Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Inderdaad mooi om te zien hoe het gesprek toch ook onderling begrip brengt. Heb daar in dit forum mooie voorbeelden van gezien. En@rhadders is er daar één van.
Ben het hier grotendeels mee eens. Dat er kerken zijn die niet meer terugkeren binnen de besluiten omtrent v&a en homoseksualiteit is helaas ook een werkelijkheid. Voor 'gewone' gemeenteleden, jongeren en ouderen uit de 'Rijnsburg' gemeenten is het allemaal wel wat wrang. Ze houden zich aan de synodale besluiten maar degenen die dat niet doen blijken de echte CGK'ers te zijn. (Dit volgens KOKR) . Voor mij persoonlijk is dit niet moeilijk.rhadders schreef: ↑Vandaag, 12:28Die laatste zin is wat opmerkelijk, @huisman. Ik begrijp dat dit de wens is vanuit Rijnsburg, maar we weten allebei dat niet alle 180 kerken in het verband zich kunnen of willen houden aan de besluiten van de GS rondom homoseksualiteit en vrouw & ambt. Dat station zijn we gepasseerd. Het is zeer onwaarschijnlijk dat kerken die hiervan afwijken door de komende GS uit het kerkverband worden gezet, dat is ook niet de wens van de meerderheid van de kerken in het verband. Maar als dat niet gebeurt, kunnen de Rijnsburg-kerken dat niet dragen. Dus wat er straks zal functioneren zijn twee kerkverbanden, al dan niet in een vorm van samenwerking. Tot die tijd geldt, in elk geval formeel, dat we allen lid zijn van de CGK. Maar dat zal zeer waarschijnlijk niet zo blijven. Ik acht een een A-B model binnen hetzelfde verband mogelijk, maar niet heel waarschijnlijk (juist vanuit het perspectief van Rijnsburg). Een vergaande samenwerking tussen twee (christelijk-gereformeerde) kerkverbanden wél. Het is naar mijn idee ook de beste oplossing, in de huidige omstandigheden. Waarbij het, naar ik hoop, niet gaat over het afnemen van het lidmaatschap, maar over keuzes die alle kerken en kerkleden naar volle overtuiging kunnen maken.huisman schreef: ↑Gisteren, 21:39Dat laatste is een waarheid als een koe. Je vergeet alleen een klein detailtje. Die tienduizenden leden van de CGK die het aantasten van het Schriftgezag en de ongehoorzaamheid niet kunnen dragen zijn nog gewoon lid van de CGK . We staan allemaal in het nieuwe CGK jaarboek. Onze pas gedoopte kinderen worden ingeschreven als dooplid van de CGK. De gelden voor de kerkelijke kassen worden netjes afgedragen.peregrinus schreef: ↑Gisteren, 21:19 Dat zijn er twee, dus dat zegt nog niet zo veel. En ‘Hoogeveens’ is een term die bij kwaadaardige spin past: het gaat gewoon om de CGK.
Hoe vaak je het ook roept: kerkrechtelijk bestaat de CGK en kunnen alleen leden van de CGK deputaat zijn. Alle kerkrechtgeleerden zijn het hierover eens.
Ga jij bepalen dat ik geen lid meer ben van de CGK? Voor wie geldt dat. Voor alle aanwezigen van de AV te Nunspeet. Alleen voor de deelnemers of ook voor de waarnemers of zelfs de gasten die geen reguliere classis meer bezoeken?
Wat is volgens jou het criterium om je mede broeder of zuster zijn of haar lidmaatschap van de CGK te ontnemen?
Wacht nu maar rustig de Hoogeveen synode af en kijk ondertussen hoe het andere deel probeert de CGK weer te laten functioneren binnen de CGK ‘spelregels’.
Het gaat niet om een naam of om een kerkverband maar om Schriftverstaan en Schriftgezag.
Bedankt voor je begrip naar beide delen van de CGK. We zullen waarschijnlijk straks bij twee verschillende kerkverbanden horen maar ook dan staat de koffie klaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
NLprotestant
Dat gevoel heb ik ook, dit is de toon die in dit debat veel te weinig gehoord wordt. Hoewel ds Smits uit Papendrecht dat wel met regelmaat heeft gedaan voor mijn gevoel. Elke scheiding is weer een bevestiging voor de buitenwereld dat je bij een kerk weinig te zoeken hebt. Elkaar liefhebben dwars door alle verschillen heen is onze roeping. We zijn allemaal zoekende, ooit hebben de protestantse kerken zelfs (gelukkig niet allemaal) de slavernij gesteund, ook dat met beroep op de Bijbel. Later zal men ook onze dwaasheden aanwijzen, die we nu met de hand op de Bijbel uitspreken. Dat is onvermijdelijk. Kleine mensen die zoeken naar een almachtige God. Maar gelukkig is die God genadig, genadiger dan dat wij voor elkaar zijn.Terri schreef: ↑Vandaag, 13:19Een bijzonder mooie post, uit mijn hart gegrepen!rhadders schreef: ↑Vandaag, 12:36
Probeer de ander eens niet te beschuldigen van 'verdraaien'. Huisman heeft een ander perspectief en wil evenzeer geestelijk en principieel zijn. Heb daar ook oog voor. Natuurlijk is er geestelijk en principieel veel te zeggen over de verdeeldheid in de CGK en evenzo over de verdeeldheid in het christendom in het algemeen. De werkelijkheid is - en zal zijn tot de wederkomst - dat er wel degelijk 'andere delen' zijn. En ergens geloof ik zelfs dat dit, op een manier die wij niet helemaal kunnen doorgronden, deel uit maakt van hoe God werkt in deze wereld. Hoe dan ook, het roept ons op gehoor en uiting te geven aan het belangrijkste gebod: de ander lief te hebben. Huisman is anders, denkt anders en doet anders dan jij. Dat maakt hem niet minder integer. Het betekent dat er verschillen zijn. Maar juist in hoe wij omgaan met verschillen - met verschillende mensen - wordt het Evangelie zichtbaar. Juist nú, nu de verschillen zo groot zijn geworden, komt het er op aan!