Wat is hypercalvinisme?

KDD
Berichten: 2027
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Zeeuw schreef: 20 jul 2024, 21:55
KDD schreef: 20 jul 2024, 21:47 Je kan beter eerlijk onbekeerd zijn dan andersom.
Dit soort uitspraken zijn nu waar ik verdrietig van word. Denk je echt dat dat dan uiteindelijk voor de Zijn rechterstoel iets uit zal maken?
Waarom maakt je dat verdrietig? Het is toch zo? Je kan beter bewust zijn van je geestelijke staat dan je eigen bedriegen. Hier een stuk van een gg dominee uit de vorige eeuw:
ds. G. Van Reenen schreef:
Ruth thuis van Boaz’ dorschvloer.

Zij nu kwam tot haare schoonmoeder, welks zeide: wie zijt gij, mijne dochter? En zij verhaalde haar alles wat die man haar gedaan had; ook zeide zij: Deze zes maten gerst heeft hij mij gegeven, want hij zeide tot mij: kom niet ledig tot uwe schoonmoeder. Toen zeide zij: Zit stille, mijne dochter, totdat gij weet hoe de zaak zal vallen; want die man zal niet rusten tenzij dat hij heden deze zaak voleindigd hebbe.
Ruth 3 : 16-18.

Bart. Ruth heeft haar zes maten gerst, die zij van Boaz kreeg, op het hoofd geladen - zoo droeg men immers in het Oosten? Boaz gaat den eenen weg naar de stad en Ruth gaat een anderen weg en komt, toen het nog schemer was, bij haar schoonmoeder, die haar tegemoet trad met:

Een gewichtige vraag:

