merel schreef: ↑08 mei 2025, 10:08
Anselmus schreef: ↑08 mei 2025, 09:35
merel schreef: ↑08 mei 2025, 09:23
Wij hebben geen pleegzorg, maar hebben het recent wel als optie binnen het gezin besproken. Wij hebben besloten om het niet te doen. In onze huidige gezinssamenstelling zouden wij geen tieners willen/kunnen opvangen en wij begrepen dat de opvang van jonge kinderen alleen kan als ook iemand daadwerkelijk elke dag thuis is. En dat zijn wij niet.
Mooi dat jullie het overwogen hebben. Mijn ervaring is dat pleegkinderen snel invoegen als er ook andere kinderen zijn. Ze draaien mee in het ritme van de dag.
Dat van elke dag thuis zijn klopt niet helemaal, tenzij je het over een baby hebt. Wij werken beiden. En hoewel één van ons heeft overwogen om te stoppen met werken is daar (nu nog) niet voor gekozen omdat het perspectief nog onduidelijk is en er dan bevoegdheden en registraties verloren gaan waarbij terugkeer lastig wordt.
In het begin van de plaatsing heb je recht op pleegzorg verlof: zes weken aan één of verdeeld over het eerste jaar. De Hoge Raad heeft zelfs recent een uitspraak gedaan dat kinderopvang niet meer voor rekening van pleegouders komt, maar voor rekening van de pleegzorgorganisatie. Het is uiteraard niet de bedoeling kinderen fulltime weg te brengen, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling bij eigen kinderen. Wij hebben overigens geen opvang en proberen het zo af te stemmen dat opvang niet nodig is. We hebben ongeveer eens in de maand een avond oppas nodig, de rest doen we zelf.
Investeren in hechting is belangrijk. Na het pleegzorgverlof heb je bij jonge kinderen recht op betaald en daarna ook nog onbetaald ouderschapsverlof.
Oke, dat van de kinderopvang wisten wij niet. Wel vraag ik mij af of opvang goed is voor een kind dat al uit huis geplaatst is en waarbij vaak sprake is van gedragsproblematiek. Eerlijk gezegd zie ik toch ook om mij heen dat geen enkel kind vanuit pleegzorg zonder heftige problematiek opgroeit. Ook dat vind ik wel iets om rekening mee te houden. Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
Wij hebben wisselende ervaring. Vaak is het intens genieten en soms ook behoorlijk ingewikkeld. Het ingewikkelde stukje is voor ons meestal de blijvende invloed van ouders. Je moet bereid zijn de biologische familie een plaats te geven in je leven en dat is niet altijd makkelijk/leuk. Volgens pleegzorg zijn er ook ouders die goed in de samenwerking zitten, maar dat hebben wij nog niet zo vaak mogen meemaken. Dan bedenk ik altijd maar: ondanks alles mag ik ze in de avond op bed leggen, voorlezen, met ze bidden en slaan ze hun armpjes om mijn nek en maken ze giechelend grapjes.
Ondanks de minder fijne kanten zou ik morgen de keuze opnieuw maken. Er bestaat voor mij niets mooiers dan pleegzorg.
Het mag ook schuren: kleden, voeden en herbergzaamheid is een opdracht, ook als het soms veel vraagt aan ruimte in je huis en agenda. We zijn vaak bereid om geld te doneren aan kinderen in het buitenland omdat dat eigenlijk een relatief klein offer is, we eten er geen boterham minder om en hoeven niets aan te passen in ons leven. De Heere vraagt van ons om onze naaste te helpen. Wie is mijn naaste? Anderhalf jaar geleden stonden er bijna 850 kinderen op de wachtlijst, op zoek naar een plekje om op adem te komen of een thuis te vinden. Voor ons was de vraag: wat is het goede om te doen? Wat mag pleegzorg ons kosten? En ook: wat een mooie kans: niet met kerst foldertjes in een brievenbus proppen in de hoop dat er iemand naar de kerk komt, maar de kans krijgen elke dag kinderen te vertellen uit de Bijbel. Als alle christenen één kind opvoeden bij de Bijbel, zou er groei van buitenaf zijn in de kerk. Een beetje het idee van de vroege Kerk en hoe zij bekend stond. Dan zeggen ze over 100 jaar: ze vingen kinderen op in hun huizen zodat de wachtlijsten verdwenen als sneeuw voor de zon en er werden er dagelijks toegebracht en ook op deze manier werd het Koninkrijk van God uitgebreid

.
Er is ook trouwens steeds meer behoefte aan deeltijdpleegzorg. Daar zijn ook veel mogelijkheden bespreekbaar.