel: het ligt nogal aan de situatie. Maar het belang van voldoende voorgangers vind ik wel opwegen tegen dit nadeel.

Bovendien: misschien kunnen opa en oma op zondag langskomen, bijvoorbeeld. Er zijn echt wel manieren om het thuis gezellig te maken ook als één van beide ouders weg is. Dokters en verpleegkundigen zijn ook geregeld weg op zondag.

Ik zou zeggen: dat hoort bij je werk.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

DDD schreef: 17 jul 2023, 22:28 Dominees zijn meestal iedere morgen bij het ontbijt thuis. Ik snap dat het leuk is als vader thuis is, maar goed, als hij dan nog zijn preek zit voor te bereiden, dan zou ik denken dat hij beter weg kan zijn.

Oftewel: het ligt nogal aan de situatie. Maar het belang van voldoende voorgangers vind ik wel opwegen tegen dit nadeel.

Bovendien: misschien kunnen opa en oma op zondag langskomen, bijvoorbeeld. Er zijn echt wel manieren om het thuis gezellig te maken ook als één van beide ouders weg is. Dokters en verpleegkundigen zijn ook geregeld weg op zondag.

Ik zou zeggen: dat hoort bij je werk.
Tussen regelmatig weg op zondag ( artsen hooguit 1x per maand en verpleegkundigen ook nooit elke zondag) of iedere week de hele zondag niet bereikbaar, zit een groot verschil. Een zondag is m.i. ook een gezinsdag waarbij je tussen de diensten tijd voor elkaar hebt. Een keer een 3e of 4e dienst maakt echt niet uit, maar zeker niet elke week.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik ben het met je eens. Maar soms vraagt het leven offers voor een groter doel. Er lijkt mij niets mis mee om dat al vroeg aan kinderen mee te geven.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Netcongestie is bij ons het grootste probleem.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 17 jul 2023, 22:48 Netcongestie is bij ons het grootste probleem.
Maar toch meer bij elektrische auto's dan bij preekbeurten, neem ik aan.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4164
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef: 17 jul 2023, 22:48 Netcongestie is bij ons het grootste probleem.
Maar toch meer bij elektrische auto's dan bij preekbeurten, neem ik aan.
Afbeelding ja, ik had beter het bericht kunnen citeren het andere topic.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
vriend-en-metgezel
Berichten: 209
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ds. Dekker komt terug naar Nederland:
https://www.rd.nl/artikel/1028330-israe ... -israel-af
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jammer, maar bijzonder fijn voor de NLse gemeenten. Ik kan me voorstellen dat hij als predikant ook nog genoeg vrije zondagen kan krijgen om periodiek alsnog in Israël voor te gaan.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 19:19
DDD schreef: 17 jul 2023, 18:57 Nou, daar lijkt me niets mis mee. Een dominee mag best een beetje eigenwijs zijn. Het gaat hier ook om de kern van hun roeping, bovendien.

Ik vind het niet zo'n best teken als een dominee op zondag maar twee keer preekt, hoewel er altijd gezondheids- of gezinsredenen kunnen zijn voor zoiets.
Ik pleit er voor dat predikanten, uitzonderingen daargelaten, 2x preken op een zondag. Het is nergens voor nodig om op de zondag rond te karren. Een voor mij acceptabel compromis zou zijn om uitsluitend een 3e beurt in de eigen classis te vervullen.
Als je al jaren een dominee hebt is dat wel vrij makkelijk gezegd.
Als in een vacante gemeente zondag aan zondag tweemaal leesdienst is, ben je maar wat blij dat er ook dominees zijn die een keer komen preken, en dus een derde beurt vervullen.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

FlyingEagle schreef: 17 jul 2023, 18:52
GGG038 schreef:
Nee, zo is het zeker niet gegaan.
Voor een toelichting zie voorgaand in dit forum. Dit is nl. al eerder besproken.
Er is geen 'einde gemaakt aan deze fratsen' en samengevat alles is met de kerkenraad besproken en afgestemd.
Wat ik begreep heeft hij toch wel wat druk uitgeoefend. In ieder geval heeft hij de kerkenraad een brief gestuurd met het verzoek om toch een derde dienst te mogen vervullen omdat de Heere hem geroepen had om het woord te verkondigen.
Wat anderen niet voor elkaar kregen dat lukte hem wel, en dat begrijp ik wel, deze ds heeft toch weer wat overwicht dan zijn voorgangers.

Overigens is de toestemming alleen bedoeld voor classisgemeenten.
Overigens was deze gemeente al even zonder predikant. Dus dan kun je als nieuwe predikant wel wat voor elkaar krijgen.
Destijds in de vacante periode mochten gastpredikanten 2 keer preken, maar elders geen 3de beurt vervullen als ze een hele zondag in die gemeente waren.
De gemiste inkomsten voor de 3de beurt werden dan weer wel ruimschoots goed gemaakt.