„Wie zijt gij?”
Kees. Dat klinkt toch wel wat wonderlijk. Ik heb mij wel eens afgevraagd: zou nu Naomi haar dochter niet meer gekend hebben? Wel is het nog duister, maar mij dunkt, zij moet Ruth wel aan haar stem en voestap herkend hebben.
Bart. Ja, dat heeft zij ook. Ze zegt immers „mijn dochter". Zij weet dus zeer goed wie daar voor haar staat: Het is Ruth, haar schoondochter.
Kees. En toch vraagt ze: wie zijt gij?
Bart. Naomi's vraag beteekent dan ook heel wat anders. Wie zijt gij? Zijt ge nog de weduwe Machlon, of zijt ge de bruid van Boaz? Met andere woorden: heeft Boaz u aangenomen of verworpen? Heeft hij uw verzoek ingewilligd of afgeslagen? Het was dus een vraag die Ruth dwong om het besluit op te maken om voor den dag te treden en ronduit te zeggen wie ze was: de diep ongelukkige Moabietische weduwe, of de zeer, zeer gelukkige a.s. huisvrouw van Boaz.
Het was dus een vraag, die de hartader der zaak raakte en geen weg tot uitvluchten open liet. Mijne dochter, wie zijt ge: gelukkig of ongelukkig; is het wèl of wee; binnen of buiten?
Kees. Als men die vraag in dit licht beziet, ja, dan was het waarlijk een gewichtige vraag.
Bart. Dat is de vraag, die we ook onszelven behooren te doen. Wie ben ik? Is het wèl met mij? Ben ik gelukkig of ongelukkig?
Kees. Ik denk, dat als ge die vraag eens in 't algemeen stelde, er veel verschillende antwoorden zouden gegeven worden. Zelfs al bleef u met die vraag binnen de wanden van onze kerk. Zou u dat ook niet denken?
Bart. Dat denk ik ook. De eene zou antwoorden: „Ik ben onbekeerd". En het blijkt uit de vrucht, dat dit een antwoord naar waarheid is. Immers, die kinderlijke Godsvreeze, die het beginsel der wijsheid is, die wordt gemist. En waar deze vreeze wordt gemist, daar is dat dus een helder bewijs dat men onbekeerd is. Al is het ook dat we een groote Bijbelkennis en een deugdzamen levenswandel hebben, ja, dat we een sieraad voor onze gemeente zijn. 't Is mis! Zonder die vreeze des Heeren is men waarlijk onbekeerd. En ach, wat is dat diep ongelukkig! Als straks de dood komt en hij vindt ons onbekeerd, dan brengt hij ons ter plaatse waar alle onbekeerden, wie zij ook waren, verzameld worden.
Kees. En dat is het eeuwig verderf. Toch vind ik dien mensch, die ronduit bekent onbekeerd te zijn, gelukkiger dan hen, die de bekeering niet noodig hebben, naar zij meenen.
Bart. Dat kan wel. Maar menschen die het zoo goed weten onbekeerd te zijn en er niet mee te doen hebben en gerust met die bekentenis voortleven, bij wie die wetenschap geen werk aanbrengt, vind ik al ongelukkig genoeg.
Dan hoor ik liever degenen die zeggen: Hoe kom ik nog tot God bekeerd. Waar dat de ernstige vraag mag zijn, daar is dat een groot voorrecht. Zij weten dat ze onbekeerd zijn en zij hebben met hun onbekeerden toestand werk aan den troon der genade. Zij zijn als Efraïm, die klopte op de heup en smeekte: Heere, bekeer mij, zoo zal ik bekeerd zijn. Mij dunkt, dat daar de bekeering als een aanvang genomen heeft.
Kees. Ik heb wel eens iemand hooren vragen: hoe kom ik nog „onbekeerd"'. Wat zegt u daar van?
Bart. Die kan nog wel een stapje verder geweest zijn. Jongen, als het ons ontdekt wordt dat de Heere een God is, Die de goddeloozen om niet rechtvaardigt, dan kan onze vroomheid, onze eigengerechtigheid, ons danig in den weg zitten. Dan zien we, dat het niet onze zonden zijn die den Heere in den weg staan, maar onze deugd. Dan zuchten we wel: hoe word ik nog een goddelooze, hoe word ik nog onbekeerd. Vat je?
Kees. Ik heb er ook ontmoet die op de vraag: wat zegt ge van uzelven? antwoordde: Ik ben een zuigeling, met mij moet u zachtjes handelen. Ik dacht dat het een buitengewone zuigeling is, die praten kan.
Bart. In de kerk zijn er nog al wat van zulke zuigelingen. Zij zouden wel den leeraar van den kansel willen praten en er zelf op gaan staan.
Kees. Als dat eens moest, zou het dien grootsprekers niet meevallen, denk ik.
Bart. De meest bevoorrechten zijn zij, die op die vraag op goede gronden mogen antwoorden: dat ze door Gods genade en Geest zijn bekeerd. Vooral als dezulken dat getuigenis mogen staven met een kinderhart, met een kinderlijke gezindheid en met een kinderlijk gedrag.
Kees. Daar ben ik het roerend mee eens!
Bart. Maar jij, wie zijt gij, mijn zoon? Wat zegt gij van uzelven. Kees?
DDD
Berichten: 32112
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

Helemaal waar. Al zou het ook in vier zinnen passen, als er niet zoveel omheen gepraat werd.
KDD
Berichten: 2027
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door KDD »

Dat is met het meeste gesprekken zo :)
Martijn
Berichten: 901
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Martijn »

KDD schreef: 20 jul 2024, 22:04
Zeeuw schreef: 20 jul 2024, 21:55
KDD schreef: 20 jul 2024, 21:47 Je kan beter eerlijk onbekeerd zijn dan andersom.
Dit soort uitspraken zijn nu waar ik verdrietig van word. Denk je echt dat dat dan uiteindelijk voor de Zijn rechterstoel iets uit zal maken?
Waarom maakt je dat verdrietig? Het is toch zo? Je kan beter bewust zijn van je geestelijke staat dan je eigen bedriegen.
Dus eerlijk onbekeerd is tegenover de Heere te verantwoorden?
Is dat wat Hij van ons vraagt?
DDD
Berichten: 32112
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door DDD »

KDD schreef: 20 jul 2024, 22:10 Dat is met het meeste gesprekken zo :)
Dat weet ik niet. Ik ben soms zo beknopt dat sommige mensen de helft van wat ik zeg niet meekrijgen. Dat is ook weer jammer.
Zeeuw
Berichten: 12659
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Zeeuw »

