Dr.C. Steenblok

Plaats reactie
mayflower

Dr.C. Steenblok

Bericht door mayflower »

Ik vraag een mbt. Dr.C. Steenblok

Ik kwam de volgende titels tegen:

-De gereformeerde dogmatiek
-Rondom verbond roeping en doop

Is er iemand die bekend is met deze werken, en zijn deze aan te bevelen ?

Zijn er nog meerdere boeken in het verleden verschenen, zoals dogmatische onderwerpen of preken, die ik niet vermeld hebt ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Als je geïnteresseerd bent in de opvattingen van dr. Steenblok, zullen deze boeken vast interessant zijn.
Anders denk ik dat er wel betere dogmatieken zijn.
Ander

Bericht door Ander »

De bestaansgrond der gemeenten is ook een boek van hem.
Hij heeft ook een heel aantal mooie preken nagelaten! De moeite waard om een beeld te krijgen van zijn opvattingen.
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Dr.C. Steenblok

Bericht door Bert Mulder »

mayflower schreef:Ik vraag een mbt. Dr.C. Steenblok

Zijn er nog meerdere boeken in het verleden verschenen, zoals dogmatische onderwerpen of preken, die ik niet vermeld hebt ?
De Gereformeerde Dogmatiek is erg beknopt, in vraag en antwoord vorm. Rondom verbond roeping en doop legt meer zijn positie uit. Ik zou het je aanbevelen, en leg het naast bijv. Ds. Kersten en Ds. Hoeksema, Brakel, Calvijn ea. Je zult verschillen vinden, maar ook veel overeenkomsten. Maar Dr. Steenblok heeft geen volle dogmatiek geschreven.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Grace

Re: Dr.C. Steenblok

Bericht door Grace »

Bert Mulder schreef:
mayflower schreef:Ik vraag een mbt. Dr.C. Steenblok

De Gereformeerde Dogmatiek is erg beknopt, in vraag en antwoord vorm. Rondom verbond roeping en doop legt meer zijn positie uit. Ik zou het je aanbevelen, en leg het naast bijv. Ds. Kersten en Ds. Hoeksema, Brakel, Calvijn ea. Je zult verschillen vinden, maar ook veel overeenkomsten. Maar Dr. Steenblok heeft geen volle dogmatiek geschreven.
ik zou het naast de bijbel leggen....
memento

Bericht door memento »

Voor wie een tussenweg zoekt tussen het vragenboekje van Hellenbroek, en een uitgebreide dogmatiek, kan ik Steenbloks dogmatiek aanbevelen.
mayflower

Bericht door mayflower »

Kan men de preken en theologie met kersten vergelijken, of is er verschil ?
Bert Mulder
Contacteer:

mayflower schreef:Kan men de preken en theologie met kersten vergelijken, of is er verschil ?
Natuurlijk is er verschil, zoals altijd tussen verschillende predikers er verschil is. Meen dat er geen leerverschil is. Komt bij Dr. Steenblok wel zijn zondekennis prediking erg naar voren, meer dan bij Ds. Kersten, meen ik.

Verder moeten we ook wel onthouden, dat Dr. Steenblok meer theologische training gehad heeft dan Ds. Kersten, en wel in de Gereformeerde Kerken (hoewel dat niet zo aan zijn prediking te merken is)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Egbert1980
Contacteer:

Bericht door Egbert1980 »

Om iets te weten te komen over Steenblok zou ik willen aanbevelen H. Florijn, 'Dr. Cornelis Steenblok. Een ultragereformeerd conservatief theoloog met een bevindelijke inslag', in: Jaarboek voor de geschiedenis van hetNederlands protestantisme na 1800, Kampen 1993 (1e jaargang), 173-196

Om de opvattingen van een persoon te leren kennen en begrijpen wil het namelijk ook nog wel eens helpen iets over diens levensloop en ontwikkeling te weten te komen.
Bert Mulder
Contacteer:

Egbert1980 schreef:Om iets te weten te komen over Steenblok zou ik willen aanbevelen H. Florijn, 'Dr. Cornelis Steenblok. Een ultragereformeerd conservatief theoloog met een bevindelijke inslag', in: Jaarboek voor de geschiedenis van hetNederlands protestantisme na 1800, Kampen 1993 (1e jaargang), 173-196

Om de opvattingen van een persoon te leren kennen en begrijpen wil het namelijk ook nog wel eens helpen iets over diens levensloop en ontwikkeling te weten te komen.
weet je soms ook waar dat beschikbaar is, vooral ook voor iemand in Noord Amerika?
Egbert1980
Contacteer:

Waar het beschikbaar is voor iemand uit Noord-Amerika? Oei... Ik zou haast zeggen: laat het me voor je kopieren en opsturen. tegen onkosten natuurlijk. Bij belangstelling even een PB-tje.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Egbert1980 schreef:Ik zou haast zeggen: laat het me voor je kopieren en opsturen.
Denk aan de auteursrechten, beste dominee. :wink:

We moeten geen broeinest worden van illegaliteit.
Egbert1980
Contacteer:

Beste moderator, de publicatie is in de handel niet meer verkrijgbaar en dus is op grond van de auteurswet 1912 kopieren toegestaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Egbert1980 schreef:Beste moderator, de publicatie is in de handel niet meer verkrijgbaar en dus is op grond van de auteurswet 1912 kopieren toegestaan.
Dan heb ik niets getypt.
Plaats reactie