Voor dergelijke gemeentes zou het eens goed zijn een jaar of 15/20 zonder predikant te zijn. Daarna praat de kerkenraad wel anders en is de mening over 3de/4de beurten zo opgelost.
GGG038
Berichten: 144
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Bauke schreef:Overigens was deze gemeente al even zonder predikant. Dus dan kun je als nieuwe predikant wel wat voor elkaar krijgen.
Destijds in de vacante periode mochten gastpredikanten 2 keer preken, maar elders geen 3de beurt vervullen als ze een hele zondag in die gemeente waren.
De gemiste inkomsten voor de 3de beurt werden dan weer wel ruimschoots goed gemaakt.

Voor dergelijke gemeentes zou het eens goed zijn een jaar of 15/20 zonder predikant te zijn. Daarna praat de kerkenraad wel anders en is de mening over 3de/4de beurten zo opgelost.
Al even zonder predikant? Valt mee hoor - slechts 2 jaar en 3 weken. Dat zal geen invloed gehad hebben.
Je doet het overkomen alsof je van de hoed en de rand weet maar je reactie is vrij stigmatiserend en wijs ik liever terug naar de bespreking eerder hiervan waarbij wel de juiste feiten genoemd werden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

GGG038 schreef: 18 jul 2023, 15:31 Overigens was deze gemeente al even zonder predikant. Dus dan kun je als nieuwe predikant wel wat voor elkaar krijgen.
Destijds in de vacante periode mochten gastpredikanten 2 keer preken, maar elders geen 3de beurt vervullen als ze een hele zondag in die gemeente waren.
De gemiste inkomsten voor de 3de beurt werden dan weer wel ruimschoots goed gemaakt.

Voor dergelijke gemeentes zou het eens goed zijn een jaar of 15/20 zonder predikant te zijn. Daarna praat de kerkenraad wel anders en is de mening over 3de/4de beurten zo opgelost.
Al even zonder predikant? Valt mee hoor - slechts 2 jaar en 3 weken. Dat zal geen invloed gehad hebben.
Je doet het overkomen alsof je van de hoed en de rand weet maar je reactie is vrij stigmatiserend en wijs ik liever terug naar de bespreking eerder hiervan waarbij wel de juiste feiten genoemd werden.
[/quote]
Ik verbaas me altijd wel over de hoeveelheid preekbeurten die hij vervult.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

GGG038 schreef: 18 jul 2023, 15:31
Bauke schreef:Overigens was deze gemeente al even zonder predikant. Dus dan kun je als nieuwe predikant wel wat voor elkaar krijgen.
Destijds in de vacante periode mochten gastpredikanten 2 keer preken, maar elders geen 3de beurt vervullen als ze een hele zondag in die gemeente waren.
De gemiste inkomsten voor de 3de beurt werden dan weer wel ruimschoots goed gemaakt.

Voor dergelijke gemeentes zou het eens goed zijn een jaar of 15/20 zonder predikant te zijn. Daarna praat de kerkenraad wel anders en is de mening over 3de/4de beurten zo opgelost.
Al even zonder predikant? Valt mee hoor - slechts 2 jaar en 3 weken. Dat zal geen invloed gehad hebben.
Je doet het overkomen alsof je van de hoed en de rand weet maar je reactie is vrij stigmatiserend en wijs ik liever terug naar de bespreking eerder hiervan waarbij wel de juiste feiten genoemd werden.
Maar 2 jaar en 3 weken voelt voor sommige gemeentes als jaren.
Hebben jullie ooit een gastpredikant gehad die elders ook een dienst vervulde die zondag?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

rian schreef: 18 jul 2023, 14:51
Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 19:19
DDD schreef: 17 jul 2023, 18:57 Nou, daar lijkt me niets mis mee. Een dominee mag best een beetje eigenwijs zijn. Het gaat hier ook om de kern van hun roeping, bovendien.

Ik vind het niet zo'n best teken als een dominee op zondag maar twee keer preekt, hoewel er altijd gezondheids- of gezinsredenen kunnen zijn voor zoiets.
Ik pleit er voor dat predikanten, uitzonderingen daargelaten, 2x preken op een zondag. Het is nergens voor nodig om op de zondag rond te karren. Een voor mij acceptabel compromis zou zijn om uitsluitend een 3e beurt in de eigen classis te vervullen.
Als je al jaren een dominee hebt is dat wel vrij makkelijk gezegd.
Als in een vacante gemeente zondag aan zondag tweemaal leesdienst is, ben je maar wat blij dat er ook dominees zijn die een keer komen preken, en dus een derde beurt vervullen.
Prima. Zolang er dan maar geen jaarlijks commentaar is op het aantal aangenomen studenten. Door al het gecross op zondag is de nood niet bar hoog.
Plaats reactie