KDD schreef: 20 jul 2024, 22:04
Zeeuw schreef: 20 jul 2024, 21:55
KDD schreef: 20 jul 2024, 21:47 Je kan beter eerlijk onbekeerd zijn dan andersom.
Dit soort uitspraken zijn nu waar ik verdrietig van word. Denk je echt dat dat dan uiteindelijk voor de Zijn rechterstoel iets uit zal maken?
Waarom maakt je dat verdrietig? Het is toch zo? Je kan beter bewust zijn van je geestelijke staat dan je eigen bedriegen. Hier een stuk van een gg dominee uit de vorige eeuw:
ds. G. Van Reenen schreef:
Ruth thuis van Boaz’ dorschvloer.

Zij nu kwam tot haare schoonmoeder, welks zeide: wie zijt gij, mijne dochter? En zij verhaalde haar alles wat die man haar gedaan had; ook zeide zij: Deze zes maten gerst heeft hij mij gegeven, want hij zeide tot mij: kom niet ledig tot uwe schoonmoeder. Toen zeide zij: Zit stille, mijne dochter, totdat gij weet hoe de zaak zal vallen; want die man zal niet rusten tenzij dat hij heden deze zaak voleindigd hebbe.
Ruth 3 : 16-18.

Bart. Ruth heeft haar zes maten gerst, die zij van Boaz kreeg, op het hoofd geladen - zoo droeg men immers in het Oosten? Boaz gaat den eenen weg naar de stad en Ruth gaat een anderen weg en komt, toen het nog schemer was, bij haar schoonmoeder, die haar tegemoet trad met:

Een gewichtige vraag:

