Soberheidstest

Bart-rk

Soberheidstest

Bericht door Bart-rk »

Speciaal voor de Veertigdagentijd heeft de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland de Soberheidstest ontwikkeld. Deze test is de opvolger van de eerdere, succesvolle Kloostertest en de Waarden- en Normentest. Bourgondisch van aard of meer een asceet? Stel vast hoe sober u leeft - doe de test! (er zijn 16 vragen)

http://www.katholieknederland.nl/intera ... sbtest.php

Bij mij kwam er dit uit

De Asceet. Als Nederland een woestijn had, dan ging u er waarschijnlijk wonen. U bent een heuse downshifter. U laat zich niet verleiden tot de nieuwste gadgets met al hun snufjes, u bent tevreden met wat u hebt. Less is more, nietwaar? Waarschijnlijk zult u zich op veel punten herkennen in de Vastenbrief van de Nederlandse bisschoppen. U weet: de levenswandel van de asceet draagt een gevaar in zich. Al te dwangmatige versobering kan immers een heuse verslaving worden. Wel! Dat heeft u toch zeker niet voor ogen? U voelt eerder voor een sobere levenswijze die, heel positief, juist ook in de aanloop naar Pasen ruimte schept voor het herstel van relaties: met onszelf, met de naaste en ja, ook met God.

groetjes
Bart
Adje

Bericht door Adje »

me too
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

wat bedoel je pieterman ?
Jelle

Bericht door Jelle »

bij mij kwam er ook asceet uit, klopt volgns mij niet helemaal hoor Bart.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
bij mij kwam er ook asceet uit, klopt volgns mij niet helemaal hoor Bart.
Me too.
nicname

Bericht door nicname »

Het hoogste score was de asceet, en bijna gelijk daaraan 'de matige'.

VOlgens mij vind jij al die testjes wel grappig Bart!? (ik ookwel hoor, maar ik moet zeggen dat ik er niet veel waarde aan hecht)
Er staat er regelmatig een link naar een test van je op ;)

GRoetjes Nic
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

De Bourgondiër. U houdt van het goede leven, en dus van lekker en uitgebreid eten, een goed glas wijn en eventueel een lekkere sigaar op zijn tijd. U zoekt kwaliteit en is die eenmaal gevonden, och, dan mag het ook best een onsje meer zijn. 'Het goede leven', dat is waar u naar streeft. Misschien dat u in de Veertigdagentijd dit jaar eens wilt ontdekken dat ook in het versoberen kwaliteit te vinden is. In hun Vastenbrief geven de Nederlandse bisschoppen in ieder geval de wenk, dat het soms goed kan zijn om even genoegen te nemen met minder, en ruimte te maken voor het herstel van relaties: met onszelf, met de naaste en ja, ook met God.

vond de antwoorden nu niet altijd even goed.
Lecram

Bericht door Lecram »

De vraag bijv. over TV kijken. Er staat geen antwoord bij dat je helemaal geen TV kijkt. Er wordt al vanuit gegaan dat jen minimaal 25 minuten per dag kijkt. Ik vraag me af wat ik als asceet moet doen in de woestijn met een TV.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
De vraag bijv. over TV kijken. Er staat geen antwoord bij dat je helemaal geen TV kijkt. Er wordt al vanuit gegaan dat jen minimaal 25 minuten per dag kijkt. Ik vraag me af wat ik als asceet moet doen in de woestijn met een TV.
Je fiets op een standaard zetten en dan hard fietsen met de dinamo aan dan je je wat stroom opwekken voor je TV, dus als je die dan op je stuur zet kan je volgens mij wel wat schokkerige beelden ontvangen
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Je fiets op een standaard zetten en dan hard fietsen met de dinamo aan dan je je wat stroom opwekken voor je TV, dus als je die dan op je stuur zet kan je volgens mij wel wat schokkerige beelden ontvangen
Ok, maar ik wil helemaal geen TV
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik ben blijkbaar een Asceet
De Asceet. Als Nederland een woestijn had, dan ging u er waarschijnlijk wonen. U bent een heuse downshifter. U laat zich niet verleiden tot de nieuwste gadgets met al hun snufjes, u bent tevreden met wat u hebt. Less is more, nietwaar? Waarschijnlijk zult u zich op veel punten herkennen in de Vastenbrief van de Nederlandse bisschoppen. U weet: de levenswandel van de asceet draagt een gevaar in zich. Al te dwangmatige versobering kan immers een heuse verslaving worden. Wel! Dat heeft u toch zeker niet voor ogen? U voelt eerder voor een sobere levenswijze die, heel positief, juist ook in de aanloop naar Pasen ruimte schept voor het herstel van relaties: met onszelf, met de naaste en ja, ook met God.
Afbeelding
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Ik ben blijkbaar een Asceet
Afbeelding
Je ziet er oud uit voor je leeftijd ;)
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

haha, ja... rimpels... gek hè... gelukkig heb ik anders wel (wat meer) kleren aan, en dan zie je m'n rimpels ook niet...
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Als ik in dit weldadige leven nog steeds als asceet uit de bus komt vraag ik mezelf af wat in de RK de definitie asceet inhoud?
Plaats reactie