„Wie zijt gij?”
Kees. Dat klinkt toch wel wat wonderlijk. Ik heb mij wel eens afgevraagd: zou nu Naomi haar dochter niet meer gekend hebben? Wel is het nog duister, maar mij dunkt, zij moet Ruth wel aan haar stem en voestap herkend hebben.
Bart. Ja, dat heeft zij ook. Ze zegt immers „mijn dochter". Zij weet dus zeer goed wie daar voor haar staat: Het is Ruth, haar schoondochter.
Kees. En toch vraagt ze: wie zijt gij?
Bart. Naomi's vraag beteekent dan ook heel wat anders. Wie zijt gij? Zijt ge nog de weduwe Machlon, of zijt ge de bruid van Boaz? Met andere woorden: heeft Boaz u aangenomen of verworpen? Heeft hij uw verzoek ingewilligd of afgeslagen? Het was dus een vraag die Ruth dwong om het besluit op te maken om voor den dag te treden en ronduit te zeggen wie ze was: de diep ongelukkige Moabietische weduwe, of de zeer, zeer gelukkige a.s. huisvrouw van Boaz.
Het was dus een vraag, die de hartader der zaak raakte en geen weg tot uitvluchten open liet. Mijne dochter, wie zijt ge: gelukkig of ongelukkig; is het wèl of wee; binnen of buiten?
Kees. Als men die vraag in dit licht beziet, ja, dan was het waarlijk een gewichtige vraag.
Bart. Dat is de vraag, die we ook onszelven behooren te doen. Wie ben ik? Is het wèl met mij? Ben ik gelukkig of ongelukkig?
Kees. Ik denk, dat als ge die vraag eens in 't algemeen stelde, er veel verschillende antwoorden zouden gegeven worden. Zelfs al bleef u met die vraag binnen de wanden van onze kerk. Zou u dat ook niet denken?
Bart. Dat denk ik ook. De eene zou antwoorden: „Ik ben onbekeerd". En het blijkt uit de vrucht, dat dit een antwoord naar waarheid is. Immers, die kinderlijke Godsvreeze, die het beginsel der wijsheid is, die wordt gemist. En waar deze vreeze wordt gemist, daar is dat dus een helder bewijs dat men onbekeerd is. Al is het ook dat we een groote Bijbelkennis en een deugdzamen levenswandel hebben, ja, dat we een sieraad voor onze gemeente zijn. 't Is mis! Zonder die vreeze des Heeren is men waarlijk onbekeerd. En ach, wat is dat diep ongelukkig! Als straks de dood komt en hij vindt ons onbekeerd, dan brengt hij ons ter plaatse waar alle onbekeerden, wie zij ook waren, verzameld worden.
Kees. En dat is het eeuwig verderf. Toch vind ik dien mensch, die ronduit bekent onbekeerd te zijn, gelukkiger dan hen, die de bekeering niet noodig hebben, naar zij meenen.
Bart. Dat kan wel. Maar menschen die het zoo goed weten onbekeerd te zijn en er niet mee te doen hebben en gerust met die bekentenis voortleven, bij wie die wetenschap geen werk aanbrengt, vind ik al ongelukkig genoeg.
Dan hoor ik liever degenen die zeggen: Hoe kom ik nog tot God bekeerd. Waar dat de ernstige vraag mag zijn, daar is dat een groot voorrecht. Zij weten dat ze onbekeerd zijn en zij hebben met hun onbekeerden toestand werk aan den troon der genade. Zij zijn als Efraïm, die klopte op de heup en smeekte: Heere, bekeer mij, zoo zal ik bekeerd zijn. Mij dunkt, dat daar de bekeering als een aanvang genomen heeft.
Kees. Ik heb wel eens iemand hooren vragen: hoe kom ik nog „onbekeerd"'. Wat zegt u daar van?
Bart. Die kan nog wel een stapje verder geweest zijn. Jongen, als het ons ontdekt wordt dat de Heere een God is, Die de goddeloozen om niet rechtvaardigt, dan kan onze vroomheid, onze eigengerechtigheid, ons danig in den weg zitten. Dan zien we, dat het niet onze zonden zijn die den Heere in den weg staan, maar onze deugd. Dan zuchten we wel: hoe word ik nog een goddelooze, hoe word ik nog onbekeerd. Vat je?
Kees. Ik heb er ook ontmoet die op de vraag: wat zegt ge van uzelven? antwoordde: Ik ben een zuigeling, met mij moet u zachtjes handelen. Ik dacht dat het een buitengewone zuigeling is, die praten kan.
Bart. In de kerk zijn er nog al wat van zulke zuigelingen. Zij zouden wel den leeraar van den kansel willen praten en er zelf op gaan staan.
Kees. Als dat eens moest, zou het dien grootsprekers niet meevallen, denk ik.
Bart. De meest bevoorrechten zijn zij, die op die vraag op goede gronden mogen antwoorden: dat ze door Gods genade en Geest zijn bekeerd. Vooral als dezulken dat getuigenis mogen staven met een kinderhart, met een kinderlijke gezindheid en met een kinderlijk gedrag.
Kees. Daar ben ik het roerend mee eens!
Bart. Maar jij, wie zijt gij, mijn zoon? Wat zegt gij van uzelven. Kees?
Met die uitleg erbij kan ik er wel wat meer mee ja. Al sluit ik me ook wel aan bij de ‘in 4 zinnen mag het ook’. Ik hoor de zinsnede te vaak anders gebruikt worden: fatalistisch en met een groot wantrouwen naar hen die getuigen van Zijn opzoekende liefde. En dan word ik er verdrietig om, omdat het uiteindelijk weer het zelfde wordt ‘Hij moet het doen hè’ en men blijft zitten waar men zit.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Heidebloem »

CvD schreef: 20 jul 2024, 21:48
Heidebloem schreef: 20 jul 2024, 21:18
CvD schreef: 20 jul 2024, 19:53
Heidebloem schreef: 20 jul 2024, 19:49

De rijke jongeling had zijn geld meer lief dan Jezus en het hij wilde daar geen afscheid van nemen. Zelfde met ons wanneer wij ons vertrouwen niet alleen maar op God willen stellen maar de wereld/zonde ook nog aan willen houden.
Maar goed Jezus was nog zeer bewogen met hem toch? Maar hij ging dus niet terug,zou hij wel terug gegaan zijn als God hem getrokken had? Ik lees in heel Johannes 6 dat Jezus steeds zijn Vader aanwijst als beginnende oorzaak. Ik probeer niet in een strik te vangen ofzo ik ben oprecht belangstellenden hierna.
Dat klopt, maar Jezus was ook heel bewogen met Jeruzalem. 'Hoe vaak heb Ik u bijeen willen vergaren maar gij hebt niet gewild'. (Ik citeer even uit m'n hoofd) en de tekst bijvoorbeeld dat God niet wil dat er één verloren gaat maar dat zij allen behouden worden. Maar wij weten en geloven dat niet iedereen bekeerd wordt, daarin zie je onze eigen verantwoordelijkheid.
God behoud niet willekeurige mensen maar specifiek door het geloof(=vertrouwen) in Zijn Zoon. Dat vereist dus een daad. Dit zie je ook heel duidelijk in Johannes 6, bijv. in v.27,29,32,35,47
Maar dat God verkiest en begint is ook helemaal waar. Alleen moeten we dat niet voorop stellen en denken 'wanneer ik uitverkoren ben wordt ik vanzelf bekeerd' of afwachten tot we iets van activiteit in ons hart gaan merken. Nee, begin er aan en wanneer je later achterom mag kijken zie je dat Hij het was Die jou trok.
Het een sluit het ander niet uit. Het is geen formule die we op kunnen lossen.
Ik vind de vergelijking van een treinrails altijd mooi. Gods verkiezing en onze verantwoordelijkheid lopen evenredig naast elkaar en komen niet bij elkaar, behalve wanneer je in de verte kijkt, de eeuwigheid dus.
[/quote
Oké maar waarom moet je de verkiezing van God dan niet voorop stellen? Door onze val zijn we van God afgeweken toch? Adam een Eva vluchten weg en wij hebben daardoor ook God de rug toegekeerd. Dan is er toch een trekkende kracht Gods nodig. Bekering is toch niet anders dan omkeren. Waar we eerst naar God toegekeerd staan,wordt ons gezicht toch op hem gericht? Een dan voel je toch dat je voor die God niet kan bestaan met als je zonde schuld. En dat God volkomen genoeg doening eist. Een zoals de catechismus het zegt het zij door ons zelf het zij door een ander. Een wie is die ander Jezus Christus God Zoon die met 1 volkomen offerande de schuld betaald heeft. Zoal we lezen in Johannes 8 vers 36. Een ja de oproep tot bekering komt tot ons allen. Een we hebben ook de plicht om naar God te vragen een te zoeken. Een we moeten de toevlucht tot hem nemen. Een nee je mag niet leidelijk afwachten dat ben ik helemaal met je eens. Maar alles moet wel met een waar geloof gepaard gaan. Een vanwaar komt zulks een geloof zie Zondag 7 vraag 21 en Zondag 25 vraag en antwoord 65. Dus afwachten en toekijken is niet naar Gods woord ,maar dat we het zelf kunnen een naar Jezus moeten gaan en ons aanbieden is dus ook niet naar Gods woord. We hebben de plicht om te vragen en te smeken of Hij ons nog zou willen bekeren. Dan niets uit ons maar alles uit Hem tot eer van Zijn grote heilige naam en tot heil van onze zielen.
Ik geloof dat we Gods uitverkiezing niet voorop mogen stellen omdat Jezus dit ook niet deed toen Hij op aarde preekte. En de apostelen daarna ook niet. Het is Gods verborgen wil, Zijn geopenbaarde wil is dat we ons bekeren.
Ben ik het verder mee eens.
Alleen geloof ik dat zondekennis pas echt na de wedergeboorte ontstaat en niet daarvoor. En het is geen voorwaarde om tot God te komen. Al weet je alleen met je verstand dat je bekeerd moet worden, mag, nee, moet je al tot Hem gaan.
En het tweede gedeelte van Z.7 antw.21 'een vast vertrouwen..': vertrouwen we er ook op dat wanneer we Hem vragen en smeken om bekering dat Hij het ook doet? Ik heb namelijk sterk het gevoel dat dat vaak ontbreekt in de rechtsere gemeenten. Hij zegt in Zijn Woord 'Bid en u zal gegeven worden', maar geloven we dit echt?? We moeten wel, want God is een God die niet liegen kan. Titus 1:2
En Z.25 spreekt over de Evangelieverkondiging; dat is m.i. geen bedekte, verborgen Jezus of een omschrijving van de bekeringsweg. Waar het Evangelie zonder omhaal gebracht wordt, ga je vrucht zien.
Ik luister zelf graag de preken van de dominees die Evangelieherauten op YouTube deelt. Misschien een tip. Ik ga afronden. Een gezegende zondag allen.
CvD
Berichten: 464
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door CvD »

Heidebloem schreef: 20 jul 2024, 22:18
CvD schreef: 20 jul 2024, 21:48
Heidebloem schreef: 20 jul 2024, 21:18
CvD schreef: 20 jul 2024, 19:53 Maar goed Jezus was nog zeer bewogen met hem toch? Maar hij ging dus niet terug,zou hij wel terug gegaan zijn als God hem getrokken had? Ik lees in heel Johannes 6 dat Jezus steeds zijn Vader aanwijst als beginnende oorzaak. Ik probeer niet in een strik te vangen ofzo ik ben oprecht belangstellenden hierna.
Dat klopt, maar Jezus was ook heel bewogen met Jeruzalem. 'Hoe vaak heb Ik u bijeen willen vergaren maar gij hebt niet gewild'. (Ik citeer even uit m'n hoofd) en de tekst bijvoorbeeld dat God niet wil dat er één verloren gaat maar dat zij allen behouden worden. Maar wij weten en geloven dat niet iedereen bekeerd wordt, daarin zie je onze eigen verantwoordelijkheid.
God behoud niet willekeurige mensen maar specifiek door het geloof(=vertrouwen) in Zijn Zoon. Dat vereist dus een daad. Dit zie je ook heel duidelijk in Johannes 6, bijv. in v.27,29,32,35,47
Maar dat God verkiest en begint is ook helemaal waar. Alleen moeten we dat niet voorop stellen en denken 'wanneer ik uitverkoren ben wordt ik vanzelf bekeerd' of afwachten tot we iets van activiteit in ons hart gaan merken. Nee, begin er aan en wanneer je later achterom mag kijken zie je dat Hij het was Die jou trok.
Het een sluit het ander niet uit. Het is geen formule die we op kunnen lossen.
Ik vind de vergelijking van een treinrails altijd mooi. Gods verkiezing en onze verantwoordelijkheid lopen evenredig naast elkaar en komen niet bij elkaar, behalve wanneer je in de verte kijkt, de eeuwigheid dus.
[/quote
Oké maar waarom moet je de verkiezing van God dan niet voorop stellen? Door onze val zijn we van God afgeweken toch? Adam een Eva vluchten weg en wij hebben daardoor ook God de rug toegekeerd. Dan is er toch een trekkende kracht Gods nodig. Bekering is toch niet anders dan omkeren. Waar we eerst naar God toegekeerd staan,wordt ons gezicht toch op hem gericht? Een dan voel je toch dat je voor die God niet kan bestaan met als je zonde schuld. En dat God volkomen genoeg doening eist. Een zoals de catechismus het zegt het zij door ons zelf het zij door een ander. Een wie is die ander Jezus Christus God Zoon die met 1 volkomen offerande de schuld betaald heeft. Zoal we lezen in Johannes 8 vers 36. Een ja de oproep tot bekering komt tot ons allen. Een we hebben ook de plicht om naar God te vragen een te zoeken. Een we moeten de toevlucht tot hem nemen. Een nee je mag niet leidelijk afwachten dat ben ik helemaal met je eens. Maar alles moet wel met een waar geloof gepaard gaan. Een vanwaar komt zulks een geloof zie Zondag 7 vraag 21 en Zondag 25 vraag en antwoord 65. Dus afwachten en toekijken is niet naar Gods woord ,maar dat we het zelf kunnen een naar Jezus moeten gaan en ons aanbieden is dus ook niet naar Gods woord. We hebben de plicht om te vragen en te smeken of Hij ons nog zou willen bekeren. Dan niets uit ons maar alles uit Hem tot eer van Zijn grote heilige naam en tot heil van onze zielen.
Ben ik het mee eens. Alleen geloof ik dat zondekennis pas echt na de wedergeboorte ontstaat en niet daarvoor. En het is geen voorwaarde om tot God te komen. Al weet je alleen met je verstand dat je bekeerd moet worden, mag, nee, moet je al tot Hem gaan.
En het tweede gedeelte van Z.7 antw.21 'een vast vertrouwen..': vertrouwen we er ook op dat wanneer we Hem vragen en smeken om bekering dat Hij het ook doet? Ik heb namelijk sterk het gevoel dat dat vaak ontbreekt in de rechtsere gemeenten. Hij zegt in Zijn Woord 'Bid en u zal gegeven worden', maar geloven we dit echt?? We moeten wel, want God is een God die niet liegen kan. Titus 1:2
En Z.25 spreekt over de Evangelieverkondiging; dat is m.i. geen bedekte, verborgen Jezus of een omschrijving van de bekeringsweg. Waar het Evangelie zonder omhaal gebracht wordt, ga je vrucht zien.
Ik luister zelf graag de preken van de dominees die Evangelieherauten op YouTube deelt. Misschien een tip.
Ik kan dat account wel een de meeste kan ik wel waarderen. Maar zondenkennis komt toch eerts. Waar moet je dan anders van verlost worden? Dat er verschillen zijn in de leiding daarvan een de enen zijn zonde meer gewaar wordt als de ander dat is zekerwaar. Maar toch zal iedereen die zalig wordt weten uit welke grote nood en dood hij verlost is.
GerefGemeente-lid
Verbannen
Berichten: 8382
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Martijn schreef: 20 jul 2024, 22:13
KDD schreef: 20 jul 2024, 22:04
Zeeuw schreef: 20 jul 2024, 21:55
KDD schreef: 20 jul 2024, 21:47 Je kan beter eerlijk onbekeerd zijn dan andersom.
Dit soort uitspraken zijn nu waar ik verdrietig van word. Denk je echt dat dat dan uiteindelijk voor de Zijn rechterstoel iets uit zal maken?
Waarom maakt je dat verdrietig? Het is toch zo? Je kan beter bewust zijn van je geestelijke staat dan je eigen bedriegen.
Dus eerlijk onbekeerd is tegenover de Heere te verantwoorden?
Is dat wat Hij van ons vraagt?
Eerlijk onbekeerd zijn is even erg dan jezelf bewust of onbewust bedriegen voor de eeuwigheid. Laat dat hier eens en voor altijd duidelijk zijn!
Vrouwke
Berichten: 683
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Vrouwke »

Daarom moet je niet rusten voordat je zekerheid hebt ontvangen…

Het is niet verkeerd om de lat voor jezelf hoog te leggen.

Maar dat neemt niet weg dat het hypercalvinisme een enorme hindernis is.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24604
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door refo »

Groot Blankenstein schreef: 20 jul 2024, 23:27 Daarom moet je niet rusten voordat je zekerheid hebt ontvangen…

Het is niet verkeerd om de lat voor jezelf hoog te leggen.

Maar dat neemt niet weg dat het hypercalvinisme een enorme hindernis is.
Wel goed om dan even te vermelden hoe die zekerheid 'ontvangen' wordt.
Vrouwke
Berichten: 683
Lid geworden op: 19 apr 2024, 10:25

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Vrouwke »

Daar hebben we het hier laatst nog heel uitgebreid over gehad…

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=15522

Het lijkt me erg vermoeiend en weinig nuttig om dat hier nu weer allemaal te gaan herhalen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 5135
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

https://m.youtube.com/watch?v=a8kjFs2kR ... b3JnZWw%3D
Ds. C.G. Vreugdenhil Dordtse leerregels: Hoofdstuk 3&4: Artikel 8

"Bekeert u en gelooft het evangelie." Hypercalvinisten die zeggen: "Ja, het staat er wel maar .... "
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 22 jul 2024, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Job »

Zou je een beschrijving willen geven bij je links?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 1046
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Adagio »

"Bekeert u en gelooft het evangelie." Hypercalvinisten die zeggen: "Ja, het staat er wel maar .... "
Dat is inderdaad niet best. Straks ontstaat er nog zoiets als het verschil tussen de kerk van artikel 31 dan wel die van psalm 32.
De hypocalvinisten zeggen zeker het omgekeerde "Ja, het staat er niet, maar.."
Plaats reactie